Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11430 |
Resumo: | This work has as objective, contribute to the reflection about an important moment in the process of curriculum implementation, in other words, the one which is developed inside of the classroom, analyzing how its plan can be done and where is the teacher related to this process. It has as a theoretician recital the Simon s works about hypothetical trajectories of learning (HTL), expression that he uses to refer to the prognostic from teacher to teach and he uses this expression to show the way that will make the learning process possible. It is a research of qualitative features, because the concern with the process is a constant during the research: the main interest of investigation is the one to evidence how is the planning process and the education accomplishment done, in a growing perspective of learning. The research counts on the contribution of two Math teachers of a public school from São Paulo and their performance among 80 students from high school. In this research, we developed a HTL project about logarithmic functions, searching to involve contextualized situations, interdisciplinary situations and made of activities of problems resolution, involving applications on daily situations, in another knowledge areas and main for the mathematics area. With our work, we intend to contribute to the professional development of the teachers in a consistent way that is intended to be practiced in class, by an articulation strategy between theory, teaching practice and research |
id |
PUC_SP-1_4783795bf97553b18d672cb71cc88011 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11430 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Pires, Celia Maria Carolinohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4212164T0Lima, Patrick Oliveira de2016-04-27T16:59:00Z2010-01-272009-11-10Lima, Patrick Oliveira de. Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas. 2009. 213 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11430This work has as objective, contribute to the reflection about an important moment in the process of curriculum implementation, in other words, the one which is developed inside of the classroom, analyzing how its plan can be done and where is the teacher related to this process. It has as a theoretician recital the Simon s works about hypothetical trajectories of learning (HTL), expression that he uses to refer to the prognostic from teacher to teach and he uses this expression to show the way that will make the learning process possible. It is a research of qualitative features, because the concern with the process is a constant during the research: the main interest of investigation is the one to evidence how is the planning process and the education accomplishment done, in a growing perspective of learning. The research counts on the contribution of two Math teachers of a public school from São Paulo and their performance among 80 students from high school. In this research, we developed a HTL project about logarithmic functions, searching to involve contextualized situations, interdisciplinary situations and made of activities of problems resolution, involving applications on daily situations, in another knowledge areas and main for the mathematics area. With our work, we intend to contribute to the professional development of the teachers in a consistent way that is intended to be practiced in class, by an articulation strategy between theory, teaching practice and researchO presente trabalho tem como objetivo contribuir para a reflexão sobre um momento importante do processo de implementação curricular, ou seja, aquele que se desenvolve em sala de aula, analisando como pode se dar seu planejamento e qual a participação do professor nesse processo. Tem como fundamentação teórica os trabalhos de Simon sobre trajetórias hipotéticas de aprendizagem (THA), expressão que ele utiliza tanto para fazer referência ao prognóstico do professor para ensinar como para o caminho que possibilitará o processamento da aprendizagem. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa, pois a preocupação com o processo é uma constante durante a pesquisa: o interesse principal da investigação é o de evidenciar como se dá o processo de planejamento e realização do ensino, numa perspectiva construtivista de aprendizagem. A pesquisa conta com a colaboração de dois professores de Matemática de uma escola pública estadual de São Paulo e sua atuação junto a 80 alunos de ensino médio. Em nossa pesquisa desenvolvemos uma THA sobre funções logarítmicas, buscando envolver situações contextualizadas, interdisciplinares e constituídas por atividades de resolução de problemas, envolvendo aplicações em situações do cotidiano, em outras áreas de conhecimento e internas à própria Matemática. Com nosso trabalho, pretendemos contribuir para o desenvolvimento profissional dos professores de forma coerente com que se pretende que seja sua prática em sala de aula, mediante uma estratégia de articulação entre teoria, prática docente e pesquisaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23833/Patrick%20Oliveira%20de%20Lima.