Avaliação formativa na educação on-line

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caldeira, Ana Cristina Muscas
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9937
Resumo: The aim of this job is the study of the assessment in on line education investigating the contributions and restrictions of the technological resources in this procedure. In order to achieve this, I analyse a lacto-sensus post-graduation course, e-Business, which is completely distantly carried out and focused on professionals in the IT area. The research method used was the qualitative.Study of case was chosen as an investigation strategy because of its addaptation to the objectives of the research: investigating the reality based on the concrete context and the one lived by students and teachers. The recording of the discussions and e-mail tools of the learning management system and a research envolving the teachers were used as data source. This project discusses which ones would be the bases of an assessment coherent with the principles of an education aiming freedom, so that on-line education can surpass the assessment perspective as a proofing information tool.The research shows that on-line education could benefit the execution of the student's formative assessment, leading to the individualization of the learning process, the social interaction and self-reflection. However, the technological resources can also be used to reforce an assessment focused on students' control. The procedures, criterion and strategies of assessment must be coherent with the pedagogical proposal of the course
id PUC_SP-1_89d63787a7346f0e59c31f7beb992896
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/9937
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini Trindade Morato Pinto dehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4756628U6Caldeira, Ana Cristina Muscas2016-04-27T14:31:52Z2008-05-212006-02-16Caldeira, Ana Cristina Muscas. Avaliação formativa na educação on-line. 2006. 205 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9937The aim of this job is the study of the assessment in on line education investigating the contributions and restrictions of the technological resources in this procedure. In order to achieve this, I analyse a lacto-sensus post-graduation course, e-Business, which is completely distantly carried out and focused on professionals in the IT area. The research method used was the qualitative.Study of case was chosen as an investigation strategy because of its addaptation to the objectives of the research: investigating the reality based on the concrete context and the one lived by students and teachers. The recording of the discussions and e-mail tools of the learning management system and a research envolving the teachers were used as data source. This project discusses which ones would be the bases of an assessment coherent with the principles of an education aiming freedom, so that on-line education can surpass the assessment perspective as a proofing information tool.The research shows that on-line education could benefit the execution of the student's formative assessment, leading to the individualization of the learning process, the social interaction and self-reflection. However, the technological resources can also be used to reforce an assessment focused on students' control. The procedures, criterion and strategies of assessment must be coherent with the pedagogical proposal of the courseEste trabalho tem como objetivo o estudo da avaliação da aprendizagem em ambientes digitais, investigando as contribuições e limitações dos recursos tecnológicos neste processo. Para isso, analiso um curso de pós-graduaçãolatu-sensu, o e-Business, realizado inteiramente a distância e voltado para profissionais da área de Tecnologia da Infonnação.A abordagem metodológica utilizada para a realização da pesquisa foi a qualitativa. O estudo de caso foi escolhido como estratégia de investigação em função de sua adequação aos objetivos da pesquisa: investigar a realidade a partir do contexto concreto e do vivido por alunos e professores. Como fontes de dados foram utilizados os registros das ferramentas fórum e e-mail do ambiente digital utilizado no curso e uma entrevista semi-estruturada,realizada com os professores do curso. Este trabalho discute quais seriam as bases de uma avaliação coerentecom os princípios de uma educação para a liberdade, para que a educação on-line possa superar a perspectiva da avaliação como instrumento de verificação de informações, servindo a uma função social de seleção dos estudantes. A pesquisa realizada aponta que a educação on-line pode favorecer a realização da avaliação formativa dos alunos, pennitindo a individualização dos processos de aprendizagem, a interação social e a auto-reflexão. Entretanto, os recursos tecnológicos também podem ser utilizados para reforçar uma avaliação focada no controle e domesticação dos estudantes. Os procedimentos, critérios e estratégias de avaliação devem ser coerentes com a proposta pedagógica do cursoapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23033/Ana%20Cristina%20Muscas%20Caldeira.