Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza, Marcelo Marques de
Data de Publicação: 2009
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10764
Resumo: The objective of this study was to identify the conceptions of history textbooks for elementary school II in their differences and similarities. We use the ideas expressed by several subjects related to social institutions involved in the evaluation, selection and choice of material: the MEC, manager of the National Program of Textbooks (PNLD), with its auditors, the Academy, with its theme of researchers and the media and the journalists who asked, often, controversy over the textbooks, the Brazilian Association of Authors of Educational Books (ABRALE), representing the authors of textbooks and, in particular, the institution of school and their teachers History of the public of the State of São Paulo. All these individuals contributed their different experiences to enrich the discussion and explanation of concepts about the textbooks. As theoretical references on the school subjects, based on contributions from Chervel (1990), for a more complex understanding of the textbook references in articles from Chopin (2004), for teaching and history textbooks in Brazil, Bittencourt (1993)
id PUC_SP-1_a88f95df26d6c023aa0a0ca77a032857
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/10764
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Bittencourt, Circe Maria Fernandeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4487391D6Souza, Marcelo Marques de2016-04-27T16:34:00Z2009-10-232009-08-31Souza, Marcelo Marques de. Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências. 2009. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10764The objective of this study was to identify the conceptions of history textbooks for elementary school II in their differences and similarities. We use the ideas expressed by several subjects related to social institutions involved in the evaluation, selection and choice of material: the MEC, manager of the National Program of Textbooks (PNLD), with its auditors, the Academy, with its theme of researchers and the media and the journalists who asked, often, controversy over the textbooks, the Brazilian Association of Authors of Educational Books (ABRALE), representing the authors of textbooks and, in particular, the institution of school and their teachers History of the public of the State of São Paulo. All these individuals contributed their different experiences to enrich the discussion and explanation of concepts about the textbooks. As theoretical references on the school subjects, based on contributions from Chervel (1990), for a more complex understanding of the textbook references in articles from Chopin (2004), for teaching and history textbooks in Brazil, Bittencourt (1993)O objetivo deste trabalho foi identificar as concepções de livros didáticos de história do ensino fundamental II em suas divergências e convergências. Usa as concepções expressas por vários sujeitos ligados às instâncias sociais envolvidas no processo de avaliação, seleção e escolha do material didático: o MEC, gestor do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD), com seus pareceristas; a Academia, com seus pesquisadores do tema; a Mídia e os jornalistas que opinaram, muitas vezes, polemicamente sobre os livros didático; a Associação Brasileira de Autores de Livros Educacionais (ABRALE), representando os autores de livros didáticos; e, de forma especial, A Escola e seus professores de História da rede pública do Estado de São Paulo. Todos esses sujeitos contribuíram com suas diferentes vivências para o enriquecimento do debate e explicitação das concepções acerca dos livros didáticos. Como referenciais teóricos sobre as disciplinas escolares, pautamos nas contribuições de Chervel (1990); para uma compreensão mais complexa dos livros didáticos nos referenciamos nos artigos de Chopin (2004); para o ensino de História e livros didáticos no Brasil, Bittencourt (1993)Secretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23571/Marcelo%20Marques%20de%20Souza.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoPNLDGuia de livros didáticosLivro didático de históriaPrograma Nacional do Livro Didatico (Brasil)Historia (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino -- Livros didaticosLivros didaticosGuide to textbooksTextbooks of historyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOConcepções de livros didáticos: entre convergências e divergênciasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcelo Marques de Souza.pdf.txtMarcelo Marques de Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain245103https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10764/3/Marcelo%20Marques%20de%20Souza.pdf.txt966f44efee49bb6d159810637e0b2183MD53ORIGINALMarcelo Marques de Souza.pdfapplication/pdf1257833https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10764/1/Marcelo%20Marques%20de%20Souza.pdf28c208aeaa0e534b2854225cbcbc64c4MD51THUMBNAILMarcelo Marques de Souza.pdf.jpgMarcelo Marques de Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3028https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10764/2/Marcelo%20Marques%20de%20Souza.pdf.jpg1c810cd5a5610fc9e87a43dbbdce6380MD52handle/107642022-06-20 10:10:11.278oai:repositorio.pucsp.br:handle/10764Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-20T13:10:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências
title Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências
spellingShingle Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências
Souza, Marcelo Marques de
PNLD
Guia de livros didáticos
Livro didático de história
Programa Nacional do Livro Didatico (Brasil)
Historia (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino -- Livros didaticos
Livros didaticos
Guide to textbooks
Textbooks of history
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências
title_full Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências
title_fullStr Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências
title_full_unstemmed Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências
title_sort Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências
author Souza, Marcelo Marques de
author_facet Souza, Marcelo Marques de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Bittencourt, Circe Maria Fernandes
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4487391D6
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza, Marcelo Marques de
contributor_str_mv Bittencourt, Circe Maria Fernandes
dc.subject.por.fl_str_mv PNLD
Guia de livros didáticos
Livro didático de história
Programa Nacional do Livro Didatico (Brasil)
Historia (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino -- Livros didaticos
Livros didaticos
topic PNLD
Guia de livros didáticos
Livro didático de história
Programa Nacional do Livro Didatico (Brasil)
Historia (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino -- Livros didaticos
Livros didaticos
Guide to textbooks
Textbooks of history
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Guide to textbooks
Textbooks of history
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description The objective of this study was to identify the conceptions of history textbooks for elementary school II in their differences and similarities. We use the ideas expressed by several subjects related to social institutions involved in the evaluation, selection and choice of material: the MEC, manager of the National Program of Textbooks (PNLD), with its auditors, the Academy, with its theme of researchers and the media and the journalists who asked, often, controversy over the textbooks, the Brazilian Association of Authors of Educational Books (ABRALE), representing the authors of textbooks and, in particular, the institution of school and their teachers History of the public of the State of São Paulo. All these individuals contributed their different experiences to enrich the discussion and explanation of concepts about the textbooks. As theoretical references on the school subjects, based on contributions from Chervel (1990), for a more complex understanding of the textbook references in articles from Chopin (2004), for teaching and history textbooks in Brazil, Bittencourt (1993)
publishDate 2009
dc.date.available.fl_str_mv 2009-10-23
dc.date.issued.fl_str_mv 2009-08-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:34:00Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Souza, Marcelo Marques de. Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências. 2009. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10764
identifier_str_mv Souza, Marcelo Marques de. Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências. 2009. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10764
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10764/3/Marcelo%20Marques%20de%20Souza.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10764/1/Marcelo%20Marques%20de%20Souza.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10764/2/Marcelo%20Marques%20de%20Souza.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv 966f44efee49bb6d159810637e0b2183
28c208aeaa0e534b2854225cbcbc64c4
1c810cd5a5610fc9e87a43dbbdce6380
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277932258983936