Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Patrícia Mourão de
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4905
Resumo: Between 1976 and 1981 Bernard Faucon staged window mannequins of children for photographic mise en scènes. These mise en scènes present celluloid dummies with glass eyes arranged in scenes constructed to appear natural and familiar (such as outdoor promenades, games and picnics) and belong to the series called Les Grandes Vacances. In some images, and disturbing the fictions, a living child is seem naked among the manequins. This research focus on the relation between verisimilitude and inverisimilitude as found between the living child and the non-living ones in this series. It also deals with the relation between the experience of time and the photographic gaze. As far as methodology is concerned, our study is based in authors such as Roland Barthes, Maurice Blanchot e Sigmund Freud, who approach, each of them in his own field of reaserch, the connections of the gaze with life and death, as well as with verisimilitude and inverisimilitude. The conclusions indicate that, in these photographs, life and truth are not to be searched in reality, for they ermerge from the non-living and the inverisimilitude. It is the mannequin, rather than the living body, that concentrates the power of guiding the gaze to places where it can experience true affections and fictionalize possible lifes. The true and living body is impossible
id PUC_SP-1_4d9f9d3698badcfb1944e821e15c1e0d
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/4905
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Motta, Leda Tenorio daAndrade, Patrícia Mourão de2016-04-26T18:16:14Z2007-07-172007-05-10Andrade, Patrícia Mourão de. Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon. 2007. 150 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4905Between 1976 and 1981 Bernard Faucon staged window mannequins of children for photographic mise en scènes. These mise en scènes present celluloid dummies with glass eyes arranged in scenes constructed to appear natural and familiar (such as outdoor promenades, games and picnics) and belong to the series called Les Grandes Vacances. In some images, and disturbing the fictions, a living child is seem naked among the manequins. This research focus on the relation between verisimilitude and inverisimilitude as found between the living child and the non-living ones in this series. It also deals with the relation between the experience of time and the photographic gaze. As far as methodology is concerned, our study is based in authors such as Roland Barthes, Maurice Blanchot e Sigmund Freud, who approach, each of them in his own field of reaserch, the connections of the gaze with life and death, as well as with verisimilitude and inverisimilitude. The conclusions indicate that, in these photographs, life and truth are not to be searched in reality, for they ermerge from the non-living and the inverisimilitude. It is the mannequin, rather than the living body, that concentrates the power of guiding the gaze to places where it can experience true affections and fictionalize possible lifes. The true and living body is impossibleEntre 1976 e 1981, Bernard Faucon realizou mise en scènes fotográficas com manequins de vitrine infantis. Reunidas na série que viria a se chamar Les Grandes Vacances, elas apresentam bonecos de cera e olhos de vidro em cenas construídas para parecerem naturais e familiares como passeios ao ar livre, jogos e piqueniques. Em algumas imagens, um menino vivo, de corpo descoberto, aparece em meio aos manequins, para abalar as ficções. Esta pesquisa se debruça sobre a questão da verossimilhança e da inverossimilhança, pautada na relação entre a criança viva e a não-viva nestas imagens. Também buscamos explorar como nelas se articula a experiência do tempo e o olhar fotográfico. Metodologicamente, este trabalho parte de um diálogo com um conjunto de autores, como Roland Barthes, Maurice Blanchot e Sigmund Freud, que tangenciam, cada qual em seu próprio campo de estudo, a relação do olhar com a vida e a morte, bem como com a verossimilhança e a inverossimilhança. As conclusões às quais chegamos indicam que em Les Grandes Vacances a vida e a verdade não são buscadas pelo lado da realidade, mas emergem do não-vivo e do inverossímil. Percebemos que é o manequim que concentra todas as potências de conduzir o olhar a experienciar afetos verdadeiros e a fabular vidas possíveis. O corpo vivo e verdadeiro é impossívelConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13651/patricia.