INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17140 |
Resumo: | Traditionally, psychological research takes intelligence asan internai and abstract capacity of the mind, and its relationship with theschool achievement in a linear way, e.g. from the intelligence to theperformance. The cognitive styles and the theories of socio-cognitivedimensions provide some examples of the importance of introducing cognitive strategies as well as personal factors on the explaining ofcognitive functioning. Both these aspects, as well as the knowledge ofthe school learning impact on intelligence, allow us to deffend apedagogical and a psychological practice in the schools in order topromote students cognitive development. Finally, the author describes thetheoretical basis, the structure, the activities and the procedures of aprogram for the cognitive training applied in Portugal with 7th to 9th gradesstudents. |
id |
UNB-4_c2c435387a2c478124494324a19f07e0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17140 |
network_acronym_str |
UNB-4 |
network_name_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTIONInteligência e aprendizagem:: Dos seus relacionamentos à sua promoçãoInteligênciaCogniçãoAprendizagemDesenvolvimento cognitivoIntelligenceCognitionLearningCognitive developmentTraditionally, psychological research takes intelligence asan internai and abstract capacity of the mind, and its relationship with theschool achievement in a linear way, e.g. from the intelligence to theperformance. The cognitive styles and the theories of socio-cognitivedimensions provide some examples of the importance of introducing cognitive strategies as well as personal factors on the explaining ofcognitive functioning. Both these aspects, as well as the knowledge ofthe school learning impact on intelligence, allow us to deffend apedagogical and a psychological practice in the schools in order topromote students cognitive development. Finally, the author describes thetheoretical basis, the structure, the activities and the procedures of aprogram for the cognitive training applied in Portugal with 7th to 9th gradesstudents.A investigação tradicional em Psicologia sobre inteligência toma esta como uma característica interna e abstrata da mente e a sua relação com o desempenho escolar num único sentido, ou seja, da inteligência para o rendimento. As teorias sobre os estilos cognitivos e as variáveis sócio-cognitivas do desempenho, ilustram-nos a importância das estratégias cognitivas e das variáveis pessoais na explicação do funcionamento cognitivo. Estes aspectos, assim como o conhecimento do próprio impacto das aprendizagens escolares na inteligência, permitem-nos defender uma prática pedagógica e uma prática psicológica mais orientadas para a promoção do desenvolvimento cognitivo dos alunos. Finalmente,apresentam-se os fundamentos teóricos, a estrutura, as atividadese os procedimentos inerentes a um programa de treino cognitivo que está a ser aplicado em Portugal, junto dos alunos do 7° ao 9° ano de escolaridade.Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília2012-08-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17140Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 277-292Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 277-292Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 277-292Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 277-2921806-34460102-3772reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online)instname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17140/15449https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17140/15663Almeida, Leandro S.info:eu-repo/semantics/openAccess2018-10-17T14:22:19Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/17140Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/oairevistaptp@gmail.com1806-34460102-3772opendoar:2018-10-17T14:22:19Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION Inteligência e aprendizagem:: Dos seus relacionamentos à sua promoção |
title |
INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION |
spellingShingle |
INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION Almeida, Leandro S. Inteligência Cognição Aprendizagem Desenvolvimento cognitivo Intelligence Cognition Learning Cognitive development |
title_short |
INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION |
title_full |
INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION |
title_fullStr |
INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION |
title_full_unstemmed |
INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION |
title_sort |
INTELLIGENCE AND LEARNING:: FROM THE INTERCORRELATIONS TO THEIR PROMOTION |
author |
Almeida, Leandro S. |
author_facet |
Almeida, Leandro S. |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Leandro S. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inteligência Cognição Aprendizagem Desenvolvimento cognitivo Intelligence Cognition Learning Cognitive development |
topic |
Inteligência Cognição Aprendizagem Desenvolvimento cognitivo Intelligence Cognition Learning Cognitive development |
description |
Traditionally, psychological research takes intelligence asan internai and abstract capacity of the mind, and its relationship with theschool achievement in a linear way, e.g. from the intelligence to theperformance. The cognitive styles and the theories of socio-cognitivedimensions provide some examples of the importance of introducing cognitive strategies as well as personal factors on the explaining ofcognitive functioning. Both these aspects, as well as the knowledge ofthe school learning impact on intelligence, allow us to deffend apedagogical and a psychological practice in the schools in order topromote students cognitive development. Finally, the author describes thetheoretical basis, the structure, the activities and the procedures of aprogram for the cognitive training applied in Portugal with 7th to 9th gradesstudents. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-08-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17140 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17140 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17140/15449 https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17140/15663 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Psicologia - Universidade de Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 277-292 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 Núm. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 277-292 Psicologia: Teoria e Pesquisa; Vol. 8 No. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 277-292 Psicologia: Teoria e Pesquisa; v. 8 n. 3: Revista Psicologia: teoria e pesquisa; 277-292 1806-3446 0102-3772 reponame:Psicologia (Universidade de Brasília. Online) instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
collection |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Psicologia (Universidade de Brasília. Online) - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistaptp@gmail.com |
_version_ |
1800211710904107008 |