Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4905 |
Resumo: | Between 1976 and 1981 Bernard Faucon staged window mannequins of children for photographic mise en scènes. These mise en scènes present celluloid dummies with glass eyes arranged in scenes constructed to appear natural and familiar (such as outdoor promenades, games and picnics) and belong to the series called Les Grandes Vacances. In some images, and disturbing the fictions, a living child is seem naked among the manequins. This research focus on the relation between verisimilitude and inverisimilitude as found between the living child and the non-living ones in this series. It also deals with the relation between the experience of time and the photographic gaze. As far as methodology is concerned, our study is based in authors such as Roland Barthes, Maurice Blanchot e Sigmund Freud, who approach, each of them in his own field of reaserch, the connections of the gaze with life and death, as well as with verisimilitude and inverisimilitude. The conclusions indicate that, in these photographs, life and truth are not to be searched in reality, for they ermerge from the non-living and the inverisimilitude. It is the mannequin, rather than the living body, that concentrates the power of guiding the gaze to places where it can experience true affections and fictionalize possible lifes. The true and living body is impossible |
id |
PUC_SP-1_4d9f9d3698badcfb1944e821e15c1e0d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/4905 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Motta, Leda Tenorio daAndrade, Patrícia Mourão de2016-04-26T18:16:14Z2007-07-172007-05-10Andrade, Patrícia Mourão de. Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon. 2007. 150 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4905Between 1976 and 1981 Bernard Faucon staged window mannequins of children for photographic mise en scènes. These mise en scènes present celluloid dummies with glass eyes arranged in scenes constructed to appear natural and familiar (such as outdoor promenades, games and picnics) and belong to the series called Les Grandes Vacances. In some images, and disturbing the fictions, a living child is seem naked among the manequins. This research focus on the relation between verisimilitude and inverisimilitude as found between the living child and the non-living ones in this series. It also deals with the relation between the experience of time and the photographic gaze. As far as methodology is concerned, our study is based in authors such as Roland Barthes, Maurice Blanchot e Sigmund Freud, who approach, each of them in his own field of reaserch, the connections of the gaze with life and death, as well as with verisimilitude and inverisimilitude. The conclusions indicate that, in these photographs, life and truth are not to be searched in reality, for they ermerge from the non-living and the inverisimilitude. It is the mannequin, rather than the living body, that concentrates the power of guiding the gaze to places where it can experience true affections and fictionalize possible lifes. The true and living body is impossibleEntre 1976 e 1981, Bernard Faucon realizou mise en scènes fotográficas com manequins de vitrine infantis. Reunidas na série que viria a se chamar Les Grandes Vacances, elas apresentam bonecos de cera e olhos de vidro em cenas construídas para parecerem naturais e familiares como passeios ao ar livre, jogos e piqueniques. Em algumas imagens, um menino vivo, de corpo descoberto, aparece em meio aos manequins, para abalar as ficções. Esta pesquisa se debruça sobre a questão da verossimilhança e da inverossimilhança, pautada na relação entre a criança viva e a não-viva nestas imagens. Também buscamos explorar como nelas se articula a experiência do tempo e o olhar fotográfico. Metodologicamente, este trabalho parte de um diálogo com um conjunto de autores, como Roland Barthes, Maurice Blanchot e Sigmund Freud, que tangenciam, cada qual em seu próprio campo de estudo, a relação do olhar com a vida e a morte, bem como com a verossimilhança e a inverossimilhança. As conclusões às quais chegamos indicam que em Les Grandes Vacances a vida e a verdade não são buscadas pelo lado da realidade, mas emergem do não-vivo e do inverossímil. Percebemos que é o manequim que concentra todas as potências de conduzir o olhar a experienciar afetos verdadeiros e a fabular vidas possíveis. O corpo vivo e verdadeiro é impossívelConselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológicoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13651/patricia.