Repensando a Gamificação A Partir das Contribuições dos Estudos em Letramentos em Jogos Digitais e dos Game Studies: O Exemplo da Atividade “Oral English – Games"

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Oliveira, Vinícius Oliveira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva, Nathalia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Letras Raras
Texto Completo: https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/712
Resumo: This paper aims to discuss an gamified activitied that was developed to teach listeniing skills in English, which is called “Oral English – Games”. This activity was developed and hosted in the site ELO. In specific terms, our objective was to discuss to what extent the contributions of studies made according to Videogame Literacy Studies and Game Studies would help to contribute the gamification mechanics of this activity. The choice for this activity is justified by the reason that is a gamified activity that presents some content related to digital games. This characteristic makes possible the link to the areas will be discussed in the paper. As the theoretical background, authors from the fields of Game Literacy and Game Studies were discussed in order to problematize the complex processes that occur in the language learning mediated through games. As results, it was possible to conclude that the games presented in the activity directed to listening learning could have been discussed according to Literacy Studies lenses, in order to integrate the semantic dimension of games in the process of listening skills discussed on the activity.
id UFCG-2_3f41b6da2f08b953e0bed750faaa1b9a
oai_identifier_str oai:ojs2.revistas.editora.ufcg.edu.br:article/712
network_acronym_str UFCG-2
network_name_str Revista Letras Raras
repository_id_str
spelling Repensando a Gamificação A Partir das Contribuições dos Estudos em Letramentos em Jogos Digitais e dos Game Studies: O Exemplo da Atividade “Oral English – Games"Jogos DigitaisEnsino da OralidadeGamificaçãoLetramentos em Jogos DigitaisGame StudiesDigital GamesListening TeachingGamificationLiteracy in Digital GamesGame StudiesThis paper aims to discuss an gamified activitied that was developed to teach listeniing skills in English, which is called “Oral English – Games”. This activity was developed and hosted in the site ELO. In specific terms, our objective was to discuss to what extent the contributions of studies made according to Videogame Literacy Studies and Game Studies would help to contribute the gamification mechanics of this activity. The choice for this activity is justified by the reason that is a gamified activity that presents some content related to digital games. This characteristic makes possible the link to the areas will be discussed in the paper. As the theoretical background, authors from the fields of Game Literacy and Game Studies were discussed in order to problematize the complex processes that occur in the language learning mediated through games. As results, it was possible to conclude that the games presented in the activity directed to listening learning could have been discussed according to Literacy Studies lenses, in order to integrate the semantic dimension of games in the process of listening skills discussed on the activity. O presente artigo consiste em problematizar uma atividade gamificada e desenvolvida para o ensino da oralidade em Língua Inglesa, cujo nome é “Oral English – Games”. Essa atividade foi desenvolvida e hospedada no repositório de materiais de ensino chamado ELO. Especificamente, nosso objetivo foi o de discutir em que medida as contribuições dos estudos em Letramentos em Jogos Digitais e Game Studies seriam capazes de contribuir para fortalecer as mecânicas de gamificação que estão presentes no design da atividade. A escolha por essa atividade se deu pelo fato de que a mesma, além de gamificada, apresenta um conteúdo sobre jogos digitais que facilita o vínculo com as áreas que são discutidas ao longo do artigo. Como referencial teórico, foram utilizados autores do campo de estudos conhecido como Game Studies, os quais são amplamente discutidos em diferentes áreas afins aos jogos digitais. Assim como, foram discutidos autores do campo dos Letramentos em Jogos Digitais que tem se dedicado à problematizar os complexos processos de ensino de linguagens a partir dos jogos. Como resultados, foi possível concluir que os jogos apresentados na atividade voltada ao ensino da oralidade em Língua Inglesa poderiam ser discutidos sob o ponto de vista dos letramentos, como uma forma de integrar a dimensão semântica dos jogos no processo de aprendizagem das habilidades orais trabalhadas.Editora Universitaria da UFCG2023-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/71210.5281/zenodo.8301748Revista Letras Raras; Vol. 12 No. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 91-113Revista Letras Raras; Vol. 12 Núm. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 91-113Revista Letras Raras; Vol. 12 No 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 91-113Revista Letras Raras; v. 12 n. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 91-1132317-2347reponame:Revista Letras Rarasinstname:Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)instacron:UFCGporhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/712/868© 2023 Revista Letras Rarashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Vinícius OliveiraSilva, Nathalia 2023-11-18T00:36:58Zoai:ojs2.revistas.editora.ufcg.edu.br:article/712Revistahttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLRPUBhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/oai||letrasrarasufcg@gmail.com2317-23472317-2347opendoar:2023-11-18T00:36:58Revista Letras Raras - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)false
