Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Patrick Oliveira de
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11430
Resumo: This work has as objective, contribute to the reflection about an important moment in the process of curriculum implementation, in other words, the one which is developed inside of the classroom, analyzing how its plan can be done and where is the teacher related to this process. It has as a theoretician recital the Simon s works about hypothetical trajectories of learning (HTL), expression that he uses to refer to the prognostic from teacher to teach and he uses this expression to show the way that will make the learning process possible. It is a research of qualitative features, because the concern with the process is a constant during the research: the main interest of investigation is the one to evidence how is the planning process and the education accomplishment done, in a growing perspective of learning. The research counts on the contribution of two Math teachers of a public school from São Paulo and their performance among 80 students from high school. In this research, we developed a HTL project about logarithmic functions, searching to involve contextualized situations, interdisciplinary situations and made of activities of problems resolution, involving applications on daily situations, in another knowledge areas and main for the mathematics area. With our work, we intend to contribute to the professional development of the teachers in a consistent way that is intended to be practiced in class, by an articulation strategy between theory, teaching practice and research
id PUC_SP-1_4783795bf97553b18d672cb71cc88011
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11430
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Pires, Celia Maria Carolinohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4212164T0Lima, Patrick Oliveira de2016-04-27T16:59:00Z2010-01-272009-11-10Lima, Patrick Oliveira de. Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas. 2009. 213 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11430This work has as objective, contribute to the reflection about an important moment in the process of curriculum implementation, in other words, the one which is developed inside of the classroom, analyzing how its plan can be done and where is the teacher related to this process. It has as a theoretician recital the Simon s works about hypothetical trajectories of learning (HTL), expression that he uses to refer to the prognostic from teacher to teach and he uses this expression to show the way that will make the learning process possible. It is a research of qualitative features, because the concern with the process is a constant during the research: the main interest of investigation is the one to evidence how is the planning process and the education accomplishment done, in a growing perspective of learning. The research counts on the contribution of two Math teachers of a public school from São Paulo and their performance among 80 students from high school. In this research, we developed a HTL project about logarithmic functions, searching to involve contextualized situations, interdisciplinary situations and made of activities of problems resolution, involving applications on daily situations, in another knowledge areas and main for the mathematics area. With our work, we intend to contribute to the professional development of the teachers in a consistent way that is intended to be practiced in class, by an articulation strategy between theory, teaching practice and researchO presente trabalho tem como objetivo contribuir para a reflexão sobre um momento importante do processo de implementação curricular, ou seja, aquele que se desenvolve em sala de aula, analisando como pode se dar seu planejamento e qual a participação do professor nesse processo. Tem como fundamentação teórica os trabalhos de Simon sobre trajetórias hipotéticas de aprendizagem (THA), expressão que ele utiliza tanto para fazer referência ao prognóstico do professor para ensinar como para o caminho que possibilitará o processamento da aprendizagem. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa, pois a preocupação com o processo é uma constante durante a pesquisa: o interesse principal da investigação é o de evidenciar como se dá o processo de planejamento e realização do ensino, numa perspectiva construtivista de aprendizagem. A pesquisa conta com a colaboração de dois professores de Matemática de uma escola pública estadual de São Paulo e sua atuação junto a 80 alunos de ensino médio. Em nossa pesquisa desenvolvemos uma THA sobre funções logarítmicas, buscando envolver situações contextualizadas, interdisciplinares e constituídas por atividades de resolução de problemas, envolvendo aplicações em situações do cotidiano, em outras áreas de conhecimento e internas à própria Matemática. Com nosso trabalho, pretendemos contribuir para o desenvolvimento profissional dos professores de forma coerente com que se pretende que seja sua prática em sala de aula, mediante uma estratégia de articulação entre teoria, prática docente e pesquisaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23833/Patrick%20Oliveira%20de%20Lima.