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoFunção logarítmicaTrajetórias hipotéticas de aprendizagemCurrículoAprendizagemMatematica (Ensino medio) -- Estudo e ensinoFuncoes (Matematica) -- Estudo e ensino (Medio)Logarithmic functionsHypothetical trajectories of learningCurriculumHigh schoolCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTPatrick Oliveira de Lima.pdf.txtPatrick Oliveira de Lima.pdf.txtExtracted texttext/plain332117https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11430/3/Patrick%20Oliveira%20de%20Lima.pdf.txt3a58de7d830e560b1544ded7a4b3010fMD53ORIGINALPatrick Oliveira de Lima.pdfapplication/pdf8733714https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11430/1/Patrick%20Oliveira%20de%20Lima.pdfab9aed451f55100434d75510f10d5dbaMD51THUMBNAILPatrick Oliveira de Lima.pdf.jpgPatrick Oliveira de Lima.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3566https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11430/2/Patrick%20Oliveira%20de%20Lima.pdf.jpgdb4f70421185028ba095293d7c889f3eMD52handle/114302022-04-27 12:47:57.318oai:repositorio.pucsp.br:handle/11430Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:47:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas |
title |
Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas |
spellingShingle |
Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas Lima, Patrick Oliveira de Função logarítmica Trajetórias hipotéticas de aprendizagem Currículo Aprendizagem Matematica (Ensino medio) -- Estudo e ensino Funcoes (Matematica) -- Estudo e ensino (Medio) Logarithmic functions Hypothetical trajectories of learning Curriculum High school CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas |
title_full |
Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas |
title_fullStr |
Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas |
title_full_unstemmed |
Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas |
title_sort |
Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas |
author |
Lima, Patrick Oliveira de |
author_facet |
Lima, Patrick Oliveira de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Pires, Celia Maria Carolino |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4212164T0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Patrick Oliveira de |
contributor_str_mv |
Pires, Celia Maria Carolino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Função logarítmica Trajetórias hipotéticas de aprendizagem Currículo Aprendizagem Matematica (Ensino medio) -- Estudo e ensino Funcoes (Matematica) -- Estudo e ensino (Medio) |
topic |
Função logarítmica Trajetórias hipotéticas de aprendizagem Currículo Aprendizagem Matematica (Ensino medio) -- Estudo e ensino Funcoes (Matematica) -- Estudo e ensino (Medio) Logarithmic functions Hypothetical trajectories of learning Curriculum High school CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Logarithmic functions Hypothetical trajectories of learning Curriculum High school |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work has as objective, contribute to the reflection about an important moment in the process of curriculum implementation, in other words, the one which is developed inside of the classroom, analyzing how its plan can be done and where is the teacher related to this process. It has as a theoretician recital the Simon s works about hypothetical trajectories of learning (HTL), expression that he uses to refer to the prognostic from teacher to teach and he uses this expression to show the way that will make the learning process possible. It is a research of qualitative features, because the concern with the process is a constant during the research: the main interest of investigation is the one to evidence how is the planning process and the education accomplishment done, in a growing perspective of learning. The research counts on the contribution of two Math teachers of a public school from São Paulo and their performance among 80 students from high school. In this research, we developed a HTL project about logarithmic functions, searching to involve contextualized situations, interdisciplinary situations and made of activities of problems resolution, involving applications on daily situations, in another knowledge areas and main for the mathematics area. With our work, we intend to contribute to the professional development of the teachers in a consistent way that is intended to be practiced in class, by an articulation strategy between theory, teaching practice and research |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-11-10 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2010-01-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:59:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Lima, Patrick Oliveira de. Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas. 2009. 213 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11430 |
identifier_str_mv |
Lima, Patrick Oliveira de. Uma trajetória hipotética de aprendizagem sobre funções logarítmicas. 2009. 213 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11430 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11430/3/Patrick%20Oliveira%20de%20Lima.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11430/1/Patrick%20Oliveira%20de%20Lima.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11430/2/Patrick%20Oliveira%20de%20Lima.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
3a58de7d830e560b1544ded7a4b3010f ab9aed451f55100434d75510f10d5dba db4f70421185028ba095293d7c889f3e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277802316300288 |