Sobre o conhecimento matemático do professor de matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11225 |
Resumo: | This dissertation concerns the nature of mathematical knowledge of middle and high school mathematics teachers. In the beggining, a survey of academic studies suggests that their knowledge contradicts the present conceptions of Mathematics Education. It has gaps that depends on conceptions about Mathematics and/or about the learning of Mathematics, rather than on knowing more mathematics contents. To search a better knowledge of Mathematics for the teachers it was used a theoretical framework based on the idea that the knowledge as a whole can be regarded as a web of meanings a notion that has already been explored in Brazilian researches about education. From this notion it was derived a way of knowing Mathematics that is in harmony with the conceptions of Mathematics Education. This way of knowing includes a great deal of knowledge about Mathematics. In the end, it was considered how this way of knowing can be implemented in the preparation of teachers |
id |
PUC_SP-1_5cae6fa36af1486413a1df4718f0046c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11225 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Campos, Tânia Maria MendonçaLellis, Marcelo Cestari Terra2016-04-27T16:58:19Z2008-02-272002-10-08Lellis, Marcelo Cestari Terra. Sobre o conhecimento matemático do professor de matemática. 2002. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11225This dissertation concerns the nature of mathematical knowledge of middle and high school mathematics teachers. In the beggining, a survey of academic studies suggests that their knowledge contradicts the present conceptions of Mathematics Education. It has gaps that depends on conceptions about Mathematics and/or about the learning of Mathematics, rather than on knowing more mathematics contents. To search a better knowledge of Mathematics for the teachers it was used a theoretical framework based on the idea that the knowledge as a whole can be regarded as a web of meanings a notion that has already been explored in Brazilian researches about education. From this notion it was derived a way of knowing Mathematics that is in harmony with the conceptions of Mathematics Education. This way of knowing includes a great deal of knowledge about Mathematics. In the end, it was considered how this way of knowing can be implemented in the preparation of teachersEsta dissertação trata da natureza do conhecimento matemático dos professores de matemática do ensino fundamental e médio. De início, um exame de estudos acadêmicos sugere que esse conhecimento contradiz as idéias atuais da Educação Matemática. Ele tem falhas que dependem mais de concepções sobre a Matemática e/ou seu ensino do que da aquisição de mais conteúdos matemáticos. Para buscar um melhor conhecimento matemático para o professor usouse como referencial teórico a noção de que o conhecimento como um todo pode ser visto como uma rede de significados uma noção já explorada em pesquisas brasileiras sobre educação. Essa noção conduz a uma forma de conhecer matemática em harmonia com as concepções da educação matemática. Trata-se de uma forma de conhecer que inclui em larga medida o conhecimento sobre matemática. No final, considerou-se como essa maneira de conhecer pode ser implementada nos cursos de formação de professoresapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22362/marcelo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoConhecimento matemático de professores de matemáticaSignificados matematicosFormação de professores de matemáticaConhecimento sobre matemáticaProfessores de matematica -- Formacao profissionalEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoConhecimento matematicoMatematica: Educacao MatematicaMathematical knowledge of teachers of mathematicsMathematics meaningsPreparation of mathematics teachersKnowledge about mathematicsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICASobre o conhecimento matemático do professor de matemáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTmarcelo.pdf.txtmarcelo.pdf.txtExtracted texttext/plain224146https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11225/3/marcelo.pdf.txt52835ded7f94d1aaf484f6481c6407f9MD53ORIGINALmarcelo.pdfapplication/pdf418423https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11225/1/marcelo.pdf6b6474695f37ac9ddac61b49e8063206MD51THUMBNAILmarcelo.pdf.jpgmarcelo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11225/2/marcelo.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/112252022-04-28 04:21:02.599oai:repositorio.pucsp.br:handle/11225Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T07:21:02Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Sobre o conhecimento matemático do professor de matemática |
title |
Sobre o conhecimento matemático do professor de matemática |
spellingShingle |
Sobre o conhecimento matemático do professor de matemática Lellis, Marcelo Cestari Terra Conhecimento matemático de professores de matemática Significados matematicos Formação de professores de matemática Conhecimento sobre matemática Professores de matematica -- Formacao profissional Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Conhecimento matematico Matematica: Educacao Matematica Mathematical knowledge of teachers of mathematics Mathematics meanings Preparation of mathematics teachers Knowledge about mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Sobre o conhecimento matemático do professor de matemática |
title_full |
Sobre o conhecimento matemático do professor de matemática |
title_fullStr |
Sobre o conhecimento matemático do professor de matemática |
title_full_unstemmed |
Sobre o conhecimento matemático do professor de matemática |
title_sort |
Sobre o conhecimento matemático do professor de matemática |
author |
Lellis, Marcelo Cestari Terra |
author_facet |
Lellis, Marcelo Cestari Terra |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Campos, Tânia Maria Mendonça |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lellis, Marcelo Cestari Terra |
contributor_str_mv |
Campos, Tânia Maria Mendonça |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Conhecimento matemático de professores de matemática Significados matematicos Formação de professores de matemática Conhecimento sobre matemática Professores de matematica -- Formacao profissional Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Conhecimento matematico Matematica: Educacao Matematica |
topic |
Conhecimento matemático de professores de matemática Significados matematicos Formação de professores de matemática Conhecimento sobre matemática Professores de matematica -- Formacao profissional Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Conhecimento matematico Matematica: Educacao Matematica Mathematical knowledge of teachers of mathematics Mathematics meanings Preparation of mathematics teachers Knowledge about mathematics CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Mathematical knowledge of teachers of mathematics Mathematics meanings Preparation of mathematics teachers Knowledge about mathematics |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This dissertation concerns the nature of mathematical knowledge of middle and high school mathematics teachers. In the beggining, a survey of academic studies suggests that their knowledge contradicts the present conceptions of Mathematics Education. It has gaps that depends on conceptions about Mathematics and/or about the learning of Mathematics, rather than on knowing more mathematics contents. To search a better knowledge of Mathematics for the teachers it was used a theoretical framework based on the idea that the knowledge as a whole can be regarded as a web of meanings a notion that has already been explored in Brazilian researches about education. From this notion it was derived a way of knowing Mathematics that is in harmony with the conceptions of Mathematics Education. This way of knowing includes a great deal of knowledge about Mathematics. In the end, it was considered how this way of knowing can be implemented in the preparation of teachers |
publishDate |
2002 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2002-10-08 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-02-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:19Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Lellis, Marcelo Cestari Terra. Sobre o conhecimento matemático do professor de matemática. 2002. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11225 |
identifier_str_mv |
Lellis, Marcelo Cestari Terra. Sobre o conhecimento matemático do professor de matemática. 2002. 116 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2002. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11225 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11225/3/marcelo.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11225/1/marcelo.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11225/2/marcelo.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
52835ded7f94d1aaf484f6481c6407f9 6b6474695f37ac9ddac61b49e8063206 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277873451696128 |