Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Nilza Aparecida de
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10983
Resumo: This research aims to develop, implement and analyze a didactic sequence to investigate how the high school students of a public school in the city of São This research aims to develop, implement and analyze a didactic sequence to the proposed approach promotes the conversion and treatment of Registers of Semiotic Representation from Duval (2009). Therefore, we have presented an instructional sequence so that students can determine the solution of linear systems of two equations in the proposed activities and in connection with the different forms of representation: algebraic, graphical and natural language. On graphic record was used a software named Geogebra. After the application with methodological support of Didactic Engineering from Artigue (2010), we analyzed the protocols of six students participating in three sessions. The results reveal how evolution occurred from these students in solving linear systems, provided by the conversion activity and treatment the records of Semiotic Representation. It is hoped that this research will contribute to the learning of students in linear systems theme and encourage other studies of this mathematical object in research of Mathematics Education
id PUC_SP-1_58ca9cdb3f07e47d0a48dbcbca133cc6
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10983
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Abar, Celina Aparecida Almeida Pereirahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4315857P6Freitas, Nilza Aparecida de2016-04-27T16:57:29Z2014-02-042013-12-04Freitas, Nilza Aparecida de. Systems of linear equations: a proposal to activities with differents approachs to the representation of semiotics registers. 2013. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10983This research aims to develop, implement and analyze a didactic sequence to investigate how the high school students of a public school in the city of São This research aims to develop, implement and analyze a didactic sequence to the proposed approach promotes the conversion and treatment of Registers of Semiotic Representation from Duval (2009). Therefore, we have presented an instructional sequence so that students can determine the solution of linear systems of two equations in the proposed activities and in connection with the different forms of representation: algebraic, graphical and natural language. On graphic record was used a software named Geogebra. After the application with methodological support of Didactic Engineering from Artigue (2010), we analyzed the protocols of six students participating in three sessions. The results reveal how evolution occurred from these students in solving linear systems, provided by the conversion activity and treatment the records of Semiotic Representation. It is hoped that this research will contribute to the learning of students in linear systems theme and encourage other studies of this mathematical object in research of Mathematics EducationEsta pesquisa tem como objetivo desenvolver, aplicar e analisar uma sequência didática para investigar como os alunos do terceiro ano do Ensino Médio de uma Escola Pública da Rede Estadual na cidade de São Bernardo do Campo no Estado de São Paulo resolvem sistemas de equações lineares 2X2 em que a abordagem proposta favorece a conversão e o tratamento de Registros de Representação Semiótica, aporte teórico de Duval (2009). Deste modo, elaborou-se uma sequência didática para que os alunos possam determinar a solução dos sistemas lineares de duas equações nas atividades propostas e em conexão com as diferentes formas de representação: algébrica, gráfica e na linguagem natural. No registro gráfico, utilizou-se o software Geogebra. Após a aplicação, com suporte metodológico nos pressupostos da Engenharia Didática de Artigue (2010), foram analisados os protocolos de seis alunos participantes nas três sessões. Os resultados revelam como ocorreu a evolução desses alunos na resolução dos sistemas lineares propiciado pela atividade de conversão e tratamento dos registros de Representação Semiótica. Espera-se que esta pesquisa possa contribuir para a aprendizagem dos alunos no tema sistemas lineares e incentivar outros estudos deste objeto matemático nas pesquisas em Educação MatemáticaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24182/Nilza%20Aparecida%20de%20Freitas.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoSistemas linearesRegistros de representação semióticaGeogebraLinear systemsRegisters of semiotic representationGeogebraCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICASistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semióticaSystems of linear equations: a proposal to activities with differents approachs to the representation of semiotics registersinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTNilza Aparecida de Freitas.pdf.txtNilza Aparecida de Freitas.pdf.txtExtracted texttext/plain214921https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10983/3/Nilza%20Aparecida%20de%20Freitas.pdf.txtb2cd52c03aff8bb4846bfd99cc97457dMD53ORIGINALNilza Aparecida de Freitas.pdfapplication/pdf5037486https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10983/1/Nilza%20Aparecida%20de%20Freitas.pdfbcfebcb3dddaae4a09e8eb366d4cf16cMD51THUMBNAILNilza Aparecida de Freitas.pdf.jpgNilza Aparecida de Freitas.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10983/2/Nilza%20Aparecida%20de%20Freitas.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/109832022-04-27 13:10:47.773oai:repositorio.pucsp.br:handle/10983Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:10:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Systems of linear equations: a proposal to activities with differents approachs to the representation of semiotics registers
title Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica
spellingShingle Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica
Freitas, Nilza Aparecida de
Sistemas lineares
Registros de representação semiótica
Geogebra
Linear systems
Registers of semiotic representation
Geogebra
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica
title_full Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica
title_fullStr Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica
title_full_unstemmed Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica
title_sort Sistemas de equações lineares: uma proposta de atividades com abordagem de diferentes registros de representação semiótica
author Freitas, Nilza Aparecida de
author_facet Freitas, Nilza Aparecida de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4315857P6
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Nilza Aparecida de
contributor_str_mv Abar, Celina Aparecida Almeida Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Sistemas lineares
Registros de representação semiótica
Geogebra
topic Sistemas lineares
Registros de representação semiótica
Geogebra
Linear systems
Registers of semiotic representation
Geogebra
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Linear systems
Registers of semiotic representation
Geogebra
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description This research aims to develop, implement and analyze a didactic sequence to investigate how the high school students of a public school in the city of São This research aims to develop, implement and analyze a didactic sequence to the proposed approach promotes the conversion and treatment of Registers of Semiotic Representation from Duval (2009). Therefore, we have presented an instructional sequence so that students can determine the solution of linear systems of two equations in the proposed activities and in connection with the different forms of representation: algebraic, graphical and natural language. On graphic record was used a software named Geogebra. After the application with methodological support of Didactic Engineering from Artigue (2010), we analyzed the protocols of six students participating in three sessions. The results reveal how evolution occurred from these students in solving linear systems, provided by the conversion activity and treatment the records of Semiotic Representation. It is hoped that this research will contribute to the learning of students in linear systems theme and encourage other studies of this mathematical object in research of Mathematics Education
publishDate 2013
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-12-04
dc.date.available.fl_str_mv 2014-02-04
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:29Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Freitas, Nilza Aparecida de. Systems of linear equations: a proposal to activities with differents approachs to the representation of semiotics registers. 2013. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10983
identifier_str_mv Freitas, Nilza Aparecida de. Systems of linear equations: a proposal to activities with differents approachs to the representation of semiotics registers. 2013. 180 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10983
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10983/3/Nilza%20Aparecida%20de%20Freitas.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10983/1/Nilza%20Aparecida%20de%20Freitas.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10983/2/Nilza%20Aparecida%20de%20Freitas.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv b2cd52c03aff8bb4846bfd99cc97457d
bcfebcb3dddaae4a09e8eb366d4cf16c
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278005208416256