The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana, Fernanda Leopoldina
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Cadime, Irene Maria Dias, Santos, Sandra Cristina Silva, Brandão, Sara, Ribeiro, Iolanda
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1822/50009
Resumo: In this paper, the intervention program Aprender a compreender torna mais fácil o saber for 3rd and 4th primary school grades is presented. Its main goal is to develop students’ reading comprehension, reading strategies and metacomprehension competences. The program was administered to a sample of 1,142 students of the 4th grade. The evaluation of results was designed as a single group with both pre- and post-tests. The results showed statistically significant differences between both moment of evaluation, and the results obtained by these students in the Portuguese Language Exam in 2012 showed that: the percentage of students that obtained A and B scores was higher than the national average; the percentage of the ones who obtained D and E scores was lower than the percentages obtained nationally. Future studies should be designed with the inclusion of a control group and should evaluate teachers’ perceptions about the program and its efficacy.
id RCAP_96f602804063993de416df74e621cd62
oai_identifier_str oai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/50009
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention programO ensino explícito da compreensão da leitura: análise de um programa de intervençãoLeituraCompreensão da leituraPrograma de intervençãoAvaliaçãoReadingReading comprehensionMetacomprehensionMetacompreensãoIntervention programEvaluationIn this paper, the intervention program Aprender a compreender torna mais fácil o saber for 3rd and 4th primary school grades is presented. Its main goal is to develop students’ reading comprehension, reading strategies and metacomprehension competences. The program was administered to a sample of 1,142 students of the 4th grade. The evaluation of results was designed as a single group with both pre- and post-tests. The results showed statistically significant differences between both moment of evaluation, and the results obtained by these students in the Portuguese Language Exam in 2012 showed that: the percentage of students that obtained A and B scores was higher than the national average; the percentage of the ones who obtained D and E scores was lower than the percentages obtained nationally. Future studies should be designed with the inclusion of a control group and should evaluate teachers’ perceptions about the program and its efficacy.Neste artigo apresenta-se o programa Aprender a compreender torna mais fácil o saber, destinado a alunos do 3º e 4º anos de escolaridade, que tem como objetivo principal o desenvolvimento das competências de compreensão da leitura, de estratégias de leitura e de metacompreensão. O programa foi implementado com 1.142 alunos do 4º ano de escolaridade. Na avaliação dos resultados, recorreu-se a um design de grupo único com pré e pós-teste. Os resultados indicaram a presença de diferenças estatisticamente significativas entre os dois momentos de avaliação, e os resultados obtidos por esses alunos no exame de língua portuguesa de 2012 mostraram que: a percentagem de alunos que obtêm a classificação A e B é superior à média nacional; a percentagem dos que obtêm D e E é inferior à média nacional. Apontam-se como linhas de investigação futura a replicação do estudo com a inclusão de um grupo de controlo e a avaliação da perceção dos professores sobre o programa e a sua eficácia.CIEC - Centro de Investigação em Estudos da Criança, IE, UMinho (UI 317 da FCT), Portugal. Fundos Nacionais através da FCT (Fundação para a Ciência e a Tecnologia) e cofinanciado pelo Fundo Europeu de Desenvolvimento Regional (FEDER) através do COMPETE 2020 – Programa Operacional Competitividade e Internacionalização (POCI) com a referência POCI-01-0145-FEDER-007562info:eu-repo/semantics/publishedVersionAssociação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED)Universidade do MinhoViana, Fernanda LeopoldinaCadime, Irene Maria DiasSantos, Sandra Cristina SilvaBrandão, SaraRibeiro, Iolanda20172017-01-01T00:00:00Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1822/50009porViana, F. L., Ribeiro, I., Cadime, I. Santos, S., & Brandão, S. (2017). O ensino explícito da compreensão da leitura. Análise de um programa de intervenção. Revista Brasileira de Educação, 22(71), 1-30.1413-247810.1590/s1413-24782017227172http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-24782017000400229&lng=pt&nrm=iso&tlng=eninfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAP2023-07-21T12:02:34Zoai:repositorium.sdum.uminho.pt:1822/50009Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T18:52:33.573469Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program
O ensino explícito da compreensão da leitura: análise de um programa de intervenção
title The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program
spellingShingle The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program
Viana, Fernanda Leopoldina
Leitura
Compreensão da leitura
Programa de intervenção
Avaliação
Reading
Reading comprehension
Metacomprehension
Metacompreensão
Intervention program
Evaluation
title_short The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program
title_full The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program
title_fullStr The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program
title_full_unstemmed The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program
title_sort The explicit teaching af reading comprehension. Impact analysis of an intervention program
author Viana, Fernanda Leopoldina
author_facet Viana, Fernanda Leopoldina
Cadime, Irene Maria Dias
Santos, Sandra Cristina Silva
Brandão, Sara
Ribeiro, Iolanda
author_role author
author2 Cadime, Irene Maria Dias
Santos, Sandra Cristina Silva
Brandão, Sara
Ribeiro, Iolanda
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade do Minho
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana, Fernanda Leopoldina
Cadime, Irene Maria Dias
Santos, Sandra Cristina Silva
Brandão, Sara
Ribeiro, Iolanda
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura
Compreensão da leitura
Programa de intervenção
Avaliação
Reading
Reading comprehension
Metacomprehension
Metacompreensão
Intervention program
Evaluation
topic Leitura
Compreensão da leitura
Programa de intervenção
Avaliação
Reading
Reading comprehension
Metacomprehension
Metacompreensão
Intervention program
Evaluation
description In this paper, the intervention program Aprender a compreender torna mais fácil o saber for 3rd and 4th primary school grades is presented. Its main goal is to develop students’ reading comprehension, reading strategies and metacomprehension competences. The program was administered to a sample of 1,142 students of the 4th grade. The evaluation of results was designed as a single group with both pre- and post-tests. The results showed statistically significant differences between both moment of evaluation, and the results obtained by these students in the Portuguese Language Exam in 2012 showed that: the percentage of students that obtained A and B scores was higher than the national average; the percentage of the ones who obtained D and E scores was lower than the percentages obtained nationally. Future studies should be designed with the inclusion of a control group and should evaluate teachers’ perceptions about the program and its efficacy.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2017-01-01T00:00:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1822/50009
url http://hdl.handle.net/1822/50009
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Viana, F. L., Ribeiro, I., Cadime, I. Santos, S., & Brandão, S. (2017). O ensino explícito da compreensão da leitura. Análise de um programa de intervenção. Revista Brasileira de Educação, 22(71), 1-30.
1413-2478
10.1590/s1413-24782017227172
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1413-24782017000400229&lng=pt&nrm=iso&tlng=en
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED)
publisher.none.fl_str_mv Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED)
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799132302235664384