O papel do educador indígena na visão freiriana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Geiza Fernanda da Silva
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31949
Resumo: This research is about the different forms of education offered within the indiginous territory, targeting the role of indigenous educator, and through the works of author Paulo Freire I was able to verify the fight of a warrior people crying voice, where they are exile in his own land without right of expression of identity and culture. Most indigenous educators in Brazil taught in the classroom without obtaining a higher education, in which knowledge was transferred by who had more experience in the race for survival difficulties felt the need coursing from an academic background, so that when passing time would not be lost cultural knowledge and thus were being preserved from generation to generation, through dances and festive rituals of religious belief who followed, handicrafts they made that trade for food, and the legends and myths that strengthened. Through indigenous scientific knowledge educator had more autonomy and discovered their rights and duties as citizens who were denied. Thus began asserting themselves as Indians without fear of oppression or any sort of racial prejudice to become authors of their own history, going to develop their own pedagogical political projects according to their customs, and rescuing their native language of origin
id PUC_SP-1_6afc6aee4e22fa823619816b8f30fcc7
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/31949
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Graciani, Maria Stela SantosBarros, Geiza Fernanda da Silva2023-03-24T18:53:12Z2023-03-24T18:53:12Z2014-12-01Barros, Geiza Fernanda da Silva. O papel do educador indígena na visão freiriana. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31949This research is about the different forms of education offered within the indiginous territory, targeting the role of indigenous educator, and through the works of author Paulo Freire I was able to verify the fight of a warrior people crying voice, where they are exile in his own land without right of expression of identity and culture. Most indigenous educators in Brazil taught in the classroom without obtaining a higher education, in which knowledge was transferred by who had more experience in the race for survival difficulties felt the need coursing from an academic background, so that when passing time would not be lost cultural knowledge and thus were being preserved from generation to generation, through dances and festive rituals of religious belief who followed, handicrafts they made that trade for food, and the legends and myths that strengthened. Through indigenous scientific knowledge educator had more autonomy and discovered their rights and duties as citizens who were denied. Thus began asserting themselves as Indians without fear of oppression or any sort of racial prejudice to become authors of their own history, going to develop their own pedagogical political projects according to their customs, and rescuing their native language of originEsta pesquisa teve como propósito me aprofundar nas formas de ensino oferecida dentro do território indígena, visando o papel do educador indígena, e por meio das obras do autor Paulo Freire pôde verificar a luta de um povo guerreiro que clama por voz, em que se encontram exilados em sua própria terra sem direito de expressão de identidade e de cultura. A maior parte dos educadores indígenas no Brasil lecionava em sala de aula sem obterem uma formação superior, no qual o conhecimento era transferido por quem tinha mais experiência na etnia, por dificuldades de sobrevivência sentiram a necessidade de cursarem uma formação acadêmica, para que ao passar do tempo, não se perdesse o conhecimento cultural e assim fosse sendo preservado de geração a geração, por meio das danças ou rituais festivos, da crença religiosa que os seguiam, dos artesanatos que confeccionavam para trocas de alimentos, e das lendas e mitos que os fortaleciam. Por meio do conhecimento cientifico os indígenas passaram a ter, mas autonomia para dissolverem a função como educador, de forma, mas eficaz, e a descobriram os seus direitos e deveres como cidadãos que lhes eram negados. Assim começaram se afirmarem como indígenas sem medo de opressão ou qualquer tipo de preconceito racial, tornando-se autores de sua própria história, passando a elaborarem seus próprios projetos políticos pedagógicos de acordo com seus costumes, e resgatando a sua língua materna de origemporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação IndígenaContribuições de Paulo Freire a Educação IndígenaFormação AcadêmicaEtnia PankararuIndigenous EducationContributions of Paulo Freire to Indigenous EducationAcademic trainingPankararu ethnicityO papel do educador indígena na visão freirianaThe Role Of Indigenous Educator In Freire's viewinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALGEIZA FERNANDA DA SILVA BARROS - TCC.pdfapplication/pdf378474https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31949/1/GEIZA%20FERNANDA%20DA%20SILVA%20BARROS%20-%20TCC.pdf648e843187d52e4b199de890c88b4e35MD51TEXTGEIZA FERNANDA DA SILVA BARROS - TCC.pdf.txtGEIZA FERNANDA DA SILVA BARROS - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain89845https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31949/2/GEIZA%20FERNANDA%20DA%20SILVA%20BARROS%20-%20TCC.pdf.txt579e0d6042ec61413fc0af0375a55091MD52THUMBNAILGEIZA FERNANDA DA SILVA BARROS - TCC.pdf.jpgGEIZA FERNANDA DA SILVA BARROS - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1100https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31949/3/GEIZA%20FERNANDA%20DA%20SILVA%20BARROS%20-%20TCC.pdf.jpgd6a42fbef905852c776c3ca4a37e0530MD53handle/319492023-03-25 01:07:39.825oai:repositorio.pucsp.br:handle/31949Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-03-25T04:07:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv O papel do educador indígena na visão freiriana
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv The Role Of Indigenous Educator In Freire's view
title O papel do educador indígena na visão freiriana
spellingShingle O papel do educador indígena na visão freiriana
Barros, Geiza Fernanda da Silva
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação Indígena
Contribuições de Paulo Freire a Educação Indígena
Formação Acadêmica
Etnia Pankararu
Indigenous Education
Contributions of Paulo Freire to Indigenous Education
Academic training
Pankararu ethnicity
title_short O papel do educador indígena na visão freiriana
title_full O papel do educador indígena na visão freiriana
title_fullStr O papel do educador indígena na visão freiriana
title_full_unstemmed O papel do educador indígena na visão freiriana
title_sort O papel do educador indígena na visão freiriana
author Barros, Geiza Fernanda da Silva
author_facet Barros, Geiza Fernanda da Silva
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Graciani, Maria Stela Santos
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Geiza Fernanda da Silva
contributor_str_mv Graciani, Maria Stela Santos
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Educação Indígena
Contribuições de Paulo Freire a Educação Indígena
Formação Acadêmica
Etnia Pankararu
Indigenous Education
Contributions of Paulo Freire to Indigenous Education
Academic training
Pankararu ethnicity
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Indígena
Contribuições de Paulo Freire a Educação Indígena
Formação Acadêmica
Etnia Pankararu
dc.subject.eng.fl_str_mv Indigenous Education
Contributions of Paulo Freire to Indigenous Education
Academic training
Pankararu ethnicity
description This research is about the different forms of education offered within the indiginous territory, targeting the role of indigenous educator, and through the works of author Paulo Freire I was able to verify the fight of a warrior people crying voice, where they are exile in his own land without right of expression of identity and culture. Most indigenous educators in Brazil taught in the classroom without obtaining a higher education, in which knowledge was transferred by who had more experience in the race for survival difficulties felt the need coursing from an academic background, so that when passing time would not be lost cultural knowledge and thus were being preserved from generation to generation, through dances and festive rituals of religious belief who followed, handicrafts they made that trade for food, and the legends and myths that strengthened. Through indigenous scientific knowledge educator had more autonomy and discovered their rights and duties as citizens who were denied. Thus began asserting themselves as Indians without fear of oppression or any sort of racial prejudice to become authors of their own history, going to develop their own pedagogical political projects according to their customs, and rescuing their native language of origin
publishDate 2014
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-12-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-03-24T18:53:12Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-03-24T18:53:12Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Barros, Geiza Fernanda da Silva. O papel do educador indígena na visão freiriana. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31949
identifier_str_mv Barros, Geiza Fernanda da Silva. O papel do educador indígena na visão freiriana. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31949
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31949/1/GEIZA%20FERNANDA%20DA%20SILVA%20BARROS%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31949/2/GEIZA%20FERNANDA%20DA%20SILVA%20BARROS%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31949/3/GEIZA%20FERNANDA%20DA%20SILVA%20BARROS%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 648e843187d52e4b199de890c88b4e35
579e0d6042ec61413fc0af0375a55091
d6a42fbef905852c776c3ca4a37e0530
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796076846252032