Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10141
Resumo: This dissertation has the aim of understanding the connection between social inclusion, the orphanage and curriculum, starting from the analysis of the discourse of teachers and employees involved with the education of children that live in orphanage and study at an Elementary School, located in the neighborhood of Ipiranga in the city of São Paulo. The critical discourse analysis was an analysis support to make possible the understanding of the curriculum of the referred school, because curriculum is considered along the several school times and spaces and the several actions and manifestations of the subjects that there interact. The hypothesis of this research was confirmed along the work, that the curriculum of public school whose some children live in orphanage, usually doesn´t consider entirely these children's needs. This way, as conclusion, it is considered necessary the structuring and application of a curriculum that contemplates critical and cultural focuses, that minimizes the ambivalences between sheltering and abandoning that permeate the discourses and practices of most of the teachers and researched employees. Such discourses reflect the contradictions between the students' needs and the dominant curricular organization
id PUC_SP-1_81c667f737441fdf4883f39a13b30d6c
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10141
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Casali, Alipiohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4164322T0Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de2016-04-27T14:32:31Z2009-07-132009-05-18Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de. Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos. 2009. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10141This dissertation has the aim of understanding the connection between social inclusion, the orphanage and curriculum, starting from the analysis of the discourse of teachers and employees involved with the education of children that live in orphanage and study at an Elementary School, located in the neighborhood of Ipiranga in the city of São Paulo. The critical discourse analysis was an analysis support to make possible the understanding of the curriculum of the referred school, because curriculum is considered along the several school times and spaces and the several actions and manifestations of the subjects that there interact. The hypothesis of this research was confirmed along the work, that the curriculum of public school whose some children live in orphanage, usually doesn´t consider entirely these children's needs. This way, as conclusion, it is considered necessary the structuring and application of a curriculum that contemplates critical and cultural focuses, that minimizes the ambivalences between sheltering and abandoning that permeate the discourses and practices of most of the teachers and researched employees. Such discourses reflect the contradictions between the students' needs and the dominant curricular organizationEsta dissertação tem o objetivo de discutir a relação entre inclusão social, abrigo e currículo a partir da análise do discurso dos professores e funcionários envolvidos com a educação de crianças que vivem em abrigos e que estudam em uma escola estadual de 1ª a 4ª série do Ensino Fundamental I, localizada no bairro do Ipiranga na cidade de São Paulo. A análise do discurso crítica foi um suporte de análise para viabilizar o entendimento do currículo da referida escola, visto que o currículo é considerado nos diversos tempos e espaços escolares e nas várias ações e manifestações dos sujeitos que aí interagem. Trabalhou-se com a hipótese, confirmada ao longo do trabalho, de que o currículo da escola pública que recebe crianças abrigadas não tem contemplado inteiramente as necessidades dessas crianças, de modo a realizar sua efetiva inclusão. Assim, conclui-se que se faz necessária a estruturação e efetivação de um currículo que adote enfoques críticos e culturais, de sorte a minimizar as ambivalências entre o abrigar e o desabrigar que permeiam os discursos e as práticas da maior parte dos professores e funcionários pesquisados. Discursos esses, cumpre salientar, que refletem as contradições entre as necessidades dos alunos e a organização curricular dominanteapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22208/Beatriz%20Nunes%20Paiva%20de%20Oliveira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoDiversidade culturalAbrigosAnálise do discurso críticaAnalise do discursoCurriculos -- PlanejamentoInclusao escolarIntegracao socialMulticulturalismoCurriculumCultural diversityOrphanageSocial inclusionCritical discourse analysisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCurrículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTBeatriz Nunes Paiva de Oliveira.pdf.txtBeatriz Nunes Paiva de Oliveira.pdf.txtExtracted texttext/plain278245https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10141/3/Beatriz%20Nunes%20Paiva%20de%20Oliveira.pdf.txt270abcb578de76b015bacdfbecacceadMD53ORIGINALBeatriz Nunes Paiva de Oliveira.pdfapplication/pdf1395197https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10141/1/Beatriz%20Nunes%20Paiva%20de%20Oliveira.pdf2b58dd78dcebdaf01b7deb36603e4e62MD51THUMBNAILBeatriz Nunes Paiva de Oliveira.pdf.jpgBeatriz Nunes Paiva de Oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10141/2/Beatriz%20Nunes%20Paiva%20de%20Oliveira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/101412022-04-28 03:27:19.944oai:repositorio.pucsp.br:handle/10141Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T06:27:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos
title Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos
spellingShingle Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos
Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de
Diversidade cultural
Abrigos
Análise do discurso crítica
Analise do discurso
Curriculos -- Planejamento
Inclusao escolar
Integracao social
Multiculturalismo
Curriculum
Cultural diversity
Orphanage
Social inclusion
Critical discourse analysis
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos
title_full Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos
title_fullStr Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos
title_full_unstemmed Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos
title_sort Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos
author Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de
author_facet Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Casali, Alipio
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4164322T0
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de
contributor_str_mv Casali, Alipio
dc.subject.por.fl_str_mv Diversidade cultural
Abrigos
Análise do discurso crítica
Analise do discurso
Curriculos -- Planejamento
Inclusao escolar
Integracao social
Multiculturalismo
topic Diversidade cultural
Abrigos
Análise do discurso crítica
Analise do discurso
Curriculos -- Planejamento
Inclusao escolar
Integracao social
Multiculturalismo
Curriculum
Cultural diversity
Orphanage
Social inclusion
Critical discourse analysis
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Curriculum
Cultural diversity
Orphanage
Social inclusion
Critical discourse analysis
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This dissertation has the aim of understanding the connection between social inclusion, the orphanage and curriculum, starting from the analysis of the discourse of teachers and employees involved with the education of children that live in orphanage and study at an Elementary School, located in the neighborhood of Ipiranga in the city of São Paulo. The critical discourse analysis was an analysis support to make possible the understanding of the curriculum of the referred school, because curriculum is considered along the several school times and spaces and the several actions and manifestations of the subjects that there interact. The hypothesis of this research was confirmed along the work, that the curriculum of public school whose some children live in orphanage, usually doesn´t consider entirely these children's needs. This way, as conclusion, it is considered necessary the structuring and application of a curriculum that contemplates critical and cultural focuses, that minimizes the ambivalences between sheltering and abandoning that permeate the discourses and practices of most of the teachers and researched employees. Such discourses reflect the contradictions between the students' needs and the dominant curricular organization
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-07-13
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-05-18
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:32:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de. Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos. 2009. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10141
identifier_str_mv Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de. Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos. 2009. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10141
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10141/3/Beatriz%20Nunes%20Paiva%20de%20Oliveira.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10141/1/Beatriz%20Nunes%20Paiva%20de%20Oliveira.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10141/2/Beatriz%20Nunes%20Paiva%20de%20Oliveira.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 270abcb578de76b015bacdfbecaccead
2b58dd78dcebdaf01b7deb36603e4e62
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277834055647232