Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24437 |
Resumo: | This study is part of the research line New Technologies in Education, of the Pontifical Catholic University of São Paulo's Postgraduate Program in Education: Curriculum. It aims to identify the perspective of different authors about digital citizenship in education, from scientific productions in Portuguese language, from 2014 to 2020. The study is of a qualitative approach. To further explore the theme, by means of a Systematic Literature Review, the search was carried out in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) database, in the Open Access Scientific Repositories of Portugal (RCAAP), and in the Capes Periodical Portal. The collected data were critically analyzed in order to identify the concepts of “digital citizenship”, highlighted by the authors of the research and scientific articles. For data analysis, it´s used a qualitative analysis technological system, the Nvivo12 Software. In the survey, it was identified that there is little research on the subject, which stresses the necessary discussion about digital citizenship in education and the formation of a critical and participatory person, who knows his rights and duties on the Internet and has the awareness and responsibility to browse safely, understanding what is done with his data. And, also, how to be a critical reader when accessing information on the internet, not spreading misinformation |
id |
PUC_SP-1_7160d3f16f3b1e7f7c8cb54242dfb8c4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/24437 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Maria da Graça Moreira dahttp://lattes.cnpq.br/7868517261081624http://lattes.cnpq.br/4798233961379373Correia, Celise Monteiro França2022-02-02T19:01:59Z2022-02-02T19:01:59Z2021-08-20Correia, Celise Monteiro França. Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24437This study is part of the research line New Technologies in Education, of the Pontifical Catholic University of São Paulo's Postgraduate Program in Education: Curriculum. It aims to identify the perspective of different authors about digital citizenship in education, from scientific productions in Portuguese language, from 2014 to 2020. The study is of a qualitative approach. To further explore the theme, by means of a Systematic Literature Review, the search was carried out in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) database, in the Open Access Scientific Repositories of Portugal (RCAAP), and in the Capes Periodical Portal. The collected data were critically analyzed in order to identify the concepts of “digital citizenship”, highlighted by the authors of the research and scientific articles. For data analysis, it´s used a qualitative analysis technological system, the Nvivo12 Software. In the survey, it was identified that there is little research on the subject, which stresses the necessary discussion about digital citizenship in education and the formation of a critical and participatory person, who knows his rights and duties on the Internet and has the awareness and responsibility to browse safely, understanding what is done with his data. And, also, how to be a critical reader when accessing information on the internet, not spreading misinformationEste estudo se insere na Linha de Pesquisa Novas Tecnologias na Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Objetiva identificar a perspectiva de diferentes autores sobre o tema cidadania digital na educação, nas produções científicas em língua portuguesa, no período de 2014 a 2020. Possui abordagem qualitativa. Para aprofundar o tema, por meio de Revisão Sistemática da Literatura, a busca foi realizada na base de dados da Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações (BDTD), nos Repositórios Científicos de Acesso Aberto de Portugal (RCAAP) e no Portal de Periódico da Capes. Os dados coletados foram analisados criticamente em busca da identificação dos conceitos de “cidadania digital”, evidenciados pelos autores das pesquisas e artigos científicos. Para análise dos dados, é empregado um sistema tecnológico de análise qualitativa, o Software Nvivo12. No levantamento, identificou-se que existem poucas pesquisas sobre o tema, o que tensiona a necessária discussão sobre cidadania digital na educação e a formação de um sujeito crítico e participativo, que conheça seus direitos e deveres na internet e tenha consciência e responsabilidade para navegar de forma segura, compreendendo o que é feito com seus dados. E, também como ser um leitor crítico ao acessar informações na internet e não propagar desinformaçãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOLetramento digitalCidadania digitalEducação midiáticaDigital literacyDigital citizenshipMedia educationEducação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexõesEducation for digital citizenship: concepts, dimensions and reflectionsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCelise Monteiro França Correia.pdfapplication/pdf2364498https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24437/1/Celise%20Monteiro%20Fran%c3%a7a%20Correia.pdf7eee1356871e8e968ee09443b9cf6817MD51TEXTCelise Monteiro França Correia.pdf.txtCelise Monteiro França Correia.pdf.txtExtracted texttext/plain286451https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24437/2/Celise%20Monteiro%20Fran%c3%a7a%20Correia.pdf.txtf9388c819d18d1e57b0e84335cf1272aMD52THUMBNAILCelise Monteiro França Correia.pdf.jpgCelise Monteiro França Correia.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1195https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24437/3/Celise%20Monteiro%20Fran%c3%a7a%20Correia.pdf.jpg41b1ae1578f07a917fda8dcf69acc838MD53handle/244372022-02-04 09:46:53.578oai:repositorio.pucsp.br:handle/24437Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-02-04T12:46:53Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Education for digital citizenship: concepts, dimensions and reflections |
title |
Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões |
spellingShingle |
Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões Correia, Celise Monteiro França CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Letramento digital Cidadania digital Educação midiática Digital literacy Digital citizenship Media education |
title_short |
Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões |
title_full |
Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões |
title_fullStr |
Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões |
title_full_unstemmed |
Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões |
title_sort |
Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões |
author |
Correia, Celise Monteiro França |
author_facet |
Correia, Celise Monteiro França |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Maria da Graça Moreira da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7868517261081624 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4798233961379373 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Correia, Celise Monteiro França |
contributor_str_mv |
Silva, Maria da Graça Moreira da |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Letramento digital Cidadania digital Educação midiática Digital literacy Digital citizenship Media education |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento digital Cidadania digital Educação midiática |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Digital literacy Digital citizenship Media education |
description |
This study is part of the research line New Technologies in Education, of the Pontifical Catholic University of São Paulo's Postgraduate Program in Education: Curriculum. It aims to identify the perspective of different authors about digital citizenship in education, from scientific productions in Portuguese language, from 2014 to 2020. The study is of a qualitative approach. To further explore the theme, by means of a Systematic Literature Review, the search was carried out in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD) database, in the Open Access Scientific Repositories of Portugal (RCAAP), and in the Capes Periodical Portal. The collected data were critically analyzed in order to identify the concepts of “digital citizenship”, highlighted by the authors of the research and scientific articles. For data analysis, it´s used a qualitative analysis technological system, the Nvivo12 Software. In the survey, it was identified that there is little research on the subject, which stresses the necessary discussion about digital citizenship in education and the formation of a critical and participatory person, who knows his rights and duties on the Internet and has the awareness and responsibility to browse safely, understanding what is done with his data. And, also, how to be a critical reader when accessing information on the internet, not spreading misinformation |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2021-08-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-02-02T19:01:59Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2022-02-02T19:01:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Correia, Celise Monteiro França. Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24437 |
identifier_str_mv |
Correia, Celise Monteiro França. Educação para cidadania digital: conceitos, dimensões e reflexões. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2021. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/24437 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24437/1/Celise%20Monteiro%20Fran%c3%a7a%20Correia.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24437/2/Celise%20Monteiro%20Fran%c3%a7a%20Correia.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/24437/3/Celise%20Monteiro%20Fran%c3%a7a%20Correia.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7eee1356871e8e968ee09443b9cf6817 f9388c819d18d1e57b0e84335cf1272a 41b1ae1578f07a917fda8dcf69acc838 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277967560343552 |