Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fonseca, Laez Barbosa
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11585
Resumo: Our reflection starts on the finding that school education is suffering a moment of tension and crisis. The origin and the explanation for this phenomenon can be found in the coexistence, in the school environment of two paradigms, both opposite and divergent: one from the unity and the one from multiplicity, each one with its own features built in distinguished cultural moments. The former in the Modern Age and the latter in the Post-Modern Age. Based on an anthropological understanding which finds the human being constituted by desire and pursuit, at the same time, from the unity and the from multiplicity, we propose a dialectical method as a tool for the understanding, the approach and the overcoming of the two antagonistic paradigms surpassing the harmful aspects and keeping the achievements of each one for the educational practice. Then, we present some discussions starting from the dialectic, seeking a synthesis between the unity and the multiplicity. At the end of the study, we investigate some aspects of the Ignatian Pedagogy - a pedagogical purpose of the Jesuit education - demonstrating, from its documents and its educational tradition, as it is itself, dialectically, facing, and overcoming of the mentioned tensions and the dynamic feature of the crisis in school education
id PUC_SP-1_7349b2d4de1553851f2522fd31709d55
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11585
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Perine, Marcelohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4756837Y9Fonseca, Laez Barbosa2016-04-27T17:26:59Z2011-10-242011-10-19Fonseca, Laez Barbosa. Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana. 2011. 250 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11585Our reflection starts on the finding that school education is suffering a moment of tension and crisis. The origin and the explanation for this phenomenon can be found in the coexistence, in the school environment of two paradigms, both opposite and divergent: one from the unity and the one from multiplicity, each one with its own features built in distinguished cultural moments. The former in the Modern Age and the latter in the Post-Modern Age. Based on an anthropological understanding which finds the human being constituted by desire and pursuit, at the same time, from the unity and the from multiplicity, we propose a dialectical method as a tool for the understanding, the approach and the overcoming of the two antagonistic paradigms surpassing the harmful aspects and keeping the achievements of each one for the educational practice. Then, we present some discussions starting from the dialectic, seeking a synthesis between the unity and the multiplicity. At the end of the study, we investigate some aspects of the Ignatian Pedagogy - a pedagogical purpose of the Jesuit education - demonstrating, from its documents and its educational tradition, as it is itself, dialectically, facing, and overcoming of the mentioned tensions and the dynamic feature of the crisis in school educationA presente dissertação tem como ponto de partida a constatação de que a educação escolar vive um momento de tensão e crise. A origem e a explicação desse fenômeno encontram-se na coexistência, no ambiente escolar, de dois paradigmas, opostos e divergentes: o da unidade, e o da multiplicidade, com suas características próprias, tecidos em cenários culturais distintos. O primeiro, na Modernidade; o segundo, na Pós-modernidade. Partindo de uma compreensão antropológica que entende o ser humano como constituído pelo desejo e busca, ao mesmo tempo, de unidade e de multiplicidade, propomos o método dialético, como ferramenta, para a análise dos dois paradigmas, superando os aspectos nocivos e conservando as conquistas de cada um deles para a prática educativa. Em seguida, apresentamos algumas reflexões, a partir da dialética, buscando nelas a síntese entre unidade e multiplicidade. Ao término do trabalho, investigamos alguns aspectos da Pedagogia Inaciana - proposta pedagógica da educação jesuíta - demonstrando, a partir de seus documentos e da sua tradição educativa, como ela procede, dialeticamente, no enfrentamento, encaminhamento e superação das tensões e da crise, características do dinamismo presente na educação escolarapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24468/Laez%20Barbosa%20Fonseca.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em FilosofiaPUC-SPBRFilosofiaEducação escolarCriseParadigmaModernidadePós-modernidadeUnidadeMultiplicidadeDialética, Pedagogia inacianaSchool educationCrisisParadigmModern agePost-Modern AgeeUnityMultiplicityDialecticIgnatian pedagogyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAEducação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inacianainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLaez Barbosa Fonseca.pdf.txtLaez Barbosa Fonseca.pdf.txtExtracted texttext/plain609995https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11585/3/Laez%20Barbosa%20Fonseca.pdf.txteb336a7a001f098f8688101c7172a319MD53ORIGINALLaez Barbosa Fonseca.pdfapplication/pdf917553https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11585/1/Laez%20Barbosa%20Fonseca.pdf1bbac41b066dc7acbe129971ffc3f860MD51THUMBNAILLaez Barbosa Fonseca.pdf.jpgLaez Barbosa Fonseca.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11585/2/Laez%20Barbosa%20Fonseca.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/115852022-04-27 10:32:09.359oai:repositorio.pucsp.br:handle/11585Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T13:32:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana
title Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana
spellingShingle Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana
Fonseca, Laez Barbosa
Educação escolar
Crise
Paradigma
Modernidade
Pós-modernidade
Unidade
Multiplicidade
Dialética, Pedagogia inaciana
School education
Crisis
Paradigm
Modern age
Post-Modern Agee
Unity
Multiplicity
Dialectic
Ignatian pedagogy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
title_short Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana
title_full Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana
title_fullStr Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana
title_full_unstemmed Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana
title_sort Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana
author Fonseca, Laez Barbosa
author_facet Fonseca, Laez Barbosa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Perine, Marcelo
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4756837Y9
dc.contributor.author.fl_str_mv Fonseca, Laez Barbosa
contributor_str_mv Perine, Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação escolar
Crise
Paradigma
Modernidade
Pós-modernidade
Unidade
Multiplicidade
Dialética, Pedagogia inaciana
topic Educação escolar
Crise
Paradigma
Modernidade
Pós-modernidade
Unidade
Multiplicidade
Dialética, Pedagogia inaciana
School education
Crisis
Paradigm
Modern age
Post-Modern Agee
Unity
Multiplicity
Dialectic
Ignatian pedagogy
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
dc.subject.eng.fl_str_mv School education
Crisis
Paradigm
Modern age
Post-Modern Agee
Unity
Multiplicity
Dialectic
Ignatian pedagogy
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA
description Our reflection starts on the finding that school education is suffering a moment of tension and crisis. The origin and the explanation for this phenomenon can be found in the coexistence, in the school environment of two paradigms, both opposite and divergent: one from the unity and the one from multiplicity, each one with its own features built in distinguished cultural moments. The former in the Modern Age and the latter in the Post-Modern Age. Based on an anthropological understanding which finds the human being constituted by desire and pursuit, at the same time, from the unity and the from multiplicity, we propose a dialectical method as a tool for the understanding, the approach and the overcoming of the two antagonistic paradigms surpassing the harmful aspects and keeping the achievements of each one for the educational practice. Then, we present some discussions starting from the dialectic, seeking a synthesis between the unity and the multiplicity. At the end of the study, we investigate some aspects of the Ignatian Pedagogy - a pedagogical purpose of the Jesuit education - demonstrating, from its documents and its educational tradition, as it is itself, dialectically, facing, and overcoming of the mentioned tensions and the dynamic feature of the crisis in school education
publishDate 2011
dc.date.available.fl_str_mv 2011-10-24
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-10-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T17:26:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Fonseca, Laez Barbosa. Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana. 2011. 250 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11585
identifier_str_mv Fonseca, Laez Barbosa. Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana. 2011. 250 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11585
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Filosofia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Filosofia
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11585/3/Laez%20Barbosa%20Fonseca.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11585/1/Laez%20Barbosa%20Fonseca.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11585/2/Laez%20Barbosa%20Fonseca.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv eb336a7a001f098f8688101c7172a319
1bbac41b066dc7acbe129971ffc3f860
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1799796239571615744