UCL GO: um estudo qualitativo de uma plataforma gamificada adotada como prática em disciplinas do ensino superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22473 |
Resumo: | This work aims to assess the efficiency and impact of the UCL GO gamification tool applied to higher education. The research has two primary areas, games in education and gamification. Among the several references of this work we can highlight the main ones like Huizinga (2000), Fadel et al (2014), Pinheiro and Zaggia (2017). This work is a qualitative study with practical and participative activities, developed during a show of academic works. Through this methodology it was possible to conclude that the UCL GO gamification system is effective and can generate a great impact in higher education, it was also possible to define improvements for the system. I finish this work with a gamification system that allows higher education institutions to implement a more pleasant learning dynamic to students through UCL GO. The system used tools such as Django, Python language, Unity 3D graphics engine and C # language for its development |
id |
PUC_SP-1_7deae6068fda9c1ed37e8cac46c8686d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/22473 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
André, Claudio Fernandohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4290974D3Quiroz, Victor Bruno Alexander Rosetti de2019-08-12T11:33:49Z2019-07-10Quiroz, Victor Bruno Alexander Rosetti de. UCL GO: um estudo qualitativo de uma plataforma gamificada adotada como prática em disciplinas do ensino superior. 2019. 105 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento de Jogos Digitais) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Desenvolvimento de Jogos Digitais, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22473This work aims to assess the efficiency and impact of the UCL GO gamification tool applied to higher education. The research has two primary areas, games in education and gamification. Among the several references of this work we can highlight the main ones like Huizinga (2000), Fadel et al (2014), Pinheiro and Zaggia (2017). This work is a qualitative study with practical and participative activities, developed during a show of academic works. Through this methodology it was possible to conclude that the UCL GO gamification system is effective and can generate a great impact in higher education, it was also possible to define improvements for the system. I finish this work with a gamification system that allows higher education institutions to implement a more pleasant learning dynamic to students through UCL GO. The system used tools such as Django, Python language, Unity 3D graphics engine and C # language for its developmentEste trabalho visa aferir a eficiência e impacto da ferramenta de gamificação UCL GO aplicada ao ensino superior. A pesquisa possui duas áreas primordiais, jogos na educação e gamificação. Dentre as várias referências deste trabalho pode-se destacar as principais como Huizinga (2000), Fadel et al (2014), Pinheiro e Zaggia (2017). Este trabalho é um estudo qualitativo com atividades práticas e participativas, desenvolvidas durante uma mostra de trabalhos acadêmicos. Através desta metodologia foi possível concluir que o sistema de gamificação UCL GO é eficaz e pode gerar um grande impacto no ensino superior, também foi possível definir melhorias para o sistema. Finalizo este trabalho com um sistema de gamificação que permite instituições de ensino superior implementarem uma dinâmica de aprendizado mais agradável aos alunos através do UCL GO. O sistema utilizou ferramentas como Django, linguagem Python, o motor gráfico Unity 3D e a linguagem C# para seu desenvolvimentoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/49908/Victor%20Bruno%20Alexander%20Rosetti%20de%20Quiroz.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Desenvolvimento de Jogos DigitaisPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Exatas e TecnologiaGamificaçãoJogos digitaisJogos na educaçãoGame designGamificationVideo gamesGames in educationCNPQ::ENGENHARIASUCL GO: um estudo qualitativo de uma plataforma gamificada adotada como prática em disciplinas do ensino superiorinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTVictor Bruno Alexander Rosetti de Quiroz.pdf.txtVictor Bruno Alexander Rosetti de Quiroz.pdf.txtExtracted texttext/plain118652https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22473/5/Victor%20Bruno%20Alexander%20Rosetti%20de%20Quiroz.pdf.txtfedff5121a9504aab53c66d60269bc50MD55ORIGINALVictor Bruno Alexander Rosetti de Quiroz.pdfVictor Bruno Alexander Rosetti de Quiroz.pdfapplication/pdf3923558https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22473/2/Victor%20Bruno%20Alexander%20Rosetti%20de%20Quiroz.pdfdf9c82a86c649cf4497b7612bdf9e23dMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22473/3/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD53THUMBNAILVictor Bruno Alexander Rosetti de Quiroz.pdf.jpgVictor Bruno Alexander Rosetti de Quiroz.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2334https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22473/4/Victor%20Bruno%20Alexander%20Rosetti%20de%20Quiroz.pdf.jpg515fc663623755200c054dbbf4c4acc1MD54handle/224732022-04-28 10:39:14.265oai:repositorio.pucsp.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T13:39:14Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
