Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40028 |
Resumo: | A toy library is a place intended for toys and playful activities. Part of its history indicates that they are related to public spaces, such as toy libraries, and private spaces, such as playrooms in bourgeois family homes. The debate about this theme took on global aspects in the 1970s, stemming from exchanges between research and play practice centers located in different countries. This study aims to understand the discourses advocating for and studying the toy library over the years, both internationally and nationally, through the voices of those who propose to conceptualize it. Conducted as a historical study, the research involved seeking out and analyzing documents from international and national institutions, newspapers, magazines, specialized books (related to childhood and education), legislation, academic debates, processes of space standardization, and photographs. It comprehends that the idea of the toy library was constructed within the historical fabric of social relationships, through the material approach that traverses between people, institutions, devices, and rhetoric, in the manner that Thompson understands the idea of network formation through experience. The result is that toy libraries are entities focused on childhood, adaptable to social, cultural, and historical environments and immediate human needs: to alleviate poverty, heal, care, play, etc. |
id |
PUC_SP-1_861ad3437d0967cb678a7502b067e0e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/40028 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Braghini, Katya Mitsuko Zuquimhttp://lattes.cnpq.br/7346391673249451http://lattes.cnpq.br/3120893741585271Silva, Bárbara Beatriz Pena da2023-12-01T15:22:27Z2023-12-01T15:22:27Z2023-10-03Silva, Bárbara Beatriz Pena da. Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40028A toy library is a place intended for toys and playful activities. Part of its history indicates that they are related to public spaces, such as toy libraries, and private spaces, such as playrooms in bourgeois family homes. The debate about this theme took on global aspects in the 1970s, stemming from exchanges between research and play practice centers located in different countries. This study aims to understand the discourses advocating for and studying the toy library over the years, both internationally and nationally, through the voices of those who propose to conceptualize it. Conducted as a historical study, the research involved seeking out and analyzing documents from international and national institutions, newspapers, magazines, specialized books (related to childhood and education), legislation, academic debates, processes of space standardization, and photographs. It comprehends that the idea of the toy library was constructed within the historical fabric of social relationships, through the material approach that traverses between people, institutions, devices, and rhetoric, in the manner that Thompson understands the idea of network formation through experience. The result is that toy libraries are entities focused on childhood, adaptable to social, cultural, and historical environments and immediate human needs: to alleviate poverty, heal, care, play, etc.A brinquedoteca é um lugar destinado aos brinquedos e atividades lúdicas. Parte do seu histórico indica que elas têm relação com espaços públicos, como as bibliotecas de brinquedos e, privados, como os quartos de brincar nas casas de famílias burguesas. O debate acerca desse tema ganha aspectos globais na década de 1970 a partir das trocas entre núcleos de pesquisa e prática do brincar localizados em diferentes países. Este estudo pretende compreender os discursos de defesa e estudo da brinquedoteca, ao longo dos anos, em âmbito internacional e nacional, pela voz daqueles que se propõem a idealizá-la. Sendo um estudo histórico, buscou- se uma análise documental de instituições internacionais, nacionais, jornais, revistas e livros especializados (sobre infância e educacionais), legislações, debates acadêmicos, processos de normatização do espaço e fotografias. Compreende-se que a ideia de brinquedoteca foi construída na tessitura histórica das relações sociais, pela abordagem material que transita entre pessoas, instituições, dispositivos e retórica, a maneira como Thompson, entende a ideia de formação de redes pela experiência. Resulta que brinquedotecas são órgãos voltados à infância, adaptáveis aos meios sociais, culturais, históricos e por necessidades humanas imediatas: para aplacar a pobreza, sanar, cuidar, brincar e etcConselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOBrinquedotecaInfânciaITLABrincarHistória da infânciaToy libraryChildhoodITLAPlayHistory of childhoodBrinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo históricoToys libraries: trajectories and transformations - a historical studyinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALBarbara Beatriz Pena da Silva.pdfapplication/pdf5584798https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40028/1/Barbara%20Beatriz%20Pena%20da%20Silva.pdff4c3b9d55e8f7259648e5d58b19c86c2MD51TEXTBarbara Beatriz Pena da Silva.pdf.txtBarbara Beatriz Pena da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain587569https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40028/2/Barbara%20Beatriz%20Pena%20da%20Silva.pdf.txt6a53bc23a71b0e3bc319006d4a36845dMD52THUMBNAILBarbara Beatriz Pena da Silva.pdf.jpgBarbara Beatriz Pena da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1179https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40028/3/Barbara%20Beatriz%20Pena%20da%20Silva.pdf.jpgff3c0a811649437fc21ccd457d9ef8beMD53handle/400282023-12-04 08:54:50.161oai:repositorio.pucsp.br:handle/40028Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-12-04T11:54:50Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Toys libraries: trajectories and transformations - a historical study |
title |
Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico |
spellingShingle |
Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico Silva, Bárbara Beatriz Pena da CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Brinquedoteca Infância ITLA Brincar História da infância Toy library Childhood ITLA Play History of childhood |
title_short |
Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico |
title_full |
Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico |
title_fullStr |
Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico |
title_full_unstemmed |
Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico |
title_sort |
Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico |
author |
Silva, Bárbara Beatriz Pena da |
author_facet |
Silva, Bárbara Beatriz Pena da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Braghini, Katya Mitsuko Zuquim |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7346391673249451 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3120893741585271 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Bárbara Beatriz Pena da |
contributor_str_mv |
Braghini, Katya Mitsuko Zuquim |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO Brinquedoteca Infância ITLA Brincar História da infância Toy library Childhood ITLA Play History of childhood |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Brinquedoteca Infância ITLA Brincar História da infância |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Toy library Childhood ITLA Play History of childhood |
description |
A toy library is a place intended for toys and playful activities. Part of its history indicates that they are related to public spaces, such as toy libraries, and private spaces, such as playrooms in bourgeois family homes. The debate about this theme took on global aspects in the 1970s, stemming from exchanges between research and play practice centers located in different countries. This study aims to understand the discourses advocating for and studying the toy library over the years, both internationally and nationally, through the voices of those who propose to conceptualize it. Conducted as a historical study, the research involved seeking out and analyzing documents from international and national institutions, newspapers, magazines, specialized books (related to childhood and education), legislation, academic debates, processes of space standardization, and photographs. It comprehends that the idea of the toy library was constructed within the historical fabric of social relationships, through the material approach that traverses between people, institutions, devices, and rhetoric, in the manner that Thompson understands the idea of network formation through experience. The result is that toy libraries are entities focused on childhood, adaptable to social, cultural, and historical environments and immediate human needs: to alleviate poverty, heal, care, play, etc. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-12-01T15:22:27Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-12-01T15:22:27Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-10-03 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Bárbara Beatriz Pena da. Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40028 |
identifier_str_mv |
Silva, Bárbara Beatriz Pena da. Brinquedotecas: trajetórias e transformações - um estudo histórico. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: História, Política, Sociedade) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/40028 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40028/1/Barbara%20Beatriz%20Pena%20da%20Silva.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40028/2/Barbara%20Beatriz%20Pena%20da%20Silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/40028/3/Barbara%20Beatriz%20Pena%20da%20Silva.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f4c3b9d55e8f7259648e5d58b19c86c2 6a53bc23a71b0e3bc319006d4a36845d ff3c0a811649437fc21ccd457d9ef8be |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277784192712704 |