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoFunção logarítmicaTrajetórias hipotéticas de aprendizagemCurrículoAprendizagemMatematica (Ensino medio) -- Estudo e ensinoFuncoes (Matematica) -- Estudo e ensino (Medio)Logarithmic functionsHypothetical trajectories of learningCurriculumHigh schoolCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTPatrick Oliveira de Lima.pdf.txtPatrick Oliveira de Lima.pdf.txtExtracted texttext/plain332117https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11430/3/Patrick%20Oliveira%20de%20Lima.pdf.txt3a58de7d830e560b1544ded7a4b3010fMD53ORIGINALPatrick Oliveira de Lima.pdfapplication/pdf8733714https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11430/1/Patrick%20Oliveira%20de%20Lima.pdfab9aed451f55100434d75510f10d5dbaMD51THUMBNAILPatrick Oliveira de Lima.pdf.jpgPatrick Oliveira de Lima.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3566https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11430/2/Patrick%20Oliveira%20de%20Lima.pdf.jpgdb4f70421185028ba095293d7c889f3eMD52handle/114302022-04-27 12:47:57.318oai:repositorio.pucsp.br:handle/11430Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:47:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas
title Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas
spellingShingle Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas
Lima, Patrick Oliveira de
Função logarítmica
Trajetórias hipotéticas de aprendizagem
Currículo
Aprendizagem
Matematica (Ensino medio) -- Estudo e ensino
Funcoes (Matematica) -- Estudo e ensino (Medio)
Logarithmic functions
Hypothetical trajectories of learning
Curriculum
High school
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas
title_full Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas
title_fullStr Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas
title_full_unstemmed Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas
title_sort Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas
author Lima, Patrick Oliveira de
author_facet Lima, Patrick Oliveira de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pires, Celia Maria Carolino
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4212164T0
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Patrick Oliveira de
contributor_str_mv Pires, Celia Maria Carolino
dc.subject.por.fl_str_mv Função logarítmica
Trajetórias hipotéticas de aprendizagem
Currículo
Aprendizagem
Matematica (Ensino medio) -- Estudo e ensino
Funcoes (Matematica) -- Estudo e ensino (Medio)
topic Função logarítmica
Trajetórias hipotéticas de aprendizagem
Currículo
Aprendizagem
Matematica (Ensino medio) -- Estudo e ensino
Funcoes (Matematica) -- Estudo e ensino (Medio)
Logarithmic functions
Hypothetical trajectories of learning
Curriculum
High school
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Logarithmic functions
Hypothetical trajectories of learning
Curriculum
High school
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This work has as objective, contribute to the reflection about an important moment in the process of curriculum implementation, in other words, the one which is developed inside of the classroom, analyzing how its plan can be done and where is the teacher related to this process. It has as a theoretician recital the Simon s works about hypothetical trajectories of learning (HTL), expression that he uses to refer to the prognostic from teacher to teach and he uses this expression to show the way that will make the learning process possible. It is a research of qualitative features, because the concern with the process is a constant during the research: the main interest of investigation is the one to evidence how is the planning process and the education accomplishment done, in a growing perspective of learning. The research counts on the contribution of two Math teachers of a public school from São Paulo and their performance among 80 students from high school. In this research, we developed a HTL project about logarithmic functions, searching to involve contextualized situations, interdisciplinary situations and made of activities of problems resolution, involving applications on daily situations, in another knowledge areas and main for the mathematics area. With our work, we intend to contribute to the professional development of the teachers in a consistent way that is intended to be practiced in class, by an articulation strategy between theory, teaching practice and research
publishDate 2009
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-11-10
dc.date.available.fl_str_mv 2010-01-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:59:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Lima, Patrick Oliveira de. Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas. 2009. 213 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11430
identifier_str_mv Lima, Patrick Oliveira de. Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas. 2009. 213 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11430
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11430/3/Patrick%20Oliveira%20de%20Lima.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11430/1/Patrick%20Oliveira%20de%20Lima.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11430/2/Patrick%20Oliveira%20de%20Lima.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 3a58de7d830e560b1544ded7a4b3010f
ab9aed451f55100434d75510f10d5dba
db4f70421185028ba095293d7c889f3e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796016642260992