Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4262 |
Resumo: | This work aims to analyze Education and Communication s importance, along with information technology, as constituents of reflexive changes of how human beings build their knowledge and transmit their experiences and values. In attempt to better understand how works this process, we look forward to contextualize how occur these interactions, through analysis of some communicational models used on education and of media s interference on school context. To use communication (learn by doing) is the best methodology to make students exert their expression rights for a democratic Education. Comprehending this reality Mário Kaplun used the term Educommunication applied for communitarian questions awareness, the mediaeducation, in other words to build new communicative ecosystems, which demand prepared and qualified persons to use these techniques at NGOs, churches, museums and schools. The research leads to a deliberation about how Communication is the element whereby human being changes himself in to subject of his own history, in the picture of a transdisciplinarity that (Prigogine,1996) mentions and declares the end of certainties and knocks down any theory intended to be definitive. Thus transdisciplinarity introduces a new age in education for Communication (Freire) based on ethical order principles, on democratic values and of tacit knowledge (Pollanyi, 1959). This work is the beginning of a debate that valorizes education/communication interface s discovery which in the picture of new technologies comes to emphasize it s implications for teacher s formation and praxis |
id |
PUC_SP-1_84a41fce45d64c1f727824ae8ce4ec49 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/4262 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Vieira, Jorge de AlbuquerqueCanastro, Dirce Sales de Mesquita2016-04-26T18:10:35Z2011-02-082010-10-18Canastro, Dirce Sales de Mesquita. Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito. 2010. 78 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4262This work aims to analyze Education and Communication s importance, along with information technology, as constituents of reflexive changes of how human beings build their knowledge and transmit their experiences and values. In attempt to better understand how works this process, we look forward to contextualize how occur these interactions, through analysis of some communicational models used on education and of media s interference on school context. To use communication (learn by doing) is the best methodology to make students exert their expression rights for a democratic Education. Comprehending this reality Mário Kaplun used the term Educommunication applied for communitarian questions awareness, the mediaeducation, in other words to build new communicative ecosystems, which demand prepared and qualified persons to use these techniques at NGOs, churches, museums and schools. The research leads to a deliberation about how Communication is the element whereby human being changes himself in to subject of his own history, in the picture of a transdisciplinarity that (Prigogine,1996) mentions and declares the end of certainties and knocks down any theory intended to be definitive. Thus transdisciplinarity introduces a new age in education for Communication (Freire) based on ethical order principles, on democratic values and of tacit knowledge (Pollanyi, 1959). This work is the beginning of a debate that valorizes education/communication interface s discovery which in the picture of new technologies comes to emphasize it s implications for teacher s formation and praxisEste estudo pretende analisar a importância que a Educação e a Comunicação, junto com a tecnologia de informação, constituem para mudanças na reflexão de como os seres humanos constroem seus conhecimentos e transmitem suas experiências e valores. Na tentativa de compreender melhor de como se dá esse processo, procuramos contextualizar como ocorrem essas interações, através da análise de alguns modelos comunicacionais usados na educação e das interferências das mídias no contexto escolar. Utilizar a comunicação (aprender fazendo) é a melhor metodologia para que estudantes exerçam seus direitos de expressão para uma Educação democrática. Abrangendo essa realidade Mário Kaplun usou o termo Educomunicação utilizado para conscientização das questões comunitárias, a mídia-educação, ou seja construir novos ecossistemas comunicativos, que exigem pessoas preparadas e habilitadas para o uso das técnicas em ONGS, igrejas, museus e escolas . A pesquisa leva a ponderar o modo como a Comunicação é o elemento pelo qual o ser humano se transforma em sujeito de sua própria história, no quadro de uma transdiciplinaridade que (Prigogine,1996) cita e declara o fim das certezas e derruba qualquer teoria que se pretenda definitiva. Assim a transdiciplinaridade instaura uma nova era na educação para a Comunicação (Freire) fundada nos princípios de ordem ética, nos valores democráticos e do conhecimento tácito (Pollanyi, 1959). Esse trabalho é o começo de um debate que valoriza a descoberta da interface educação/comunicação que no quadro das novas tecnologias, vem enfatizar suas implicações na formação e prática docenteapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/12894/Dirce%20Sales%20de%20Mesquita%20Canastro.