O lugar da sala de leitura na rede municipal de ensino de São Paulo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10722 |
Resumo: | This work analyzes Reading Room in physical aspects and organization, based on the concepts of territory, space and place. Research was made during 2007 and 2008 in qualitative way. What exactly Reading Room means was the investigation goal. If we focus Reading Room on a space dimension, it is a cultural space, but according its use, is place and in a subjective way, is territory. Bibliography and documental review was made on Reading Room project and regulations. Fieldwork took place in two municipal primary schools of S. Paulo with Reading Room adapted or in original build on. Analysis of data from observations, interviews and photos was done according to Viñao Frago study (2001) about space, territory and place. Results point to Reading Room as an ideal space changed by users into place and subjectively saw as territory. This confirm it isn t properly valued, often being confused as a classroom, without emphasis on its specific nature: place to read and learn to enjoy reading |
id |
PUC_SP-1_5e33165ced1368ba3f47756242a8c86e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10722 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Albuquerque, Helena Machado de Paulahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4202715Y6Leite, Ana Carolina dos Santos Martins2016-04-27T16:33:50Z2009-04-162009-03-30Leite, Ana Carolina dos Santos Martins. O lugar da sala de leitura na rede municipal de ensino de São Paulo. 2009. 88 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10722This work analyzes Reading Room in physical aspects and organization, based on the concepts of territory, space and place. Research was made during 2007 and 2008 in qualitative way. What exactly Reading Room means was the investigation goal. If we focus Reading Room on a space dimension, it is a cultural space, but according its use, is place and in a subjective way, is territory. Bibliography and documental review was made on Reading Room project and regulations. Fieldwork took place in two municipal primary schools of S. Paulo with Reading Room adapted or in original build on. Analysis of data from observations, interviews and photos was done according to Viñao Frago study (2001) about space, territory and place. Results point to Reading Room as an ideal space changed by users into place and subjectively saw as territory. This confirm it isn t properly valued, often being confused as a classroom, without emphasis on its specific nature: place to read and learn to enjoy readingEste trabalho analisa os aspectos físicos e a organização da Sala de Leitura a partir dos conceitos de território, espaço e lugar. A investigação de natureza qualitativa foi realizada nos anos de 2007 e 2008. A questão norteadora da investigação foi: em que consiste este espaço denominado Sala de Leitura? Tendo como objetivo focalizar a Sala de Leitura na dimensão espacial ampliando a compreensão sobre seus diversos aspectos partiu-se da hipótese de que a Sala de Leitura é um espaço culturalmente proposto a partir do projeto, mas é lugar a partir do uso que se faz dele, e é território pela subjetividade que o marca. Realizou-se revisão bibliográfica e documental em textos da memória do projeto Sala de Leitura e suas regulamentações. A pesquisa de campo ocorreu em duas escolas da Rede Municipal de Ensino de São Paulo, com Salas de Leitura de espaço adaptado ou integrante da planta do prédio. A análise dos dados de observação, de entrevistas e de fotos foi realizada segundo os estudos de Viñao Frago (2001) sobre espaço, território e lugar. Os resultados apontam que a Sala de Leitura é um espaço idealizado convertido em lugar pelos que o usam e território subjetivamente caracterizado o que afirma a hipótese inicial de que ainda não é devidamente valorizado, confundindo-se, muitas vezes, com a sala de aula, sem ênfase em seu caráter específico: lugar para ler e aprender a gostar de lerCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23509/Ana%20Carolina%20dos%20Santos%20Martins%20Leite.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoOrganização escolarSala de leituraRede municipal de ensinoEscolas municipais -- Sao Paulo (cidade)Projeto Sala de Leitura da Rede Municipal de Ensino de Sao PauloSchool organizationReading roomPublic education networkCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOO lugar da sala de leitura na rede municipal de ensino de São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAna Carolina dos Santos Martins Leite.pdf.txtAna Carolina dos Santos Martins Leite.pdf.txtExtracted texttext/plain126825https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10722/3/Ana%20Carolina%20dos%20Santos%20Martins%20Leite.pdf.txt57a78dd8b7fe6773d1bf8250ff18c5e7MD53ORIGINALAna Carolina dos Santos Martins Leite.pdfapplication/pdf4248035https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10722/1/Ana%20Carolina%20dos%20Santos%20Martins%20Leite.pdf8f915b4489c8b34771dff95dda68addbMD51THUMBNAILAna Carolina dos Santos Martins Leite.pdf.jpgAna Carolina dos Santos Martins Leite.