A constituição da autoridade do professor na interação com os estudantes nos anos iniciais do Ensino Fundamental
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27871 |
Resumo: | The main objective of this academic work was to understand the constitution of the teacher’s authority in interaction with students, based on bibliographic review and based on a research-action in the fifth grade of elementary school. The especifics goals were organized to differ authoritarianism from authority, once both terms are considered synonyms, not only in the educational literature, but in teacher’s speeches, which proves the importance of this study. Based on Foucault’s theoretical contribution, this monograph tries to identify the modern school as a social control institution, in which power relations are in dispute. A historical research – from the colonial period to the end of the twentieth century – was necessary to identify the educational approaches in the history of brazilian education. It was found that the authoritarianism is an aspect of traditional and technicist educational approaches, which assign the power of choice and knowledge only to the teacher. Lastly, there is a discussion about the Critical Theories and Paulo Freire’s ideas, as conceptions that understand the teacher’s authority as an educational practice that boosts democratic relations and student’s autonomy, based on dialogue, in which decisions can be drawn in cooperation between teacher and students, with shared responsibilities |
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Sá, Ivo Ribeiro deLima, Giulia Mathias2022-09-28T22:10:31Z2022-09-28T22:10:31Z2019-11-21Lima, Giulia Mathias. A constituição da autoridade do professor na interação com os estudantes nos anos iniciais do Ensino Fundamental. 2019. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Pedagogia) - Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/27871The main objective of this academic work was to understand the constitution of the teacher’s authority in interaction with students, based on bibliographic review and based on a research-action in the fifth grade of elementary school. The especifics goals were organized to differ authoritarianism from authority, once both terms are considered synonyms, not only in the educational literature, but in teacher’s speeches, which proves the importance of this study. Based on Foucault’s theoretical contribution, this monograph tries to identify the modern school as a social control institution, in which power relations are in dispute. A historical research – from the colonial period to the end of the twentieth century – was necessary to identify the educational approaches in the history of brazilian education. It was found that the authoritarianism is an aspect of traditional and technicist educational approaches, which assign the power of choice and knowledge only to the teacher. Lastly, there is a discussion about the Critical Theories and Paulo Freire’s ideas, as conceptions that understand the teacher’s authority as an educational practice that boosts democratic relations and student’s autonomy, based on dialogue, in which decisions can be drawn in cooperation between teacher and students, with shared responsibilitiesO objetivo percorrido por este trabalho acadêmico foi compreender a constituição da autoridade do professor na interação com o estudante, a partir de uma revisão bibliográfica e da reflexão sobre situações vivenciadas na prática docente, no tocante à gestão de um grupo de 5º ano dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental. Os objetivos específicos foram organizados visando diferenciar os termos autoritarismo e autoridade, visto que ainda são vistos como sinônimos, tanto na literatura quanto no depoimento de professores, o que testemunha a importância de um estudo elucidativo sobre o tema. Com base nas contribuições teóricas de Foucault (2014), buscou-se identificar a escola moderna como uma instituição de controle social, em que as relações de poder estão em disputa. Foi necessário realizar uma pesquisa historiográfica, do Período Colonial até o fim do século XX, para identificar as abordagens pedagógicas presentes na história da educação brasileira. Chegou-se à conclusão de que a prática pedagógica autoritária é característica das abordagens de ensino tradicional e tecnicista, que concebem o poder de escolha e o domínio do saber somente ao professor. Por fim, discutiu-se as teorias críticas e o trabalho de Paulo Freire (2015) como concepções que entendem a autoridade docente como uma prática pedagógica que oportuniza as relações democráticas e a autonomia dos estudantes, prevendo uma relação de diálogo, em que as decisões podem ser elaboradas em parceria entre professor e estudantes, com responsabilidades compartilhadasporPontifícia Universidade Católica de São PauloGraduação em PedagogiaPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAutoridadeAutoritarismoAutonomiaRelação professor estudanteAbordagens de ensinoAuthorityAuthoritarianismAutonomyTeacher-student relationshipEducational approachesA constituição da autoridade do professor na interação com os estudantes nos anos iniciais do Ensino Fundamentalinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALGiulia Mathias Lima - TCC.pdfapplication/pdf479037https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27871/1/Giulia%20Mathias%20Lima%20-%20TCC.pdf2615b54c1c5f7fb5094e1ccb88bbdbd3MD51TEXTGiulia Mathias Lima - TCC.pdf.txtGiulia Mathias Lima - TCC.pdf.txtExtracted texttext/plain157328https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27871/2/Giulia%20Mathias%20Lima%20-%20TCC.pdf.txt9290e9772733eb8d6879d82770fbbaaeMD52THUMBNAILGiulia Mathias Lima - TCC.pdf.jpgGiulia Mathias Lima - TCC.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1194https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/27871/3/Giulia%20Mathias%20Lima%20-%20TCC.pdf.jpg2e177710aea1b547b0bec711bb0fb853MD53handle/278712022-09-30 20:17:21.464oai:repositorio.pucsp.br:handle/27871Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-09-30T23:17:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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