A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lauria, Maria Helena Falleiros
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26738
Resumo: The present study intends to analyze the process of written language learning in all of its complexities. It also aims to assist the work of educators and psychopedagogists with the necessary interventions needed by a subject when developing knowledge. Given the complex nature of this learning phenomenon, there are many distinctive ways of looking at a subject in order to understand how they learn and develop. However, a key aspect to be taken into consideration in regards to the process of learning and thought development is the relationship between the subject and the object of knowledge in the context of its social interactions. The theoretical foundation of this research includes Jean Piaget's Genetic Epistemology as the basis to understanding any process of knowledge acquisition, the Psychogenesis of Written Language by Emília Ferreiro and Ana Teberosky for their study of the specificities of written language learning, and the psychopedagogical perspective staded in the studies of Alícia Fernández
id PUC_SP-1_503aac35bd083c2b43d00b172b7664f7
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/26738
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Martins, Maria Anita VivianiLauria, Maria Helena Falleiros2022-08-16T15:18:00Z2022-08-16T15:18:00Z2021-07-30https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26738The present study intends to analyze the process of written language learning in all of its complexities. It also aims to assist the work of educators and psychopedagogists with the necessary interventions needed by a subject when developing knowledge. Given the complex nature of this learning phenomenon, there are many distinctive ways of looking at a subject in order to understand how they learn and develop. However, a key aspect to be taken into consideration in regards to the process of learning and thought development is the relationship between the subject and the object of knowledge in the context of its social interactions. The theoretical foundation of this research includes Jean Piaget's Genetic Epistemology as the basis to understanding any process of knowledge acquisition, the Psychogenesis of Written Language by Emília Ferreiro and Ana Teberosky for their study of the specificities of written language learning, and the psychopedagogical perspective staded in the studies of Alícia FernándezO presente trabalho pretende analisar a complexidade no processo de aprendizagem da linguagem escrita e auxiliar o trabalho de educadores e psicopedagogos em relação às intervenções necessárias para que o sujeito realize sua construção de conhecimento. Diante da natureza complexa do fenômeno da aprendizagem, são possíveis diferentes maneiras de olhar o sujeito para compreender a forma como ele aprende e se desenvolve. No entanto, um aspecto básico a ser considerado na aprendizagem e no desenvolvimento do pensamento é a relação entre o sujeito e o objeto de conhecimento no âmbito das interações sociais. A fundamentação teórica desta pesquisa englobou a Epistemologia Genética de Piaget para compreender qualquer processo de aquisição de conhecimento, a Psicogênese da Língua Escrita de Emília Ferreiro e Ana Teberosky para as especificidades da aquisição da linguagem escrita e o olhar psicopedagógico nos estudos de Alícia FernándezporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em PsicopedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALAprendizagemPsicopedagogiaAlfabetizaçãoConstrução da leitura e escritaLearningPsychopedagogyLiteracyConstruction of reading and writingA aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicasThe learning written language and its complexity: reflections and psychopedagogical interventioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMaria Helena Falleiros Lauria_monografia.pdfapplication/pdf1122465https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26738/1/Maria%20Helena%20Falleiros%20Lauria_monografia.pdf8397aa3333dcdfb03a2dc9607a42ea21MD51TEXTMaria Helena Falleiros Lauria_monografia.pdf.txtMaria Helena Falleiros Lauria_monografia.pdf.txtExtracted texttext/plain105092https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26738/2/Maria%20Helena%20Falleiros%20Lauria_monografia.pdf.txt56b0656ce0a7c1053279099003a0fe47MD52THUMBNAILMaria Helena Falleiros Lauria_monografia.pdf.jpgMaria Helena Falleiros Lauria_monografia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1249https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26738/3/Maria%20Helena%20Falleiros%20Lauria_monografia.pdf.jpg8c9f2786a09fec68a899cbabebc0e612MD53handle/267382022-08-19 13:59:29.57oai:repositorio.pucsp.br:handle/26738Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-19T16:59:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv The learning written language and its complexity: reflections and psychopedagogical intervention
title A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas
spellingShingle A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas
Lauria, Maria Helena Falleiros
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
Aprendizagem
Psicopedagogia
Alfabetização
Construção da leitura e escrita
Learning
Psychopedagogy
Literacy
Construction of reading and writing
title_short A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas
title_full A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas
title_fullStr A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas
title_full_unstemmed A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas
title_sort A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas
author Lauria, Maria Helena Falleiros
author_facet Lauria, Maria Helena Falleiros
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Martins, Maria Anita Viviani
dc.contributor.author.fl_str_mv Lauria, Maria Helena Falleiros
contributor_str_mv Martins, Maria Anita Viviani
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
Aprendizagem
Psicopedagogia
Alfabetização
Construção da leitura e escrita
Learning
Psychopedagogy
Literacy
Construction of reading and writing
dc.subject.por.fl_str_mv Aprendizagem
Psicopedagogia
Alfabetização
Construção da leitura e escrita
dc.subject.eng.fl_str_mv Learning
Psychopedagogy
Literacy
Construction of reading and writing
description The present study intends to analyze the process of written language learning in all of its complexities. It also aims to assist the work of educators and psychopedagogists with the necessary interventions needed by a subject when developing knowledge. Given the complex nature of this learning phenomenon, there are many distinctive ways of looking at a subject in order to understand how they learn and develop. However, a key aspect to be taken into consideration in regards to the process of learning and thought development is the relationship between the subject and the object of knowledge in the context of its social interactions. The theoretical foundation of this research includes Jean Piaget's Genetic Epistemology as the basis to understanding any process of knowledge acquisition, the Psychogenesis of Written Language by Emília Ferreiro and Ana Teberosky for their study of the specificities of written language learning, and the psychopedagogical perspective staded in the studies of Alícia Fernández
publishDate 2021
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-07-30
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-08-16T15:18:00Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-08-16T15:18:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26738
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26738
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Psicopedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26738/1/Maria%20Helena%20Falleiros%20Lauria_monografia.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26738/2/Maria%20Helena%20Falleiros%20Lauria_monografia.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26738/3/Maria%20Helena%20Falleiros%20Lauria_monografia.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 8397aa3333dcdfb03a2dc9607a42ea21
56b0656ce0a7c1053279099003a0fe47
8c9f2786a09fec68a899cbabebc0e612
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277981252648960