Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Canastro, Dirce Sales de Mesquita
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4262
Resumo: This work aims to analyze Education and Communication s importance, along with information technology, as constituents of reflexive changes of how human beings build their knowledge and transmit their experiences and values. In attempt to better understand how works this process, we look forward to contextualize how occur these interactions, through analysis of some communicational models used on education and of media s interference on school context. To use communication (learn by doing) is the best methodology to make students exert their expression rights for a democratic Education. Comprehending this reality Mário Kaplun used the term Educommunication applied for communitarian questions awareness, the mediaeducation, in other words to build new communicative ecosystems, which demand prepared and qualified persons to use these techniques at NGOs, churches, museums and schools. The research leads to a deliberation about how Communication is the element whereby human being changes himself in to subject of his own history, in the picture of a transdisciplinarity that (Prigogine,1996) mentions and declares the end of certainties and knocks down any theory intended to be definitive. Thus transdisciplinarity introduces a new age in education for Communication (Freire) based on ethical order principles, on democratic values and of tacit knowledge (Pollanyi, 1959). This work is the beginning of a debate that valorizes education/communication interface s discovery which in the picture of new technologies comes to emphasize it s implications for teacher s formation and praxis
id PUC_SP-1_84a41fce45d64c1f727824ae8ce4ec49
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/4262
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Vieira, Jorge de AlbuquerqueCanastro, Dirce Sales de Mesquita2016-04-26T18:10:35Z2011-02-082010-10-18Canastro, Dirce Sales de Mesquita. Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito. 2010. 78 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4262This work aims to analyze Education and Communication s importance, along with information technology, as constituents of reflexive changes of how human beings build their knowledge and transmit their experiences and values. In attempt to better understand how works this process, we look forward to contextualize how occur these interactions, through analysis of some communicational models used on education and of media s interference on school context. To use communication (learn by doing) is the best methodology to make students exert their expression rights for a democratic Education. Comprehending this reality Mário Kaplun used the term Educommunication applied for communitarian questions awareness, the mediaeducation, in other words to build new communicative ecosystems, which demand prepared and qualified persons to use these techniques at NGOs, churches, museums and schools. The research leads to a deliberation about how Communication is the element whereby human being changes himself in to subject of his own history, in the picture of a transdisciplinarity that (Prigogine,1996) mentions and declares the end of certainties and knocks down any theory intended to be definitive. Thus transdisciplinarity introduces a new age in education for Communication (Freire) based on ethical order principles, on democratic values and of tacit knowledge (Pollanyi, 1959). This work is the beginning of a debate that valorizes education/communication interface s discovery which in the picture of new technologies comes to emphasize it s implications for teacher s formation and praxisEste estudo pretende analisar a importância que a Educação e a Comunicação, junto com a tecnologia de informação, constituem para mudanças na reflexão de como os seres humanos constroem seus conhecimentos e transmitem suas experiências e valores. Na tentativa de compreender melhor de como se dá esse processo, procuramos contextualizar como ocorrem essas interações, através da análise de alguns modelos comunicacionais usados na educação e das interferências das mídias no contexto escolar. Utilizar a comunicação (aprender fazendo) é a melhor metodologia para que estudantes exerçam seus direitos de expressão para uma Educação democrática. Abrangendo essa realidade Mário Kaplun usou o termo Educomunicação utilizado para conscientização das questões comunitárias, a mídia-educação, ou seja construir novos ecossistemas comunicativos, que exigem pessoas preparadas e habilitadas para o uso das técnicas em ONGS, igrejas, museus e escolas . A pesquisa leva a ponderar o modo como a Comunicação é o elemento pelo qual o ser humano se transforma em sujeito de sua própria história, no quadro de uma transdiciplinaridade que (Prigogine,1996) cita e declara o fim das certezas e derruba qualquer teoria que se pretenda definitiva. Assim a transdiciplinaridade instaura uma nova era na educação para a Comunicação (Freire) fundada nos princípios de ordem ética, nos valores democráticos e do conhecimento tácito (Pollanyi, 1959). Esse trabalho é o começo de um debate que valoriza a descoberta da interface educação/comunicação que no quadro das novas tecnologias, vem enfatizar suas implicações na formação e prática docenteapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/12894/Dirce%20Sales%20de%20Mesquita%20Canastro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoTecnologiaLinguagemImagemEducaçãoConhecimento tácitoTechnologyLanguageImageEducationCommunicationTacit knowledgeCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOEducação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácitoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDirce Sales de Mesquita Canastro.pdf.txtDirce Sales de Mesquita Canastro.pdf.txtExtracted texttext/plain158067https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4262/3/Dirce%20Sales%20de%20Mesquita%20Canastro.pdf.txtd22006621e390721a3d159777a75538cMD53ORIGINALDirce Sales de Mesquita Canastro.pdfapplication/pdf1268346https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4262/1/Dirce%20Sales%20de%20Mesquita%20Canastro.pdf5e51f628d2b864ca261e61521b8c682eMD51THUMBNAILDirce Sales de Mesquita Canastro.pdf.jpgDirce Sales de Mesquita Canastro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3357https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4262/2/Dirce%20Sales%20de%20Mesquita%20Canastro.pdf.jpg3db17833764dd8bf4fbfaf00d8571e26MD52handle/42622022-04-27 14:39:39.677oai:repositorio.pucsp.br:handle/4262Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T17:39:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito
title Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito
spellingShingle Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito
Canastro, Dirce Sales de Mesquita
Tecnologia
Linguagem
Imagem
Educação
Conhecimento tácito
Technology
Language
Image
Education
Communication
Tacit knowledge
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito
title_full Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito
title_fullStr Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito
title_full_unstemmed Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito
title_sort Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito
author Canastro, Dirce Sales de Mesquita
author_facet Canastro, Dirce Sales de Mesquita
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Vieira, Jorge de Albuquerque
dc.contributor.author.fl_str_mv Canastro, Dirce Sales de Mesquita
contributor_str_mv Vieira, Jorge de Albuquerque
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologia
Linguagem
Imagem
Educação
Conhecimento tácito
topic Tecnologia
Linguagem
Imagem
Educação
Conhecimento tácito
Technology
Language
Image
Education
Communication
Tacit knowledge
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Technology
Language
Image
Education
Communication
Tacit knowledge
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description This work aims to analyze Education and Communication s importance, along with information technology, as constituents of reflexive changes of how human beings build their knowledge and transmit their experiences and values. In attempt to better understand how works this process, we look forward to contextualize how occur these interactions, through analysis of some communicational models used on education and of media s interference on school context. To use communication (learn by doing) is the best methodology to make students exert their expression rights for a democratic Education. Comprehending this reality Mário Kaplun used the term Educommunication applied for communitarian questions awareness, the mediaeducation, in other words to build new communicative ecosystems, which demand prepared and qualified persons to use these techniques at NGOs, churches, museums and schools. The research leads to a deliberation about how Communication is the element whereby human being changes himself in to subject of his own history, in the picture of a transdisciplinarity that (Prigogine,1996) mentions and declares the end of certainties and knocks down any theory intended to be definitive. Thus transdisciplinarity introduces a new age in education for Communication (Freire) based on ethical order principles, on democratic values and of tacit knowledge (Pollanyi, 1959). This work is the beginning of a debate that valorizes education/communication interface s discovery which in the picture of new technologies comes to emphasize it s implications for teacher s formation and praxis
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-10-18
dc.date.available.fl_str_mv 2011-02-08
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-26T18:10:35Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Canastro, Dirce Sales de Mesquita. Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito. 2010. 78 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4262
identifier_str_mv Canastro, Dirce Sales de Mesquita. Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito. 2010. 78 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4262
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Comunicação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4262/3/Dirce%20Sales%20de%20Mesquita%20Canastro.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4262/1/Dirce%20Sales%20de%20Mesquita%20Canastro.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4262/2/Dirce%20Sales%20de%20Mesquita%20Canastro.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv d22006621e390721a3d159777a75538c
5e51f628d2b864ca261e61521b8c682e
3db17833764dd8bf4fbfaf00d8571e26
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277777661132800