Jogando e aprendendo: um paralelo entre videogames e habilidades cognitivas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18215 |
Resumo: | The dissertation entitled Playing and learning: a parallel between videogames and cognitive skills have as its main goal to do an investigation about the skills developed through the use of videogames. This research will approach the challenges and competencies provided by the games to the players. The cognitive skill is the ability of the human intelligence to deal with situations and problems, itself been a powerful tool to the construction of knowledge. The act of playing and learning is related to the ludic and playful, considering the concepts of game as an element of the culture, as proposed by Huizinga (2001). The method used was the identification of some skills developed by players, such as: visual, coordination, improvement of self-esteem, responsibility, text interpretation, social, leadership, concentration and reasoning. From the presented skills, we analyzed the games Sid Meier´s Civilization IV, Guitar Hero III, Black & White 2 and GATE. As final result, it was possible to draw a parallel between videogames that enable the development by the players of a series of cognitive skills |
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Leão, Lucia Isaltina Clementehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4592880U5Kashiwakura, Eduardo Yukio2016-04-29T14:23:44Z2008-09-032008-08-08Kashiwakura, Eduardo Yukio. Jogando e aprendendo: um paralelo entre videogames e habilidades cognitivas. 2008. 103 f. Dissertação (Mestrado em Tecnologias da Inteligência e Design Digital) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design Digital, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18215The dissertation entitled Playing and learning: a parallel between videogames and cognitive skills have as its main goal to do an investigation about the skills developed through the use of videogames. This research will approach the challenges and competencies provided by the games to the players. The cognitive skill is the ability of the human intelligence to deal with situations and problems, itself been a powerful tool to the construction of knowledge. The act of playing and learning is related to the ludic and playful, considering the concepts of game as an element of the culture, as proposed by Huizinga (2001). The method used was the identification of some skills developed by players, such as: visual, coordination, improvement of self-esteem, responsibility, text interpretation, social, leadership, concentration and reasoning. From the presented skills, we analyzed the games Sid Meier´s Civilization IV, Guitar Hero III, Black & White 2 and GATE. As final result, it was possible to draw a parallel between videogames that enable the development by the players of a series of cognitive skillsA dissertação intitulada Jogando e aprendendo: um paralelo entre videogames e habilidades cognitivas tem como principal objetivo efetuar uma investigação sobre as habilidades desenvolvidas através da utilização de videogames. Nesta pesquisa serão abordados os desafios e competências que os games proporcionam aos jogadores. A habilidade cognitiva é a capacidade da inteligência humana de lidar com situações e problemas, sendo uma poderosa ferramenta de construção do conhecimento. O ato de jogar e aprender está relacionado com o lúdico e a brincadeira, considerando-se os conceitos de jogo como elemento da cultura propostos por Huizinga (2001). O método usado foi a identificação de algumas habilidades desenvolvidas por jogadores como: visual, motora, aprimoramento de auto-estima, responsabilidade, interpretação de textos, sociais, liderança, concentração e raciocínio. A partir das habilidades apresentadas, efetuamos a análise de games como Sid Meier´s Civilization IV, Guitar Hero III, Black & White 2 e GATE. Como resultado final foi possível traçar um paralelo entre os videogames que viabilizam o desenvolvimento de uma série de habilidades cognitivas aos jogadoresapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35008/Eduardo%20Yukio%20Kashiwakura.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Tecnologias da Inteligência e Design DigitalPUC-SPBRFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaHabilidades cognitivasCulturaAprendizagemCognicaoInteligenciaVideogamesCognitive skillsIntelligenceCultureLearningCNPQ::ENGENHARIASJogando e aprendendo: um paralelo entre videogames e habilidades cognitivasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEduardo Yukio Kashiwakura.pdf.txtEduardo Yukio Kashiwakura.pdf.txtExtracted texttext/plain148127https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18215/3/Eduardo%20Yukio%20Kashiwakura.pdf.txt6fec242239904304182174106c6c6ac3MD53ORIGINALEduardo Yukio Kashiwakura.pdfapplication/pdf3597583https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18215/1/Eduardo%20Yukio%20Kashiwakura.pdf05c04bb1f4aeeba9181c1cb65c116565MD51THUMBNAILEduardo Yukio Kashiwakura.pdf.jpgEduardo Yukio Kashiwakura.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18215/2/Eduardo%20Yukio%20Kashiwakura.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/182152022-06-15 10:06:19.666oai:repositorio.pucsp.br:handle/18215Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-15T13:06:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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