A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26738 |
Resumo: | The present study intends to analyze the process of written language learning in all of its complexities. It also aims to assist the work of educators and psychopedagogists with the necessary interventions needed by a subject when developing knowledge. Given the complex nature of this learning phenomenon, there are many distinctive ways of looking at a subject in order to understand how they learn and develop. However, a key aspect to be taken into consideration in regards to the process of learning and thought development is the relationship between the subject and the object of knowledge in the context of its social interactions. The theoretical foundation of this research includes Jean Piaget's Genetic Epistemology as the basis to understanding any process of knowledge acquisition, the Psychogenesis of Written Language by Emília Ferreiro and Ana Teberosky for their study of the specificities of written language learning, and the psychopedagogical perspective staded in the studies of Alícia Fernández |
id |
PUC_SP-1_503aac35bd083c2b43d00b172b7664f7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/26738 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Martins, Maria Anita VivianiLauria, Maria Helena Falleiros2022-08-16T15:18:00Z2022-08-16T15:18:00Z2021-07-30https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26738The present study intends to analyze the process of written language learning in all of its complexities. It also aims to assist the work of educators and psychopedagogists with the necessary interventions needed by a subject when developing knowledge. Given the complex nature of this learning phenomenon, there are many distinctive ways of looking at a subject in order to understand how they learn and develop. However, a key aspect to be taken into consideration in regards to the process of learning and thought development is the relationship between the subject and the object of knowledge in the context of its social interactions. The theoretical foundation of this research includes Jean Piaget's Genetic Epistemology as the basis to understanding any process of knowledge acquisition, the Psychogenesis of Written Language by Emília Ferreiro and Ana Teberosky for their study of the specificities of written language learning, and the psychopedagogical perspective staded in the studies of Alícia FernándezO presente trabalho pretende analisar a complexidade no processo de aprendizagem da linguagem escrita e auxiliar o trabalho de educadores e psicopedagogos em relação às intervenções necessárias para que o sujeito realize sua construção de conhecimento. Diante da natureza complexa do fenômeno da aprendizagem, são possíveis diferentes maneiras de olhar o sujeito para compreender a forma como ele aprende e se desenvolve. No entanto, um aspecto básico a ser considerado na aprendizagem e no desenvolvimento do pensamento é a relação entre o sujeito e o objeto de conhecimento no âmbito das interações sociais. A fundamentação teórica desta pesquisa englobou a Epistemologia Genética de Piaget para compreender qualquer processo de aquisição de conhecimento, a Psicogênese da Língua Escrita de Emília Ferreiro e Ana Teberosky para as especificidades da aquisição da linguagem escrita e o olhar psicopedagógico nos estudos de Alícia FernándezporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em PsicopedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALAprendizagemPsicopedagogiaAlfabetizaçãoConstrução da leitura e escritaLearningPsychopedagogyLiteracyConstruction of reading and writingA aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicasThe learning written language and its complexity: reflections and psychopedagogical interventioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALMaria Helena Falleiros Lauria_monografia.pdfapplication/pdf1122465https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26738/1/Maria%20Helena%20Falleiros%20Lauria_monografia.pdf8397aa3333dcdfb03a2dc9607a42ea21MD51TEXTMaria Helena Falleiros Lauria_monografia.pdf.txtMaria Helena Falleiros Lauria_monografia.pdf.txtExtracted texttext/plain105092https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26738/2/Maria%20Helena%20Falleiros%20Lauria_monografia.pdf.txt56b0656ce0a7c1053279099003a0fe47MD52THUMBNAILMaria Helena Falleiros Lauria_monografia.pdf.jpgMaria Helena Falleiros Lauria_monografia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1249https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26738/3/Maria%20Helena%20Falleiros%20Lauria_monografia.pdf.jpg8c9f2786a09fec68a899cbabebc0e612MD53handle/267382022-08-19 13:59:29.57oai:repositorio.pucsp.br:handle/26738Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-19T16:59:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
The learning written language and its complexity: reflections and psychopedagogical intervention |
title |
A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas |
spellingShingle |
A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas Lauria, Maria Helena Falleiros CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Aprendizagem Psicopedagogia Alfabetização Construção da leitura e escrita Learning Psychopedagogy Literacy Construction of reading and writing |
title_short |
A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas |
title_full |
A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas |
title_fullStr |
A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas |
title_full_unstemmed |
A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas |
title_sort |
A aprendizagem da linguagem escrita e sua complexidade: reflexões e intervenções psicopedagógicas |
author |
Lauria, Maria Helena Falleiros |
author_facet |
Lauria, Maria Helena Falleiros |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lauria, Maria Helena Falleiros |
contributor_str_mv |
Martins, Maria Anita Viviani |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Aprendizagem Psicopedagogia Alfabetização Construção da leitura e escrita Learning Psychopedagogy Literacy Construction of reading and writing |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem Psicopedagogia Alfabetização Construção da leitura e escrita |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Learning Psychopedagogy Literacy Construction of reading and writing |
description |
The present study intends to analyze the process of written language learning in all of its complexities. It also aims to assist the work of educators and psychopedagogists with the necessary interventions needed by a subject when developing knowledge. Given the complex nature of this learning phenomenon, there are many distinctive ways of looking at a subject in order to understand how they learn and develop. However, a key aspect to be taken into consideration in regards to the process of learning and thought development is the relationship between the subject and the object of knowledge in the context of its social interactions. The theoretical foundation of this research includes Jean Piaget's Genetic Epistemology as the basis to understanding any process of knowledge acquisition, the Psychogenesis of Written Language by Emília Ferreiro and Ana Teberosky for their study of the specificities of written language learning, and the psychopedagogical perspective staded in the studies of Alícia Fernández |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-07-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-08-16T15:18:00Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-08-16T15:18:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26738 |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/26738 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Psicopedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26738/1/Maria%20Helena%20Falleiros%20Lauria_monografia.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26738/2/Maria%20Helena%20Falleiros%20Lauria_monografia.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/26738/3/Maria%20Helena%20Falleiros%20Lauria_monografia.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8397aa3333dcdfb03a2dc9607a42ea21 56b0656ce0a7c1053279099003a0fe47 8c9f2786a09fec68a899cbabebc0e612 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277981252648960 |