O ensino de filosofia no ensino médio brasileiro: antecedentes e perspectivas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Montero, Maria Fernanda Alves Garcia
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10316
Resumo: This work aims to study the reasons alleged for the implementation of the Law nº 11,684 of June 2nd, 2008, which modified the article 36 of the Law nº 9394/ 1996, to include Philosophy and Sociology as compulsory subjects in High School. To do that, an historic of its proposal and processing in the Congress until the presidential approval, noting the political and ideological conflicts that have permeated this procedure, is needed. We also intend to study how Philosophy appears in the National Curriculum Guidelines for Secondary Education, in the Complementary Educational Guidelines for the National Curriculum Guidelines for Secondary Education, and in the Curriculum Orientations for Secondary Education . Official documents were the main source of research used. The methodoly used in this study was descreptive and reflective. The authors Apple, Gimeno Sacristán, Gramsci, Goodson and Chervel guided the research and data analysis. Of them we have used the concepts of hidden curriculum, official curriculum or real curriculum or prescribed and regulated curriculum, curriculum in action, ideology, curriculum and subject. Among the results we can cite the pressures of professionals from the educational area and from philosophers and sociologists; the political and ideological currents involved in the reintroduction of Philosophy as an subject; and the fact that, even though this reintroduction is a victory, Philosophy in the curriculum is still subject to ambiguities regarding the results of its reintroduction
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We also intend to study how Philosophy appears in the National Curriculum Guidelines for Secondary Education, in the Complementary Educational Guidelines for the National Curriculum Guidelines for Secondary Education, and in the Curriculum Orientations for Secondary Education . Official documents were the main source of research used. The methodoly used in this study was descreptive and reflective. The authors Apple, Gimeno Sacristán, Gramsci, Goodson and Chervel guided the research and data analysis. Of them we have used the concepts of hidden curriculum, official curriculum or real curriculum or prescribed and regulated curriculum, curriculum in action, ideology, curriculum and subject. Among the results we can cite the pressures of professionals from the educational area and from philosophers and sociologists; the political and ideological currents involved in the reintroduction of Philosophy as an subject; and the fact that, even though this reintroduction is a victory, Philosophy in the curriculum is still subject to ambiguities regarding the results of its reintroductionEste trabalho visa estudar as razões alegadas para a implementação da Lei nº 11.684 de 2 de junho de 2008, a qual alterou o artigo 36 da Lei nº 9394, de 1996, para incluir a Filosofia e a Sociologia como disciplinas obrigatórias no Ensino Médio. Para tanto, historia-se a sua proposição e tramitação no Congresso até a sanção presidencial, atentando para os conflitos político-ideológicos que permearam essa tramitação. Pretende-se também investigar como a Filosofia aparece nos Paramêtros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio, nos nos PCN+ Ensino Médio (Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio) e nas Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Documentos oficiais foram a principal fonte de pesquisa utilizada. A metodologia usada neste estudo foi de natureza descritiva-reflexiva. Os autores Apple, Gimeno Sacristán, Gramsci, Goodson e Chervel balizaram a pesquisa e a análise dos dados coletados. Deles utilizamos os conceitos de currículo oculto, currículo oficial ou real ou prescrito e regulamentado, currículo em ação, ideologia, currículo e disciplina. Dentre os resultados podemos citar as pressões de profissionais da educação e da área em tela; as correntes político-ideológicas envolvidas na reintrodução da Filosofia como disciplina; outro ponto, por mais que essa volta seja uma vitória, a Filosofia no currículo ainda está sujeita a ambiguidades quanto aos resultados de sua reintroduçãoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22821/Maria%20Fernanda%20Alves%20Garcia%20Montero.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoFilosofiaDisciplina obrigatóriaEnsino médioPhilosophyCompulsory subjectHigh schoolCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOO ensino de filosofia no ensino médio brasileiro: antecedentes e perspectivasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMaria Fernanda Alves Garcia Montero.pdf.txtMaria Fernanda Alves Garcia Montero.pdf.txtExtracted texttext/plain532110https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10316/3/Maria%20Fernanda%20Alves%20Garcia%20Montero.pdf.txt281641dc1318110abd6e970e648c4587MD53ORIGINALMaria Fernanda Alves Garcia Montero.pdfapplication/pdf1271248https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10316/1/Maria%20Fernanda%20Alves%20Garcia%20Montero.pdfb9a33e995d3be752e43faa750cc240aaMD51THUMBNAILMaria Fernanda Alves Garcia Montero.pdf.jpgMaria Fernanda Alves Garcia Montero.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10316/2/Maria%20Fernanda%20Alves%20Garcia%20Montero.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/103162022-06-28 09:24:21.04oai:repositorio.pucsp.br:handle/10316Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T12:24:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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