Uma crítica às relações de consumo colaborativo em mercados emergentes: um estudo com usuários da Uber

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Argentino Netto, Vicente
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22599
Resumo: The purpose of this dissertation is to analyze the perceptions of Uber users, based on complaints about their service provision, registered on Reclame Aqui online platform, to identify the main causes that generate negative impacts on this relationship. The study has as theoretical base a review of the literature about the sharing economy, elaborated from the references of critical perspectives to the business model used by the company. Qualitative research is used in this investigation, using the technique of content analysis on a sample of complaints, with the premise of not only explicitly extracting what has been said, also obtaining more inductive and subjective meanings through inference and interpretation of users' messages. The result of the analysis allows us to make three propositions that point to specific causes that generate negative impacts on the relations between the parties. The first indicates the excessive delegation of processes by Uber to users and drivers, within a standardized and inflexible scheme. The second shows the strong control and monitoring pressure exerted on the driver that reduces his commitment and the third shows the algorithmic relationship management, with automated and simplified decision-making. All causes are due to overuse of technology, such as process automation, algorithm decisions, standardization of procedures and dehumanization of relationships
id PUC_SP-1_9ccd20c8fe7be91439efebe61b834231
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/22599
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Dowbor, Ladislauhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8380156Y1Argentino Netto, Vicente2019-09-23T13:04:51Z2019-09-04Argentino Netto, Vicente. Uma crítica às relações de consumo colaborativo em mercados emergentes: um estudo com usuários da Uber. 2019. 70 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Administração, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22599The purpose of this dissertation is to analyze the perceptions of Uber users, based on complaints about their service provision, registered on Reclame Aqui online platform, to identify the main causes that generate negative impacts on this relationship. The study has as theoretical base a review of the literature about the sharing economy, elaborated from the references of critical perspectives to the business model used by the company. Qualitative research is used in this investigation, using the technique of content analysis on a sample of complaints, with the premise of not only explicitly extracting what has been said, also obtaining more inductive and subjective meanings through inference and interpretation of users' messages. The result of the analysis allows us to make three propositions that point to specific causes that generate negative impacts on the relations between the parties. The first indicates the excessive delegation of processes by Uber to users and drivers, within a standardized and inflexible scheme. The second shows the strong control and monitoring pressure exerted on the driver that reduces his commitment and the third shows the algorithmic relationship management, with automated and simplified decision-making. All causes are due to overuse of technology, such as process automation, algorithm decisions, standardization of procedures and dehumanization of relationshipsO objetivo desse trabalho é analisar as percepções dos usuários da Uber, a partir das queixas de sua prestação de serviços, registradas na plataforma online do Reclame Aqui, para identificar as principais causas que geram impactos negativos nesta relação. O estudo tem como base teórica uma revisão da literatura sobre a economia de compartilhamento, elaborada a partir das referências com perspectivas críticas ao modelo de negócio utilizado pela empresa. A pesquisa qualitativa é empregada nessa investigação, utilizando-se da técnica de análise de conteúdo sobre uma amostra das queixas, com premissa de não apenas extrair aquilo que foi dito, de forma explícita, mas obter significados mais indutivos e subjetivos através da inferência e interpretação das mensagens dos usuários. O resultado da análise permite fazer três proposições que apontam causas pontuais que geram impactos negativos nas relações entre as partes. A primeira indica a excessiva delegação dos processos pela Uber para usuários e motoristas, dentro de um esquema padronizado e inflexível. A segunda indica a forte pressão de controle e monitoramento exercido sobre o motorista que reduz o seu comprometimento e a terceira mostra a gestão do relacionamento por algoritmos, com tomadas de decisão automatizadas e simplificadas. Todas causas são devidas ao excesso do uso da tecnologia, como a automação dos processos, a decisões por algoritmos, a padronização dos procedimentos e a desumanização das relaçõesCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/50404/Vicente%20Argentino%20Netto.