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10722/2/Ana%20Carolina%20dos%20Santos%20Martins%20Leite.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/107222022-06-28 15:55:47.557oai:repositorio.pucsp.br:handle/10722Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T18:55:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O lugar da sala de leitura na rede municipal de ensino de São Paulo |
title |
O lugar da sala de leitura na rede municipal de ensino de São Paulo |
spellingShingle |
O lugar da sala de leitura na rede municipal de ensino de São Paulo Leite, Ana Carolina dos Santos Martins Organização escolar Sala de leitura Rede municipal de ensino Escolas municipais -- Sao Paulo (cidade) Projeto Sala de Leitura da Rede Municipal de Ensino de Sao Paulo School organization Reading room Public education network CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
O lugar da sala de leitura na rede municipal de ensino de São Paulo |
title_full |
O lugar da sala de leitura na rede municipal de ensino de São Paulo |
title_fullStr |
O lugar da sala de leitura na rede municipal de ensino de São Paulo |
title_full_unstemmed |
O lugar da sala de leitura na rede municipal de ensino de São Paulo |
title_sort |
O lugar da sala de leitura na rede municipal de ensino de São Paulo |
author |
Leite, Ana Carolina dos Santos Martins |
author_facet |
Leite, Ana Carolina dos Santos Martins |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Albuquerque, Helena Machado de Paula |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4202715Y6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Leite, Ana Carolina dos Santos Martins |
contributor_str_mv |
Albuquerque, Helena Machado de Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Organização escolar Sala de leitura Rede municipal de ensino Escolas municipais -- Sao Paulo (cidade) Projeto Sala de Leitura da Rede Municipal de Ensino de Sao Paulo |
topic |
Organização escolar Sala de leitura Rede municipal de ensino Escolas municipais -- Sao Paulo (cidade) Projeto Sala de Leitura da Rede Municipal de Ensino de Sao Paulo School organization Reading room Public education network CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
School organization Reading room Public education network |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work analyzes Reading Room in physical aspects and organization, based on the concepts of territory, space and place. Research was made during 2007 and 2008 in qualitative way. What exactly Reading Room means was the investigation goal. If we focus Reading Room on a space dimension, it is a cultural space, but according its use, is place and in a subjective way, is territory. Bibliography and documental review was made on Reading Room project and regulations. Fieldwork took place in two municipal primary schools of S. Paulo with Reading Room adapted or in original build on. Analysis of data from observations, interviews and photos was done according to Viñao Frago study (2001) about space, territory and place. Results point to Reading Room as an ideal space changed by users into place and subjectively saw as territory. This confirm it isn t properly valued, often being confused as a classroom, without emphasis on its specific nature: place to read and learn to enjoy reading |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-04-16 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-03-30 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:33:50Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Leite, Ana Carolina dos Santos Martins. O lugar da sala de leitura na rede municipal de ensino de São Paulo. 2009. 88 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10722 |
identifier_str_mv |
Leite, Ana Carolina dos Santos Martins. O lugar da sala de leitura na rede municipal de ensino de São Paulo. 2009. 88 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10722 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10722/3/Ana%20Carolina%20dos%20Santos%20Martins%20Leite.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10722/1/Ana%20Carolina%20dos%20Santos%20Martins%20Leite.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10722/2/Ana%20Carolina%20dos%20Santos%20Martins%20Leite.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
57a78dd8b7fe6773d1bf8250ff18c5e7 8f915b4489c8b34771dff95dda68addb cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796223804178432 |