O Balanced Scorecard como instrumento de aprendizagem estratégica
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1197 |
Resumo: | The overall purpose of this research is to verify if the implementation of the managerial practice balanced scorecard stimulates the occurrence of strategic learning. The reasons for this study were the importance of strategic learning for company s survival and the emergent adoption of balanced scorecard by companies inside and outside Brazil. The methodology was literature review, hypothesis test trough a survey with companies which implemented balanced scorecard and case studies with two companies. The survey results confirmed the strong contribution of balanced scorecard for strategic learning, but an ambiguous contribution for emergent strategies, where it was observed the least growth and the single answers where there were intensity reduction for 9% of the interviewees. The case studies increased the understanding about what happens with new strategies emergence, once that the initial hypothesis was that balanced scorecard would make the strategy more rigid, it was clear that balanced scorecard has some interference in the moment of possible new strategies are evaluated by its owners. As a final concern, it is possible conclude that balanced scorecard implementation can simultaneously stimulate and do not stimulate the occurrence of strategic learning |
id |
PUC_SP-1_96e8aa29011a27b6a34e9a464f380f98 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/1197 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Hoyos Guevara, Arnoldo José deCarvalho, Luís Eduardo de2016-04-25T16:44:52Z2007-05-212006-12-05Carvalho, Luís Eduardo de. O Balanced Scorecard como instrumento de aprendizagem estratégica. 2006. 137 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1197The overall purpose of this research is to verify if the implementation of the managerial practice balanced scorecard stimulates the occurrence of strategic learning. The reasons for this study were the importance of strategic learning for company s survival and the emergent adoption of balanced scorecard by companies inside and outside Brazil. The methodology was literature review, hypothesis test trough a survey with companies which implemented balanced scorecard and case studies with two companies. The survey results confirmed the strong contribution of balanced scorecard for strategic learning, but an ambiguous contribution for emergent strategies, where it was observed the least growth and the single answers where there were intensity reduction for 9% of the interviewees. The case studies increased the understanding about what happens with new strategies emergence, once that the initial hypothesis was that balanced scorecard would make the strategy more rigid, it was clear that balanced scorecard has some interference in the moment of possible new strategies are evaluated by its owners. As a final concern, it is possible conclude that balanced scorecard implementation can simultaneously stimulate and do not stimulate the occurrence of strategic learningO objetivo geral desta pesquisa é verificar se implantação da prática de gestão balanced scorecard favorece a ocorrência da aprendizagem estratégica. As causas que motivaram o estudo foram a relevância da aprendizagem estratégica para a sobrevivência das empresas e a crescente adoção do balanced scorecard por empresas dentro e fora do Brasil. A metodologia utilizada no trabalho foi a revisão bibliográfica; construção e teste da hipótese, através de sondagem com empresas que implementaram a prática de gestão, e estudo de casos com duas empresas. Os resultados da sondagem mostraram forte contribuição do balanced scorecard para a aprendizagem estratégica, mas uma contribuição ambígua na ocorrência de estratégias emergentes, onde se observou o menor crescimento dentre todos os analisados, sendo também o único com respostas individuais de redução de intensidade para 9% dos entrevistados. Os estudos de caso aumentaram a compreensão sobre o que ocorre com a abertura a emersão de novas estratégias, uma vez que a hipótese inicial de que o balanced scorecard tornaria a estratégia rígida , mas houve indícios que o balanced scorecard interfira negativamente em uma etapa anterior, no momento em que as possíveis estratégias emergentes são avaliadas pelos proponentes. Como uma consideração final, conclui-se que a implantação do balanced scorecard pode simultaneamente favorecer e desfavorecer a ocorrência da aprendizagem estratégicaapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/2487/Luis%20Eduardo%20de%20Carvalho.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em AdministraçãoPUC-SPBRFaculdade de Economia, Administração, Contábeis e AtuariaisAprendizagem estratégicaBalanced scorecardEstratégias emergentesCriação de sentidoDuke Energy BrasilSuzano PetroquimicaPlanejamento estrategicoAprendizagemStrategic learningBalanced scorecardEmergent strategiesSensemakingCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOO Balanced Scorecard como instrumento de aprendizagem estratégicainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTLuis Eduardo de Carvalho.pdf.txtLuis Eduardo de Carvalho.pdf.txtExtracted texttext/plain227965https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1197/3/Luis%20Eduardo%20de%20Carvalho.pdf.txt9bc3ba057cb6b2bd72daae4a0cc917c2MD53ORIGINALLuis Eduardo de Carvalho.pdfapplication/pdf2316076https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1197/1/Luis%20Eduardo%20de%20Carvalho.pdf8d16018d7c3c4d5f7439b9305aadb29fMD51THUMBNAILLuis Eduardo de Carvalho.pdf.jpgLuis Eduardo de Carvalho.