Performance no ensino de inglês
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13598 |
Resumo: | The objective of this research is to understand critically the role of Improvisation in the activity of teaching and learning in English. This research seeks to understand critically the concept of performance proposed by Holzman on student participation in classroom scenes of improvisation. It also discusses their post discussion on the outcome of this activity to a critical-reflexive action in the world, from the production of shared meanings. The theoretical basis lies in the Activity Theory as initiated by the work of Vygotsky, along with Leontiev and Engeström, Play and the concepts of Vygotsky's ZPD. This work is a Critical Collaboration Research to design transformation through active participation and joint negotiation of meanings. The focus of this type of research is to know, observe, make it possible to enable interventions, contributing to references in the production of argumentative students and teachers. The data were produced by video recordings. Four classes were selected for their excerpts compose the corpus for analysis. The categories of analysis and interpretation were created from Pontecorvo, Magalhães, Vygotsky, Bahktin and Muniz. The analysis indicates that students produce knowledge collaboratively among the participants in the classroom. Moreover, students develop argumentation in English to externalize knowledge that can be reflected in experiences outside of school |
id |
PUC_SP-1_64f7bed6973e7abd9d99081137076396 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/13598 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Liberali, Fernanda Coelhohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4413121E9Mendes, Nilton2016-04-28T18:22:36Z2012-12-042012-10-24Mendes, Nilton. Performance in english teaching. 2012. 168 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13598The objective of this research is to understand critically the role of Improvisation in the activity of teaching and learning in English. This research seeks to understand critically the concept of performance proposed by Holzman on student participation in classroom scenes of improvisation. It also discusses their post discussion on the outcome of this activity to a critical-reflexive action in the world, from the production of shared meanings. The theoretical basis lies in the Activity Theory as initiated by the work of Vygotsky, along with Leontiev and Engeström, Play and the concepts of Vygotsky's ZPD. This work is a Critical Collaboration Research to design transformation through active participation and joint negotiation of meanings. The focus of this type of research is to know, observe, make it possible to enable interventions, contributing to references in the production of argumentative students and teachers. The data were produced by video recordings. Four classes were selected for their excerpts compose the corpus for analysis. The categories of analysis and interpretation were created from Pontecorvo, Magalhães, Vygotsky, Bahktin and Muniz. The analysis indicates that students produce knowledge collaboratively among the participants in the classroom. Moreover, students develop argumentation in English to externalize knowledge that can be reflected in experiences outside of schoolO objetivo desta pesquisa é compreender criticamente o papel da Performance na atividade de ensino-aprendizagem em Língua Inglesa. Esta investigação busca entender criticamente o conceito de performance proposto por Holzman na participação de alunos em sala de aula em de cenas de Improvisação. Também aborda a sua pós discussão sobre o resultado desta atividade para um agir crítico-reflexivo no mundo, a partir da produção de significados compartilhados. O eixo teórico reside na Teoria da Atividade como iniciada pelos trabalhos de Vygostsky, além Leontiev e Engeström, o brincar e os conceitos de ZPD de Vygotsky. Este trabalho é uma Pesquisa Crítica de Colaboração por conceber a transformação por meio de uma participação ativa e conjunta na negociação dos sentidos e significados. O foco deste tipo de pesquisa é conhecer, observar, transformar para viabilizar possíveis intervenções, contribuindo com referenciais na produção argumentativa de alunos e professores. Os dados foram produzidos por meio de gravações de vídeo, sendo selecionadas 4 aulas para que seus excertos compusessem o corpus para análise. As categorias de análise e interpretação foram organizadas a partir de Pontecorvo, Magalhães, Vygostsky, Bahktin e Muniz. A análise indica que os alunos produzem conhecimento de forma colaborativa entre os participantes da sala. Além disso, desenvolvem a argumentação em inglês para externalizar conhecimentos que refletirão em vivências fora do contexto escolarapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/30314/Nilton%20Mendes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da LinguagemPUC-SPBRLingüísticaPerformanceImprovisoArgumentaçãoProdução oralEnsino de língua inglesaPerformanceImprovisationArgumentationOral productionEnglish language teachingCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADAPerformance no ensino de inglêsPerformance in english teachinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTNilton Mendes.pdf.txtNilton Mendes.pdf.txtExtracted texttext/plain313473https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13598/3/Nilton%20Mendes.pdf.txt2f499ae44e0f19efcebfcf8ddd1e018bMD53ORIGINALNilton Mendes.pdfapplication/pdf1115919https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13598/1/Nilton%20Mendes.pdf06cc844b484bacbf81f397758e4dee26MD51THUMBNAILNilton Mendes.pdf.jpgNilton Mendes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13598/2/Nilton%20Mendes.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/135982022-04-27 22:16:10.335oai:repositorio.pucsp.br:handle/13598Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T01:16:10Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Performance no ensino de inglês |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Performance in english teaching |
title |
Performance no ensino de inglês |
spellingShingle |
Performance no ensino de inglês Mendes, Nilton Performance Improviso Argumentação Produção oral Ensino de língua inglesa Performance Improvisation Argumentation Oral production English language teaching CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
title_short |
Performance no ensino de inglês |
title_full |
Performance no ensino de inglês |
title_fullStr |
Performance no ensino de inglês |
title_full_unstemmed |
Performance no ensino de inglês |
title_sort |
Performance no ensino de inglês |
author |
Mendes, Nilton |
author_facet |
Mendes, Nilton |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Liberali, Fernanda Coelho |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4413121E9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mendes, Nilton |
contributor_str_mv |
Liberali, Fernanda Coelho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Performance Improviso Argumentação Produção oral Ensino de língua inglesa |
topic |
Performance Improviso Argumentação Produção oral Ensino de língua inglesa Performance Improvisation Argumentation Oral production English language teaching CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Performance Improvisation Argumentation Oral production English language teaching |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LINGUISTICA::LINGUISTICA APLICADA |
description |
The objective of this research is to understand critically the role of Improvisation in the activity of teaching and learning in English. This research seeks to understand critically the concept of performance proposed by Holzman on student participation in classroom scenes of improvisation. It also discusses their post discussion on the outcome of this activity to a critical-reflexive action in the world, from the production of shared meanings. The theoretical basis lies in the Activity Theory as initiated by the work of Vygotsky, along with Leontiev and Engeström, Play and the concepts of Vygotsky's ZPD. This work is a Critical Collaboration Research to design transformation through active participation and joint negotiation of meanings. The focus of this type of research is to know, observe, make it possible to enable interventions, contributing to references in the production of argumentative students and teachers. The data were produced by video recordings. Four classes were selected for their excerpts compose the corpus for analysis. The categories of analysis and interpretation were created from Pontecorvo, Magalhães, Vygotsky, Bahktin and Muniz. The analysis indicates that students produce knowledge collaboratively among the participants in the classroom. Moreover, students develop argumentation in English to externalize knowledge that can be reflected in experiences outside of school |
publishDate |
2012 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-12-04 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-10-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-28T18:22:36Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Mendes, Nilton. Performance in english teaching. 2012. 168 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13598 |
identifier_str_mv |
Mendes, Nilton. Performance in english teaching. 2012. 168 f. Dissertação (Mestrado em Lingüística) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/13598 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Lingüística |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13598/3/Nilton%20Mendes.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13598/1/Nilton%20Mendes.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/13598/2/Nilton%20Mendes.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2f499ae44e0f19efcebfcf8ddd1e018b 06cc844b484bacbf81f397758e4dee26 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277776776134656 |