UCL GO: um estudo qualitativo de uma plataforma gamificada adotada como prática em disciplinas do ensino superior |
title |
UCL GO: um estudo qualitativo de uma plataforma gamificada adotada como prática em disciplinas do ensino superior |
spellingShingle |
UCL GO: um estudo qualitativo de uma plataforma gamificada adotada como prática em disciplinas do ensino superior Quiroz, Victor Bruno Alexander Rosetti de Gamificação Jogos digitais Jogos na educação Game design Gamification Video games Games in education CNPQ::ENGENHARIAS |
title_short |
UCL GO: um estudo qualitativo de uma plataforma gamificada adotada como prática em disciplinas do ensino superior |
title_full |
UCL GO: um estudo qualitativo de uma plataforma gamificada adotada como prática em disciplinas do ensino superior |
title_fullStr |
UCL GO: um estudo qualitativo de uma plataforma gamificada adotada como prática em disciplinas do ensino superior |
title_full_unstemmed |
UCL GO: um estudo qualitativo de uma plataforma gamificada adotada como prática em disciplinas do ensino superior |
title_sort |
UCL GO: um estudo qualitativo de uma plataforma gamificada adotada como prática em disciplinas do ensino superior |
author |
Quiroz, Victor Bruno Alexander Rosetti de |
author_facet |
Quiroz, Victor Bruno Alexander Rosetti de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
André, Claudio Fernando |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4290974D3 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Quiroz, Victor Bruno Alexander Rosetti de |
contributor_str_mv |
André, Claudio Fernando |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gamificação Jogos digitais Jogos na educação |
topic |
Gamificação Jogos digitais Jogos na educação Game design Gamification Video games Games in education CNPQ::ENGENHARIAS |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Game design Gamification Video games Games in education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::ENGENHARIAS |
description |
This work aims to assess the efficiency and impact of the UCL GO gamification tool applied to higher education. The research has two primary areas, games in education and gamification. Among the several references of this work we can highlight the main ones like Huizinga (2000), Fadel et al (2014), Pinheiro and Zaggia (2017). This work is a qualitative study with practical and participative activities, developed during a show of academic works. Through this methodology it was possible to conclude that the UCL GO gamification system is effective and can generate a great impact in higher education, it was also possible to define improvements for the system. I finish this work with a gamification system that allows higher education institutions to implement a more pleasant learning dynamic to students through UCL GO. The system used tools such as Django, Python language, Unity 3D graphics engine and C # language for its development |
publishDate |
2019 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2019-08-12T11:33:49Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-07-10 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Quiroz, Victor Bruno Alexander Rosetti de. UCL GO: um estudo qualitativo de uma plataforma gamificada adotada como prática em disciplinas do ensino superior. 2019. 105 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento de Jogos Digitais) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Desenvolvimento de Jogos Digitais, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22473 |
identifier_str_mv |
Quiroz, Victor Bruno Alexander Rosetti de. UCL GO: um estudo qualitativo de uma plataforma gamificada adotada como prática em disciplinas do ensino superior. 2019. 105 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento de Jogos Digitais) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Desenvolvimento de Jogos Digitais, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22473 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Desenvolvimento de Jogos Digitais |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Exatas e Tecnologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22473/5/Victor%20Bruno%20Alexander%20Rosetti%20de%20Quiroz.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22473/2/Victor%20Bruno%20Alexander%20Rosetti%20de%20Quiroz.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22473/3/license.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22473/4/Victor%20Bruno%20Alexander%20Rosetti%20de%20Quiroz.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fedff5121a9504aab53c66d60269bc50 df9c82a86c649cf4497b7612bdf9e23d bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468 515fc663623755200c054dbbf4c4acc1 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1799796172639961088 |