Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4457 |
Resumo: | ABSTRACT The central point of this research focuses semiotically the external media, through extracted concepts of Charles Peirce s General Theory of Signs. The research tries to contemplate paths to facilitate the understanding of the talkative potential, the analysis of advertising pieces of external media in the use of the urban space and the consequent benefit on the integration of the people routine, the simplification of the language, principally in its verbal aspect, and in the evolution of the technical means and materials used in the production of the pieces of external media to facilitate a good visualization, under the studies and forms of a Peircean interpretation. The semiotic theory allows us to penetrate in the own inner movement of the messages, on how they are engendered, in the procedures and resources used to them, also allowing not just to capture their reference vectors in a closest context, as well as in an spread context, because in every process of signs there are marks left by the history, on the level of development of the economic productive forces, by the technique, and by whom produces them. Santaella (2002:5) affirms: Facing to that potential, there is not anything more natural, therefore, that to look for, considering the definitions and abstract classifications of signs, the beginning-guides to an analysis method to be applied to existent processes of signs and to the messages that they transmit. |
id |
PUC_SP-1_82bacc769e89a193b3d59d91c7865727 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/4457 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Sant'anna, Sergio Bairon BlancoRodrigues, Agustin Perez2016-04-26T18:12:27Z2005-10-072005-10-28Rodrigues, Agustin Perez. Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido. 2005. 196 f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4457ABSTRACT The central point of this research focuses semiotically the external media, through extracted concepts of Charles Peirce s General Theory of Signs. The research tries to contemplate paths to facilitate the understanding of the talkative potential, the analysis of advertising pieces of external media in the use of the urban space and the consequent benefit on the integration of the people routine, the simplification of the language, principally in its verbal aspect, and in the evolution of the technical means and materials used in the production of the pieces of external media to facilitate a good visualization, under the studies and forms of a Peircean interpretation. The semiotic theory allows us to penetrate in the own inner movement of the messages, on how they are engendered, in the procedures and resources used to them, also allowing not just to capture their reference vectors in a closest context, as well as in an spread context, because in every process of signs there are marks left by the history, on the level of development of the economic productive forces, by the technique, and by whom produces them. Santaella (2002:5) affirms: Facing to that potential, there is not anything more natural, therefore, that to look for, considering the definitions and abstract classifications of signs, the beginning-guides to an analysis method to be applied to existent processes of signs and to the messages that they transmit.O ponto central desta pesquisa é examinar, semioticamente, a mídia exterior, por meio de conceitos extraídos da Teoria Geral dos Signos de Charles Peirce. A pesquisa procura contemplar caminhos que possibilitem o entendimento do potencial comunicativo, a análise de peças publicitárias de mídia exterior na utilização do espaço urbano e o conseqüente benefício da integração com o cotidiano das pessoas, a simplificação da linguagem principalmente em seu aspecto verbal e na evolução dos meios técnicos e dos materiais utilizados na produção das peças de mídia exterior que possibilitam melhor visualização, seguindo os estudos e formas de interpretação peirceana. A teoria semiótica nos permite penetrar no próprio movimento interno das mensagens, no modo como elas são engendradas, nos procedimentos e recursos nelas utilizados, permitindo também captar seus vetores de referência não apenas a um contexto mais imediato, como também a um contexto estendido, pois em todo processo de signos ficam marcas deixadas pela história, pelo nível de desenvolvimento das forças produtivas econômicas, pela técnica e por quem as produz. Santaella (2002: 5) diz: Frente a esse potencial, não há nada mais natural, portanto, do que buscar, nas definições e classificações abstratas de signos, os princípios-guias para um método de análise a ser aplicado a processos existentes de signos e às mensagens que eles transmitem.application/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13166/Tese%20Agustin%20Perez%20Rodrigues.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãomídia exteriorMarketingSemióticaPublicidade ao ar livreExternal mediaMarketingSemioticCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOMídia exterior: a produção de efeitos de sentidoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTTese Agustin Perez Rodrigues.pdf.txtTese Agustin Perez Rodrigues.pdf.txtExtracted texttext/plain242192https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4457/3/Tese%20Agustin%20Perez%20Rodrigues.pdf.txtd8806a72fd45731011838a785a4e632fMD53ORIGINALTese Agustin Perez Rodrigues.pdfapplication/pdf3750772https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4457/1/Tese%20Agustin%20Perez%20Rodrigues.pdf9f7c70aef250f53e0c9fcb298eb96915MD51THUMBNAILTese Agustin Perez Rodrigues.pdf.jpgTese Agustin Perez Rodrigues.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2188https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4457/2/Tese%20Agustin%20Perez%20Rodrigues.pdf.jpg92fede2427d8a1926c6998751f9cba77MD52handle/44572022-04-28 19:05:29.184oai:repositorio.pucsp.br:handle/4457Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:05:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido |
title |
Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido |
spellingShingle |
Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido Rodrigues, Agustin Perez mídia exterior Marketing Semiótica Publicidade ao ar livre External media Marketing Semiotic CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido |
title_full |
Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido |
title_fullStr |
Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido |
title_full_unstemmed |
Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido |
title_sort |
Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido |
author |
Rodrigues, Agustin Perez |
author_facet |
Rodrigues, Agustin Perez |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sant'anna, Sergio Bairon Blanco |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, Agustin Perez |
contributor_str_mv |
Sant'anna, Sergio Bairon Blanco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
mídia exterior Marketing Semiótica Publicidade ao ar livre |
topic |
mídia exterior Marketing Semiótica Publicidade ao ar livre External media Marketing Semiotic CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
External media Marketing Semiotic |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
ABSTRACT The central point of this research focuses semiotically the external media, through extracted concepts of Charles Peirce s General Theory of Signs. The research tries to contemplate paths to facilitate the understanding of the talkative potential, the analysis of advertising pieces of external media in the use of the urban space and the consequent benefit on the integration of the people routine, the simplification of the language, principally in its verbal aspect, and in the evolution of the technical means and materials used in the production of the pieces of external media to facilitate a good visualization, under the studies and forms of a Peircean interpretation. The semiotic theory allows us to penetrate in the own inner movement of the messages, on how they are engendered, in the procedures and resources used to them, also allowing not just to capture their reference vectors in a closest context, as well as in an spread context, because in every process of signs there are marks left by the history, on the level of development of the economic productive forces, by the technique, and by whom produces them. Santaella (2002:5) affirms: Facing to that potential, there is not anything more natural, therefore, that to look for, considering the definitions and abstract classifications of signs, the beginning-guides to an analysis method to be applied to existent processes of signs and to the messages that they transmit. |
publishDate |
2005 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2005-10-07 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-10-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-26T18:12:27Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Rodrigues, Agustin Perez. Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido. 2005. 196 f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4457 |
identifier_str_mv |
Rodrigues, Agustin Perez. Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido. 2005. 196 f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4457 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4457/3/Tese%20Agustin%20Perez%20Rodrigues.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4457/1/Tese%20Agustin%20Perez%20Rodrigues.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4457/2/Tese%20Agustin%20Perez%20Rodrigues.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d8806a72fd45731011838a785a4e632f 9f7c70aef250f53e0c9fcb298eb96915 92fede2427d8a1926c6998751f9cba77 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277860328767488 |