Repensando a Gamificação A Partir das Contribuições dos Estudos em Letramentos em Jogos Digitais e dos Game Studies: O Exemplo da Atividade “Oral English – Games"
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Letras Raras |
Texto Completo: | https://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/712 |
Resumo: | This paper aims to discuss an gamified activitied that was developed to teach listeniing skills in English, which is called “Oral English – Games”. This activity was developed and hosted in the site ELO. In specific terms, our objective was to discuss to what extent the contributions of studies made according to Videogame Literacy Studies and Game Studies would help to contribute the gamification mechanics of this activity. The choice for this activity is justified by the reason that is a gamified activity that presents some content related to digital games. This characteristic makes possible the link to the areas will be discussed in the paper. As the theoretical background, authors from the fields of Game Literacy and Game Studies were discussed in order to problematize the complex processes that occur in the language learning mediated through games. As results, it was possible to conclude that the games presented in the activity directed to listening learning could have been discussed according to Literacy Studies lenses, in order to integrate the semantic dimension of games in the process of listening skills discussed on the activity. |
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Repensando a Gamificação A Partir das Contribuições dos Estudos em Letramentos em Jogos Digitais e dos Game Studies: O Exemplo da Atividade “Oral English – Games"Jogos DigitaisEnsino da OralidadeGamificaçãoLetramentos em Jogos DigitaisGame StudiesDigital GamesListening TeachingGamificationLiteracy in Digital GamesGame StudiesThis paper aims to discuss an gamified activitied that was developed to teach listeniing skills in English, which is called “Oral English – Games”. This activity was developed and hosted in the site ELO. In specific terms, our objective was to discuss to what extent the contributions of studies made according to Videogame Literacy Studies and Game Studies would help to contribute the gamification mechanics of this activity. The choice for this activity is justified by the reason that is a gamified activity that presents some content related to digital games. This characteristic makes possible the link to the areas will be discussed in the paper. As the theoretical background, authors from the fields of Game Literacy and Game Studies were discussed in order to problematize the complex processes that occur in the language learning mediated through games. As results, it was possible to conclude that the games presented in the activity directed to listening learning could have been discussed according to Literacy Studies lenses, in order to integrate the semantic dimension of games in the process of listening skills discussed on the activity. O presente artigo consiste em problematizar uma atividade gamificada e desenvolvida para o ensino da oralidade em Língua Inglesa, cujo nome é “Oral English – Games”. Essa atividade foi desenvolvida e hospedada no repositório de materiais de ensino chamado ELO. Especificamente, nosso objetivo foi o de discutir em que medida as contribuições dos estudos em Letramentos em Jogos Digitais e Game Studies seriam capazes de contribuir para fortalecer as mecânicas de gamificação que estão presentes no design da atividade. A escolha por essa atividade se deu pelo fato de que a mesma, além de gamificada, apresenta um conteúdo sobre jogos digitais que facilita o vínculo com as áreas que são discutidas ao longo do artigo. Como referencial teórico, foram utilizados autores do campo de estudos conhecido como Game Studies, os quais são amplamente discutidos em diferentes áreas afins aos jogos digitais. Assim como, foram discutidos autores do campo dos Letramentos em Jogos Digitais que tem se dedicado à problematizar os complexos processos de ensino de linguagens a partir dos jogos. Como resultados, foi possível concluir que os jogos apresentados na atividade voltada ao ensino da oralidade em Língua Inglesa poderiam ser discutidos sob o ponto de vista dos letramentos, como uma forma de integrar a dimensão semântica dos jogos no processo de aprendizagem das habilidades orais trabalhadas.Editora Universitaria da UFCG2023-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/71210.5281/zenodo.8301748Revista Letras Raras; Vol. 12 No. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 91-113Revista Letras Raras; Vol. 12 Núm. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 91-113Revista Letras Raras; Vol. 12 No 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 91-113Revista Letras Raras; v. 12 n. 2 (2023): Ensino de línguas por meio da gamificação: novas perspectivas e inovação; 91-1132317-2347reponame:Revista Letras Rarasinstname:Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)instacron:UFCGporhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/article/view/712/868© 2023 Revista Letras Rarashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Oliveira, Vinícius OliveiraSilva, Nathalia 2023-11-18T00:36:58Zoai:ojs2.revistas.editora.ufcg.edu.br:article/712Revistahttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLRPUBhttps://revistas.editora.ufcg.edu.br/index.php/RLR/oai||letrasrarasufcg@gmail.com2317-23472317-2347opendoar:2023-11-18T00:36:58Revista Letras Raras - Universidade Federal de Campina Grande (UFCG)false |
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This paper aims to discuss an gamified activitied that was developed to teach listeniing skills in English, which is called “Oral English – Games”. This activity was developed and hosted in the site ELO. In specific terms, our objective was to discuss to what extent the contributions of studies made according to Videogame Literacy Studies and Game Studies would help to contribute the gamification mechanics of this activity. The choice for this activity is justified by the reason that is a gamified activity that presents some content related to digital games. This characteristic makes possible the link to the areas will be discussed in the paper. As the theoretical background, authors from the fields of Game Literacy and Game Studies were discussed in order to problematize the complex processes that occur in the language learning mediated through games. As results, it was possible to conclude that the games presented in the activity directed to listening learning could have been discussed according to Literacy Studies lenses, in order to integrate the semantic dimension of games in the process of listening skills discussed on the activity. |
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