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em AdministraçãoPUC-SPBrasilFaculdade de Economia, Administração, Contábeis e AtuariaisEconomia compartilhadaConsumo (Economia)UberSharing economyConsumption (Economics)Reclame AquiCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOUma crítica às relações de consumo colaborativo em mercados emergentes: um estudo com usuários da Uberinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTVicente Argentino Netto.pdf.txtVicente Argentino Netto.pdf.txtExtracted texttext/plain139883https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22599/4/Vicente%20Argentino%20Netto.pdf.txtbadde2eef83a0adffbe62a40ddaf71afMD54LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22599/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51ORIGINALVicente Argentino Netto.pdfVicente Argentino Netto.pdfapplication/pdf1711165https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22599/2/Vicente%20Argentino%20Netto.pdf3eb882e3fbb97f5e0e77759011460757MD52THUMBNAILVicente Argentino Netto.pdf.jpgVicente Argentino Netto.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2727https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22599/3/Vicente%20Argentino%20Netto.pdf.jpg2a9c7be87545e05ad8578f90b04a6597MD53handle/225992022-12-20 11:59:25.779oai:repositorio.pucsp.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-12-20T14:59:25Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Uma crítica às relações de consumo colaborativo em mercados emergentes: um estudo com usuários da Uber
title Uma crítica às relações de consumo colaborativo em mercados emergentes: um estudo com usuários da Uber
spellingShingle Uma crítica às relações de consumo colaborativo em mercados emergentes: um estudo com usuários da Uber
Argentino Netto, Vicente
Economia compartilhada
Consumo (Economia)
Uber
Sharing economy
Consumption (Economics)
Reclame Aqui
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
title_short Uma crítica às relações de consumo colaborativo em mercados emergentes: um estudo com usuários da Uber
title_full Uma crítica às relações de consumo colaborativo em mercados emergentes: um estudo com usuários da Uber
title_fullStr Uma crítica às relações de consumo colaborativo em mercados emergentes: um estudo com usuários da Uber
title_full_unstemmed Uma crítica às relações de consumo colaborativo em mercados emergentes: um estudo com usuários da Uber
title_sort Uma crítica às relações de consumo colaborativo em mercados emergentes: um estudo com usuários da Uber
author Argentino Netto, Vicente
author_facet Argentino Netto, Vicente
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Dowbor, Ladislau
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K8380156Y1
dc.contributor.author.fl_str_mv Argentino Netto, Vicente
contributor_str_mv Dowbor, Ladislau
dc.subject.por.fl_str_mv Economia compartilhada
Consumo (Economia)
Uber
topic Economia compartilhada
Consumo (Economia)
Uber
Sharing economy
Consumption (Economics)
Reclame Aqui
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Sharing economy
Consumption (Economics)
Reclame Aqui
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO
description The purpose of this dissertation is to analyze the perceptions of Uber users, based on complaints about their service provision, registered on Reclame Aqui online platform, to identify the main causes that generate negative impacts on this relationship. The study has as theoretical base a review of the literature about the sharing economy, elaborated from the references of critical perspectives to the business model used by the company. Qualitative research is used in this investigation, using the technique of content analysis on a sample of complaints, with the premise of not only explicitly extracting what has been said, also obtaining more inductive and subjective meanings through inference and interpretation of users' messages. The result of the analysis allows us to make three propositions that point to specific causes that generate negative impacts on the relations between the parties. The first indicates the excessive delegation of processes by Uber to users and drivers, within a standardized and inflexible scheme. The second shows the strong control and monitoring pressure exerted on the driver that reduces his commitment and the third shows the algorithmic relationship management, with automated and simplified decision-making. All causes are due to overuse of technology, such as process automation, algorithm decisions, standardization of procedures and dehumanization of relationships
publishDate 2019
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2019-09-23T13:04:51Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2019-09-04
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Argentino Netto, Vicente. Uma crítica às relações de consumo colaborativo em mercados emergentes: um estudo com usuários da Uber. 2019. 70 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Administração, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22599
identifier_str_mv Argentino Netto, Vicente. Uma crítica às relações de consumo colaborativo em mercados emergentes: um estudo com usuários da Uber. 2019. 70 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Administração, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2019.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/22599
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Administração
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Economia, Administração, Contábeis e Atuariais
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22599/4/Vicente%20Argentino%20Netto.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22599/1/license.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22599/2/Vicente%20Argentino%20Netto.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/22599/3/Vicente%20Argentino%20Netto.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv badde2eef83a0adffbe62a40ddaf71af
bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468
3eb882e3fbb97f5e0e77759011460757
2a9c7be87545e05ad8578f90b04a6597
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277966159446016