Diversidade étnico-cultural no currículo: ações para formação de professores realizadas por dois Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros paulistas (2003 - 2013)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10496 |
Resumo: | The current research investigates the actions and the preparation of teaching materials for teacher training of the two Centers of São Paulo Afro-Brazilian Studies during the period from 2003 to 2013, in concordance to legislation 10.639/03. The objective of this research is to identify the tendencies (thematic/conceptual/methodological) that guide the production of these materials. The inclusion in the school syllabus of the ethnic and cultural diversity topic is analysed in the educational materials with a theoretical frame of reference from Goodson and Popkewitz. The hypothesis presented is that the prevalence of a racial democracy myth, together with the school curricular policy in the specific period and the actions and productions of the mentioned centers, have projected the promotion of racial equality policies and given teachers the opportunity to have a critical comprehension of the historical, political and cultural dimensions concerning the inclusion of this topic in the school materials. However, evidence from the analyses conducted in this research show that little has changed in the pedagogical methods |
id |
PUC_SP-1_9d0e99fb1a07e1a9c6d6d27d8d451aee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10496 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Ciampi, Helenicehttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799673A1Camargo, Rosana Maria de2016-04-27T16:33:03Z2015-09-142015-08-21Camargo, Rosana Maria de. Diversidade étnico-cultural no currículo: ações para formação de professores realizadas por dois Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros paulistas (2003 - 2013). 2015. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10496The current research investigates the actions and the preparation of teaching materials for teacher training of the two Centers of São Paulo Afro-Brazilian Studies during the period from 2003 to 2013, in concordance to legislation 10.639/03. The objective of this research is to identify the tendencies (thematic/conceptual/methodological) that guide the production of these materials. The inclusion in the school syllabus of the ethnic and cultural diversity topic is analysed in the educational materials with a theoretical frame of reference from Goodson and Popkewitz. The hypothesis presented is that the prevalence of a racial democracy myth, together with the school curricular policy in the specific period and the actions and productions of the mentioned centers, have projected the promotion of racial equality policies and given teachers the opportunity to have a critical comprehension of the historical, political and cultural dimensions concerning the inclusion of this topic in the school materials. However, evidence from the analyses conducted in this research show that little has changed in the pedagogical methodsA presente pesquisa investiga as ações e elaboração de materiais didáticos para a formação de professores de dois Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros paulistas, no período de 2003 a 2013, em articulação com a Lei 10.639/03. Tem por objetivos identificar as tendências (temáticas/conceituais/metodológicas) que nortearam as produções de materiais didáticos realizadas por esses Núcleos. A inclusão da temática da diversidade étnico- cultural no currículo escolar é analisada nos materiais didáticos, apoiada por um referencial teórico em que destacam-se nas reflexões sobre currículo Goodson e Popkewitz. Parte-se da hipótese de que a permanência do mito da democracia racial, associa-se com a política curricular adotada no período, bem como de que as ações/produções dos Núcleos selecionados, têm impulsionado as políticas de promoção da igualdade racial e possibilitado aos professores a reflexão critica e compreensão da dimensão histórica, política e cultural do ensino desta temática. Todavia pareceu-nos que a pratica pedagógica pouco mudou como tentamos evidenciar nas análises realizadasCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23319/Rosana%20Maria%20de%20Camargo.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoDiversidade étnico-culturalCurrículoFormação de professoresEthnic and cultural diversityCurriculumTeacher trainingCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAODiversidade étnico-cultural no currículo: ações para formação de professores realizadas por dois Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros paulistas (2003 - 2013)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTRosana Maria de Camargo.pdf.txtRosana Maria de Camargo.pdf.txtExtracted texttext/plain278887https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10496/3/Rosana%20Maria%20de%20Camargo.pdf.txt60540ac8e310b9e496add58784efcfdaMD53ORIGINALRosana Maria de Camargo.pdfapplication/pdf2003293https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10496/1/Rosana%20Maria%20de%20Camargo.pdf92e671bf00259dc75e91f4ed93b0c65aMD51THUMBNAILRosana Maria de Camargo.pdf.jpgRosana Maria de Camargo.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3274https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10496/2/Rosana%20Maria%20de%20Camargo.pdf.jpgfa26cb66d5a7ab50e8c522dda3882431MD52handle/104962022-06-25 09:06:48.979oai:repositorio.pucsp.br:handle/10496Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-25T12:06:48Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Diversidade étnico-cultural no currículo: ações para formação de professores realizadas por dois Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros paulistas (2003 - 2013) |