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: CurrículoPUC-SPBREducaçãoavaliação da aprendizagemavaliação formativaeducação a distânciaeducação on-lineAprendizagemEnsino a distanciaInternet na educacaoformative assessmentdistance educationon-line educationCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOAvaliação formativa na educação on-lineinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAna Cristina Muscas Caldeira.pdf.txtAna Cristina Muscas Caldeira.pdf.txtExtracted texttext/plain342108https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9937/3/Ana%20Cristina%20Muscas%20Caldeira.pdf.txt7538b246ff6dc937b255de3af9978da7MD53ORIGINALAna Cristina Muscas Caldeira.pdfapplication/pdf776207https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9937/1/Ana%20Cristina%20Muscas%20Caldeira.pdf999d76a765ef0b2f1543a214f07dd145MD51THUMBNAILAna Cristina Muscas Caldeira.pdf.jpgAna Cristina Muscas Caldeira.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9937/2/Ana%20Cristina%20Muscas%20Caldeira.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/99372023-06-15 11:31:23.713oai:repositorio.pucsp.br:handle/9937Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-06-15T14:31:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Avaliação formativa na educação on-line
title Avaliação formativa na educação on-line
spellingShingle Avaliação formativa na educação on-line
Caldeira, Ana Cristina Muscas
avaliação da aprendizagem
avaliação formativa
educação a distância
educação on-line
Aprendizagem
Ensino a distancia
Internet na educacao
formative assessment
distance education
on-line education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Avaliação formativa na educação on-line
title_full Avaliação formativa na educação on-line
title_fullStr Avaliação formativa na educação on-line
title_full_unstemmed Avaliação formativa na educação on-line
title_sort Avaliação formativa na educação on-line
author Caldeira, Ana Cristina Muscas
author_facet Caldeira, Ana Cristina Muscas
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini Trindade Morato Pinto de
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4756628U6
dc.contributor.author.fl_str_mv Caldeira, Ana Cristina Muscas
contributor_str_mv Almeida, Maria Elizabeth Bianconcini Trindade Morato Pinto de
dc.subject.por.fl_str_mv avaliação da aprendizagem
avaliação formativa
educação a distância
educação on-line
Aprendizagem
Ensino a distancia
Internet na educacao
topic avaliação da aprendizagem
avaliação formativa
educação a distância
educação on-line
Aprendizagem
Ensino a distancia
Internet na educacao
formative assessment
distance education
on-line education
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv formative assessment
distance education
on-line education
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The aim of this job is the study of the assessment in on line education investigating the contributions and restrictions of the technological resources in this procedure. In order to achieve this, I analyse a lacto-sensus post-graduation course, e-Business, which is completely distantly carried out and focused on professionals in the IT area. The research method used was the qualitative.Study of case was chosen as an investigation strategy because of its addaptation to the objectives of the research: investigating the reality based on the concrete context and the one lived by students and teachers. The recording of the discussions and e-mail tools of the learning management system and a research envolving the teachers were used as data source. This project discusses which ones would be the bases of an assessment coherent with the principles of an education aiming freedom, so that on-line education can surpass the assessment perspective as a proofing information tool.The research shows that on-line education could benefit the execution of the student's formative assessment, leading to the individualization of the learning process, the social interaction and self-reflection. However, the technological resources can also be used to reforce an assessment focused on students' control. The procedures, criterion and strategies of assessment must be coherent with the pedagogical proposal of the course
publishDate 2006
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-02-16
dc.date.available.fl_str_mv 2008-05-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T14:31:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Caldeira, Ana Cristina Muscas. Avaliação formativa na educação on-line. 2006. 205 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9937
identifier_str_mv Caldeira, Ana Cristina Muscas. Avaliação formativa na educação on-line. 2006. 205 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/9937
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Currículo
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9937/3/Ana%20Cristina%20Muscas%20Caldeira.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9937/1/Ana%20Cristina%20Muscas%20Caldeira.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/9937/2/Ana%20Cristina%20Muscas%20Caldeira.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 7538b246ff6dc937b255de3af9978da7
999d76a765ef0b2f1543a214f07dd145
c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277990134087680