Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31169 |
Resumo: | This work has the intention to explicit the ways and the reached results through spontaneity, criativity and for a healthier relashionship among groups of adolescents. The process was led by the following questions: how psychodrama can help adolescents through spontaneity and criativity, providing self-knowledge for healthier relationship among them? How to re-signify performing arts in a school environment? It was a hard work made with 12 and 16 years old students of a privated school, includind members of community. The sociopsychodramatic proposals are described in protocol. This investigation is featured as qualitative in the intervention-research modality. A modality in which the researcher is also co-participant of the constructing knowledge, and he also allows himself to share his hole as a reseacher with the other components of the work. All the research here reported reflects an intense process of elaboration which made the development of the adolescents‟ spontaneity and creativity possible. This process outcome is a greater commitment to the integration activities, to the drama games and to the social dramatic proposals, which lie on the researcher‟s experience as an educator, actress and drama teacher |
id |
PUC_SP-1_a6989fc60501a723ba950ca4f82a35a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/31169 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Marino, Marilia JosefinaLotufo, Sandra Corrêa2023-02-28T22:38:38Z2023-02-28T22:38:38Z2011-05-06Lotufo, Sandra Corrêa. Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola. 2011. Monografia de Especialização (Especialização em Formação em Psicodrama) - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011.https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31169This work has the intention to explicit the ways and the reached results through spontaneity, criativity and for a healthier relashionship among groups of adolescents. The process was led by the following questions: how psychodrama can help adolescents through spontaneity and criativity, providing self-knowledge for healthier relationship among them? How to re-signify performing arts in a school environment? It was a hard work made with 12 and 16 years old students of a privated school, includind members of community. The sociopsychodramatic proposals are described in protocol. This investigation is featured as qualitative in the intervention-research modality. A modality in which the researcher is also co-participant of the constructing knowledge, and he also allows himself to share his hole as a reseacher with the other components of the work. All the research here reported reflects an intense process of elaboration which made the development of the adolescents‟ spontaneity and creativity possible. This process outcome is a greater commitment to the integration activities, to the drama games and to the social dramatic proposals, which lie on the researcher‟s experience as an educator, actress and drama teacherEsse trabalho tem a intenção de explicitar os caminhos realizados e os resultados obtidos na busca pela espontaneidade, criatividade e por relações mais saudáveis entre grupos de adolescentes. O processo foi orientado pelas seguintes indagações: Como o Psicodrama pode favorecer a busca pela espontaneidade e pela criatividade dos adolescentes propiciando o autoconhecimento e favorecendo relações mais saudáveis entre eles? Como ressignificar a disciplina Artes Cênicas no contexto escolar? Foi um trabalho laborioso realizado com alunos entre 12 a 16 anos, de uma instituição escolar particular, constituída por um núcleo comunitário de educação, com gestão participativa. As propostas sociopsicodramáticas realizadas estão descritas em Protocolos. A presente investigação se caracteriza como qualitativa, na modalidade pesquisa-intervenção. Uma modalidade em que o pesquisador é um coparticipante na construção do conhecimento e se permite entrar no processo e dividir o papel de pesquisador com os demais integrantes do trabalho. Todo o trabalho aqui relatado reflete um processo intenso de elaboração que possibilitou o desenvolvimento da espontaneidade e criatividade dos adolescentes. Esse processo resultou num maior engajamento frente às atividades de integração, aos jogos dramáticos e propostas sociodramáticas, as quais tiveram como base as experiências da pesquisadora como educadora, atriz e professora de teatroporPontifícia Universidade Católica de São PauloEspecialização em Formação em PsicodramaPUC-SPBrasilFaculdade de Ciências Humanas e da SaúdeCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIAEducaçãoTeatroSociodramaAdolescentesBullyingEducationTheaterSociopsychodramaticAdolescentsBullyingTeatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escolainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPORIGINALSANDRA CORRÊA LOTUFO.pdfapplication/pdf1005763https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31169/1/SANDRA%20CORR%c3%8aA%20LOTUFO.pdf5c729250e11d697a281bb0ac9aeac174MD51TEXTSANDRA CORRÊA LOTUFO.pdf.txtSANDRA CORRÊA LOTUFO.pdf.txtExtracted texttext/plain253749https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31169/2/SANDRA%20CORR%c3%8aA%20LOTUFO.pdf.txt7349dfab3cddf40918443809cce3d4b8MD52THUMBNAILSANDRA CORRÊA LOTUFO.pdf.jpgSANDRA CORRÊA LOTUFO.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1268https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31169/3/SANDRA%20CORR%c3%8aA%20LOTUFO.pdf.jpg4aa5a594cf1b08892d43380ff2289181MD53handle/311692023-08-31 08:34:49.396oai:repositorio.pucsp.br:handle/31169Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2023-08-31T11:34:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.pt_BR.fl_str_mv |
Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola |
title |
Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola |
spellingShingle |
Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola Lotufo, Sandra Corrêa CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA Educação Teatro Sociodrama Adolescentes Bullying Education Theater Sociopsychodramatic Adolescents Bullying |
title_short |
Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola |
title_full |
Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola |
title_fullStr |
Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola |
title_full_unstemmed |
Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola |
title_sort |
Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola |
author |
Lotufo, Sandra Corrêa |
author_facet |
Lotufo, Sandra Corrêa |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Marino, Marilia Josefina |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lotufo, Sandra Corrêa |
contributor_str_mv |
Marino, Marilia Josefina |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA |
topic |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA Educação Teatro Sociodrama Adolescentes Bullying Education Theater Sociopsychodramatic Adolescents Bullying |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Teatro Sociodrama Adolescentes Bullying |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Theater Sociopsychodramatic Adolescents Bullying |
description |
This work has the intention to explicit the ways and the reached results through spontaneity, criativity and for a healthier relashionship among groups of adolescents. The process was led by the following questions: how psychodrama can help adolescents through spontaneity and criativity, providing self-knowledge for healthier relationship among them? How to re-signify performing arts in a school environment? It was a hard work made with 12 and 16 years old students of a privated school, includind members of community. The sociopsychodramatic proposals are described in protocol. This investigation is featured as qualitative in the intervention-research modality. A modality in which the researcher is also co-participant of the constructing knowledge, and he also allows himself to share his hole as a reseacher with the other components of the work. All the research here reported reflects an intense process of elaboration which made the development of the adolescents‟ spontaneity and creativity possible. This process outcome is a greater commitment to the integration activities, to the drama games and to the social dramatic proposals, which lie on the researcher‟s experience as an educator, actress and drama teacher |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-05-06 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-02-28T22:38:38Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2023-02-28T22:38:38Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Lotufo, Sandra Corrêa. Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola. 2011. Monografia de Especialização (Especialização em Formação em Psicodrama) - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31169 |
identifier_str_mv |
Lotufo, Sandra Corrêa. Teatro e psicodrama com adolescentes ressignificando artes cênicas na escola. 2011. Monografia de Especialização (Especialização em Formação em Psicodrama) - Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2011. |
url |
https://repositorio.pucsp.br/jspui/handle/handle/31169 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Especialização em Formação em Psicodrama |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Faculdade de Ciências Humanas e da Saúde |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31169/1/SANDRA%20CORR%c3%8aA%20LOTUFO.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31169/2/SANDRA%20CORR%c3%8aA%20LOTUFO.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/31169/3/SANDRA%20CORR%c3%8aA%20LOTUFO.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5c729250e11d697a281bb0ac9aeac174 7349dfab3cddf40918443809cce3d4b8 4aa5a594cf1b08892d43380ff2289181 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277947733868544 |