A geografia ensinada: mudanças e continuidades do conhecimento geográfico escolar (1960 1989)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10783 |
Resumo: | This paper deals with the changes in the content of the geography subject in the period from 1960 to 1989. The objective is to contribute to the studies on History of School Subjects with the study of geography as a school subject, to point out the interruptions and continuities of the knowledge of this subject. In order to identify what is behind the changes and continuities of the content of geography, didactic works of the main authors from the abovementioned period will be analyzed. The textbook is the main source of this research since the analysis I propose is to verify the changes in the actual syllabus. Other research sources will also be consulted, such as the proposal and laws that organize the formal syllabus, the periodical publications of such subject o Boletim Paulista de Geografia [São Paulo Bulletin of Geography], the journal Orientação [Orientation] and the annals of meetings and congresses of geography made by AGB [Association of Brazilian Geographers] |
id |
PUC_SP-1_7ad6769f05cfaa38cb6103b3d0de9708 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10783 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Munakata, Kazumihttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4208335D3Gomes, Daniel Mendes2016-04-27T16:34:03Z2016-03-152010-02-24Gomes, Daniel Mendes. A geografia ensinada: mudanças e continuidades do conhecimento geográfico escolar (1960 1989). 2010. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10783This paper deals with the changes in the content of the geography subject in the period from 1960 to 1989. The objective is to contribute to the studies on History of School Subjects with the study of geography as a school subject, to point out the interruptions and continuities of the knowledge of this subject. In order to identify what is behind the changes and continuities of the content of geography, didactic works of the main authors from the abovementioned period will be analyzed. The textbook is the main source of this research since the analysis I propose is to verify the changes in the actual syllabus. Other research sources will also be consulted, such as the proposal and laws that organize the formal syllabus, the periodical publications of such subject o Boletim Paulista de Geografia [São Paulo Bulletin of Geography], the journal Orientação [Orientation] and the annals of meetings and congresses of geography made by AGB [Association of Brazilian Geographers]Este trabalho aborda as mudanças de conteúdo da disciplina de Geografia no período de 1960 a 1989. O objetivo é contribuir para os estudos sobre História das Disciplinas Escolares com o estudo da Geografia como disciplina escolar, apontar as rupturas e continuidades dos saberes dessa disciplina. Buscando identificar o que está por trás das mudanças e continuidades dos conteúdos de Geografia serão analisadas as obras didáticas dos principais autores que escreveram no período delimitado. O livro didático é a principal fonte desta pesquisa, pois a análise que se propõe aqui é verificar as mudanças no currículo real. Além dessa, outras fontes de pesquisa também serão consultadas; as demais fontes serão as propostas e leis que organizam o currículo formal, os periódicos da disciplina em questão o Boletim Paulista de Geografia, a revista Orientação e os anais de encontros e congressos de Geografia produzidos pela AGBCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23537/Daniel%20Mendes%20Gomes.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoGeografiaHistória das disciplinasGeografia -- Estudo e ensino -- BrasilLivros didaticosGeographyTextbooksHistory of subjectsCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOA geografia ensinada: mudanças e continuidades do conhecimento geográfico escolar (1960 1989)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDaniel Mendes Gomes.pdf.txtDaniel Mendes Gomes.pdf.txtExtracted texttext/plain248876https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10783/3/Daniel%20Mendes%20Gomes.pdf.txteb79493d6a5e19c83b93936123e96df1MD53ORIGINALDaniel Mendes Gomes.pdfapplication/pdf2760641https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10783/1/Daniel%20Mendes%20Gomes.pdfe286179534b43e4ae25cddaa826cf07eMD51THUMBNAILDaniel Mendes Gomes.pdf.jpgDaniel Mendes Gomes.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10783/2/Daniel%20Mendes%20Gomes.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/107832022-06-28 10:45:40.426oai:repositorio.pucsp.br:handle/10783Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-28T13:45:40Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A geografia ensinada: mudanças e continuidades do conhecimento geográfico escolar (1960 1989) |
title |
A geografia ensinada: mudanças e continuidades do conhecimento geográfico escolar (1960 1989) |
spellingShingle |
A geografia ensinada: mudanças e continuidades do conhecimento geográfico escolar (1960 1989) Gomes, Daniel Mendes Geografia História das disciplinas Geografia -- Estudo e ensino -- Brasil Livros didaticos Geography Textbooks History of subjects CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
A geografia ensinada: mudanças e continuidades do conhecimento geográfico escolar (1960 1989) |
title_full |
A geografia ensinada: mudanças e continuidades do conhecimento geográfico escolar (1960 1989) |
title_fullStr |
A geografia ensinada: mudanças e continuidades do conhecimento geográfico escolar (1960 1989) |
title_full_unstemmed |
A geografia ensinada: mudanças e continuidades do conhecimento geográfico escolar (1960 1989) |
title_sort |
A geografia ensinada: mudanças e continuidades do conhecimento geográfico escolar (1960 1989) |
author |
Gomes, Daniel Mendes |
author_facet |
Gomes, Daniel Mendes |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Munakata, Kazumi |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4208335D3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gomes, Daniel Mendes |
contributor_str_mv |
Munakata, Kazumi |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Geografia História das disciplinas Geografia -- Estudo e ensino -- Brasil Livros didaticos |
topic |
Geografia História das disciplinas Geografia -- Estudo e ensino -- Brasil Livros didaticos Geography Textbooks History of subjects CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Geography Textbooks History of subjects |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
This paper deals with the changes in the content of the geography subject in the period from 1960 to 1989. The objective is to contribute to the studies on History of School Subjects with the study of geography as a school subject, to point out the interruptions and continuities of the knowledge of this subject. In order to identify what is behind the changes and continuities of the content of geography, didactic works of the main authors from the abovementioned period will be analyzed. The textbook is the main source of this research since the analysis I propose is to verify the changes in the actual syllabus. Other research sources will also be consulted, such as the proposal and laws that organize the formal syllabus, the periodical publications of such subject o Boletim Paulista de Geografia [São Paulo Bulletin of Geography], the journal Orientação [Orientation] and the annals of meetings and congresses of geography made by AGB [Association of Brazilian Geographers] |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-02-24 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:34:03Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-03-15 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Gomes, Daniel Mendes. A geografia ensinada: mudanças e continuidades do conhecimento geográfico escolar (1960 1989). 2010. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10783 |
identifier_str_mv |
Gomes, Daniel Mendes. A geografia ensinada: mudanças e continuidades do conhecimento geográfico escolar (1960 1989). 2010. 127 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10783 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10783/3/Daniel%20Mendes%20Gomes.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10783/1/Daniel%20Mendes%20Gomes.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10783/2/Daniel%20Mendes%20Gomes.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
eb79493d6a5e19c83b93936123e96df1 e286179534b43e4ae25cddaa826cf07e cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277852250537984 |