O papel do educador indígena na visão freiriana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31949 |
Resumo: | This research is about the different forms of education offered within the indiginous territory, targeting the role of indigenous educator, and through the works of author Paulo Freire I was able to verify the fight of a warrior people crying voice, where they are exile in his own land without right of expression of identity and culture. Most indigenous educators in Brazil taught in the classroom without obtaining a higher education, in which knowledge was transferred by who had more experience in the race for survival difficulties felt the need coursing from an academic background, so that when passing time would not be lost cultural knowledge and thus were being preserved from generation to generation, through dances and festive rituals of religious belief who followed, handicrafts they made that trade for food, and the legends and myths that strengthened. Through indigenous scientific knowledge educator had more autonomy and discovered their rights and duties as citizens who were denied. Thus began asserting themselves as Indians without fear of oppression or any sort of racial prejudice to become authors of their own history, going to develop their own pedagogical political projects according to their customs, and rescuing their native language of origin |
id |
PUC_SP-1_6afc6aee4e22fa823619816b8f30fcc7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/31949 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Graciani, Maria Stela SantosBarros, Geiza Fernanda da Silva2023-03-24T18:53:12Z2023-03-24T18:53:12Z2014-12-01Barros, Geiza Fernanda da Silva. O papel do educador indígena na visão freiriana. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31949This research is about the different forms of education offered within the indiginous territory, targeting the role of indigenous educator, and through the works of author Paulo Freire I was able to verify the fight of a warrior people crying voice, where they are exile in his own land without right of expression of identity and culture. Most indigenous educators in Brazil taught in the classroom without obtaining a higher education, in which knowledge was transferred by who had more experience in the race for survival difficulties felt the need coursing from an academic background, so that when passing time would not be lost cultural knowledge and thus were being preserved from generation to generation, through dances and festive rituals of religious belief who followed, handicrafts they made that trade for food, and the legends and myths that strengthened. Through indigenous scientific knowledge educator had more autonomy and discovered their rights and duties as citizens who were denied. Thus began asserting themselves as Indians without fear of oppression or any sort of racial prejudice to become authors of their own history, going to develop their own pedagogical political projects according to their customs, and rescuing their native language of originEsta pesquisa teve como propósito me aprofundar nas formas de ensino oferecida dentro do território indígena, visando o papel do educador indígena, e por meio das obras do autor Paulo Freire pôde verificar a luta de um povo guerreiro que clama por voz, em que se encontram exilados em sua própria terra sem direito de expressão de identidade e de cultura. A maior parte dos educadores indígenas no Brasil lecionava em sala de aula sem obterem uma formação superior, no qual o conhecimento era transferido por quem tinha mais experiência na etnia, por dificuldades de sobrevivência sentiram a necessidade de cursarem uma formação acadêmica, para que ao passar do tempo, não se perdesse o conhecimento cultural e assim fosse sendo preservado de geração a geração, por meio das danças ou rituais festivos, da crença religiosa que os seguiam, dos artesanatos que confeccionavam para trocas de alimentos, e das lendas e mitos que os fortaleciam. Por meio do conhecimento cientifico os indígenas passaram a ter, mas autonomia para dissolverem a função como educador, de forma, mas eficaz, e a descobriram os seus direitos e deveres como cidadãos que lhes eram negados. Assim começaram se afirmarem como indígenas sem medo de opressão ou qualquer tipo de preconceito racial, tornando-se autores de sua própria história, passando a elaborarem seus próprios projetos políticos pedagógicos de acordo com seus costumes, e resgatando a sua língua materna de origemporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação IndígenaContribuições de Paulo Freire a Educação IndígenaFormação AcadêmicaEtnia PankararuIndigenous EducationContributions of Paulo Freire to Indigenous EducationAcademic trainingPankararu ethnicityO papel do educador indígena na visão freirianaThe Role Of Indigenous Educator In Freire's viewinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALGEIZA FERNANDA DA SILVA BARROS - TCC.pdfapplication/pdf378474https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31949/1/GEIZA%20FERNANDA%20DA%20SILVA%20BARROS%20-%20TCC.pdf648e843187d52e4b199de890c88b4e35MD51TEXTGEIZA