Espaço representativo: um estudo das habilidades de alunos da 4ª série
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18496 |
Resumo: | This study investigated the knowledge that 36 students of the 4th grade of the Elementary School, of State School of the city of Santos SP, with ages between ten and eleven year old, they had about the representation of the three-dimensional space in the plan. For our investigation we elaborated an instrument diagnostic, considering activities from Piaget s and Inhelder s researches (1993) on the child s space representation. That instrument was applied individually for each child in two meetings of approximately 1 hour and 30 minutes. Results indicate that these children presented great difficulty to interpret and to represent in the three-dimensional objects appropriately in the plan. A possible verified cause by the gap the learning of spatial geometry focusing the aspects of the visualization and of the representation of objects that should start in the very first grades of Elementary School |
id |
PUC_SP-1_70fceaf091ef11828f2a23eb6b728d24 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/18496 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Magina, Sandra Maria PintoFábrega, Eunice Pessin2016-04-29T14:32:25Z2008-02-222001-11-12Fábrega, Eunice Pessin. Espaço representativo: um estudo das habilidades de alunos da 4ª série. 2001. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18496This study investigated the knowledge that 36 students of the 4th grade of the Elementary School, of State School of the city of Santos SP, with ages between ten and eleven year old, they had about the representation of the three-dimensional space in the plan. For our investigation we elaborated an instrument diagnostic, considering activities from Piaget s and Inhelder s researches (1993) on the child s space representation. That instrument was applied individually for each child in two meetings of approximately 1 hour and 30 minutes. Results indicate that these children presented great difficulty to interpret and to represent in the three-dimensional objects appropriately in the plan. A possible verified cause by the gap the learning of spatial geometry focusing the aspects of the visualization and of the representation of objects that should start in the very first grades of Elementary SchoolEste estudo investigou o conhecimento que 36 alunos da 4ª série do Ensino Fundamental, de uma escola pública da cidade de Santos, com idades entre dez e onze anos, tinham sobre a representação do espaço tridimensional no plano bidimensional. Para nossa investigação elaboramos um instrumento diagnóstico, que envolveu atividades adaptadas das pesquisas de Piaget e Inhelder (1993) sobre a representação do espaço para a criança. Esse instrumento foi aplicado individualmente para cada criança em dois encontros de aproximadamente 1 hora e 30 minutos. Os resultados indicam que essas crianças apresentam dificuldades de interpretar e representar adequadamente os objetos tridimensionais no plano. Uma possível causa verificada é a ausência de uma aprendizagem voltada à geometria espacial, que considere os aspectos da visualização e da representação de objetos desde as primeiras séries do Ensino Fundamentalapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/35306/dissertacao_eunice_pessin_fabrega.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoGeometria -- Estudo e ensino -- AvaliacaoEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoHabilidades geometricasConceitos geometricosEnsino fundamentalCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAEspaço representativo: um estudo das habilidades de alunos da 4ª sérieinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTdissertacao_eunice_pessin_fabrega.pdf.txtdissertacao_eunice_pessin_fabrega.pdf.txtExtracted texttext/plain256702https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18496/3/dissertacao_eunice_pessin_fabrega.pdf.txt44dc473b59805d4ab1d985d1f1a0b16cMD53ORIGINALdissertacao_eunice_pessin_fabrega.pdfapplication/pdf6057384https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18496/1/dissertacao_eunice_pessin_fabrega.pdf5aa37b154f997f972b0c5ea3c1f44157MD51THUMBNAILdissertacao_eunice_pessin_fabrega.pdf.jpgdissertacao_eunice_pessin_fabrega.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18496/2/dissertacao_eunice_pessin_fabrega.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/184962022-04-28 14:10:32.169oai:repositorio.pucsp.br:handle/18496Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:10:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Espaço representativo: um estudo das habilidades de alunos da 4ª série |
title |
Espaço representativo: um estudo das habilidades de alunos da 4ª série |
spellingShingle |
Espaço representativo: um estudo das habilidades de alunos da 4ª série Fábrega, Eunice Pessin Geometria -- Estudo e ensino -- Avaliacao Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Habilidades geometricas Conceitos geometricos Ensino fundamental CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Espaço representativo: um estudo das habilidades de alunos da 4ª série |
title_full |
Espaço representativo: um estudo das habilidades de alunos da 4ª série |
title_fullStr |
Espaço representativo: um estudo das habilidades de alunos da 4ª série |
title_full_unstemmed |
Espaço representativo: um estudo das habilidades de alunos da 4ª série |
title_sort |
Espaço representativo: um estudo das habilidades de alunos da 4ª série |
author |
Fábrega, Eunice Pessin |
author_facet |
Fábrega, Eunice Pessin |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Magina, Sandra Maria Pinto |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fábrega, Eunice Pessin |
contributor_str_mv |
Magina, Sandra Maria Pinto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geometria -- Estudo e ensino -- Avaliacao Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Habilidades geometricas Conceitos geometricos Ensino fundamental |
topic |
Geometria -- Estudo e ensino -- Avaliacao Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Habilidades geometricas Conceitos geometricos Ensino fundamental CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This study investigated the knowledge that 36 students of the 4th grade of the Elementary School, of State School of the city of Santos SP, with ages between ten and eleven year old, they had about the representation of the three-dimensional space in the plan. For our investigation we elaborated an instrument diagnostic, considering activities from Piaget s and Inhelder s researches (1993) on the child s space representation. That instrument was applied individually for each child in two meetings of approximately 1 hour and 30 minutes. Results indicate that these children presented great difficulty to interpret and to represent in the three-dimensional objects appropriately in the plan. A possible verified cause by the gap the learning of spatial geometry focusing the aspects of the visualization and of the representation of objects that should start in the very first grades of Elementary School |
publishDate |
2001 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2001-11-12 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-02-22 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-29T14:32:25Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Fábrega, Eunice Pessin. Espaço representativo: um estudo das habilidades de alunos da 4ª série. 2001. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18496 |
identifier_str_mv |
Fábrega, Eunice Pessin. Espaço representativo: um estudo das habilidades de alunos da 4ª série. 2001. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2001. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/18496 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18496/3/dissertacao_eunice_pessin_fabrega.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18496/1/dissertacao_eunice_pessin_fabrega.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/18496/2/dissertacao_eunice_pessin_fabrega.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
44dc473b59805d4ab1d985d1f1a0b16c 5aa37b154f997f972b0c5ea3c1f44157 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277822787649536 |