title |
Diversidade étnico-cultural no currículo: ações para formação de professores realizadas por dois Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros paulistas (2003 - 2013) |
spellingShingle |
Diversidade étnico-cultural no currículo: ações para formação de professores realizadas por dois Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros paulistas (2003 - 2013) Camargo, Rosana Maria de Diversidade étnico-cultural Currículo Formação de professores Ethnic and cultural diversity Curriculum Teacher training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
Diversidade étnico-cultural no currículo: ações para formação de professores realizadas por dois Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros paulistas (2003 - 2013) |
title_full |
Diversidade étnico-cultural no currículo: ações para formação de professores realizadas por dois Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros paulistas (2003 - 2013) |
title_fullStr |
Diversidade étnico-cultural no currículo: ações para formação de professores realizadas por dois Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros paulistas (2003 - 2013) |
title_full_unstemmed |
Diversidade étnico-cultural no currículo: ações para formação de professores realizadas por dois Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros paulistas (2003 - 2013) |
title_sort |
Diversidade étnico-cultural no currículo: ações para formação de professores realizadas por dois Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros paulistas (2003 - 2013) |
author |
Camargo, Rosana Maria de |
author_facet |
Camargo, Rosana Maria de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ciampi, Helenice |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4799673A1 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Camargo, Rosana Maria de |
contributor_str_mv |
Ciampi, Helenice |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Diversidade étnico-cultural Currículo Formação de professores |
topic |
Diversidade étnico-cultural Currículo Formação de professores Ethnic and cultural diversity Curriculum Teacher training CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Ethnic and cultural diversity Curriculum Teacher training |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
The current research investigates the actions and the preparation of teaching materials for teacher training of the two Centers of São Paulo Afro-Brazilian Studies during the period from 2003 to 2013, in concordance to legislation 10.639/03. The objective of this research is to identify the tendencies (thematic/conceptual/methodological) that guide the production of these materials. The inclusion in the school syllabus of the ethnic and cultural diversity topic is analysed in the educational materials with a theoretical frame of reference from Goodson and Popkewitz. The hypothesis presented is that the prevalence of a racial democracy myth, together with the school curricular policy in the specific period and the actions and productions of the mentioned centers, have projected the promotion of racial equality policies and given teachers the opportunity to have a critical comprehension of the historical, political and cultural dimensions concerning the inclusion of this topic in the school materials. However, evidence from the analyses conducted in this research show that little has changed in the pedagogical methods |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-09-14 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-08-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:33:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Camargo, Rosana Maria de. Diversidade étnico-cultural no currículo: ações para formação de professores realizadas por dois Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros paulistas (2003 - 2013). 2015. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10496 |
identifier_str_mv |
Camargo, Rosana Maria de. Diversidade étnico-cultural no currículo: ações para formação de professores realizadas por dois Núcleos de Estudos Afro-Brasileiros paulistas (2003 - 2013). 2015. 122 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2015. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10496 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10496/3/Rosana%20Maria%20de%20Camargo.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10496/1/Rosana%20Maria%20de%20Camargo.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10496/2/Rosana%20Maria%20de%20Camargo.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
60540ac8e310b9e496add58784efcfda 92e671bf00259dc75e91f4ed93b0c65a fa26cb66d5a7ab50e8c522dda3882431 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809278011727413248 |