O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10393 |
Resumo: | This research focused on the University courses of pedagogy. Its principal aim was to identify the concept of pedagogy expressed in pre selected articles published between 1999 and 2011. The specific goals are: to map and analyze the articles published in academic journals; to identify the aims of each article; to identify the prospects and criticisms about the course of pedagogy and analyze comparatively convergent and divergent ideas. The method was state of art research. The on-line database of Scielo and CAPES were used to select the 20 articles that were analyzed in this text. The following descriptors were used on this on-line research: pedagogy, course of pedagogy and pedagogue. The research had as reference the guiding legislation of the courses and the theorists: Debesse, Mialaret, Saviani, Libâneo, Cruz, Gentili and Gimeno Sacristán. A difference was noted between the articles written before the publication of the national curriculum guidelines and the produced after it. The conclusion is that the concept of pedagogy is still an open issue full of debates and controversies, especially concerning how the course should be structured |
id |
PUC_SP-1_9e7b46afa0278f2a03783471de8fd741 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10393 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Albuquerque, Helena Machado de Paulahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4275124J6Gonçalves, Juliana Henrique2016-04-27T16:32:45Z2013-04-162013-02-26Gonçalves, Juliana Henrique. The course of pedagogy analyzed in the articles published in academic journals between 1999 and 2011. 2013. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10393This research focused on the University courses of pedagogy. Its principal aim was to identify the concept of pedagogy expressed in pre selected articles published between 1999 and 2011. The specific goals are: to map and analyze the articles published in academic journals; to identify the aims of each article; to identify the prospects and criticisms about the course of pedagogy and analyze comparatively convergent and divergent ideas. The method was state of art research. The on-line database of Scielo and CAPES were used to select the 20 articles that were analyzed in this text. The following descriptors were used on this on-line research: pedagogy, course of pedagogy and pedagogue. The research had as reference the guiding legislation of the courses and the theorists: Debesse, Mialaret, Saviani, Libâneo, Cruz, Gentili and Gimeno Sacristán. A difference was noted between the articles written before the publication of the national curriculum guidelines and the produced after it. The conclusion is that the concept of pedagogy is still an open issue full of debates and controversies, especially concerning how the course should be structuredEsta pesquisa focalizou o curso de pedagogia. Seu objetivo central foi identificar a concepção de pedagogia expressa em artigos selecionados sobre o curso produzidos no período entre 1999 e 2011. Teve-se por objetivos específicos: mapear e analisar os artigos publicados em revistas acadêmicas sobre o curso de pedagogia entre 1999 e 2011; averiguar o que está sendo discutido nos artigos acadêmicos; analisar os objetivos de cada artigo; identificar as perspectivas e críticas em relação ao curso de pedagogia e analisar comparativamente ideias convergentes e divergentes. Utilizou-se uma metodologia de pesquisa documental de estado da questão. Para a realização dessa pesquisa foram pesquisados os artigos nos portais da CAPES Periódicos e do Scielo, sob os descritores: pedagogia e curso de pedagogia e pedagogo; o que resultou em uma amostra de 20 artigos. Teve-se como referenciais a legislação norteadora do curso e os teóricos: Debesse, Mialaret, Saviani, Libâneo, Cruz, Gentili e Gimeno Sacristán. Como resultados da pesquisa constatou-se uma diferença entre os artigos escritos antes da publicação das diretrizes curriculares nacionais para o curso consubstanciadas na Resolução CNE 01/ 20006 e nos produzidos posteriormente. Concluiu-se que a concepção de pedagogia ainda é um tema em aberto que traz debates e polêmicas, principalmente no tocante à forma como o curso deve estar estruturadoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23152/Juliana%20Henrique%20Goncalves.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoPedagogiaCurso de pedagogiaPedagogoDiretrizes curriculares nacionaisPedagogyCourse of pedagogyPedagogue and national curriculum guidelineCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOO curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011The course of pedagogy analyzed in the articles published in academic journals between 1999 and 2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTJuliana Henrique Goncalves.pdf.txtJuliana Henrique Goncalves.pdf.txtExtracted texttext/plain231285https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10393/3/Juliana%20Henrique%20Goncalves.pdf.txt2f179a2958fa626adde3ff185b9e3aabMD53ORIGINALJuliana Henrique Goncalves.pdfapplication/pdf1699218https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10393/1/Juliana%20Henrique%20Goncalves.pdf3e84314c4d4c461ad45bb55261de2ccbMD51THUMBNAILJuliana Henrique Goncalves.pdf.jpgJuliana Henrique Goncalves.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10393/2/Juliana%20Henrique%20Goncalves.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/103932022-06-20 12:43:54.347oai:repositorio.pucsp.br:handle/10393Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-20T15:43:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011 |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The course of pedagogy analyzed in the articles published in academic journals between 1999 and 2011 |
title |
O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011 |
spellingShingle |
O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011 Gonçalves, Juliana Henrique Pedagogia Curso de pedagogia Pedagogo Diretrizes curriculares nacionais Pedagogy Course of pedagogy Pedagogue and national curriculum guideline CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011 |
title_full |
O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011 |
title_fullStr |
O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011 |
title_full_unstemmed |
O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011 |
title_sort |
O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011 |
author |
Gonçalves, Juliana Henrique |
author_facet |
Gonçalves, Juliana Henrique |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Albuquerque, Helena Machado de Paula |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4275124J6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gonçalves, Juliana Henrique |
contributor_str_mv |
Albuquerque, Helena Machado de Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogia Curso de pedagogia Pedagogo Diretrizes curriculares nacionais |
topic |
Pedagogia Curso de pedagogia Pedagogo Diretrizes curriculares nacionais Pedagogy Course of pedagogy Pedagogue and national curriculum guideline CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Pedagogy Course of pedagogy Pedagogue and national curriculum guideline |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
This research focused on the University courses of pedagogy. Its principal aim was to identify the concept of pedagogy expressed in pre selected articles published between 1999 and 2011. The specific goals are: to map and analyze the articles published in academic journals; to identify the aims of each article; to identify the prospects and criticisms about the course of pedagogy and analyze comparatively convergent and divergent ideas. The method was state of art research. The on-line database of Scielo and CAPES were used to select the 20 articles that were analyzed in this text. The following descriptors were used on this on-line research: pedagogy, course of pedagogy and pedagogue. The research had as reference the guiding legislation of the courses and the theorists: Debesse, Mialaret, Saviani, Libâneo, Cruz, Gentili and Gimeno Sacristán. A difference was noted between the articles written before the publication of the national curriculum guidelines and the produced after it. The conclusion is that the concept of pedagogy is still an open issue full of debates and controversies, especially concerning how the course should be structured |
publishDate |
2013 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-04-16 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-02-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:32:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Gonçalves, Juliana Henrique. The course of pedagogy analyzed in the articles published in academic journals between 1999 and 2011. 2013. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10393 |
identifier_str_mv |
Gonçalves, Juliana Henrique. The course of pedagogy analyzed in the articles published in academic journals between 1999 and 2011. 2013. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10393 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10393/3/Juliana%20Henrique%20Goncalves.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10393/1/Juliana%20Henrique%20Goncalves.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10393/2/Juliana%20Henrique%20Goncalves.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2f179a2958fa626adde3ff185b9e3aab 3e84314c4d4c461ad45bb55261de2ccb cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277902916681728 |