INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Leandro S.
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17140
Resumo: Traditionally, psychological research takes intelligence asan internai and abstract capacity of the mind, and its relationship with theschool achievement in a linear way, e.g. from the intelligence to theperformance. The cognitive styles and the theories of socio-cognitivedimensions provide some examples of the importance of introducing cognitive strategies as well as personal factors on the explaining ofcognitive functioning. Both these aspects, as well as the knowledge ofthe school learning impact on intelligence, allow us to deffend apedagogical and a psychological practice in the schools in order topromote students cognitive development. Finally, the author describes thetheoretical basis, the structure, the activities and the procedures of aprogram for the cognitive training applied in Portugal with 7th to 9th gradesstudents.
id UNB-4_c2c435387a2c478124494324a19f07e0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17140
network_acronym_str UNB-4
network_name_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository_id_str
spelling INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTIONInteligência e aprendizagem:: Dos seus relacionamentos à sua promoçãoInteligênciaCogniçãoAprendizagemDesenvolvimento cognitivoIntelligenceCognitionLearningCognitive developmentTraditionally, psychological research takes intelligence asan internai and abstract capacity of the mind, and its relationship with theschool achievement in a linear way, e.g. from the intelligence to theperformance. The cognitive styles and the theories of socio-cognitivedimensions provide some examples of the importance of introducing cognitive strategies as well as personal factors on the explaining ofcognitive functioning. Both these aspects, as well as the knowledge ofthe school learning impact on intelligence, allow us to deffend apedagogical and a psychological practice in the schools in order topromote students cognitive development. Finally, the author describes thetheoretical basis, the structure, the activities and the procedures of aprogram for the cognitive training applied in Portugal with 7th to 9th gradesstudents.A investigação tradicional em Psicologia sobre inteligência toma esta como uma característica interna e abstrata da mente e a sua relação com o desempenho escolar num único sentido, ou seja, da inteligência para o rendimento. As teorias sobre os estilos cognitivos e as variáveis sócio-cognitivas do desempenho, ilustram-nos a importância das estratégias cognitivas e das variáveis pessoais na explicação do funcionamento cognitivo. Estes aspectos, assim como o conhecimento do próprio impacto das aprendizagens escolares na inteligência, permitem-nos defender uma prática pedagógica e uma prática psicológica mais orientadas para a promoção do desenvolvimento cognitivo dos alunos. Finalmente,apresentam-se os fundamentos teóricos, a estrutura, as atividadese os procedimentos inerentes a um programa de treino cognitivo que está a ser aplicado em Portugal, junto dos alunos do 7° ao 9° ano de escolaridade.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17140Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 277-292Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 277-292Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 277-292Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 277-2921806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17140/15449https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17140/15663Almeida, Leandro S.info:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-17T14:22:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17140Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-17T14:22:19Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION
Inteligência e aprendizagem:: Dos seus relacionamentos à sua promoção
title INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION
spellingShingle INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION
Almeida, Leandro S.
Inteligência
Cognição
Aprendizagem
Desenvolvimento cognitivo
Intelligence
Cognition
Learning
Cognitive development
title_short INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION
title_full INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION
title_fullStr INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION
title_full_unstemmed INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION
title_sort INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION
author Almeida, Leandro S.
author_facet Almeida, Leandro S.
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Leandro S.
dc.subject.por.fl_str_mv Inteligência
Cognição
Aprendizagem
Desenvolvimento cognitivo
Intelligence
Cognition
Learning
Cognitive development
topic Inteligência
Cognição
Aprendizagem
Desenvolvimento cognitivo
Intelligence
Cognition
Learning
Cognitive development
description Traditionally, psychological research takes intelligence asan internai and abstract capacity of the mind, and its relationship with theschool achievement in a linear way, e.g. from the intelligence to theperformance. The cognitive styles and the theories of socio-cognitivedimensions provide some examples of the importance of introducing cognitive strategies as well as personal factors on the explaining ofcognitive functioning. Both these aspects, as well as the knowledge ofthe school learning impact on intelligence, allow us to deffend apedagogical and a psychological practice in the schools in order topromote students cognitive development. Finally, the author describes thetheoretical basis, the structure, the activities and the procedures of aprogram for the cognitive training applied in Portugal with 7th to 9th gradesstudents.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17140
url https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17140
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17140/15449
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17140/15663
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 277-292
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 277-292
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 277-292
Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 277-292
1806-3446
0102-3772
reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
collection Psicologia (Universidade de Brasília. Online)
repository.name.fl_str_mv Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv revistaptp@gmail.com
_version_ 1800211710904107008