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e SemióticaPUC-SPBRComunicaçãoTecnologiaLinguagemImagemEducaçãoConhecimento tácitoTechnologyLanguageImageEducationCommunicationTacit knowledgeCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOEducação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácitoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTDirce Sales de Mesquita Canastro.pdf.txtDirce Sales de Mesquita Canastro.pdf.txtExtracted texttext/plain158067https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4262/3/Dirce%20Sales%20de%20Mesquita%20Canastro.pdf.txtd22006621e390721a3d159777a75538cMD53ORIGINALDirce Sales de Mesquita Canastro.pdfapplication/pdf1268346https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4262/1/Dirce%20Sales%20de%20Mesquita%20Canastro.pdf5e51f628d2b864ca261e61521b8c682eMD51THUMBNAILDirce Sales de Mesquita Canastro.pdf.jpgDirce Sales de Mesquita Canastro.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3357https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4262/2/Dirce%20Sales%20de%20Mesquita%20Canastro.pdf.jpg3db17833764dd8bf4fbfaf00d8571e26MD52handle/42622022-04-27 14:39:39.677oai:repositorio.pucsp.br:handle/4262Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T17:39:39Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito |
title |
Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito |
spellingShingle |
Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito Canastro, Dirce Sales de Mesquita Tecnologia Linguagem Imagem Educação Conhecimento tácito Technology Language Image Education Communication Tacit knowledge CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito |
title_full |
Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito |
title_fullStr |
Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito |
title_full_unstemmed |
Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito |
title_sort |
Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito |
author |
Canastro, Dirce Sales de Mesquita |
author_facet |
Canastro, Dirce Sales de Mesquita |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Vieira, Jorge de Albuquerque |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Canastro, Dirce Sales de Mesquita |
contributor_str_mv |
Vieira, Jorge de Albuquerque |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologia Linguagem Imagem Educação Conhecimento tácito |
topic |
Tecnologia Linguagem Imagem Educação Conhecimento tácito Technology Language Image Education Communication Tacit knowledge CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Technology Language Image Education Communication Tacit knowledge |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
This work aims to analyze Education and Communication s importance, along with information technology, as constituents of reflexive changes of how human beings build their knowledge and transmit their experiences and values. In attempt to better understand how works this process, we look forward to contextualize how occur these interactions, through analysis of some communicational models used on education and of media s interference on school context. To use communication (learn by doing) is the best methodology to make students exert their expression rights for a democratic Education. Comprehending this reality Mário Kaplun used the term Educommunication applied for communitarian questions awareness, the mediaeducation, in other words to build new communicative ecosystems, which demand prepared and qualified persons to use these techniques at NGOs, churches, museums and schools. The research leads to a deliberation about how Communication is the element whereby human being changes himself in to subject of his own history, in the picture of a transdisciplinarity that (Prigogine,1996) mentions and declares the end of certainties and knocks down any theory intended to be definitive. Thus transdisciplinarity introduces a new age in education for Communication (Freire) based on ethical order principles, on democratic values and of tacit knowledge (Pollanyi, 1959). This work is the beginning of a debate that valorizes education/communication interface s discovery which in the picture of new technologies comes to emphasize it s implications for teacher s formation and praxis |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-10-18 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-02-08 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-26T18:10:35Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Canastro, Dirce Sales de Mesquita. Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito. 2010. 78 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4262 |
identifier_str_mv |
Canastro, Dirce Sales de Mesquita. Educação, imagem e comunicação multimídia: comunicação e conhecimento tácito. 2010. 78 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2010. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/4262 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Comunicação e Semiótica |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Comunicação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4262/3/Dirce%20Sales%20de%20Mesquita%20Canastro.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4262/1/Dirce%20Sales%20de%20Mesquita%20Canastro.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/4262/2/Dirce%20Sales%20de%20Mesquita%20Canastro.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d22006621e390721a3d159777a75538c 5e51f628d2b864ca261e61521b8c682e 3db17833764dd8bf4fbfaf00d8571e26 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277777661132800 |