Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lotufo, Sandra Corrêa
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31169
Resumo: This work has the intention to explicit the ways and the reached results through spontaneity, criativity and for a healthier relashionship among groups of adolescents. The process was led by the following questions: how psychodrama can help adolescents through spontaneity and criativity, providing self-knowledge for healthier relationship among them? How to re-signify performing arts in a school environment? It was a hard work made with 12 and 16 years old students of a privated school, includind members of community. The sociopsychodramatic proposals are described in protocol. This investigation is featured as qualitative in the intervention-research modality. A modality in which the researcher is also co-participant of the constructing knowledge, and he also allows himself to share his hole as a reseacher with the other components of the work. All the research here reported reflects an intense process of elaboration which made the development of the adolescents‟ spontaneity and creativity possible. This process outcome is a greater commitment to the integration activities, to the drama games and to the social dramatic proposals, which lie on the researcher‟s experience as an educator, actress and drama teacher
id PUC_SP-1_a6989fc60501a723ba950ca4f82a35a2
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/31169
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Marino, Marilia JosefinaLotufo, Sandra Corrêa2023-02-28T22:38:38Z2023-02-28T22:38:38Z2011-05-06Lotufo, Sandra Corrêa. Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola. 2011. Monografia de Especialização (Especialização em Formação em Psicodrama) - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31169This work has the intention to explicit the ways and the reached results through spontaneity, criativity and for a healthier relashionship among groups of adolescents. The process was led by the following questions: how psychodrama can help adolescents through spontaneity and criativity, providing self-knowledge for healthier relationship among them? How to re-signify performing arts in a school environment? It was a hard work made with 12 and 16 years old students of a privated school, includind members of community. The sociopsychodramatic proposals are described in protocol. This investigation is featured as qualitative in the intervention-research modality. A modality in which the researcher is also co-participant of the constructing knowledge, and he also allows himself to share his hole as a reseacher with the other components of the work. All the research here reported reflects an intense process of elaboration which made the development of the adolescents‟ spontaneity and creativity possible. This process outcome is a greater commitment to the integration activities, to the drama games and to the social dramatic proposals, which lie on the researcher‟s experience as an educator, actress and drama teacherEsse trabalho tem a intenção de explicitar os caminhos realizados e os resultados obtidos na busca pela espontaneidade, criatividade e por relações mais saudáveis entre grupos de adolescentes. O processo foi orientado pelas seguintes indagações: Como o Psicodrama pode favorecer a busca pela espontaneidade e pela criatividade dos adolescentes propiciando o autoconhecimento e favorecendo relações mais saudáveis entre eles? Como ressignificar a disciplina Artes Cênicas no contexto escolar? Foi um trabalho laborioso realizado com alunos entre 12 a 16 anos, de uma instituição escolar particular, constituída por um núcleo comunitário de educação, com gestão participativa. As propostas sociopsicodramáticas realizadas estão descritas em Protocolos. A presente investigação se caracteriza como qualitativa, na modalidade pesquisa-intervenção. Uma modalidade em que o pesquisador é um coparticipante na construção do conhecimento e se permite entrar no processo e dividir o papel de pesquisador com os demais integrantes do trabalho. Todo o trabalho aqui relatado reflete um processo intenso de elaboração que possibilitou o desenvolvimento da espontaneidade e criatividade dos adolescentes. Esse processo resultou num maior engajamento frente às atividades de integração, aos jogos dramáticos e propostas sociodramáticas, as quais tiveram como base as experiências da pesquisadora como educadora, atriz e professora de teatroporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Formação em PsicodramaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Humanas e da SaúdeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAEducaçãoTeatroSociodramaAdolescentesBullyingEducationTheaterSociopsychodramaticAdolescentsBullyingTeatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escolainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSANDRA CORRÊA LOTUFO.pdfapplication/pdf1005763https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31169/1/SANDRA%20CORR%c3%8aA%20LOTUFO.pdf5c729250e11d697a281bb0ac9aeac174MD51TEXTSANDRA CORRÊA LOTUFO.pdf.txtSANDRA CORRÊA LOTUFO.pdf.txtExtracted texttext/plain253749https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31169/2/SANDRA%20CORR%c3%8aA%20LOTUFO.pdf.txt7349dfab3cddf40918443809cce3d4b8MD52THUMBNAILSANDRA CORRÊA LOTUFO.pdf.jpgSANDRA CORRÊA LOTUFO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1268https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31169/3/SANDRA%20CORR%c3%8aA%20LOTUFO.pdf.jpg4aa5a594cf1b08892d43380ff2289181MD53handle/311692023-08-31 08:34:49.396oai:repositorio.pucsp.br:handle/31169Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-08-31T11:34:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.pt_BR.fl_str_mv Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola
title Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola
spellingShingle Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola
Lotufo, Sandra Corrêa
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
Educação
Teatro
Sociodrama
Adolescentes
Bullying
Education
Theater
Sociopsychodramatic
Adolescents
Bullying
title_short Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola
title_full Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola
title_fullStr Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola
title_full_unstemmed Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola
title_sort Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola
author Lotufo, Sandra Corrêa
author_facet Lotufo, Sandra Corrêa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Marino, Marilia Josefina
dc.contributor.author.fl_str_mv Lotufo, Sandra Corrêa
contributor_str_mv Marino, Marilia Josefina
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
topic CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA
Educação
Teatro
Sociodrama
Adolescentes
Bullying
Education
Theater
Sociopsychodramatic
Adolescents
Bullying
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Teatro
Sociodrama
Adolescentes
Bullying
dc.subject.eng.fl_str_mv Education
Theater
Sociopsychodramatic
Adolescents
Bullying
description This work has the intention to explicit the ways and the reached results through spontaneity, criativity and for a healthier relashionship among groups of adolescents. The process was led by the following questions: how psychodrama can help adolescents through spontaneity and criativity, providing self-knowledge for healthier relationship among them? How to re-signify performing arts in a school environment? It was a hard work made with 12 and 16 years old students of a privated school, includind members of community. The sociopsychodramatic proposals are described in protocol. This investigation is featured as qualitative in the intervention-research modality. A modality in which the researcher is also co-participant of the constructing knowledge, and he also allows himself to share his hole as a reseacher with the other components of the work. All the research here reported reflects an intense process of elaboration which made the development of the adolescents‟ spontaneity and creativity possible. This process outcome is a greater commitment to the integration activities, to the drama games and to the social dramatic proposals, which lie on the researcher‟s experience as an educator, actress and drama teacher
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-05-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2023-02-28T22:38:38Z
dc.date.available.fl_str_mv 2023-02-28T22:38:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Lotufo, Sandra Corrêa. Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola. 2011. Monografia de Especialização (Especialização em Formação em Psicodrama) - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31169
identifier_str_mv Lotufo, Sandra Corrêa. Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola. 2011. Monografia de Especialização (Especialização em Formação em Psicodrama) - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.
url https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31169
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Especialização em Formação em Psicodrama
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv Brasil
dc.publisher.department.fl_str_mv Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31169/1/SANDRA%20CORR%c3%8aA%20LOTUFO.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31169/2/SANDRA%20CORR%c3%8aA%20LOTUFO.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31169/3/SANDRA%20CORR%c3%8aA%20LOTUFO.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 5c729250e11d697a281bb0ac9aeac174
7349dfab3cddf40918443809cce3d4b8
4aa5a594cf1b08892d43380ff2289181
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277947733868544