A autoconfrontação como possibilidade de reflexão e movimento nas atividades de docência: um estudo sobre os estágios
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16028 |
Resumo: | The main goal of this study is to understand the self-confrontation as a possibility of reflection and movement in the performed activity the practice during the trainee period. Considering the theoretical and analytical categories of Dialectical Historical Materialism, and studies about the activity , according to the theory of Clinical Activity by Yves Clot, the study proposition is focused on the self-confrontation technique, with some changes proposed by this researcher. Two pedagogy students (trainees) are recorded while teaching and, then, go through the self-confrontation stage, in which they watch their own practices during the recorded classes. The researcher questions about the classes, makes propositions and gives suggestions about those practices. The focus on the self-confrontation technique as an appropriate tool for the formal education of teachers is based in theories which consider reflection as the main part of the professional education process. During the analysis of the self-confrontations, the points of observation are the reflections expressed by the trainees and their movements, the variations of activities, and the comparison between self-confrontations |
id |
PUC_SP-1_5e564d427c7fdde4355cf869ec642b4f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/16028 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Aguiar, Wanda Maria Junqueira dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4253388J2Retz, Raquel de Godoy2016-04-28T20:56:29Z2012-06-222012-05-14Retz, Raquel de Godoy. A autoconfrontação como possibilidade de reflexão e movimento nas atividades de docência: um estudo sobre os estágios. 2012. 199 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16028The main goal of this study is to understand the self-confrontation as a possibility of reflection and movement in the performed activity the practice during the trainee period. Considering the theoretical and analytical categories of Dialectical Historical Materialism, and studies about the activity , according to the theory of Clinical Activity by Yves Clot, the study proposition is focused on the self-confrontation technique, with some changes proposed by this researcher. Two pedagogy students (trainees) are recorded while teaching and, then, go through the self-confrontation stage, in which they watch their own practices during the recorded classes. The researcher questions about the classes, makes propositions and gives suggestions about those practices. The focus on the self-confrontation technique as an appropriate tool for the formal education of teachers is based in theories which consider reflection as the main part of the professional education process. During the analysis of the self-confrontations, the points of observation are the reflections expressed by the trainees and their movements, the variations of activities, and the comparison between self-confrontationsO objetivo principal desta pesquisa é compreender a autoconfrontação como possibilidade de reflexão e movimento, na atividade executada - o estágio. Considerando as categorias teóricas e de análise do Materialismo Histórico Dialético, e estudos sobre a atividade , conforme a teoria da Clinica da Atividade de Yves Clot, a proposta de estudo está focada na técnica da autoconfrontação com as alterações propostas pela pesquisadora. Duas alunas de pedagogia- estagiárias - são filmadas dando aulas, depois, passam pela etapa da autoconfrontação, e assistem trechos de suas aulas. A pesquisadora questiona-as sobre suas atividades na sala de aula e intervém com propostas, opiniões e questionamentos. O enfoque na técnica da autoconfrontação, como possível ferramenta na formação inicial de docentes, apoia-se em teóricos que consideram a reflexão como principal quesito no processo de formação profissional. Na análise das autoconfrontações, o centro de observações é as reflexões expressadas pelas estagiárias, os movimentos, mudanças de atividades, na comparação entre as autoconfrontaçõesapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/32246/Raquel%20de%20Godoy%20Retz.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBRPsicologiaAtividade docenteAutoconfrontaçãoClínica da atividadeFormação de professorPsicologia sócio históricaTeaching activitySelf-confrontationClinical activityFormal education of teachersSocio-historic psychologyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALA autoconfrontação como possibilidade de reflexão e movimento nas atividades de docência: um estudo sobre os estágiosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRaquel de Godoy Retz.pdf.txtRaquel de Godoy Retz.pdf.txtExtracted texttext/plain290496https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16028/3/Raquel%20de%20Godoy%20Retz.pdf.txtc82b62eb2750e1fedd881e5e8710c1aeMD53ORIGINALRaquel de Godoy Retz.pdfapplication/pdf817499https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16028/1/Raquel%20de%20Godoy%20Retz.pdf3a5a92a7c1feee288e37fb44e4523d39MD51THUMBNAILRaquel de Godoy Retz.pdf.jpgRaquel de Godoy Retz.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3888https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16028/2/Raquel%20de%20Godoy%20Retz.pdf.jpg368ef75b8e9e70a5a6c229b584f3f3a4MD52handle/160282022-04-27 15:19:33.279oai:repositorio.pucsp.br:handle/16028Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T18:19:33Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A autoconfrontação como possibilidade de reflexão e movimento nas atividades de docência: um estudo sobre os estágios |
