Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11585 |
Resumo: | Our reflection starts on the finding that school education is suffering a moment of tension and crisis. The origin and the explanation for this phenomenon can be found in the coexistence, in the school environment of two paradigms, both opposite and divergent: one from the unity and the one from multiplicity, each one with its own features built in distinguished cultural moments. The former in the Modern Age and the latter in the Post-Modern Age. Based on an anthropological understanding which finds the human being constituted by desire and pursuit, at the same time, from the unity and the from multiplicity, we propose a dialectical method as a tool for the understanding, the approach and the overcoming of the two antagonistic paradigms surpassing the harmful aspects and keeping the achievements of each one for the educational practice. Then, we present some discussions starting from the dialectic, seeking a synthesis between the unity and the multiplicity. At the end of the study, we investigate some aspects of the Ignatian Pedagogy - a pedagogical purpose of the Jesuit education - demonstrating, from its documents and its educational tradition, as it is itself, dialectically, facing, and overcoming of the mentioned tensions and the dynamic feature of the crisis in school education |
id |
PUC_SP-1_7349b2d4de1553851f2522fd31709d55 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11585 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Perine, Marcelohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4756837Y9Fonseca, Laez Barbosa2016-04-27T17:26:59Z2011-10-242011-10-19Fonseca, Laez Barbosa. Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana. 2011. 250 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11585Our reflection starts on the finding that school education is suffering a moment of tension and crisis. The origin and the explanation for this phenomenon can be found in the coexistence, in the school environment of two paradigms, both opposite and divergent: one from the unity and the one from multiplicity, each one with its own features built in distinguished cultural moments. The former in the Modern Age and the latter in the Post-Modern Age. Based on an anthropological understanding which finds the human being constituted by desire and pursuit, at the same time, from the unity and the from multiplicity, we propose a dialectical method as a tool for the understanding, the approach and the overcoming of the two antagonistic paradigms surpassing the harmful aspects and keeping the achievements of each one for the educational practice. Then, we present some discussions starting from the dialectic, seeking a synthesis between the unity and the multiplicity. At the end of the study, we investigate some aspects of the Ignatian Pedagogy - a pedagogical purpose of the Jesuit education - demonstrating, from its documents and its educational tradition, as it is itself, dialectically, facing, and overcoming of the mentioned tensions and the dynamic feature of the crisis in school educationA presente dissertação tem como ponto de partida a constatação de que a educação escolar vive um momento de tensão e crise. A origem e a explicação desse fenômeno encontram-se na coexistência, no ambiente escolar, de dois paradigmas, opostos e divergentes: o da unidade, e o da multiplicidade, com suas características próprias, tecidos em cenários culturais distintos. O primeiro, na Modernidade; o segundo, na Pós-modernidade. Partindo de uma compreensão antropológica que entende o ser humano como constituído pelo desejo e busca, ao mesmo tempo, de unidade e de multiplicidade, propomos o método dialético, como ferramenta, para a análise dos dois paradigmas, superando os aspectos nocivos e conservando as conquistas de cada um deles para a prática educativa. Em seguida, apresentamos algumas reflexões, a partir da dialética, buscando nelas a síntese entre unidade e multiplicidade. Ao término do trabalho, investigamos alguns aspectos da Pedagogia Inaciana - proposta pedagógica da educação jesuíta - demonstrando, a partir de seus documentos e da sua tradição educativa, como ela procede, dialeticamente, no enfrentamento, encaminhamento e superação das tensões e da crise, características do dinamismo presente na educação escolarapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24468/Laez%20Barbosa%20Fonseca.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em FilosofiaPUC-SPBRFilosofiaEducação escolarCriseParadigmaModernidadePós-modernidadeUnidadeMultiplicidadeDialética, Pedagogia inacianaSchool educationCrisisParadigmModern agePost-Modern AgeeUnityMultiplicityDialecticIgnatian pedagogyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIAEducação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inacianainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLaez Barbosa Fonseca.pdf.txtLaez Barbosa Fonseca.pdf.txtExtracted texttext/plain609995https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11585/3/Laez%20Barbosa%20Fonseca.pdf.txteb336a7a001f098f8688101c7172a319MD53ORIGINALLaez Barbosa Fonseca.pdfapplication/pdf917553https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11585/1/Laez%20Barbosa%20Fonseca.pdf1bbac41b066dc7acbe129971ffc3f860MD51THUMBNAILLaez Barbosa Fonseca.pdf.jpgLaez Barbosa Fonseca.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11585/2/Laez%20Barbosa%20Fonseca.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/115852022-04-27 10:32:09.359oai:repositorio.pucsp.br:handle/11585Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T13:32:09Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana |
title |
Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana |
spellingShingle |
Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana Fonseca, Laez Barbosa Educação escolar Crise Paradigma Modernidade Pós-modernidade Unidade Multiplicidade Dialética, Pedagogia inaciana School education Crisis Paradigm Modern age Post-Modern Agee Unity Multiplicity Dialectic Ignatian pedagogy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
title_short |
Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana |
title_full |
Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana |
title_fullStr |
Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana |
title_full_unstemmed |
Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana |
title_sort |
Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana |
author |
Fonseca, Laez Barbosa |
author_facet |
Fonseca, Laez Barbosa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Perine, Marcelo |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4756837Y9 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fonseca, Laez Barbosa |
contributor_str_mv |
Perine, Marcelo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação escolar Crise Paradigma Modernidade Pós-modernidade Unidade Multiplicidade Dialética, Pedagogia inaciana |
topic |
Educação escolar Crise Paradigma Modernidade Pós-modernidade Unidade Multiplicidade Dialética, Pedagogia inaciana School education Crisis Paradigm Modern age Post-Modern Agee Unity Multiplicity Dialectic Ignatian pedagogy CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
School education Crisis Paradigm Modern age Post-Modern Agee Unity Multiplicity Dialectic Ignatian pedagogy |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIA |
description |
Our reflection starts on the finding that school education is suffering a moment of tension and crisis. The origin and the explanation for this phenomenon can be found in the coexistence, in the school environment of two paradigms, both opposite and divergent: one from the unity and the one from multiplicity, each one with its own features built in distinguished cultural moments. The former in the Modern Age and the latter in the Post-Modern Age. Based on an anthropological understanding which finds the human being constituted by desire and pursuit, at the same time, from the unity and the from multiplicity, we propose a dialectical method as a tool for the understanding, the approach and the overcoming of the two antagonistic paradigms surpassing the harmful aspects and keeping the achievements of each one for the educational practice. Then, we present some discussions starting from the dialectic, seeking a synthesis between the unity and the multiplicity. At the end of the study, we investigate some aspects of the Ignatian Pedagogy - a pedagogical purpose of the Jesuit education - demonstrating, from its documents and its educational tradition, as it is itself, dialectically, facing, and overcoming of the mentioned tensions and the dynamic feature of the crisis in school education |
publishDate |
2011 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-10-24 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-10-19 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T17:26:59Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Fonseca, Laez Barbosa. Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana. 2011. 250 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11585 |
identifier_str_mv |
Fonseca, Laez Barbosa. Educação escolar - unidade e multiplicidade: crise, paradigma, dialética e pedagogia inaciana. 2011. 250 f. Dissertação (Mestrado em Filosofia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11585 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Filosofia |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Filosofia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11585/3/Laez%20Barbosa%20Fonseca.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11585/1/Laez%20Barbosa%20Fonseca.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11585/2/Laez%20Barbosa%20Fonseca.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
eb336a7a001f098f8688101c7172a319 1bbac41b066dc7acbe129971ffc3f860 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796239571615744 |