Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Agustin Perez
Data de Publicação: 2005
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4457
Resumo: ABSTRACT The central point of this research focuses semiotically the external media, through extracted concepts of Charles Peirce s General Theory of Signs. The research tries to contemplate paths to facilitate the understanding of the talkative potential, the analysis of advertising pieces of external media in the use of the urban space and the consequent benefit on the integration of the people routine, the simplification of the language, principally in its verbal aspect, and in the evolution of the technical means and materials used in the production of the pieces of external media to facilitate a good visualization, under the studies and forms of a Peircean interpretation. The semiotic theory allows us to penetrate in the own inner movement of the messages, on how they are engendered, in the procedures and resources used to them, also allowing not just to capture their reference vectors in a closest context, as well as in an spread context, because in every process of signs there are marks left by the history, on the level of development of the economic productive forces, by the technique, and by whom produces them. Santaella (2002:5) affirms: Facing to that potential, there is not anything more natural, therefore, that to look for, considering the definitions and abstract classifications of signs, the beginning-guides to an analysis method to be applied to existent processes of signs and to the messages that they transmit.
id PUC_SP-1_82bacc769e89a193b3d59d91c7865727
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/4457
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Sant'anna, Sergio Bairon BlancoRodrigues, Agustin Perez2016-04-26T18:12:27Z2005-10-072005-10-28Rodrigues, Agustin Perez. Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido. 2005. 196 f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4457ABSTRACT The central point of this research focuses semiotically the external media, through extracted concepts of Charles Peirce s General Theory of Signs. The research tries to contemplate paths to facilitate the understanding of the talkative potential, the analysis of advertising pieces of external media in the use of the urban space and the consequent benefit on the integration of the people routine, the simplification of the language, principally in its verbal aspect, and in the evolution of the technical means and materials used in the production of the pieces of external media to facilitate a good visualization, under the studies and forms of a Peircean interpretation. The semiotic theory allows us to penetrate in the own inner movement of the messages, on how they are engendered, in the procedures and resources used to them, also allowing not just to capture their reference vectors in a closest context, as well as in an spread context, because in every process of signs there are marks left by the history, on the level of development of the economic productive forces, by the technique, and by whom produces them. Santaella (2002:5) affirms: Facing to that potential, there is not anything more natural, therefore, that to look for, considering the definitions and abstract classifications of signs, the beginning-guides to an analysis method to be applied to existent processes of signs and to the messages that they transmit.O ponto central desta pesquisa é examinar, semioticamente, a mídia exterior, por meio de conceitos extraídos da Teoria Geral dos Signos de Charles Peirce. A pesquisa procura contemplar caminhos que possibilitem o entendimento do potencial comunicativo, a análise de peças publicitárias de mídia exterior na utilização do espaço urbano e o conseqüente benefício da integração com o cotidiano das pessoas, a simplificação da linguagem principalmente em seu aspecto verbal e na evolução dos meios técnicos e dos materiais utilizados na produção das peças de mídia exterior que possibilitam melhor visualização, seguindo os estudos e formas de interpretação peirceana. A teoria semiótica nos permite penetrar no próprio movimento interno das mensagens, no modo como elas são engendradas, nos procedimentos e recursos nelas utilizados, permitindo também captar seus vetores de referência não apenas a um contexto mais imediato, como também a um contexto estendido, pois em todo processo de signos ficam marcas deixadas pela história, pelo nível de desenvolvimento das forças produtivas econômicas, pela técnica e por quem as produz. Santaella (2002: 5) diz: Frente a esse potencial, não há nada mais natural, portanto, do que buscar, nas definições e classificações abstratas de signos, os princípios-guias para um método de análise a ser aplicado a processos existentes de signos e às mensagens que eles transmitem.application/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/13166/Tese%20Agustin%20Perez%20Rodrigues.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãomídia exteriorMarketingSemióticaPublicidade ao ar livreExternal mediaMarketingSemioticCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOMídia exterior: a produção de efeitos de sentidoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTTese Agustin Perez Rodrigues.pdf.txtTese Agustin Perez Rodrigues.pdf.txtExtracted texttext/plain242192https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4457/3/Tese%20Agustin%20Perez%20Rodrigues.pdf.txtd8806a72fd45731011838a785a4e632fMD53ORIGINALTese Agustin Perez Rodrigues.pdfapplication/pdf3750772https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4457/1/Tese%20Agustin%20Perez%20Rodrigues.pdf9f7c70aef250f53e0c9fcb298eb96915MD51THUMBNAILTese Agustin Perez Rodrigues.pdf.jpgTese Agustin Perez Rodrigues.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2188https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4457/2/Tese%20Agustin%20Perez%20Rodrigues.pdf.jpg92fede2427d8a1926c6998751f9cba77MD52handle/44572022-04-28 19:05:29.184oai:repositorio.pucsp.br:handle/4457Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T22:05:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido
title Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido
spellingShingle Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido
Rodrigues, Agustin Perez
mídia exterior
Marketing
Semiótica
Publicidade ao ar livre
External media
Marketing
Semiotic
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido
title_full Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido
title_fullStr Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido
title_full_unstemmed Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido
title_sort Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido
author Rodrigues, Agustin Perez
author_facet Rodrigues, Agustin Perez
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sant'anna, Sergio Bairon Blanco
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Agustin Perez
contributor_str_mv Sant'anna, Sergio Bairon Blanco
dc.subject.por.fl_str_mv mídia exterior
Marketing
Semiótica
Publicidade ao ar livre
topic mídia exterior
Marketing
Semiótica
Publicidade ao ar livre
External media
Marketing
Semiotic
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv External media
Marketing
Semiotic
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description ABSTRACT The central point of this research focuses semiotically the external media, through extracted concepts of Charles Peirce s General Theory of Signs. The research tries to contemplate paths to facilitate the understanding of the talkative potential, the analysis of advertising pieces of external media in the use of the urban space and the consequent benefit on the integration of the people routine, the simplification of the language, principally in its verbal aspect, and in the evolution of the technical means and materials used in the production of the pieces of external media to facilitate a good visualization, under the studies and forms of a Peircean interpretation. The semiotic theory allows us to penetrate in the own inner movement of the messages, on how they are engendered, in the procedures and resources used to them, also allowing not just to capture their reference vectors in a closest context, as well as in an spread context, because in every process of signs there are marks left by the history, on the level of development of the economic productive forces, by the technique, and by whom produces them. Santaella (2002:5) affirms: Facing to that potential, there is not anything more natural, therefore, that to look for, considering the definitions and abstract classifications of signs, the beginning-guides to an analysis method to be applied to existent processes of signs and to the messages that they transmit.
publishDate 2005
dc.date.available.fl_str_mv 2005-10-07
dc.date.issued.fl_str_mv 2005-10-28
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-26T18:12:27Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Rodrigues, Agustin Perez. Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido. 2005. 196 f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4457
identifier_str_mv Rodrigues, Agustin Perez. Mídia exterior: a produção de efeitos de sentido. 2005. 196 f. Tese (Doutorado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4457
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4457/3/Tese%20Agustin%20Perez%20Rodrigues.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4457/1/Tese%20Agustin%20Perez%20Rodrigues.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4457/2/Tese%20Agustin%20Perez%20Rodrigues.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv d8806a72fd45731011838a785a4e632f
9f7c70aef250f53e0c9fcb298eb96915
92fede2427d8a1926c6998751f9cba77
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277860328767488