title |
A autoconfrontação como possibilidade de reflexão e movimento nas atividades de docência: um estudo sobre os estágios |
spellingShingle |
A autoconfrontação como possibilidade de reflexão e movimento nas atividades de docência: um estudo sobre os estágios Retz, Raquel de Godoy Atividade docente Autoconfrontação Clínica da atividade Formação de professor Psicologia sócio histórica Teaching activity Self-confrontation Clinical activity Formal education of teachers Socio-historic psychology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
title_short |
A autoconfrontação como possibilidade de reflexão e movimento nas atividades de docência: um estudo sobre os estágios |
title_full |
A autoconfrontação como possibilidade de reflexão e movimento nas atividades de docência: um estudo sobre os estágios |
title_fullStr |
A autoconfrontação como possibilidade de reflexão e movimento nas atividades de docência: um estudo sobre os estágios |
title_full_unstemmed |
A autoconfrontação como possibilidade de reflexão e movimento nas atividades de docência: um estudo sobre os estágios |
title_sort |
A autoconfrontação como possibilidade de reflexão e movimento nas atividades de docência: um estudo sobre os estágios |
author |
Retz, Raquel de Godoy |
author_facet |
Retz, Raquel de Godoy |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Aguiar, Wanda Maria Junqueira de |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4253388J2 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Retz, Raquel de Godoy |
contributor_str_mv |
Aguiar, Wanda Maria Junqueira de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atividade docente Autoconfrontação Clínica da atividade Formação de professor Psicologia sócio histórica |
topic |
Atividade docente Autoconfrontação Clínica da atividade Formação de professor Psicologia sócio histórica Teaching activity Self-confrontation Clinical activity Formal education of teachers Socio-historic psychology CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Teaching activity Self-confrontation Clinical activity Formal education of teachers Socio-historic psychology |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
description |
The main goal of this study is to understand the self-confrontation as a possibility of reflection and movement in the performed activity the practice during the trainee period. Considering the theoretical and analytical categories of Dialectical Historical Materialism, and studies about the activity , according to the theory of Clinical Activity by Yves Clot, the study proposition is focused on the self-confrontation technique, with some changes proposed by this researcher. Two pedagogy students (trainees) are recorded while teaching and, then, go through the self-confrontation stage, in which they watch their own practices during the recorded classes. The researcher questions about the classes, makes propositions and gives suggestions about those practices. The focus on the self-confrontation technique as an appropriate tool for the formal education of teachers is based in theories which consider reflection as the main part of the professional education process. During the analysis of the self-confrontations, the points of observation are the reflections expressed by the trainees and their movements, the variations of activities, and the comparison between self-confrontations |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-06-22 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-05-14 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T20:56:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Retz, Raquel de Godoy. A autoconfrontação como possibilidade de reflexão e movimento nas atividades de docência: um estudo sobre os estágios. 2012. 199 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16028 |
identifier_str_mv |
Retz, Raquel de Godoy. A autoconfrontação como possibilidade de reflexão e movimento nas atividades de docência: um estudo sobre os estágios. 2012. 199 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/16028 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16028/3/Raquel%20de%20Godoy%20Retz.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16028/1/Raquel%20de%20Godoy%20Retz.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/16028/2/Raquel%20de%20Godoy%20Retz.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c82b62eb2750e1fedd881e5e8710c1ae 3a5a92a7c1feee288e37fb44e4523d39 368ef75b8e9e70a5a6c229b584f3f3a4 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277787763113984 |