Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32612 |
Resumo: | This research aims to investigate the scope of the Gender Equality Building Award, an affirmative public policy of the Secretariat of Continuing Education, Literacy, Diversity and Inclusion of the Ministry of Education (SECADI/MEC), held between 2005 and 2015. Thus, it is intended to verify how affirmative public policies of education favor the equity of rights, in its intersectional perspective of race, gender and class, causing different juvenile identities (other ways of being and being), questions, new forms of inscription in life, having in the writings (EVARISTO, 2020) of young people and young women possibilities of emancipation through discourse, which, as a confrontation with racism and other forms of oppression, is assumed in action and in the constant search for the equity of social and racial rights and in the (re) construction of subjectivities. Thus, its secondary objectives are to analyze how race and gender are in the official documents of public educational policies in Brazil, considering the period in which the Award was practiced, and to collaborate to strengthen a collective space of creation and enjoyment with young people, between 15 and 17 years old, from the High School of the Parque Primavera State School, located on the outskirts of the city of Guarulhos, in São Paulo, based on the objectives and results of the Building Gender Equality Award |
id |
PUC_SP-1_88460a2d6c2f102d85420a124c596a83 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/32612 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Maria da Graça Moreira dahttp://lattes.cnpq.br/7868517261081624http://lattes.cnpq.br/1534436142608252Barros, Carina Zacarias2023-06-01T18:09:17Z2023-06-01T18:09:17Z2023-02-06Barros, Carina Zacarias. Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32612This research aims to investigate the scope of the Gender Equality Building Award, an affirmative public policy of the Secretariat of Continuing Education, Literacy, Diversity and Inclusion of the Ministry of Education (SECADI/MEC), held between 2005 and 2015. Thus, it is intended to verify how affirmative public policies of education favor the equity of rights, in its intersectional perspective of race, gender and class, causing different juvenile identities (other ways of being and being), questions, new forms of inscription in life, having in the writings (EVARISTO, 2020) of young people and young women possibilities of emancipation through discourse, which, as a confrontation with racism and other forms of oppression, is assumed in action and in the constant search for the equity of social and racial rights and in the (re) construction of subjectivities. Thus, its secondary objectives are to analyze how race and gender are in the official documents of public educational policies in Brazil, considering the period in which the Award was practiced, and to collaborate to strengthen a collective space of creation and enjoyment with young people, between 15 and 17 years old, from the High School of the Parque Primavera State School, located on the outskirts of the city of Guarulhos, in São Paulo, based on the objectives and results of the Building Gender Equality AwardEsta pesquisa tem por objetivo investigar o alcance do Prêmio Construindo a Igualdade de Gênero, uma política pública afirmativa da Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão do Ministério da Educação (SECADI/MEC), realizada entre os anos de 2005 e 2015. Dessa forma, pretende-se verificar como as políticas públicas afirmativas da educação favorece a equidade de direitos, na sua perspectiva interseccional de raça, gênero e classe, fazendo emergir diferentes identidades juvenis (outros modos de ser e estar), questionamentos, novas formas de inscrição na vida, tendo nas escrevivências (EVARISTO, 2020) dos jovens e das jovens possibilidades de emancipação por meio do discurso, que como enfrentamento ao racismo e outras formas de opressão, assume-se na ação e na busca constante pela equidade dos direitos sociais e raciais e na (re) construção das subjetividades. Assim, tem por objetivos secundários analisar como raça e gênero estão nos documentos oficiais das políticas públicas educacionais do Brasil, considerando o período em que o Prêmio foi praticado, e colaborar para o fortalecimento de um espaço coletivo de criação e fruição com jovens, entre 15 e 17 anos, do Ensino Médio da Escola Estadual Parque Primavera, localizada na periferia da cidade de Guarulhos, em São Paulo, a partir dos objetivos e resultados do Prêmio Construindo a Igualdade de GêneroCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOInterseccionalidadeRaçaGêneroEducaçãoPolíticasIntersectionalityRaceGenderEducationPoliticsConstruindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenisBuilding gender equality: writing, other subjectivities and the (re)construction of youth social identitiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCarina Zacarias Barros.pdfapplication/pdf2234532https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32612/1/Carina%20Zacarias%20Barros.pdf9ab8021a4862aa40851ced232baa5fdcMD51TEXTCarina Zacarias Barros.pdf.txtCarina Zacarias Barros.pdf.txtExtracted texttext/plain400589https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32612/2/Carina%20Zacarias%20Barros.pdf.txt94dc02fe9d5c2f5d329a9632f07f3c4bMD52THUMBNAILCarina Zacarias Barros.pdf.jpgCarina Zacarias Barros.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1233https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32612/3/Carina%20Zacarias%20Barros.pdf.jpg85d744bb4448a7fdb096eeee1b22239bMD53handle/326122023-06-02 11:00:03.259oai:repositorio.pucsp.br:handle/32612Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-02T14:00:03Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Building gender equality: writing, other subjectivities and the (re)construction of youth social identities |
title |
Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis |
spellingShingle |
Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis Barros, Carina Zacarias CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Interseccionalidade Raça Gênero Educação Políticas Intersectionality Race Gender Education Politics |
title_short |
Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis |
title_full |
Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis |
title_fullStr |
Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis |
title_full_unstemmed |
Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis |
title_sort |
Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis |
author |
Barros, Carina Zacarias |
author_facet |
Barros, Carina Zacarias |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Maria da Graça Moreira da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7868517261081624 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1534436142608252 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Barros, Carina Zacarias |
contributor_str_mv |
Silva, Maria da Graça Moreira da |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO Interseccionalidade Raça Gênero Educação Políticas Intersectionality Race Gender Education Politics |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Interseccionalidade Raça Gênero Educação Políticas |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Intersectionality Race Gender Education Politics |
description |
This research aims to investigate the scope of the Gender Equality Building Award, an affirmative public policy of the Secretariat of Continuing Education, Literacy, Diversity and Inclusion of the Ministry of Education (SECADI/MEC), held between 2005 and 2015. Thus, it is intended to verify how affirmative public policies of education favor the equity of rights, in its intersectional perspective of race, gender and class, causing different juvenile identities (other ways of being and being), questions, new forms of inscription in life, having in the writings (EVARISTO, 2020) of young people and young women possibilities of emancipation through discourse, which, as a confrontation with racism and other forms of oppression, is assumed in action and in the constant search for the equity of social and racial rights and in the (re) construction of subjectivities. Thus, its secondary objectives are to analyze how race and gender are in the official documents of public educational policies in Brazil, considering the period in which the Award was practiced, and to collaborate to strengthen a collective space of creation and enjoyment with young people, between 15 and 17 years old, from the High School of the Parque Primavera State School, located on the outskirts of the city of Guarulhos, in São Paulo, based on the objectives and results of the Building Gender Equality Award |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-06-01T18:09:17Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-06-01T18:09:17Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-02-06 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Barros, Carina Zacarias. Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32612 |
identifier_str_mv |
Barros, Carina Zacarias. Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32612 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32612/1/Carina%20Zacarias%20Barros.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32612/2/Carina%20Zacarias%20Barros.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32612/3/Carina%20Zacarias%20Barros.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9ab8021a4862aa40851ced232baa5fdc 94dc02fe9d5c2f5d329a9632f07f3c4b 85d744bb4448a7fdb096eeee1b22239b |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277825335689216 |