Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39671 |
Resumo: | During the past two decades, digital resources have changed the scenario in which reading is accessed and now play a fundamental role in our culture and society. Increasingly, laptops, tablets and cell phones are used in everyday contexts, including the schools. Thus, the presence of screens in our society is changing the way people share, consume and create knowledge, in a way that affects the social, cultural and educational skills of its users. This research aimed to verify the differences in comprehension and metacomprehension between reading on paper and on screen. Participants were fifty students from the 5th grade of Brazilian Ensino Fundamental I. They read two short texts, one informative and the other narrative, estimated their reading comprehension in each of the texts and then answered a test of reading comprehension in two conditions: paper and screen. The results suggested an advantage of printed material (paper) regarding reading comprehension. The metacomprehension indicators showed that children believed they understood better when they read on screen than on paper, which does not correspond to the results of the comprehension tests. Therefore, in children it seems to occur an impairment in awareness of comprehension, which indicates that differences between reading devices may be metacognitive. Possible implications and future directions are pointed out in this study |
id |
PUC_SP-1_a46123c307a698060a3079b55a5c2776 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/39671 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Maluf, Maria Reginahttp://lattes.cnpq.br/5305774332490934http://lattes.cnpq.br/1950272132484840Silva, Caroline Campos Rodrigues da2023-10-18T14:39:44Z2023-10-18T14:39:44Z2023-03-20Silva, Caroline Campos Rodrigues da. Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela. 2023. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39671During the past two decades, digital resources have changed the scenario in which reading is accessed and now play a fundamental role in our culture and society. Increasingly, laptops, tablets and cell phones are used in everyday contexts, including the schools. Thus, the presence of screens in our society is changing the way people share, consume and create knowledge, in a way that affects the social, cultural and educational skills of its users. This research aimed to verify the differences in comprehension and metacomprehension between reading on paper and on screen. Participants were fifty students from the 5th grade of Brazilian Ensino Fundamental I. They read two short texts, one informative and the other narrative, estimated their reading comprehension in each of the texts and then answered a test of reading comprehension in two conditions: paper and screen. The results suggested an advantage of printed material (paper) regarding reading comprehension. The metacomprehension indicators showed that children believed they understood better when they read on screen than on paper, which does not correspond to the results of the comprehension tests. Therefore, in children it seems to occur an impairment in awareness of comprehension, which indicates that differences between reading devices may be metacognitive. Possible implications and future directions are pointed out in this studyNas últimas duas décadas, os recursos digitais passaram a reconfigurar o cenário em que a leitura é acessada e passaram a ter um papel fundamental na cultura e em nossa sociedade. Cada vez mais, laptops, tablets e celulares são usados em contextos diários, inclusive na escola. A presença das telas está modificando a maneira como as pessoas compartilham, consomem e criam conhecimentos, de modo a afetar o desenvolvimento social, cultural e as competências educacionais de seus usuários. Esta pesquisa teve como objetivo verificar as diferenças na compreensão e metacompreensão entre a leitura realizada em papel e a leitura realizada em tela. Participaram desta pesquisa 50 crianças do 5º ano do Ensino Fundamental I. As crianças leram dois textos curtos, um de gênero informativo e outro de gênero narrativo, estimaram a compreensão de sua leitura em cada um dos textos e, em seguida, responderam a um teste de compreensão de leitura nas duas condições: papel e tela. Os resultados sugeriram vantagem do material impresso (papel) no que diz respeito à compreensão de leitura. Os indicadores de metacompreensão mostraram que as crianças julgaram compreender melhor quando liam em tela do que no papel, o que não corresponde com os resultados das provas de compreensão. Portanto, em crianças parece haver um prejuízo na consciência a respeito da compreensão, o que indica que as diferenças entre dispositivos de leitura podem ser metacognitivas. Possíveis implicações e direções futuras são apontados neste estudoConselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALCompreensão leitoraMetacompreensãoPapelTelaDispositivo de leituraReading comprehensionMetacomprehensionPaperScreenReading deviceLer para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e telainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCaroline Campos Rodrigues da Silva.pdfapplication/pdf1352590https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39671/1/Caroline%20Campos%20Rodrigues%20da%20Silva.pdf1b6b605efe5e5d3f6217d3f6d83a6e54MD51TEXTCaroline Campos Rodrigues da Silva.pdf.txtCaroline Campos Rodrigues da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain244999https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39671/2/Caroline%20Campos%20Rodrigues%20da%20Silva.pdf.txta33b010b4f64e76b58f46c6d7f3170ceMD52THUMBNAILCaroline Campos Rodrigues da Silva.pdf.jpgCaroline Campos Rodrigues da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1135https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39671/3/Caroline%20Campos%20Rodrigues%20da%20Silva.pdf.jpg18c861a58f53ae6d0cd0b17b5afab37dMD53handle/396712023-10-19 01:03:23.984oai:repositorio.pucsp.br:handle/39671Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-10-19T04:03:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela |
title |
Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela |
spellingShingle |
Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela Silva, Caroline Campos Rodrigues da CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Compreensão leitora Metacompreensão Papel Tela Dispositivo de leitura Reading comprehension Metacomprehension Paper Screen Reading device |
title_short |
Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela |
title_full |
Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela |
title_fullStr |
Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela |
title_full_unstemmed |
Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela |
title_sort |
Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela |
author |
Silva, Caroline Campos Rodrigues da |
author_facet |
Silva, Caroline Campos Rodrigues da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Maluf, Maria Regina |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5305774332490934 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1950272132484840 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Caroline Campos Rodrigues da |
contributor_str_mv |
Maluf, Maria Regina |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL Compreensão leitora Metacompreensão Papel Tela Dispositivo de leitura Reading comprehension Metacomprehension Paper Screen Reading device |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Compreensão leitora Metacompreensão Papel Tela Dispositivo de leitura |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Reading comprehension Metacomprehension Paper Screen Reading device |
description |
During the past two decades, digital resources have changed the scenario in which reading is accessed and now play a fundamental role in our culture and society. Increasingly, laptops, tablets and cell phones are used in everyday contexts, including the schools. Thus, the presence of screens in our society is changing the way people share, consume and create knowledge, in a way that affects the social, cultural and educational skills of its users. This research aimed to verify the differences in comprehension and metacomprehension between reading on paper and on screen. Participants were fifty students from the 5th grade of Brazilian Ensino Fundamental I. They read two short texts, one informative and the other narrative, estimated their reading comprehension in each of the texts and then answered a test of reading comprehension in two conditions: paper and screen. The results suggested an advantage of printed material (paper) regarding reading comprehension. The metacomprehension indicators showed that children believed they understood better when they read on screen than on paper, which does not correspond to the results of the comprehension tests. Therefore, in children it seems to occur an impairment in awareness of comprehension, which indicates that differences between reading devices may be metacognitive. Possible implications and future directions are pointed out in this study |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-10-18T14:39:44Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-10-18T14:39:44Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-03-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Silva, Caroline Campos Rodrigues da. Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela. 2023. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39671 |
identifier_str_mv |
Silva, Caroline Campos Rodrigues da. Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela. 2023. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39671 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39671/1/Caroline%20Campos%20Rodrigues%20da%20Silva.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39671/2/Caroline%20Campos%20Rodrigues%20da%20Silva.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39671/3/Caroline%20Campos%20Rodrigues%20da%20Silva.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
1b6b605efe5e5d3f6217d3f6d83a6e54 a33b010b4f64e76b58f46c6d7f3170ce 18c861a58f53ae6d0cd0b17b5afab37d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1821690959876849664 |