O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gonçalves, Juliana Henrique
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10393
Resumo: This research focused on the University courses of pedagogy. Its principal aim was to identify the concept of pedagogy expressed in pre selected articles published between 1999 and 2011. The specific goals are: to map and analyze the articles published in academic journals; to identify the aims of each article; to identify the prospects and criticisms about the course of pedagogy and analyze comparatively convergent and divergent ideas. The method was state of art research. The on-line database of Scielo and CAPES were used to select the 20 articles that were analyzed in this text. The following descriptors were used on this on-line research: pedagogy, course of pedagogy and pedagogue. The research had as reference the guiding legislation of the courses and the theorists: Debesse, Mialaret, Saviani, Libâneo, Cruz, Gentili and Gimeno Sacristán. A difference was noted between the articles written before the publication of the national curriculum guidelines and the produced after it. The conclusion is that the concept of pedagogy is still an open issue full of debates and controversies, especially concerning how the course should be structured
id PUC_SP-1_9e7b46afa0278f2a03783471de8fd741
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10393
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Albuquerque, Helena Machado de Paulahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4275124J6Gonçalves, Juliana Henrique2016-04-27T16:32:45Z2013-04-162013-02-26Gonçalves, Juliana Henrique. The course of pedagogy analyzed in the articles published in academic journals between 1999 and 2011. 2013. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10393This research focused on the University courses of pedagogy. Its principal aim was to identify the concept of pedagogy expressed in pre selected articles published between 1999 and 2011. The specific goals are: to map and analyze the articles published in academic journals; to identify the aims of each article; to identify the prospects and criticisms about the course of pedagogy and analyze comparatively convergent and divergent ideas. The method was state of art research. The on-line database of Scielo and CAPES were used to select the 20 articles that were analyzed in this text. The following descriptors were used on this on-line research: pedagogy, course of pedagogy and pedagogue. The research had as reference the guiding legislation of the courses and the theorists: Debesse, Mialaret, Saviani, Libâneo, Cruz, Gentili and Gimeno Sacristán. A difference was noted between the articles written before the publication of the national curriculum guidelines and the produced after it. The conclusion is that the concept of pedagogy is still an open issue full of debates and controversies, especially concerning how the course should be structuredEsta pesquisa focalizou o curso de pedagogia. Seu objetivo central foi identificar a concepção de pedagogia expressa em artigos selecionados sobre o curso produzidos no período entre 1999 e 2011. Teve-se por objetivos específicos: mapear e analisar os artigos publicados em revistas acadêmicas sobre o curso de pedagogia entre 1999 e 2011; averiguar o que está sendo discutido nos artigos acadêmicos; analisar os objetivos de cada artigo; identificar as perspectivas e críticas em relação ao curso de pedagogia e analisar comparativamente ideias convergentes e divergentes. Utilizou-se uma metodologia de pesquisa documental de estado da questão. Para a realização dessa pesquisa foram pesquisados os artigos nos portais da CAPES Periódicos e do Scielo, sob os descritores: pedagogia e curso de pedagogia e pedagogo; o que resultou em uma amostra de 20 artigos. Teve-se como referenciais a legislação norteadora do curso e os teóricos: Debesse, Mialaret, Saviani, Libâneo, Cruz, Gentili e Gimeno Sacristán. Como resultados da pesquisa constatou-se uma diferença entre os artigos escritos antes da publicação das diretrizes curriculares nacionais para o curso consubstanciadas na Resolução CNE 01/ 20006 e nos produzidos posteriormente. Concluiu-se que a concepção de pedagogia ainda é um tema em aberto que traz debates e polêmicas, principalmente no tocante à forma como o curso deve estar estruturadoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23152/Juliana%20Henrique%20Goncalves.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoPedagogiaCurso de pedagogiaPedagogoDiretrizes curriculares nacionaisPedagogyCourse of pedagogyPedagogue and national curriculum guidelineCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOO curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011The course of pedagogy analyzed in the articles published in academic journals between 1999 and 2011info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTJuliana Henrique Goncalves.pdf.txtJuliana Henrique Goncalves.pdf.txtExtracted texttext/plain231285https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10393/3/Juliana%20Henrique%20Goncalves.pdf.txt2f179a2958fa626adde3ff185b9e3aabMD53ORIGINALJuliana Henrique Goncalves.pdfapplication/pdf1699218https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10393/1/Juliana%20Henrique%20Goncalves.pdf3e84314c4d4c461ad45bb55261de2ccbMD51THUMBNAILJuliana Henrique Goncalves.pdf.jpgJuliana Henrique Goncalves.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10393/2/Juliana%20Henrique%20Goncalves.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/103932022-06-20 12:43:54.347oai:repositorio.pucsp.br:handle/10393Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-20T15:43:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The course of pedagogy analyzed in the articles published in academic journals between 1999 and 2011
title O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011
spellingShingle O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011
Gonçalves, Juliana Henrique
Pedagogia
Curso de pedagogia
Pedagogo
Diretrizes curriculares nacionais
Pedagogy
Course of pedagogy
Pedagogue and national curriculum guideline
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011
title_full O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011
title_fullStr O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011
title_full_unstemmed O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011
title_sort O curso de pedagogia analisados pelos artigos acadêmicos produzidos entre 1999 e 2011
author Gonçalves, Juliana Henrique
author_facet Gonçalves, Juliana Henrique
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Albuquerque, Helena Machado de Paula
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4275124J6
dc.contributor.author.fl_str_mv Gonçalves, Juliana Henrique
contributor_str_mv Albuquerque, Helena Machado de Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia
Curso de pedagogia
Pedagogo
Diretrizes curriculares nacionais
topic Pedagogia
Curso de pedagogia
Pedagogo
Diretrizes curriculares nacionais
Pedagogy
Course of pedagogy
Pedagogue and national curriculum guideline
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Pedagogy
Course of pedagogy
Pedagogue and national curriculum guideline
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description This research focused on the University courses of pedagogy. Its principal aim was to identify the concept of pedagogy expressed in pre selected articles published between 1999 and 2011. The specific goals are: to map and analyze the articles published in academic journals; to identify the aims of each article; to identify the prospects and criticisms about the course of pedagogy and analyze comparatively convergent and divergent ideas. The method was state of art research. The on-line database of Scielo and CAPES were used to select the 20 articles that were analyzed in this text. The following descriptors were used on this on-line research: pedagogy, course of pedagogy and pedagogue. The research had as reference the guiding legislation of the courses and the theorists: Debesse, Mialaret, Saviani, Libâneo, Cruz, Gentili and Gimeno Sacristán. A difference was noted between the articles written before the publication of the national curriculum guidelines and the produced after it. The conclusion is that the concept of pedagogy is still an open issue full of debates and controversies, especially concerning how the course should be structured
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-04-16
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-02-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:32:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Gonçalves, Juliana Henrique. The course of pedagogy analyzed in the articles published in academic journals between 1999 and 2011. 2013. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10393
identifier_str_mv Gonçalves, Juliana Henrique. The course of pedagogy analyzed in the articles published in academic journals between 1999 and 2011. 2013. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2013.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10393
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10393/3/Juliana%20Henrique%20Goncalves.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10393/1/Juliana%20Henrique%20Goncalves.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10393/2/Juliana%20Henrique%20Goncalves.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 2f179a2958fa626adde3ff185b9e3aab
3e84314c4d4c461ad45bb55261de2ccb
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277902916681728