Efeito dos procedimentos de modelo de mando e imitação vocal no estabelecimento de repertório de ecoicos em crianças com TEA
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Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/41790 |
Resumo: | Echoing sounds and phonemes is a fundamentally important skill for acquiring speech, expected within the first 12 months of an individual's life. Behavior analysis researchers have dedicated themselves to studying teaching procedures that enable the acquisition, maintenance, and expansion of new verbal repertoires in children with autism spectrum disorder (ASD), who often have difficulty emitting verbal responses, such as echoic responses. The present study proposed to carry out a comparison between mand model and vocal imitation procedures training for teaching the verbal operant echoic, focusing on strategies for maintaining the reinforcing value of the items used during both types of training. Two children with ASD and deficits in the vocal verbal repertoire participated in the study. The results indicate that both procedures were effective in teaching echoics to one of the participants, but not to the second. The mand model procedure, however, produced faster acquisition of echoic behavior than the vocal imitation procedure, although such results were not replicated in a second comparison. The participants’ initial repertoire and characteristics of the phonemes selected for training deserve to be considered as conditions that seemed to interfere with the results found |
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Behavior analysis researchers have dedicated themselves to studying teaching procedures that enable the acquisition, maintenance, and expansion of new verbal repertoires in children with autism spectrum disorder (ASD), who often have difficulty emitting verbal responses, such as echoic responses. The present study proposed to carry out a comparison between mand model and vocal imitation procedures training for teaching the verbal operant echoic, focusing on strategies for maintaining the reinforcing value of the items used during both types of training. Two children with ASD and deficits in the vocal verbal repertoire participated in the study. The results indicate that both procedures were effective in teaching echoics to one of the participants, but not to the second. The mand model procedure, however, produced faster acquisition of echoic behavior than the vocal imitation procedure, although such results were not replicated in a second comparison. The participants’ initial repertoire and characteristics of the phonemes selected for training deserve to be considered as conditions that seemed to interfere with the results foundEcoar sons e fonemas é uma habilidade de fundamental importância para aquisição da fala, esperada entre os 12 primeiros meses de vida do indivíduo. Pesquisadores da análise do comportamento vêm-se dedicando a estudar procedimentos de ensino que possibilitem a aquisição, manutenção e ampliação de novos repertórios verbais em crianças com transtorno do espectro autista (TEA), que frequentemente apresentam dificuldade em emitir respostas verbais, como respostas ecoicas. O presente estudo propôs-se realizar uma comparação entre os procedimentos de modelo de mando e o treino de imitação vocal para o ensino do operante verbal ecoico, com foco nas estratégias para manutenção do valor reforçador dos itens utilizados durante os dois tipos de treinos. Participaram do estudo duas crianças com TEA e déficits no repertório verbal vocal. Os resultados dos indicam que os dois procedimentos foram eficazes no ensino de ecoicos para um dos participantes, mas não para a segunda. O procedimento de modelo de mando, no entanto, produziu aquisição mais rápida do comportamento ecoico do que o procedimento de imitação, embora tais resultados não tenham sido replicados em uma segunda comparação. O repertório inicial dos participantes e características dos fonemas selecionados para o treino merecem ser considerados como condições que pareceram interferir nos resultados encontradosporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Pós-Graduação em Psicologia Experimental: Análise do ComportamentoPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Humanas e da SaúdeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA EXPERIMENTALTranstorno do espectro autista (TEA)EcoicoTreino de imitação vocalTreino de mandoComportamento verbalAutism spectrum disorder (ASD)EchoicVocal imitation trainingMand trainingVerbal behaviorEfeito dos procedimentos de modelo de mando e imitação vocal no estabelecimento de repertório de ecoicos em crianças com TEAinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTGessionete Ferreira de Menezes.pdf.txtGessionete Ferreira de Menezes.pdf.txtExtracted texttext/plain121957https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41790/2/Gessionete%20Ferreira%20de%20Menezes.pdf.txt93a5693d48c9859620384ef1ace48acdMD52THUMBNAILGessionete Ferreira de Menezes.pdf.jpgGessionete Ferreira de Menezes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1244https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41790/3/Gessionete%20Ferreira%20de%20Menezes.pdf.jpga27a493214b4198dc088fea17e64d904MD53ORIGINALGessionete Ferreira de Menezes.pdfapplication/pdf989558https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/41790/1/Gessionete%20Ferreira%20de%20Menezes.pdf0eb245b9d8a8cd4a854ab476749708a8MD51handle/417902024-06-20 10:42:00.122oai:repositorio.pucsp.br:handle/41790Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2024-06-20T13:42Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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