FERNANDA DA SILVA BARROS - TCC.pdf.txtGEIZA FERNANDA DA SILVA BARROS - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain89845https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31949/2/GEIZA%20FERNANDA%20DA%20SILVA%20BARROS%20-%20TCC.pdf.txt579e0d6042ec61413fc0af0375a55091MD52THUMBNAILGEIZA FERNANDA DA SILVA BARROS - TCC.pdf.jpgGEIZA FERNANDA DA SILVA BARROS - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1100https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31949/3/GEIZA%20FERNANDA%20DA%20SILVA%20BARROS%20-%20TCC.pdf.jpgd6a42fbef905852c776c3ca4a37e0530MD53handle/319492023-03-25 01:07:39.825oai:repositorio.pucsp.br:handle/31949Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-03-25T04:07:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O papel do educador indígena na visão freiriana |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
The Role Of Indigenous Educator In Freire's view |
title |
O papel do educador indígena na visão freiriana |
spellingShingle |
O papel do educador indígena na visão freiriana Barros, Geiza Fernanda da Silva CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educação Indígena Contribuições de Paulo Freire a Educação Indígena Formação Acadêmica Etnia Pankararu Indigenous Education Contributions of Paulo Freire to Indigenous Education Academic training Pankararu ethnicity |
title_short |
O papel do educador indígena na visão freiriana |
title_full |
O papel do educador indígena na visão freiriana |
title_fullStr |
O papel do educador indígena na visão freiriana |
title_full_unstemmed |
O papel do educador indígena na visão freiriana |
title_sort |
O papel do educador indígena na visão freiriana |
author |
Barros, Geiza Fernanda da Silva |
author_facet |
Barros, Geiza Fernanda da Silva |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Graciani, Maria Stela Santos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Geiza Fernanda da Silva |
contributor_str_mv |
Graciani, Maria Stela Santos |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO Educação Indígena Contribuições de Paulo Freire a Educação Indígena Formação Acadêmica Etnia Pankararu Indigenous Education Contributions of Paulo Freire to Indigenous Education Academic training Pankararu ethnicity |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Indígena Contribuições de Paulo Freire a Educação Indígena Formação Acadêmica Etnia Pankararu |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Indigenous Education Contributions of Paulo Freire to Indigenous Education Academic training Pankararu ethnicity |
description |
This research is about the different forms of education offered within the indiginous territory, targeting the role of indigenous educator, and through the works of author Paulo Freire I was able to verify the fight of a warrior people crying voice, where they are exile in his own land without right of expression of identity and culture. Most indigenous educators in Brazil taught in the classroom without obtaining a higher education, in which knowledge was transferred by who had more experience in the race for survival difficulties felt the need coursing from an academic background, so that when passing time would not be lost cultural knowledge and thus were being preserved from generation to generation, through dances and festive rituals of religious belief who followed, handicrafts they made that trade for food, and the legends and myths that strengthened. Through indigenous scientific knowledge educator had more autonomy and discovered their rights and duties as citizens who were denied. Thus began asserting themselves as Indians without fear of oppression or any sort of racial prejudice to become authors of their own history, going to develop their own pedagogical political projects according to their customs, and rescuing their native language of origin |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-12-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-03-24T18:53:12Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-03-24T18:53:12Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Barros, Geiza Fernanda da Silva. O papel do educador indígena na visão freiriana. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31949 |
identifier_str_mv |
Barros, Geiza Fernanda da Silva. O papel do educador indígena na visão freiriana. 2014. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2014. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31949 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Graduação em Pedagogia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31949/1/GEIZA%20FERNANDA%20DA%20SILVA%20BARROS%20-%20TCC.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31949/2/GEIZA%20FERNANDA%20DA%20SILVA%20BARROS%20-%20TCC.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31949/3/GEIZA%20FERNANDA%20DA%20SILVA%20BARROS%20-%20TCC.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
648e843187d52e4b199de890c88b4e35 579e0d6042ec61413fc0af0375a55091 d6a42fbef905852c776c3ca4a37e0530 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277857784922112 |