O ensino de leitura no Brasil: história e representações no livro didático
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33263 |
Resumo: | We present an analysis of reading in textbooks, which were references to the teaching of Portuguese language in the years 1980 and during the years 2000 to realize their materials observed the various productions of knowledge about reading. To this end, we research pathway that part of the historic Constitution as taught English, so see historical evidence and the influences on the teaching of reading the description of the theoretical perspectives and approaches that have the search object read through a literature review that treat this subject authors and, finally, developing an analysis from a discourse perspective that considers that this reading is produced in certain social conditions and historically. Accordingly, we realized that the teaching of reading, as well as the educational process, develops based on the context in which it is inserted, receiving influences. Thus, the proposal presented by materials reading observed specific mode bring interferences of the historical context, curriculum guidelines and academic productions in that period produced form, thereby limiting the work with reading these materials |
id |
PUC_SP-1_7f413857436071080da4d5130600734f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/33263 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Casagrande, Nancy dos SantosSilva, Ana Cristina Champoudry Nascimento da2023-07-05T19:17:46Z2023-07-05T19:17:46Z2010-03-18Silva, Ana Cristina Champoudry Nascimento da. O ensino de leitura no Brasil: história e representações no livro didático. 2010. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33263We present an analysis of reading in textbooks, which were references to the teaching of Portuguese language in the years 1980 and during the years 2000 to realize their materials observed the various productions of knowledge about reading. To this end, we research pathway that part of the historic Constitution as taught English, so see historical evidence and the influences on the teaching of reading the description of the theoretical perspectives and approaches that have the search object read through a literature review that treat this subject authors and, finally, developing an analysis from a discourse perspective that considers that this reading is produced in certain social conditions and historically. Accordingly, we realized that the teaching of reading, as well as the educational process, develops based on the context in which it is inserted, receiving influences. Thus, the proposal presented by materials reading observed specific mode bring interferences of the historical context, curriculum guidelines and academic productions in that period produced form, thereby limiting the work with reading these materialsApresentamos uma análise sobre a leitura em livros didáticos, que foram referências para o ensino de língua portuguesa, nos anos de 1980 e nos anos 2000, de modo a perceber como se articulam, nos materiais observados, as diversas produções de conhecimento sobre leitura. Para tanto, fazemos um percurso de investigação que parte da constituição histórica do português como disciplina curricular, de modo a percebermos indícios históricos e as influências sobre o ensino da leitura, da descrição das perspectivas e abordagens teóricas que apresentam a leitura como objeto de pesquisa, através de uma revisão de literatura de autores que tratam dessa temática e, finalmente, desenvolvendo uma análise, a partir de uma perspectiva discursiva da leitura que considera que esta é produzida em condições sociais e historicamente determinadas. Nesse sentido, percebemos que o ensino de leitura, assim como o processo educativo, se desenvolve com base no contexto em que está inserido, dele recebendo influências. Assim, a proposta de leitura apresentada pelos materiais observados trazem de modo específico as interferências do contexto histórico, das orientações curriculares e das produções acadêmicas do período em que forma produzidos, não podendo, desse modo, limitar o trabalho com a leitura a esses materiaisporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Língua PortuguesaPUC-SPBrasilFaculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e ArtesCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESAO ensino de leitura no Brasil: história e representações no livro didáticoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALAna Cristina Champoudry Nascimento da Silva.pdfapplication/pdf406052https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33263/1/Ana%20Cristina%20Champoudry%20Nascimento%20da%20Silva.pdf5df4aa7c2b9bcdd85cd0a462d01ba9a4MD51TEXTAna Cristina Champoudry Nascimento da Silva.pdf.txtAna Cristina Champoudry Nascimento da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain142018https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33263/2/Ana%20Cristina%20Champoudry%20Nascimento%20da%20Silva.pdf.txt0ac4b12c9bbec6edbae5e8a4ae2d88fdMD52THUMBNAILAna Cristina Champoudry Nascimento da Silva.pdf.jpgAna Cristina Champoudry Nascimento da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1151https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33263/3/Ana%20Cristina%20Champoudry%20Nascimento%20da%20Silva.pdf.jpg2e9b9990736b00931b3c883248d5168fMD53handle/332632023-07-06 01:06:15.801oai:repositorio.pucsp.br:handle/33263Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-07-06T04:06:15Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
O ensino de leitura no Brasil: história e representações no livro didático |
title |
O ensino de leitura no Brasil: história e representações no livro didático |
spellingShingle |
O ensino de leitura no Brasil: história e representações no livro didático Silva, Ana Cristina Champoudry Nascimento da CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
title_short |
O ensino de leitura no Brasil: história e representações no livro didático |
title_full |
O ensino de leitura no Brasil: história e representações no livro didático |
title_fullStr |
O ensino de leitura no Brasil: história e representações no livro didático |
title_full_unstemmed |
O ensino de leitura no Brasil: história e representações no livro didático |
title_sort |
O ensino de leitura no Brasil: história e representações no livro didático |
author |
Silva, Ana Cristina Champoudry Nascimento da |
author_facet |
Silva, Ana Cristina Champoudry Nascimento da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Casagrande, Nancy dos Santos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ana Cristina Champoudry Nascimento da |
contributor_str_mv |
Casagrande, Nancy dos Santos |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
topic |
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA |
description |
We present an analysis of reading in textbooks, which were references to the teaching of Portuguese language in the years 1980 and during the years 2000 to realize their materials observed the various productions of knowledge about reading. To this end, we research pathway that part of the historic Constitution as taught English, so see historical evidence and the influences on the teaching of reading the description of the theoretical perspectives and approaches that have the search object read through a literature review that treat this subject authors and, finally, developing an analysis from a discourse perspective that considers that this reading is produced in certain social conditions and historically. Accordingly, we realized that the teaching of reading, as well as the educational process, develops based on the context in which it is inserted, receiving influences. Thus, the proposal presented by materials reading observed specific mode bring interferences of the historical context, curriculum guidelines and academic productions in that period produced form, thereby limiting the work with reading these materials |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-03-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-07-05T19:17:46Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-07-05T19:17:46Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Ana Cristina Champoudry Nascimento da. O ensino de leitura no Brasil: história e representações no livro didático. 2010. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33263 |
identifier_str_mv |
Silva, Ana Cristina Champoudry Nascimento da. O ensino de leitura no Brasil: história e representações no livro didático. 2010. Monografia de Especialização (Especialização em Língua Portuguesa) - Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/33263 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Língua Portuguesa |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Filosofia, Comunicação, Letras e Artes |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33263/1/Ana%20Cristina%20Champoudry%20Nascimento%20da%20Silva.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33263/2/Ana%20Cristina%20Champoudry%20Nascimento%20da%20Silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/33263/3/Ana%20Cristina%20Champoudry%20Nascimento%20da%20Silva.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5df4aa7c2b9bcdd85cd0a462d01ba9a4 0ac4b12c9bbec6edbae5e8a4ae2d88fd 2e9b9990736b00931b3c883248d5168f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277993318612992 |