O currículo de matemática moldado e praticado por uma professora que atua na educação de jovens e adultos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bueno, Simone
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10947
Resumo: Our study has the purpose to investigate the Mathematics Curriculum framed and practiced by a math teacher, who works in the Youth and Adults Education and theirs professionals knowledge, from the perspective of the enculturation curriculum. The study is the qualitative in nature, characterized as a case s studies. Based on works on the Mathematics Curriculum in the perspective cultural of Mathematics of the enculturation curriculum, having as theoretical referential Alan Bishop, studies of Celia Pires, with regard to curriculum organization and Ole Skovsmose, that is referred to the criteria choice of contexts within a mathematics learning environment. Our goal was related to the teacher s attitude, to select and develop the proposed contents. We noticed that the methodologies options contemplated in the proposed activities, sometimes referred to the pure mathematics, and the other times we find situations that optimized the paradigm of research, so the students assumed the exploration process. Through the observations of teachers classes and based on the category of analysis, that elected to the ours theory references, we concluded that, in the current activity proposed by the teacher we can find situations that provides the enculturation mathematics. We also conclude that when the teacher stimulated the articulation between several subjects provides the networking articulation
id PUC_SP-1_68418aaa0383316f5fe8b9e831eeff48
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10947
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Pires, Celia Maria Carolinohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4381872Y0Bueno, Simone2016-04-27T16:57:23Z2013-03-272013-02-19Bueno, Simone. O currículo de matemática moldado e praticado por uma professora que atua na educação de jovens e adultos. 2013. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10947Our study has the purpose to investigate the Mathematics Curriculum framed and practiced by a math teacher, who works in the Youth and Adults Education and theirs professionals knowledge, from the perspective of the enculturation curriculum. The study is the qualitative in nature, characterized as a case s studies. Based on works on the Mathematics Curriculum in the perspective cultural of Mathematics of the enculturation curriculum, having as theoretical referential Alan Bishop, studies of Celia Pires, with regard to curriculum organization and Ole Skovsmose, that is referred to the criteria choice of contexts within a mathematics learning environment. Our goal was related to the teacher s attitude, to select and develop the proposed contents. We noticed that the methodologies options contemplated in the proposed activities, sometimes referred to the pure mathematics, and the other times we find situations that optimized the paradigm of research, so the students assumed the exploration process. Through the observations of teachers classes and based on the category of analysis, that elected to the ours theory references, we concluded that, in the current activity proposed by the teacher we can find situations that provides the enculturation mathematics. We also conclude that when the teacher stimulated the articulation between several subjects provides the networking articulationNosso estudo tem por objetivo investigar o Currículo de Matemática moldado e praticado por uma professora de Matemática que atua na Educação de Jovens e Adultos e seus conhecimentos profissionais, sob a perspectiva do currículo enculturador. O trabalho é de natureza qualitativa, caracteriza-se como estudo de caso. Baseia-se em trabalhos acerca do Currículo de Matemática, da perspectiva cultural da Matemática e do currículo enculturador, tendo como referencial teórico Alan Bishop, estudos de Célia Pires, no que diz respeito à organização curricular e Ole Skovsmose, no que se refere a critérios de escolha dos contextos dentro de um ambiente de aprendizagem matemática. Nosso foco estava relacionado com a postura da professora, ao selecionar e desenvolver os conteúdos propostos. Notamos que as opções metodológicas contempladas nas atividades propostas, em alguns momentos faziam referência à Matemática pura, e em outros momentos encontramos situações que oportunizavam o paradigma da investigação, pois os alunos assumiram o processo de exploração. Mediante as observações das aulas da professora e com base na categoria de análise que elegemos a partir dos nossos referenciais teóricos, concluímos que, no decorrer da atividade proposta pela professora podemos encontrar situações que favorecem a enculturação matemática. Concluímos também que a professora ao estimular a articulação entre os diversos temas favorece a articulação em redeCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24153/Simone%20Bueno.