The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1822/50009 |
Resumo: | In this paper, the intervention program Aprender a compreender torna mais fácil o saber for 3rd and 4th primary school grades is presented. Its main goal is to develop students’ reading comprehension, reading strategies and metacomprehension competences. The program was administered to a sample of 1,142 students of the 4th grade. The evaluation of results was designed as a single group with both pre- and post-tests. The results showed statistically significant differences between both moment of evaluation, and the results obtained by these students in the Portuguese Language Exam in 2012 showed that: the percentage of students that obtained A and B scores was higher than the national average; the percentage of the ones who obtained D and E scores was lower than the percentages obtained nationally. Future studies should be designed with the inclusion of a control group and should evaluate teachers’ perceptions about the program and its efficacy. |
id |
RCAP_96f602804063993de416df74e621cd62 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/50009 |
network_acronym_str |
RCAP |
network_name_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository_id_str |
7160 |
spelling |
The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention programO ensino explícito da compreensão da leitura: análise de um programa de intervençãoLeituraCompreensão da leituraPrograma de intervençãoAvaliaçãoReadingReading comprehensionMetacomprehensionMetacompreensãoIntervention programEvaluationIn this paper, the intervention program Aprender a compreender torna mais fácil o saber for 3rd and 4th primary school grades is presented. Its main goal is to develop students’ reading comprehension, reading strategies and metacomprehension competences. The program was administered to a sample of 1,142 students of the 4th grade. The evaluation of results was designed as a single group with both pre- and post-tests. The results showed statistically significant differences between both moment of evaluation, and the results obtained by these students in the Portuguese Language Exam in 2012 showed that: the percentage of students that obtained A and B scores was higher than the national average; the percentage of the ones who obtained D and E scores was lower than the percentages obtained nationally. Future studies should be designed with the inclusion of a control group and should evaluate teachers’ perceptions about the program and its efficacy.Neste artigo apresenta-se o programa Aprender a compreender torna mais fácil o saber, destinado a alunos do 3º e 4º anos de escolaridade, que tem como objetivo principal o desenvolvimento das competências de compreensão da leitura, de estratégias de leitura e de metacompreensão. O programa foi implementado com 1.142 alunos do 4º ano de escolaridade. Na avaliação dos resultados, recorreu-se a um design de grupo único com pré e pós-teste. Os resultados indicaram a presença de diferenças estatisticamente significativas entre os dois momentos de avaliação, e os resultados obtidos por esses alunos no exame de língua portuguesa de 2012 mostraram que: a percentagem de alunos que obtêm a classificação A e B é superior à média nacional; a percentagem dos que obtêm D e E é inferior à média nacional. Apontam-se como linhas de investigação futura a replicação do estudo com a inclusão de um grupo de controlo e a avaliação da perceção dos professores sobre o programa e a sua eficácia.CIEC - Centro de Investigação em Estudos da Criança, IE, UMinho (UI 317 da FCT), Portugal. Fundos Nacionais através da FCT (Fundação para a Ciência e a Tecnologia) e cofinanciado pelo Fundo Europeu de Desenvolvimento Regional (FEDER) através do COMPETE 2020 – Programa Operacional Competitividade e Internacionalização (POCI) com a referência POCI-01-0145-FEDER-007562info:eu-repo/semantics/publishedVersionAssociação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED)Universidade do MinhoViana, Fernanda LeopoldinaCadime, Irene Maria DiasSantos, Sandra Cristina SilvaBrandão, SaraRibeiro, Iolanda20172017-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/50009porViana, F. L., Ribeiro, I., Cadime, I. Santos, S., & Brandão, S. (2017). O ensino explícito da compreensão da leitura. Análise de um programa de intervenção. Revista Brasileira de Educação, 22(71), 1-30.1413-247810.1590/s1413-24782017227172http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-24782017000400229&lng=pt&nrm=iso&tlng=eninfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:02:34Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/50009Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:52:33.573469Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program O ensino explícito da compreensão da leitura: análise de um programa de intervenção |
title |
The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program |
spellingShingle |
The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program Viana, Fernanda Leopoldina Leitura Compreensão da leitura Programa de intervenção Avaliação Reading Reading comprehension Metacomprehension Metacompreensão Intervention program Evaluation |
title_short |
The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program |
title_full |
The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program |
title_fullStr |
The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program |
title_full_unstemmed |
The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program |
title_sort |
The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program |
author |
Viana, Fernanda Leopoldina |
author_facet |
Viana, Fernanda Leopoldina Cadime, Irene Maria Dias Santos, Sandra Cristina Silva Brandão, Sara Ribeiro, Iolanda |
author_role |
author |
author2 |
Cadime, Irene Maria Dias Santos, Sandra Cristina Silva Brandão, Sara Ribeiro, Iolanda |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Universidade do Minho |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana, Fernanda Leopoldina Cadime, Irene Maria Dias Santos, Sandra Cristina Silva Brandão, Sara Ribeiro, Iolanda |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura Compreensão da leitura Programa de intervenção Avaliação Reading Reading comprehension Metacomprehension Metacompreensão Intervention program Evaluation |
topic |
Leitura Compreensão da leitura Programa de intervenção Avaliação Reading Reading comprehension Metacomprehension Metacompreensão Intervention program Evaluation |
description |
In this paper, the intervention program Aprender a compreender torna mais fácil o saber for 3rd and 4th primary school grades is presented. Its main goal is to develop students’ reading comprehension, reading strategies and metacomprehension competences. The program was administered to a sample of 1,142 students of the 4th grade. The evaluation of results was designed as a single group with both pre- and post-tests. The results showed statistically significant differences between both moment of evaluation, and the results obtained by these students in the Portuguese Language Exam in 2012 showed that: the percentage of students that obtained A and B scores was higher than the national average; the percentage of the ones who obtained D and E scores was lower than the percentages obtained nationally. Future studies should be designed with the inclusion of a control group and should evaluate teachers’ perceptions about the program and its efficacy. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2017-01-01T00:00:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1822/50009 |
url |
http://hdl.handle.net/1822/50009 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Viana, F. L., Ribeiro, I., Cadime, I. Santos, S., & Brandão, S. (2017). O ensino explícito da compreensão da leitura. Análise de um programa de intervenção. Revista Brasileira de Educação, 22(71), 1-30. 1413-2478 10.1590/s1413-24782017227172 http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-24782017000400229&lng=pt&nrm=iso&tlng=en |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) |
publisher.none.fl_str_mv |
Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação instacron:RCAAP |
instname_str |
Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
instacron_str |
RCAAP |
institution |
RCAAP |
reponame_str |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
collection |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1799132302235664384 |