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoBernard Fauconfotografiaimagemmise en scèneverossimilhançaFaucon, Bernard -- 1950- -- Les grandes vacancesTeatros -- Cenografia e cenariosTelevisao -- Cenografia e cenariosManequinsFotografiaBernard Fauconstaged photographyimagemise en scèneverisimilitudeCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOTeatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Fauconinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTpatricia.pdf.txtpatricia.pdf.txtExtracted texttext/plain289501https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4905/3/patricia.pdf.txtfbf92329c236c286e294da537c510649MD53ORIGINALpatricia.pdfapplication/pdf10314725https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4905/1/patricia.pdf715f5c31241bfc42e4c33c08b3d4387aMD51THUMBNAILpatricia.pdf.jpgpatricia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2962https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4905/2/patricia.pdf.jpg19621ab362f25434b79a5c9db59c085fMD52handle/49052022-04-28 19:12:07.749oai:repositorio.pucsp.br:handle/4905Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:12:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon
title Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon
spellingShingle Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon
Andrade, Patrícia Mourão de
Bernard Faucon
fotografia
imagem
mise en scène
verossimilhança
Faucon, Bernard -- 1950- -- Les grandes vacances
Teatros -- Cenografia e cenarios
Televisao -- Cenografia e cenarios
Manequins
Fotografia
Bernard Faucon
staged photography
image
mise en scène
verisimilitude
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon
title_full Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon
title_fullStr Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon
title_full_unstemmed Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon
title_sort Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon
author Andrade, Patrícia Mourão de
author_facet Andrade, Patrícia Mourão de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Motta, Leda Tenorio da
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Patrícia Mourão de
contributor_str_mv Motta, Leda Tenorio da
dc.subject.por.fl_str_mv Bernard Faucon
fotografia
imagem
mise en scène
verossimilhança
Faucon, Bernard -- 1950- -- Les grandes vacances
Teatros -- Cenografia e cenarios
Televisao -- Cenografia e cenarios
Manequins
Fotografia
topic Bernard Faucon
fotografia
imagem
mise en scène
verossimilhança
Faucon, Bernard -- 1950- -- Les grandes vacances
Teatros -- Cenografia e cenarios
Televisao -- Cenografia e cenarios
Manequins
Fotografia
Bernard Faucon
staged photography
image
mise en scène
verisimilitude
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Bernard Faucon
staged photography
image
mise en scène
verisimilitude
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description Between 1976 and 1981 Bernard Faucon staged window mannequins of children for photographic mise en scènes. These mise en scènes present celluloid dummies with glass eyes arranged in scenes constructed to appear natural and familiar (such as outdoor promenades, games and picnics) and belong to the series called Les Grandes Vacances. In some images, and disturbing the fictions, a living child is seem naked among the manequins. This research focus on the relation between verisimilitude and inverisimilitude as found between the living child and the non-living ones in this series. It also deals with the relation between the experience of time and the photographic gaze. As far as methodology is concerned, our study is based in authors such as Roland Barthes, Maurice Blanchot e Sigmund Freud, who approach, each of them in his own field of reaserch, the connections of the gaze with life and death, as well as with verisimilitude and inverisimilitude. The conclusions indicate that, in these photographs, life and truth are not to be searched in reality, for they ermerge from the non-living and the inverisimilitude. It is the mannequin, rather than the living body, that concentrates the power of guiding the gaze to places where it can experience true affections and fictionalize possible lifes. The true and living body is impossible
publishDate 2007
dc.date.available.fl_str_mv 2007-07-17
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-05-10
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-26T18:16:14Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Andrade, Patrícia Mourão de. Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon. 2007. 150 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4905
identifier_str_mv Andrade, Patrícia Mourão de. Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon. 2007. 150 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4905
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4905/3/patricia.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4905/1/patricia.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4905/2/patricia.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv fbf92329c236c286e294da537c510649
715f5c31241bfc42e4c33c08b3d4387a
19621ab362f25434b79a5c9db59c085f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796253637214208