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3805https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1197/2/Luis%20Eduardo%20de%20Carvalho.pdf.jpgff3a26a5ae341d95dd3c58c0eabe99c5MD52handle/11972022-12-20 11:03:27.066oai:repositorio.pucsp.br:handle/1197Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-12-20T14:03:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O Balanced Scorecard como instrumento de aprendizagem estratégica |
title |
O Balanced Scorecard como instrumento de aprendizagem estratégica |
spellingShingle |
O Balanced Scorecard como instrumento de aprendizagem estratégica Carvalho, Luís Eduardo de Aprendizagem estratégica Balanced scorecard Estratégias emergentes Criação de sentido Duke Energy Brasil Suzano Petroquimica Planejamento estrategico Aprendizagem Strategic learning Balanced scorecard Emergent strategies Sensemaking CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
title_short |
O Balanced Scorecard como instrumento de aprendizagem estratégica |
title_full |
O Balanced Scorecard como instrumento de aprendizagem estratégica |
title_fullStr |
O Balanced Scorecard como instrumento de aprendizagem estratégica |
title_full_unstemmed |
O Balanced Scorecard como instrumento de aprendizagem estratégica |
title_sort |
O Balanced Scorecard como instrumento de aprendizagem estratégica |
author |
Carvalho, Luís Eduardo de |
author_facet |
Carvalho, Luís Eduardo de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Hoyos Guevara, Arnoldo José de |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Luís Eduardo de |
contributor_str_mv |
Hoyos Guevara, Arnoldo José de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Aprendizagem estratégica Balanced scorecard Estratégias emergentes Criação de sentido Duke Energy Brasil Suzano Petroquimica Planejamento estrategico Aprendizagem |
topic |
Aprendizagem estratégica Balanced scorecard Estratégias emergentes Criação de sentido Duke Energy Brasil Suzano Petroquimica Planejamento estrategico Aprendizagem Strategic learning Balanced scorecard Emergent strategies Sensemaking CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Strategic learning Balanced scorecard Emergent strategies Sensemaking |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
description |
The overall purpose of this research is to verify if the implementation of the managerial practice balanced scorecard stimulates the occurrence of strategic learning. The reasons for this study were the importance of strategic learning for company s survival and the emergent adoption of balanced scorecard by companies inside and outside Brazil. The methodology was literature review, hypothesis test trough a survey with companies which implemented balanced scorecard and case studies with two companies. The survey results confirmed the strong contribution of balanced scorecard for strategic learning, but an ambiguous contribution for emergent strategies, where it was observed the least growth and the single answers where there were intensity reduction for 9% of the interviewees. The case studies increased the understanding about what happens with new strategies emergence, once that the initial hypothesis was that balanced scorecard would make the strategy more rigid, it was clear that balanced scorecard has some interference in the moment of possible new strategies are evaluated by its owners. As a final concern, it is possible conclude that balanced scorecard implementation can simultaneously stimulate and do not stimulate the occurrence of strategic learning |
publishDate |
2006 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2006-12-05 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-05-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-25T16:44:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Carvalho, Luís Eduardo de. O Balanced Scorecard como instrumento de aprendizagem estratégica. 2006. 137 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1197 |
identifier_str_mv |
Carvalho, Luís Eduardo de. O Balanced Scorecard como instrumento de aprendizagem estratégica. 2006. 137 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1197 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Administração |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1197/3/Luis%20Eduardo%20de%20Carvalho.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1197/1/Luis%20Eduardo%20de%20Carvalho.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1197/2/Luis%20Eduardo%20de%20Carvalho.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
9bc3ba057cb6b2bd72daae4a0cc917c2 8d16018d7c3c4d5f7439b9305aadb29f ff3a26a5ae341d95dd3c58c0eabe99c5 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277992519598080 |