Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Caroline Campos Rodrigues da
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39671
Resumo: During the past two decades, digital resources have changed the scenario in which reading is accessed and now play a fundamental role in our culture and society. Increasingly, laptops, tablets and cell phones are used in everyday contexts, including the schools. Thus, the presence of screens in our society is changing the way people share, consume and create knowledge, in a way that affects the social, cultural and educational skills of its users. This research aimed to verify the differences in comprehension and metacomprehension between reading on paper and on screen. Participants were fifty students from the 5th grade of Brazilian Ensino Fundamental I. They read two short texts, one informative and the other narrative, estimated their reading comprehension in each of the texts and then answered a test of reading comprehension in two conditions: paper and screen. The results suggested an advantage of printed material (paper) regarding reading comprehension. The metacomprehension indicators showed that children believed they understood better when they read on screen than on paper, which does not correspond to the results of the comprehension tests. Therefore, in children it seems to occur an impairment in awareness of comprehension, which indicates that differences between reading devices may be metacognitive. Possible implications and future directions are pointed out in this study
id PUC_SP-1_a46123c307a698060a3079b55a5c2776
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/39671
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Maluf, Maria Reginahttp://lattes.cnpq.br/5305774332490934http://lattes.cnpq.br/1950272132484840Silva, Caroline Campos Rodrigues da2023-10-18T14:39:44Z2023-10-18T14:39:44Z2023-03-20Silva, Caroline Campos Rodrigues da. Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela. 2023. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39671During the past two decades, digital resources have changed the scenario in which reading is accessed and now play a fundamental role in our culture and society. Increasingly, laptops, tablets and cell phones are used in everyday contexts, including the schools. Thus, the presence of screens in our society is changing the way people share, consume and create knowledge, in a way that affects the social, cultural and educational skills of its users. This research aimed to verify the differences in comprehension and metacomprehension between reading on paper and on screen. Participants were fifty students from the 5th grade of Brazilian Ensino Fundamental I. They read two short texts, one informative and the other narrative, estimated their reading comprehension in each of the texts and then answered a test of reading comprehension in two conditions: paper and screen. The results suggested an advantage of printed material (paper) regarding reading comprehension. The metacomprehension indicators showed that children believed they understood better when they read on screen than on paper, which does not correspond to the results of the comprehension tests. Therefore, in children it seems to occur an impairment in awareness of comprehension, which indicates that differences between reading devices may be metacognitive. Possible implications and future directions are pointed out in this studyNas últimas duas décadas, os recursos digitais passaram a reconfigurar o cenário em que a leitura é acessada e passaram a ter um papel fundamental na cultura e em nossa sociedade. Cada vez mais, laptops, tablets e celulares são usados em contextos diários, inclusive na escola. A presença das telas está modificando a maneira como as pessoas compartilham, consomem e criam conhecimentos, de modo a afetar o desenvolvimento social, cultural e as competências educacionais de seus usuários. Esta pesquisa teve como objetivo verificar as diferenças na compreensão e metacompreensão entre a leitura realizada em papel e a leitura realizada em tela. Participaram desta pesquisa 50 crianças do 5º ano do Ensino Fundamental I. As crianças leram dois textos curtos, um de gênero informativo e outro de gênero narrativo, estimaram a compreensão de sua leitura em cada um dos textos e, em seguida, responderam a um teste de compreensão de leitura nas duas condições: papel e tela. Os resultados sugeriram vantagem do material impresso (papel) no que diz respeito à compreensão de leitura. Os indicadores de metacompreensão mostraram que as crianças julgaram compreender melhor quando liam em tela do que no papel, o que não corresponde com os resultados das provas de compreensão. Portanto, em crianças parece haver um prejuízo na consciência a respeito da compreensão, o que indica que as diferenças entre dispositivos de leitura podem ser metacognitivas. Possíveis implicações e direções futuras são apontados neste estudoConselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPqporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da EducaçãoPUC-SPBrasilFaculdade de EducaçãoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONALCompreensão leitoraMetacompreensãoPapelTelaDispositivo de leituraReading comprehensionMetacomprehensionPaperScreenReading deviceLer para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e telainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALCaroline Campos Rodrigues da Silva.pdfapplication/pdf1352590https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39671/1/Caroline%20Campos%20Rodrigues%20da%20Silva.pdf1b6b605efe5e5d3f6217d3f6d83a6e54MD51TEXTCaroline Campos Rodrigues da Silva.pdf.txtCaroline Campos Rodrigues da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain244999https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39671/2/Caroline%20Campos%20Rodrigues%20da%20Silva.pdf.txta33b010b4f64e76b58f46c6d7f3170ceMD52THUMBNAILCaroline Campos Rodrigues da Silva.pdf.jpgCaroline Campos Rodrigues da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1135https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39671/3/Caroline%20Campos%20Rodrigues%20da%20Silva.pdf.jpg18c861a58f53ae6d0cd0b17b5afab37dMD53handle/396712023-10-19 01:03:23.984oai:repositorio.pucsp.br:handle/39671Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-10-19T04:03:23Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela
title Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela
spellingShingle Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela
Silva, Caroline Campos Rodrigues da
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
Compreensão leitora
Metacompreensão
Papel
Tela
Dispositivo de leitura
Reading comprehension
Metacomprehension
Paper
Screen
Reading device
title_short Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela
title_full Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela
title_fullStr Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela
title_full_unstemmed Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela
title_sort Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela
author Silva, Caroline Campos Rodrigues da
author_facet Silva, Caroline Campos Rodrigues da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Maluf, Maria Regina
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5305774332490934
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1950272132484840
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Caroline Campos Rodrigues da
contributor_str_mv Maluf, Maria Regina
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::PSICOLOGIA EDUCACIONAL
Compreensão leitora
Metacompreensão
Papel
Tela
Dispositivo de leitura
Reading comprehension
Metacomprehension
Paper
Screen
Reading device
dc.subject.por.fl_str_mv Compreensão leitora
Metacompreensão
Papel
Tela
Dispositivo de leitura
dc.subject.eng.fl_str_mv Reading comprehension
Metacomprehension
Paper
Screen
Reading device
description During the past two decades, digital resources have changed the scenario in which reading is accessed and now play a fundamental role in our culture and society. Increasingly, laptops, tablets and cell phones are used in everyday contexts, including the schools. Thus, the presence of screens in our society is changing the way people share, consume and create knowledge, in a way that affects the social, cultural and educational skills of its users. This research aimed to verify the differences in comprehension and metacomprehension between reading on paper and on screen. Participants were fifty students from the 5th grade of Brazilian Ensino Fundamental I. They read two short texts, one informative and the other narrative, estimated their reading comprehension in each of the texts and then answered a test of reading comprehension in two conditions: paper and screen. The results suggested an advantage of printed material (paper) regarding reading comprehension. The metacomprehension indicators showed that children believed they understood better when they read on screen than on paper, which does not correspond to the results of the comprehension tests. Therefore, in children it seems to occur an impairment in awareness of comprehension, which indicates that differences between reading devices may be metacognitive. Possible implications and future directions are pointed out in this study
publishDate 2023
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-10-18T14:39:44Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-10-18T14:39:44Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2023-03-20
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Silva, Caroline Campos Rodrigues da. Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela. 2023. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39671
identifier_str_mv Silva, Caroline Campos Rodrigues da. Ler para compreender no mundo digital: compreensão e metacompreensão em papel e tela. 2023. Tese (Doutorado em Educação: Psicologia da Educação) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2023.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/39671
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: Psicologia da Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39671/1/Caroline%20Campos%20Rodrigues%20da%20Silva.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39671/2/Caroline%20Campos%20Rodrigues%20da%20Silva.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/39671/3/Caroline%20Campos%20Rodrigues%20da%20Silva.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 1b6b605efe5e5d3f6217d3f6d83a6e54
a33b010b4f64e76b58f46c6d7f3170ce
18c861a58f53ae6d0cd0b17b5afab37d
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1821690959876849664