A história da matemática como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem da matemática
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11493 |
Resumo: | The objective of this assignment is to display the possibilities to use the Mathematics History in classrooms, as a tool to motivate and support the process of teaching-learning this subject. In a order to this, some researches have been performed in books, thesis, dissertations and articles over this subject, and also an investigation on how professors deal with the possibility to use the Mathematics History in grades and courses that they work with. Some concepts will be analyzed in order to prove the importance of Mathematics contextualization aiming towards an efficient and significant teaching for the scholar. We will also express specifically the use of the Mathematics History as a factor of motivation an contextualization in the Math study, as well as some correct or incorrect ways to apply this History. Positive an negative aspects of the use of Mathematics History will be observed, under different angles, in order to measure the pertinence or disuse of the Mathematics History in classes |
id |
PUC_SP-1_99aa715ed47acd230f7ad29e03c8eb1a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11493 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
D'Ambrósio, UbiratanSantos, Claudimar Abadio dos2016-04-27T17:12:58Z2016-08-25T17:25:39Z2007-07-242007-05-18Santos, Claudimar Abadio dos. A história da matemática como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem da matemática. 2007. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11493The objective of this assignment is to display the possibilities to use the Mathematics History in classrooms, as a tool to motivate and support the process of teaching-learning this subject. In a order to this, some researches have been performed in books, thesis, dissertations and articles over this subject, and also an investigation on how professors deal with the possibility to use the Mathematics History in grades and courses that they work with. Some concepts will be analyzed in order to prove the importance of Mathematics contextualization aiming towards an efficient and significant teaching for the scholar. We will also express specifically the use of the Mathematics History as a factor of motivation an contextualization in the Math study, as well as some correct or incorrect ways to apply this History. Positive an negative aspects of the use of Mathematics History will be observed, under different angles, in order to measure the pertinence or disuse of the Mathematics History in classesO objetivo desse trabalho é mostrar as possibilidades do uso da História da Matemática em salas de aula, como instrumento motivador e auxiliar no processo ensino-aprendizagem de Matemática. Para isso, foram feitas algumas pesquisas em livros, teses, dissertações e artigos que falam sobre o tema, além de ser feita uma pesquisa que mostrasse como os professores vêem essa possibilidade de se usar a História da Matemática nas séries e cursos em que atuam. Serão analisados alguns conceitos que nos levam a acreditar na importância da contextualização da Matemática a fim de que seu ensino seja eficaz e significativo para o educando. Trataremos também especificamente do uso da História da Matemática como fator de motivação e contextualização no estudo da Matemática, bem como de algumas maneiras adequadas ou inadequadas de se fazer uso desta História. Alguns aspectos negativos e outros positivos quanto ao uso da História da Matemática serão contemplados, sob vários ângulos, afim de se fazer uma comparação sobre a pertinência ou não uso da História da Matemática em aulas de MatemáticaSecretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24143/Claudimar%20Abadio%20dos%20Santos.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoMatemáticaHistóriaensino-aprendizagemmotivaçãoEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoMatematica -- HistoriaMathematicsHistorylearning-teachingmotivationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA história da matemática como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem da matemáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTClaudimar Abadio dos Santos.pdf.txtClaudimar Abadio dos Santos.pdf.txtExtracted texttext/plain147376https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11493/3/Claudimar%20Abadio%20dos%20Santos.pdf.txtb796dc110ba5ff9b2c7b7d685907082fMD53THUMBNAILClaudimar Abadio dos Santos.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3904https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11493/1/Claudimar%20Abadio%20dos%20Santos.pdf.jpge3874f522dfe248456cc038304b8f416MD51ORIGINALClaudimar Abadio dos Santos.pdfapplication/pdf561352https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11493/2/Claudimar%20Abadio%20dos%20Santos.pdfb8d9fd787c2181a8288888ff4af47ba2MD52handle/114932022-04-28 14:31:35.286oai:repositorio.pucsp.br:handle/11493Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T17:31:35Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A história da matemática como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem da matemática |
title |
A história da matemática como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem da matemática |
spellingShingle |
A história da matemática como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem da matemática Santos, Claudimar Abadio dos Matemática História ensino-aprendizagem motivação Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Matematica -- Historia Mathematics History learning-teaching motivation CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
A história da matemática como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem da matemática |
title_full |
A história da matemática como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem da matemática |
title_fullStr |
A história da matemática como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem da matemática |
title_full_unstemmed |
A história da matemática como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem da matemática |
title_sort |
A história da matemática como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem da matemática |
author |
Santos, Claudimar Abadio dos |
author_facet |
Santos, Claudimar Abadio dos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
D'Ambrósio, Ubiratan |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Claudimar Abadio dos |
contributor_str_mv |
D'Ambrósio, Ubiratan |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Matemática História ensino-aprendizagem motivação Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Matematica -- Historia |
topic |
Matemática História ensino-aprendizagem motivação Educacao matematica Matematica -- Estudo e ensino Matematica -- Historia Mathematics History learning-teaching motivation CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Mathematics History learning-teaching motivation |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
The objective of this assignment is to display the possibilities to use the Mathematics History in classrooms, as a tool to motivate and support the process of teaching-learning this subject. In a order to this, some researches have been performed in books, thesis, dissertations and articles over this subject, and also an investigation on how professors deal with the possibility to use the Mathematics History in grades and courses that they work with. Some concepts will be analyzed in order to prove the importance of Mathematics contextualization aiming towards an efficient and significant teaching for the scholar. We will also express specifically the use of the Mathematics History as a factor of motivation an contextualization in the Math study, as well as some correct or incorrect ways to apply this History. Positive an negative aspects of the use of Mathematics History will be observed, under different angles, in order to measure the pertinence or disuse of the Mathematics History in classes |
publishDate |
2007 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2007-07-24 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-05-18 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T17:12:58Z 2016-08-25T17:25:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Santos, Claudimar Abadio dos. A história da matemática como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem da matemática. 2007. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11493 |
identifier_str_mv |
Santos, Claudimar Abadio dos. A história da matemática como ferramenta no processo de ensino-aprendizagem da matemática. 2007. 94 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11493 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11493/3/Claudimar%20Abadio%20dos%20Santos.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11493/1/Claudimar%20Abadio%20dos%20Santos.pdf.jpg https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11493/2/Claudimar%20Abadio%20dos%20Santos.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b796dc110ba5ff9b2c7b7d685907082f e3874f522dfe248456cc038304b8f416 b8d9fd787c2181a8288888ff4af47ba2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277850681868288 |