Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10141 |
Resumo: | This dissertation has the aim of understanding the connection between social inclusion, the orphanage and curriculum, starting from the analysis of the discourse of teachers and employees involved with the education of children that live in orphanage and study at an Elementary School, located in the neighborhood of Ipiranga in the city of São Paulo. The critical discourse analysis was an analysis support to make possible the understanding of the curriculum of the referred school, because curriculum is considered along the several school times and spaces and the several actions and manifestations of the subjects that there interact. The hypothesis of this research was confirmed along the work, that the curriculum of public school whose some children live in orphanage, usually doesn´t consider entirely these children's needs. This way, as conclusion, it is considered necessary the structuring and application of a curriculum that contemplates critical and cultural focuses, that minimizes the ambivalences between sheltering and abandoning that permeate the discourses and practices of most of the teachers and researched employees. Such discourses reflect the contradictions between the students' needs and the dominant curricular organization |
id |
PUC_SP-1_81c667f737441fdf4883f39a13b30d6c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10141 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Casali, Alipiohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4164322T0Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de2016-04-27T14:32:31Z2009-07-132009-05-18Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de. Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos. 2009. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10141This dissertation has the aim of understanding the connection between social inclusion, the orphanage and curriculum, starting from the analysis of the discourse of teachers and employees involved with the education of children that live in orphanage and study at an Elementary School, located in the neighborhood of Ipiranga in the city of São Paulo. The critical discourse analysis was an analysis support to make possible the understanding of the curriculum of the referred school, because curriculum is considered along the several school times and spaces and the several actions and manifestations of the subjects that there interact. The hypothesis of this research was confirmed along the work, that the curriculum of public school whose some children live in orphanage, usually doesn´t consider entirely these children's needs. This way, as conclusion, it is considered necessary the structuring and application of a curriculum that contemplates critical and cultural focuses, that minimizes the ambivalences between sheltering and abandoning that permeate the discourses and practices of most of the teachers and researched employees. Such discourses reflect the contradictions between the students' needs and the dominant curricular organizationEsta dissertação tem o objetivo de discutir a relação entre inclusão social, abrigo e currículo a partir da análise do discurso dos professores e funcionários envolvidos com a educação de crianças que vivem em abrigos e que estudam em uma escola estadual de 1ª a 4ª série do Ensino Fundamental I, localizada no bairro do Ipiranga na cidade de São Paulo. A análise do discurso crítica foi um suporte de análise para viabilizar o entendimento do currículo da referida escola, visto que o currículo é considerado nos diversos tempos e espaços escolares e nas várias ações e manifestações dos sujeitos que aí interagem. Trabalhou-se com a hipótese, confirmada ao longo do trabalho, de que o currículo da escola pública que recebe crianças abrigadas não tem contemplado inteiramente as necessidades dessas crianças, de modo a realizar sua efetiva inclusão. Assim, conclui-se que se faz necessária a estruturação e efetivação de um currículo que adote enfoques críticos e culturais, de sorte a minimizar as ambivalências entre o abrigar e o desabrigar que permeiam os discursos e as práticas da maior parte dos professores e funcionários pesquisados. Discursos esses, cumpre salientar, que refletem as contradições entre as necessidades dos alunos e a organização curricular dominanteapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/22208/Beatriz%20Nunes%20Paiva%20de%20Oliveira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoDiversidade culturalAbrigosAnálise do discurso críticaAnalise do discursoCurriculos -- PlanejamentoInclusao escolarIntegracao socialMulticulturalismoCurriculumCultural diversityOrphanageSocial inclusionCritical discourse analysisCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOCurrículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTBeatriz Nunes Paiva de Oliveira.pdf.txtBeatriz Nunes Paiva de Oliveira.pdf.txtExtracted texttext/plain278245https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10141/3/Beatriz%20Nunes%20Paiva%20de%20Oliveira.pdf.txt270abcb578de76b015bacdfbecacceadMD53ORIGINALBeatriz Nunes Paiva de Oliveira.pdfapplication/pdf1395197https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10141/1/Beatriz%20Nunes%20Paiva%20de%20Oliveira.pdf2b58dd78dcebdaf01b7deb36603e4e62MD51THUMBNAILBeatriz Nunes Paiva de Oliveira.pdf.jpgBeatriz Nunes Paiva de Oliveira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10141/2/Beatriz%20Nunes%20Paiva%20de%20Oliveira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/101412022-04-28 03:27:19.944oai:repositorio.pucsp.br:handle/10141Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T06:27:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos |
title |
Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos |
spellingShingle |
Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de Diversidade cultural Abrigos Análise do discurso crítica Analise do discurso Curriculos -- Planejamento Inclusao escolar Integracao social Multiculturalismo Curriculum Cultural diversity Orphanage Social inclusion Critical discourse analysis CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos |
title_full |
Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos |
title_fullStr |
Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos |
title_full_unstemmed |
Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos |
title_sort |
Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos |
author |
Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de |
author_facet |
Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Casali, Alipio |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4164322T0 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de |
contributor_str_mv |
Casali, Alipio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diversidade cultural Abrigos Análise do discurso crítica Analise do discurso Curriculos -- Planejamento Inclusao escolar Integracao social Multiculturalismo |
topic |
Diversidade cultural Abrigos Análise do discurso crítica Analise do discurso Curriculos -- Planejamento Inclusao escolar Integracao social Multiculturalismo Curriculum Cultural diversity Orphanage Social inclusion Critical discourse analysis CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curriculum Cultural diversity Orphanage Social inclusion Critical discourse analysis |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This dissertation has the aim of understanding the connection between social inclusion, the orphanage and curriculum, starting from the analysis of the discourse of teachers and employees involved with the education of children that live in orphanage and study at an Elementary School, located in the neighborhood of Ipiranga in the city of São Paulo. The critical discourse analysis was an analysis support to make possible the understanding of the curriculum of the referred school, because curriculum is considered along the several school times and spaces and the several actions and manifestations of the subjects that there interact. The hypothesis of this research was confirmed along the work, that the curriculum of public school whose some children live in orphanage, usually doesn´t consider entirely these children's needs. This way, as conclusion, it is considered necessary the structuring and application of a curriculum that contemplates critical and cultural focuses, that minimizes the ambivalences between sheltering and abandoning that permeate the discourses and practices of most of the teachers and researched employees. Such discourses reflect the contradictions between the students' needs and the dominant curricular organization |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-07-13 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-05-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T14:32:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de. Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos. 2009. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10141 |
identifier_str_mv |
Oliveira, Beatriz Nunes Paiva de. Currículo e inclusão: escola e (des)abrigo de alunos. 2009. 151 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10141 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10141/3/Beatriz%20Nunes%20Paiva%20de%20Oliveira.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10141/1/Beatriz%20Nunes%20Paiva%20de%20Oliveira.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10141/2/Beatriz%20Nunes%20Paiva%20de%20Oliveira.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
270abcb578de76b015bacdfbecaccead 2b58dd78dcebdaf01b7deb36603e4e62 cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277834055647232 |