Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barros, Carina Zacarias
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32612
Resumo: This research aims to investigate the scope of the Gender Equality Building Award, an affirmative public policy of the Secretariat of Continuing Education, Literacy, Diversity and Inclusion of the Ministry of Education (SECADI/MEC), held between 2005 and 2015. Thus, it is intended to verify how affirmative public policies of education favor the equity of rights, in its intersectional perspective of race, gender and class, causing different juvenile identities (other ways of being and being), questions, new forms of inscription in life, having in the writings (EVARISTO, 2020) of young people and young women possibilities of emancipation through discourse, which, as a confrontation with racism and other forms of oppression, is assumed in action and in the constant search for the equity of social and racial rights and in the (re) construction of subjectivities. Thus, its secondary objectives are to analyze how race and gender are in the official documents of public educational policies in Brazil, considering the period in which the Award was practiced, and to collaborate to strengthen a collective space of creation and enjoyment with young people, between 15 and 17 years old, from the High School of the Parque Primavera State School, located on the outskirts of the city of Guarulhos, in São Paulo, based on the objectives and results of the Building Gender Equality Award
id PUC_SP-1_88460a2d6c2f102d85420a124c596a83
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/32612
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Silva, Maria da Graça Moreira dahttp://lattes.cnpq.br/7868517261081624http://lattes.cnpq.br/1534436142608252Barros, Carina Zacarias2023-06-01T18:09:17Z2023-06-01T18:09:17Z2023-02-06Barros, Carina Zacarias. Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32612This research aims to investigate the scope of the Gender Equality Building Award, an affirmative public policy of the Secretariat of Continuing Education, Literacy, Diversity and Inclusion of the Ministry of Education (SECADI/MEC), held between 2005 and 2015. Thus, it is intended to verify how affirmative public policies of education favor the equity of rights, in its intersectional perspective of race, gender and class, causing different juvenile identities (other ways of being and being), questions, new forms of inscription in life, having in the writings (EVARISTO, 2020) of young people and young women possibilities of emancipation through discourse, which, as a confrontation with racism and other forms of oppression, is assumed in action and in the constant search for the equity of social and racial rights and in the (re) construction of subjectivities. Thus, its secondary objectives are to analyze how race and gender are in the official documents of public educational policies in Brazil, considering the period in which the Award was practiced, and to collaborate to strengthen a collective space of creation and enjoyment with young people, between 15 and 17 years old, from the High School of the Parque Primavera State School, located on the outskirts of the city of Guarulhos, in São Paulo, based on the objectives and results of the Building Gender Equality AwardEsta pesquisa tem por objetivo investigar o alcance do Prêmio Construindo a Igualdade de Gênero, uma política pública afirmativa da Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão do Ministério da Educação (SECADI/MEC), realizada entre os anos de 2005 e 2015. Dessa forma, pretende-se verificar como as políticas públicas afirmativas da educação favorece a equidade de direitos, na sua perspectiva interseccional de raça, gênero e classe, fazendo emergir diferentes identidades juvenis (outros modos de ser e estar), questionamentos, novas formas de inscrição na vida, tendo nas escrevivências (EVARISTO, 2020) dos jovens e das jovens possibilidades de emancipação por meio do discurso, que como enfrentamento ao racismo e outras formas de opressão, assume-se na ação e na busca constante pela equidade dos direitos sociais e raciais e na (re) construção das subjetividades. Assim, tem por objetivos secundários analisar como raça e gênero estão nos documentos oficiais das políticas públicas educacionais do Brasil, considerando o período em que o Prêmio foi praticado, e colaborar para o fortalecimento de um espaço coletivo de criação e fruição com jovens, entre 15 e 17 anos, do Ensino Médio da Escola Estadual Parque Primavera, localizada na periferia da cidade de Guarulhos, em São Paulo, a partir dos objetivos e resultados do Prêmio Construindo a Igualdade de GêneroCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior – CAPESporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOInterseccionalidadeRaçaGêneroEducaçãoPolíticasIntersectionalityRaceGenderEducationPoliticsConstruindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenisBuilding gender equality: writing, other subjectivities and the (re)construction of youth social identitiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCarina Zacarias Barros.pdfapplication/pdf2234532https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32612/1/Carina%20Zacarias%20Barros.pdf9ab8021a4862aa40851ced232baa5fdcMD51TEXTCarina Zacarias Barros.pdf.txtCarina Zacarias Barros.pdf.txtExtracted texttext/plain400589https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32612/2/Carina%20Zacarias%20Barros.pdf.txt94dc02fe9d5c2f5d329a9632f07f3c4bMD52THUMBNAILCarina Zacarias Barros.pdf.jpgCarina Zacarias Barros.