Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Correia, Celise Monteiro França
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24437
Resumo: This study is part of the research line New Technologies in Education, of the Pontifical Catholic University of São Paulo's Postgraduate Program in Education: Curriculum. It aims to identify the perspective of different authors about digital citizenship in education, from scientific productions in Portuguese language, from 2014 to 2020. The study is of a qualitative approach. To further explore the theme, by means of a Systematic Literature Review, the search was carried out in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) database, in the Open Access Scientific Repositories of Portugal (RCAAP), and in the Capes Periodical Portal. The collected data were critically analyzed in order to identify the concepts of “digital citizenship”, highlighted by the authors of the research and scientific articles. For data analysis, it´s used a qualitative analysis technological system, the Nvivo12 Software. In the survey, it was identified that there is little research on the subject, which stresses the necessary discussion about digital citizenship in education and the formation of a critical and participatory person, who knows his rights and duties on the Internet and has the awareness and responsibility to browse safely, understanding what is done with his data. And, also, how to be a critical reader when accessing information on the internet, not spreading misinformation
id PUC_SP-1_7160d3f16f3b1e7f7c8cb54242dfb8c4
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/24437
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Silva, Maria da Graça Moreira dahttp://lattes.cnpq.br/7868517261081624http://lattes.cnpq.br/4798233961379373Correia, Celise Monteiro França2022-02-02T19:01:59Z2022-02-02T19:01:59Z2021-08-20Correia, Celise Monteiro França. Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24437This study is part of the research line New Technologies in Education, of the Pontifical Catholic University of São Paulo's Postgraduate Program in Education: Curriculum. It aims to identify the perspective of different authors about digital citizenship in education, from scientific productions in Portuguese language, from 2014 to 2020. The study is of a qualitative approach. To further explore the theme, by means of a Systematic Literature Review, the search was carried out in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) database, in the Open Access Scientific Repositories of Portugal (RCAAP), and in the Capes Periodical Portal. The collected data were critically analyzed in order to identify the concepts of “digital citizenship”, highlighted by the authors of the research and scientific articles. For data analysis, it´s used a qualitative analysis technological system, the Nvivo12 Software. In the survey, it was identified that there is little research on the subject, which stresses the necessary discussion about digital citizenship in education and the formation of a critical and participatory person, who knows his rights and duties on the Internet and has the awareness and responsibility to browse safely, understanding what is done with his data. And, also, how to be a critical reader when accessing information on the internet, not spreading misinformationEste estudo se insere na Linha de Pesquisa Novas Tecnologias na Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Objetiva identificar a perspectiva de diferentes autores sobre o tema cidadania digital na educação, nas produções científicas em língua portuguesa, no período de 2014 a 2020. Possui abordagem qualitativa. Para aprofundar o tema, por meio de Revisão Sistemática da Literatura, a busca foi realizada na base de dados da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), nos Repositórios Científicos de Acesso Aberto de Portugal (RCAAP) e no Portal de Periódico da Capes. Os dados coletados foram analisados criticamente em busca da identificação dos conceitos de “cidadania digital”, evidenciados pelos autores das pesquisas e artigos científicos. Para análise dos dados, é empregado um sistema tecnológico de análise qualitativa, o Software Nvivo12. No levantamento, identificou-se que existem poucas pesquisas sobre o tema, o que tensiona a necessária discussão sobre cidadania digital na educação e a formação de um sujeito crítico e participativo, que conheça seus direitos e deveres na internet e tenha consciência e responsabilidade para navegar de forma segura, compreendendo o que é feito com seus dados. E, também como ser um leitor crítico ao acessar informações na internet e não propagar desinformaçãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOLetramento digitalCidadania digitalEducação midiáticaDigital literacyDigital citizenshipMedia educationEducação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexõesEducation for digital citizenship: concepts, dimensions and reflectionsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCelise Monteiro França Correia.pdfapplication/pdf2364498https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24437/1/Celise%20Monteiro%20Fran%c3%a7a%20Correia.pdf7eee1356871e8e968ee09443b9cf6817MD51TEXTCelise Monteiro França Correia.pdf.txtCelise Monteiro França Correia.pdf.txtExtracted texttext/plain286451https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24437/2/Celise%20Monteiro%20Fran%c3%a7a%20Correia.pdf.txtf9388c819d18d1e57b0e84335cf1272aMD52THUMBNAILCelise Monteiro França Correia.pdf.jpgCelise Monteiro França Correia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1195https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24437/3/Celise%20Monteiro%20Fran%c3%a7a%20Correia.pdf.jpg41b1ae1578f07a917fda8dcf69acc838MD53handle/244372022-02-04 09:46:53.578oai:repositorio.pucsp.br:handle/24437Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-02-04T12:46:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Education for digital citizenship: concepts, dimensions and reflections
title Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões
spellingShingle Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões
Correia, Celise Monteiro França
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
Letramento digital
Cidadania digital
Educação midiática
Digital literacy
Digital citizenship
Media education
title_short Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões
title_full Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões
title_fullStr Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões
title_full_unstemmed Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões
title_sort Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões
author Correia, Celise Monteiro França
author_facet Correia, Celise Monteiro França
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Maria da Graça Moreira da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7868517261081624
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4798233961379373
dc.contributor.author.fl_str_mv Correia, Celise Monteiro França
contributor_str_mv Silva, Maria da Graça Moreira da
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
Letramento digital
Cidadania digital
Educação midiática
Digital literacy
Digital citizenship
Media education
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento digital
Cidadania digital
Educação midiática
dc.subject.eng.fl_str_mv Digital literacy
Digital citizenship
Media education
description This study is part of the research line New Technologies in Education, of the Pontifical Catholic University of São Paulo's Postgraduate Program in Education: Curriculum. It aims to identify the perspective of different authors about digital citizenship in education, from scientific productions in Portuguese language, from 2014 to 2020. The study is of a qualitative approach. To further explore the theme, by means of a Systematic Literature Review, the search was carried out in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) database, in the Open Access Scientific Repositories of Portugal (RCAAP), and in the Capes Periodical Portal. The collected data were critically analyzed in order to identify the concepts of “digital citizenship”, highlighted by the authors of the research and scientific articles. For data analysis, it´s used a qualitative analysis technological system, the Nvivo12 Software. In the survey, it was identified that there is little research on the subject, which stresses the necessary discussion about digital citizenship in education and the formation of a critical and participatory person, who knows his rights and duties on the Internet and has the awareness and responsibility to browse safely, understanding what is done with his data. And, also, how to be a critical reader when accessing information on the internet, not spreading misinformation
publishDate 2021
dc.date.issued.fl_str_mv 2021-08-20
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-02-02T19:01:59Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-02-02T19:01:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Correia, Celise Monteiro França. Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24437
identifier_str_mv Correia, Celise Monteiro França. Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24437
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24437/1/Celise%20Monteiro%20Fran%c3%a7a%20Correia.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24437/2/Celise%20Monteiro%20Fran%c3%a7a%20Correia.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24437/3/Celise%20Monteiro%20Fran%c3%a7a%20Correia.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 7eee1356871e8e968ee09443b9cf6817
f9388c819d18d1e57b0e84335cf1272a
41b1ae1578f07a917fda8dcf69acc838
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277967560343552