A constituição da autoridade do professor na interação com os estudantes nos anos iniciais do Ensino Fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Giulia Mathias
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27871
Resumo: The main objective of this academic work was to understand the constitution of the teacher’s authority in interaction with students, based on bibliographic review and based on a research-action in the fifth grade of elementary school. The especifics goals were organized to differ authoritarianism from authority, once both terms are considered synonyms, not only in the educational literature, but in teacher’s speeches, which proves the importance of this study. Based on Foucault’s theoretical contribution, this monograph tries to identify the modern school as a social control institution, in which power relations are in dispute. A historical research – from the colonial period to the end of the twentieth century – was necessary to identify the educational approaches in the history of brazilian education. It was found that the authoritarianism is an aspect of traditional and technicist educational approaches, which assign the power of choice and knowledge only to the teacher. Lastly, there is a discussion about the Critical Theories and Paulo Freire’s ideas, as conceptions that understand the teacher’s authority as an educational practice that boosts democratic relations and student’s autonomy, based on dialogue, in which decisions can be drawn in cooperation between teacher and students, with shared responsibilities
id PUC_SP-1_87fe823725987f5c135f10e4723e610b
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/27871
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Sá, Ivo Ribeiro deLima, Giulia Mathias2022-09-28T22:10:31Z2022-09-28T22:10:31Z2019-11-21Lima, Giulia Mathias. A constituição da autoridade do professor na interação com os estudantes nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27871The main objective of this academic work was to understand the constitution of the teacher’s authority in interaction with students, based on bibliographic review and based on a research-action in the fifth grade of elementary school. The especifics goals were organized to differ authoritarianism from authority, once both terms are considered synonyms, not only in the educational literature, but in teacher’s speeches, which proves the importance of this study. Based on Foucault’s theoretical contribution, this monograph tries to identify the modern school as a social control institution, in which power relations are in dispute. A historical research – from the colonial period to the end of the twentieth century – was necessary to identify the educational approaches in the history of brazilian education. It was found that the authoritarianism is an aspect of traditional and technicist educational approaches, which assign the power of choice and knowledge only to the teacher. Lastly, there is a discussion about the Critical Theories and Paulo Freire’s ideas, as conceptions that understand the teacher’s authority as an educational practice that boosts democratic relations and student’s autonomy, based on dialogue, in which decisions can be drawn in cooperation between teacher and students, with shared responsibilitiesO objetivo percorrido por este trabalho acadêmico foi compreender a constituição da autoridade do professor na interação com o estudante, a partir de uma revisão bibliográfica e da reflexão sobre situações vivenciadas na prática docente, no tocante à gestão de um grupo de 5º ano dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Os objetivos específicos foram organizados visando diferenciar os termos autoritarismo e autoridade, visto que ainda são vistos como sinônimos, tanto na literatura quanto no depoimento de professores, o que testemunha a importância de um estudo elucidativo sobre o tema. Com base nas contribuições teóricas de Foucault (2014), buscou-se identificar a escola moderna como uma instituição de controle social, em que as relações de poder estão em disputa. Foi necessário realizar uma pesquisa historiográfica, do Período Colonial até o fim do século XX, para identificar as abordagens pedagógicas presentes na história da educação brasileira. Chegou-se à conclusão de que a prática pedagógica autoritária é característica das abordagens de ensino tradicional e tecnicista, que concebem o poder de escolha e o domínio do saber somente ao professor. Por fim, discutiu-se as teorias críticas e o trabalho de Paulo Freire (2015) como concepções que entendem a autoridade docente como uma prática pedagógica que oportuniza as relações democráticas e a autonomia dos estudantes, prevendo uma relação de diálogo, em que as decisões podem ser elaboradas em parceria entre professor e estudantes, com responsabilidades compartilhadasporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAutoridadeAutoritarismoAutonomiaRelação professor estudanteAbordagens de ensinoAuthorityAuthoritarianismAutonomyTeacher-student relationshipEducational approachesA constituição da autoridade do professor na interação com os estudantes nos anos iniciais do Ensino Fundamentalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALGiulia Mathias Lima - TCC.pdfapplication/pdf479037https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27871/1/Giulia%20Mathias%20Lima%20-%20TCC.pdf2615b54c1c5f7fb5094e1ccb88bbdbd3MD51TEXTGiulia Mathias Lima - TCC.pdf.txtGiulia Mathias Lima - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain157328https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27871/2/Giulia%20Mathias%20Lima%20-%20TCC.pdf.txt9290e9772733eb8d6879d82770fbbaaeMD52THUMBNAILGiulia Mathias Lima - TCC.pdf.jpgGiulia Mathias Lima - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1194https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27871/3/Giulia%20Mathias%20Lima%20-%20TCC.pdf.jpg2e177710aea1b547b0bec711bb0fb853MD53handle/278712022-09-30 20:17:21.464oai:repositorio.pucsp.br:handle/27871Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-09-30T23:17:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv A constituição da autoridade do professor na interação com os estudantes nos anos iniciais do Ensino Fundamental
title A constituição da autoridade do professor na interação com os estudantes nos anos iniciais do Ensino Fundamental
spellingShingle A constituição da autoridade do professor na interação com os estudantes nos anos iniciais do Ensino Fundamental
Lima, Giulia Mathias
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Autoridade
Autoritarismo
Autonomia
Relação professor estudante
Abordagens de ensino
Authority
Authoritarianism
Autonomy
Teacher-student relationship
Educational approaches
title_short A constituição da autoridade do professor na interação com os estudantes nos anos iniciais do Ensino Fundamental
title_full A constituição da autoridade do professor na interação com os estudantes nos anos iniciais do Ensino Fundamental
title_fullStr A constituição da autoridade do professor na interação com os estudantes nos anos iniciais do Ensino Fundamental
title_full_unstemmed A constituição da autoridade do professor na interação com os estudantes nos anos iniciais do Ensino Fundamental
title_sort A constituição da autoridade do professor na interação com os estudantes nos anos iniciais do Ensino Fundamental
author Lima, Giulia Mathias
author_facet Lima, Giulia Mathias
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Sá, Ivo Ribeiro de
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Giulia Mathias
contributor_str_mv Sá, Ivo Ribeiro de
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
Autoridade
Autoritarismo
Autonomia
Relação professor estudante
Abordagens de ensino
Authority
Authoritarianism
Autonomy
Teacher-student relationship
Educational approaches
dc.subject.por.fl_str_mv Autoridade
Autoritarismo
Autonomia
Relação professor estudante
Abordagens de ensino
dc.subject.eng.fl_str_mv Authority
Authoritarianism
Autonomy
Teacher-student relationship
Educational approaches
description The main objective of this academic work was to understand the constitution of the teacher’s authority in interaction with students, based on bibliographic review and based on a research-action in the fifth grade of elementary school. The especifics goals were organized to differ authoritarianism from authority, once both terms are considered synonyms, not only in the educational literature, but in teacher’s speeches, which proves the importance of this study. Based on Foucault’s theoretical contribution, this monograph tries to identify the modern school as a social control institution, in which power relations are in dispute. A historical research – from the colonial period to the end of the twentieth century – was necessary to identify the educational approaches in the history of brazilian education. It was found that the authoritarianism is an aspect of traditional and technicist educational approaches, which assign the power of choice and knowledge only to the teacher. Lastly, there is a discussion about the Critical Theories and Paulo Freire’s ideas, as conceptions that understand the teacher’s authority as an educational practice that boosts democratic relations and student’s autonomy, based on dialogue, in which decisions can be drawn in cooperation between teacher and students, with shared responsibilities
publishDate 2019
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-11-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2022-09-28T22:10:31Z
dc.date.available.fl_str_mv 2022-09-28T22:10:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Lima, Giulia Mathias. A constituição da autoridade do professor na interação com os estudantes nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27871
identifier_str_mv Lima, Giulia Mathias. A constituição da autoridade do professor na interação com os estudantes nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27871
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Graduação em Pedagogia
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27871/1/Giulia%20Mathias%20Lima%20-%20TCC.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27871/2/Giulia%20Mathias%20Lima%20-%20TCC.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27871/3/Giulia%20Mathias%20Lima%20-%20TCC.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 2615b54c1c5f7fb5094e1ccb88bbdbd3
9290e9772733eb8d6879d82770fbbaae
2e177710aea1b547b0bec711bb0fb853
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809278022789890048