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoCurrículo de matemáticaEducação de jovens e adultosEnculturação matemáticaMathematics curriculumYouth and adult educationCurriculum enculturadorCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAO currículo de matemática moldado e praticado por uma professora que atua na educação de jovens e adultosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTSimone Bueno.pdf.txtSimone Bueno.pdf.txtExtracted texttext/plain307073https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10947/3/Simone%20Bueno.pdf.txtdb0d935b5afb46787e6c9cf63e69ec27MD53ORIGINALSimone Bueno.pdfapplication/pdf2379211https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10947/1/Simone%20Bueno.pdfa80181909d1817ca6cc0860b199435f4MD51THUMBNAILSimone Bueno.pdf.jpgSimone Bueno.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3700https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10947/2/Simone%20Bueno.pdf.jpg361e23e35cf66ec49656fd928d8239c1MD52handle/109472022-04-27 13:06:29.106oai:repositorio.pucsp.br:handle/10947Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T16:06:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O currículo de matemática moldado e praticado por uma professora que atua na educação de jovens e adultos
title O currículo de matemática moldado e praticado por uma professora que atua na educação de jovens e adultos
spellingShingle O currículo de matemática moldado e praticado por uma professora que atua na educação de jovens e adultos
Bueno, Simone
Currículo de matemática
Educação de jovens e adultos
Enculturação matemática
Mathematics curriculum
Youth and adult education
Curriculum enculturador
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short O currículo de matemática moldado e praticado por uma professora que atua na educação de jovens e adultos
title_full O currículo de matemática moldado e praticado por uma professora que atua na educação de jovens e adultos
title_fullStr O currículo de matemática moldado e praticado por uma professora que atua na educação de jovens e adultos
title_full_unstemmed O currículo de matemática moldado e praticado por uma professora que atua na educação de jovens e adultos
title_sort O currículo de matemática moldado e praticado por uma professora que atua na educação de jovens e adultos
author Bueno, Simone
author_facet Bueno, Simone
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pires, Celia Maria Carolino
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4381872Y0
dc.contributor.author.fl_str_mv Bueno, Simone
contributor_str_mv Pires, Celia Maria Carolino
dc.subject.por.fl_str_mv Currículo de matemática
Educação de jovens e adultos
Enculturação matemática
topic Currículo de matemática
Educação de jovens e adultos
Enculturação matemática
Mathematics curriculum
Youth and adult education
Curriculum enculturador
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv Mathematics curriculum
Youth and adult education
Curriculum enculturador
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description Our study has the purpose to investigate the Mathematics Curriculum framed and practiced by a math teacher, who works in the Youth and Adults Education and theirs professionals knowledge, from the perspective of the enculturation curriculum. The study is the qualitative in nature, characterized as a case s studies. Based on works on the Mathematics Curriculum in the perspective cultural of Mathematics of the enculturation curriculum, having as theoretical referential Alan Bishop, studies of Celia Pires, with regard to curriculum organization and Ole Skovsmose, that is referred to the criteria choice of contexts within a mathematics learning environment. Our goal was related to the teacher s attitude, to select and develop the proposed contents. We noticed that the methodologies options contemplated in the proposed activities, sometimes referred to the pure mathematics, and the other times we find situations that optimized the paradigm of research, so the students assumed the exploration process. Through the observations of teachers classes and based on the category of analysis, that elected to the ours theory references, we concluded that, in the current activity proposed by the teacher we can find situations that provides the enculturation mathematics. We also conclude that when the teacher stimulated the articulation between several subjects provides the networking articulation
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-03-27
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-02-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Bueno, Simone. O currículo de matemática moldado e praticado por uma professora que atua na educação de jovens e adultos. 2013. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10947
identifier_str_mv Bueno, Simone. O currículo de matemática moldado e praticado por uma professora que atua na educação de jovens e adultos. 2013. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10947
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10947/3/Simone%20Bueno.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10947/1/Simone%20Bueno.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10947/2/Simone%20Bueno.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv db0d935b5afb46787e6c9cf63e69ec27
a80181909d1817ca6cc0860b199435f4
361e23e35cf66ec49656fd928d8239c1
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1791080528002154496