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1233https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32612/3/Carina%20Zacarias%20Barros.pdf.jpg85d744bb4448a7fdb096eeee1b22239bMD53handle/326122023-06-02 11:00:03.259oai:repositorio.pucsp.br:handle/32612Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-02T14:00:03Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv Building gender equality: writing, other subjectivities and the (re)construction of youth social identities
title Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis
spellingShingle Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis
Barros, Carina Zacarias
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
Interseccionalidade
Raça
Gênero
Educação
Políticas
Intersectionality
Race
Gender
Education
Politics
title_short Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis
title_full Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis
title_fullStr Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis
title_full_unstemmed Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis
title_sort Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis
author Barros, Carina Zacarias
author_facet Barros, Carina Zacarias
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Silva, Maria da Graça Moreira da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7868517261081624
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1534436142608252
dc.contributor.author.fl_str_mv Barros, Carina Zacarias
contributor_str_mv Silva, Maria da Graça Moreira da
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO
Interseccionalidade
Raça
Gênero
Educação
Políticas
Intersectionality
Race
Gender
Education
Politics
dc.subject.por.fl_str_mv Interseccionalidade
Raça
Gênero
Educação
Políticas
dc.subject.eng.fl_str_mv Intersectionality
Race
Gender
Education
Politics
description This research aims to investigate the scope of the Gender Equality Building Award, an affirmative public policy of the Secretariat of Continuing Education, Literacy, Diversity and Inclusion of the Ministry of Education (SECADI/MEC), held between 2005 and 2015. Thus, it is intended to verify how affirmative public policies of education favor the equity of rights, in its intersectional perspective of race, gender and class, causing different juvenile identities (other ways of being and being), questions, new forms of inscription in life, having in the writings (EVARISTO, 2020) of young people and young women possibilities of emancipation through discourse, which, as a confrontation with racism and other forms of oppression, is assumed in action and in the constant search for the equity of social and racial rights and in the (re) construction of subjectivities. Thus, its secondary objectives are to analyze how race and gender are in the official documents of public educational policies in Brazil, considering the period in which the Award was practiced, and to collaborate to strengthen a collective space of creation and enjoyment with young people, between 15 and 17 years old, from the High School of the Parque Primavera State School, located on the outskirts of the city of Guarulhos, in São Paulo, based on the objectives and results of the Building Gender Equality Award
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-06-01T18:09:17Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-06-01T18:09:17Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-02-06
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Barros, Carina Zacarias. Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32612
identifier_str_mv Barros, Carina Zacarias. Construindo a igualdade de gênero: escrevivências, outras subjetividades e a (re) construção das identidades sociais juvenis. 2023. Dissertação (Mestrado em Educação: Currículo) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/32612
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32612/1/Carina%20Zacarias%20Barros.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32612/2/Carina%20Zacarias%20Barros.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/32612/3/Carina%20Zacarias%20Barros.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 9ab8021a4862aa40851ced232baa5fdc
94dc02fe9d5c2f5d329a9632f07f3c4b
85d744bb4448a7fdb096eeee1b22239b
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277825335689216