Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10983 |
Resumo: | This research aims to develop, implement and analyze a didactic sequence to investigate how the high school students of a public school in the city of São This research aims to develop, implement and analyze a didactic sequence to the proposed approach promotes the conversion and treatment of Registers of Semiotic Representation from Duval (2009). Therefore, we have presented an instructional sequence so that students can determine the solution of linear systems of two equations in the proposed activities and in connection with the different forms of representation: algebraic, graphical and natural language. On graphic record was used a software named Geogebra. After the application with methodological support of Didactic Engineering from Artigue (2010), we analyzed the protocols of six students participating in three sessions. The results reveal how evolution occurred from these students in solving linear systems, provided by the conversion activity and treatment the records of Semiotic Representation. It is hoped that this research will contribute to the learning of students in linear systems theme and encourage other studies of this mathematical object in research of Mathematics Education |
id |
PUC_SP-1_58ca9cdb3f07e47d0a48dbcbca133cc6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10983 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Abar, Celina Aparecida Almeida Pereirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4315857P6Freitas, Nilza Aparecida de2016-04-27T16:57:29Z2014-02-042013-12-04Freitas, Nilza Aparecida de. Systems of linear equations: a proposal to activities with differents approachs to the representation of semiotics registers. 2013. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10983This research aims to develop, implement and analyze a didactic sequence to investigate how the high school students of a public school in the city of São This research aims to develop, implement and analyze a didactic sequence to the proposed approach promotes the conversion and treatment of Registers of Semiotic Representation from Duval (2009). Therefore, we have presented an instructional sequence so that students can determine the solution of linear systems of two equations in the proposed activities and in connection with the different forms of representation: algebraic, graphical and natural language. On graphic record was used a software named Geogebra. After the application with methodological support of Didactic Engineering from Artigue (2010), we analyzed the protocols of six students participating in three sessions. The results reveal how evolution occurred from these students in solving linear systems, provided by the conversion activity and treatment the records of Semiotic Representation. It is hoped that this research will contribute to the learning of students in linear systems theme and encourage other studies of this mathematical object in research of Mathematics EducationEsta pesquisa tem como objetivo desenvolver, aplicar e analisar uma sequência didática para investigar como os alunos do terceiro ano do Ensino Médio de uma Escola Pública da Rede Estadual na cidade de São Bernardo do Campo no Estado de São Paulo resolvem sistemas de equações lineares 2X2 em que a abordagem proposta favorece a conversão e o tratamento de Registros de Representação Semiótica, aporte teórico de Duval (2009). Deste modo, elaborou-se uma sequência didática para que os alunos possam determinar a solução dos sistemas lineares de duas equações nas atividades propostas e em conexão com as diferentes formas de representação: algébrica, gráfica e na linguagem natural. No registro gráfico, utilizou-se o software Geogebra. Após a aplicação, com suporte metodológico nos pressupostos da Engenharia Didática de Artigue (2010), foram analisados os protocolos de seis alunos participantes nas três sessões. Os resultados revelam como ocorreu a evolução desses alunos na resolução dos sistemas lineares propiciado pela atividade de conversão e tratamento dos registros de Representação Semiótica. Espera-se que esta pesquisa possa contribuir para a aprendizagem dos alunos no tema sistemas lineares e incentivar outros estudos deste objeto matemático nas pesquisas em Educação MatemáticaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24182/Nilza%20Aparecida%20de%20Freitas.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoSistemas linearesRegistros de representação semióticaGeogebraLinear systemsRegisters of semiotic representationGeogebraCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICASistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semióticaSystems of linear equations: a proposal to activities with differents approachs to the representation of semiotics registersinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTNilza Aparecida de Freitas.pdf.txtNilza Aparecida de Freitas.pdf.txtExtracted texttext/plain214921https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10983/3/Nilza%20Aparecida%20de%20Freitas.pdf.txtb2cd52c03aff8bb4846bfd99cc97457dMD53ORIGINALNilza Aparecida de Freitas.pdfapplication/pdf5037486https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10983/1/Nilza%20Aparecida%20de%20Freitas.pdfbcfebcb3dddaae4a09e8eb366d4cf16cMD51THUMBNAILNilza Aparecida de Freitas.pdf.jpgNilza Aparecida de Freitas.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10983/2/Nilza%20Aparecida%20de%20Freitas.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/109832022-04-27 13:10:47.773oai:repositorio.pucsp.br:handle/10983Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:10:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Systems of linear equations: a proposal to activities with differents approachs to the representation of semiotics registers |
title |
Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica |
spellingShingle |
Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica Freitas, Nilza Aparecida de Sistemas lineares Registros de representação semiótica Geogebra Linear systems Registers of semiotic representation Geogebra CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica |
title_full |
Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica |
title_fullStr |
Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica |
title_full_unstemmed |
Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica |
title_sort |
Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica |
author |
Freitas, Nilza Aparecida de |
author_facet |
Freitas, Nilza Aparecida de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4315857P6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Nilza Aparecida de |
contributor_str_mv |
Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sistemas lineares Registros de representação semiótica Geogebra |
topic |
Sistemas lineares Registros de representação semiótica Geogebra Linear systems Registers of semiotic representation Geogebra CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Linear systems Registers of semiotic representation Geogebra |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This research aims to develop, implement and analyze a didactic sequence to investigate how the high school students of a public school in the city of São This research aims to develop, implement and analyze a didactic sequence to the proposed approach promotes the conversion and treatment of Registers of Semiotic Representation from Duval (2009). Therefore, we have presented an instructional sequence so that students can determine the solution of linear systems of two equations in the proposed activities and in connection with the different forms of representation: algebraic, graphical and natural language. On graphic record was used a software named Geogebra. After the application with methodological support of Didactic Engineering from Artigue (2010), we analyzed the protocols of six students participating in three sessions. The results reveal how evolution occurred from these students in solving linear systems, provided by the conversion activity and treatment the records of Semiotic Representation. It is hoped that this research will contribute to the learning of students in linear systems theme and encourage other studies of this mathematical object in research of Mathematics Education |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-12-04 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-02-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:57:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Freitas, Nilza Aparecida de. Systems of linear equations: a proposal to activities with differents approachs to the representation of semiotics registers. 2013. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10983 |
identifier_str_mv |
Freitas, Nilza Aparecida de. Systems of linear equations: a proposal to activities with differents approachs to the representation of semiotics registers. 2013. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10983 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10983/3/Nilza%20Aparecida%20de%20Freitas.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10983/1/Nilza%20Aparecida%20de%20Freitas.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10983/2/Nilza%20Aparecida%20de%20Freitas.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b2cd52c03aff8bb4846bfd99cc97457d bcfebcb3dddaae4a09e8eb366d4cf16c cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278005208416256 |