dc.title.none.fl_str_mv Repensando a Gamificação A Partir das Contribuições dos Estudos em Letramentos em Jogos Digitais e dos Game Studies: O Exemplo da Atividade “Oral English – Games"
title Repensando a Gamificação A Partir das Contribuições dos Estudos em Letramentos em Jogos Digitais e dos Game Studies: O Exemplo da Atividade “Oral English – Games"
spellingShingle Repensando a Gamificação A Partir das Contribuições dos Estudos em Letramentos em Jogos Digitais e dos Game Studies: O Exemplo da Atividade “Oral English – Games"
de Oliveira, Vinícius Oliveira
Jogos Digitais
Ensino da Oralidade
Gamificação
Letramentos em Jogos Digitais
Game Studies
Digital Games
Listening Teaching
Gamification
Literacy in Digital Games
Game Studies
title_short Repensando a Gamificação A Partir das Contribuições dos Estudos em Letramentos em Jogos Digitais e dos Game Studies: O Exemplo da Atividade “Oral English – Games"
title_full Repensando a Gamificação A Partir das Contribuições dos Estudos em Letramentos em Jogos Digitais e dos Game Studies: O Exemplo da Atividade “Oral English – Games"
title_fullStr Repensando a Gamificação A Partir das Contribuições dos Estudos em Letramentos em Jogos Digitais e dos Game Studies: O Exemplo da Atividade “Oral English – Games"
title_full_unstemmed Repensando a Gamificação A Partir das Contribuições dos Estudos em Letramentos em Jogos Digitais e dos Game Studies: O Exemplo da Atividade “Oral English – Games"
title_sort Repensando a Gamificação A Partir das Contribuições dos Estudos em Letramentos em Jogos Digitais e dos Game Studies: O Exemplo da Atividade “Oral English – Games"
author de Oliveira, Vinícius Oliveira
author_facet de Oliveira, Vinícius Oliveira
Silva, Nathalia
author_role author
author2 Silva, Nathalia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Oliveira, Vinícius Oliveira
Silva, Nathalia
dc.subject.por.fl_str_mv Jogos Digitais
Ensino da Oralidade
Gamificação
Letramentos em Jogos Digitais
Game Studies
Digital Games
Listening Teaching
Gamification
Literacy in Digital Games
Game Studies
topic Jogos Digitais
Ensino da Oralidade
Gamificação
Letramentos em Jogos Digitais
Game Studies
Digital Games
Listening Teaching
Gamification
Literacy in Digital Games
Game Studies
description This paper aims to discuss an gamified activitied that was developed to teach listeniing skills in English, which is called “Oral English – Games”. This activity was developed and hosted in the site ELO. In specific terms, our objective was to discuss to what extent the contributions of studies made according to Videogame Literacy Studies and Game Studies would help to contribute the gamification mechanics of this activity. The choice for this activity is justified by the reason that is a gamified activity that presents some content related to digital games. This characteristic makes possible the link to the areas will be discussed in the paper. As the theoretical background, authors from the fields of Game Literacy and Game Studies were discussed in order to problematize the complex processes that occur in the language learning mediated through games. As results, it was possible to conclude that the games presented in the activity directed to listening learning could have been discussed according to Literacy Studies lenses, in order to integrate the semantic dimension of games in the process of listening skills discussed on the activity.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/712
10.5281/zenodo.8301748
url https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/712
identifier_str_mv 10.5281/zenodo.8301748
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/712/868
dc.rights.driver.fl_str_mv © 2023 Revista Letras Raras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv © 2023 Revista Letras Raras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Universitaria da UFCG
publisher.none.fl_str_mv Editora Universitaria da UFCG
dc.source.none.fl_str_mv Revista Letras Raras; Vol. 12 No. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 91-113
Revista Letras Raras; Vol. 12 Núm. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 91-113
Revista Letras Raras; Vol. 12 No 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 91-113
Revista Letras Raras; v. 12 n. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 91-113
2317-2347
reponame:Revista Letras Raras
instname:Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)
instacron:UFCG
instname_str Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)
instacron_str UFCG
institution UFCG
reponame_str Revista Letras Raras
collection Revista Letras Raras
repository.name.fl_str_mv Revista Letras Raras - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)
repository.mail.fl_str_mv ||letrasrarasufcg@gmail.com
_version_ 1789798922832576512