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoBernard Fauconfotografiaimagemmise en scèneverossimilhançaFaucon, Bernard -- 1950- -- Les grandes vacancesTeatros -- Cenografia e cenariosTelevisao -- Cenografia e cenariosManequinsFotografiaBernard Fauconstaged photographyimagemise en scèneverisimilitudeCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOTeatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Fauconinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTpatricia.pdf.txtpatricia.pdf.txtExtracted texttext/plain289501https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4905/3/patricia.pdf.txtfbf92329c236c286e294da537c510649MD53ORIGINALpatricia.pdfapplication/pdf10314725https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4905/1/patricia.pdf715f5c31241bfc42e4c33c08b3d4387aMD51THUMBNAILpatricia.pdf.jpgpatricia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2962https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4905/2/patricia.pdf.jpg19621ab362f25434b79a5c9db59c085fMD52handle/49052022-04-28 19:12:07.749oai:repositorio.pucsp.br:handle/4905Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:12:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon |
title |
Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon |
spellingShingle |
Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon Andrade, Patrícia Mourão de Bernard Faucon fotografia imagem mise en scène verossimilhança Faucon, Bernard -- 1950- -- Les grandes vacances Teatros -- Cenografia e cenarios Televisao -- Cenografia e cenarios Manequins Fotografia Bernard Faucon staged photography image mise en scène verisimilitude CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon |
title_full |
Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon |
title_fullStr |
Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon |
title_full_unstemmed |
Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon |
title_sort |
Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon |
author |
Andrade, Patrícia Mourão de |
author_facet |
Andrade, Patrícia Mourão de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Motta, Leda Tenorio da |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Patrícia Mourão de |
contributor_str_mv |
Motta, Leda Tenorio da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bernard Faucon fotografia imagem mise en scène verossimilhança Faucon, Bernard -- 1950- -- Les grandes vacances Teatros -- Cenografia e cenarios Televisao -- Cenografia e cenarios Manequins Fotografia |
topic |
Bernard Faucon fotografia imagem mise en scène verossimilhança Faucon, Bernard -- 1950- -- Les grandes vacances Teatros -- Cenografia e cenarios Televisao -- Cenografia e cenarios Manequins Fotografia Bernard Faucon staged photography image mise en scène verisimilitude CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Bernard Faucon staged photography image mise en scène verisimilitude |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
Between 1976 and 1981 Bernard Faucon staged window mannequins of children for photographic mise en scènes. These mise en scènes present celluloid dummies with glass eyes arranged in scenes constructed to appear natural and familiar (such as outdoor promenades, games and picnics) and belong to the series called Les Grandes Vacances. In some images, and disturbing the fictions, a living child is seem naked among the manequins. This research focus on the relation between verisimilitude and inverisimilitude as found between the living child and the non-living ones in this series. It also deals with the relation between the experience of time and the photographic gaze. As far as methodology is concerned, our study is based in authors such as Roland Barthes, Maurice Blanchot e Sigmund Freud, who approach, each of them in his own field of reaserch, the connections of the gaze with life and death, as well as with verisimilitude and inverisimilitude. The conclusions indicate that, in these photographs, life and truth are not to be searched in reality, for they ermerge from the non-living and the inverisimilitude. It is the mannequin, rather than the living body, that concentrates the power of guiding the gaze to places where it can experience true affections and fictionalize possible lifes. The true and living body is impossible |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-07-17 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-05-10 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-26T18:16:14Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Andrade, Patrícia Mourão de. Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon. 2007. 150 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4905 |
identifier_str_mv |
Andrade, Patrícia Mourão de. Teatros de um só instante: O vivo e o não-vivo na mise en scène fotográfica de Bernard Faucon. 2007. 150 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4905 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4905/3/patricia.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4905/1/patricia.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4905/2/patricia.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fbf92329c236c286e294da537c510649 715f5c31241bfc42e4c33c08b3d4387a 19621ab362f25434b79a5c9db59c085f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278024523186176 |