Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10764 |
Resumo: | The objective of this study was to identify the conceptions of history textbooks for elementary school II in their differences and similarities. We use the ideas expressed by several subjects related to social institutions involved in the evaluation, selection and choice of material: the MEC, manager of the National Program of Textbooks (PNLD), with its auditors, the Academy, with its theme of researchers and the media and the journalists who asked, often, controversy over the textbooks, the Brazilian Association of Authors of Educational Books (ABRALE), representing the authors of textbooks and, in particular, the institution of school and their teachers History of the public of the State of São Paulo. All these individuals contributed their different experiences to enrich the discussion and explanation of concepts about the textbooks. As theoretical references on the school subjects, based on contributions from Chervel (1990), for a more complex understanding of the textbook references in articles from Chopin (2004), for teaching and history textbooks in Brazil, Bittencourt (1993) |
id |
PUC_SP-1_a88f95df26d6c023aa0a0ca77a032857 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/10764 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Bittencourt, Circe Maria Fernandeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4487391D6Souza, Marcelo Marques de2016-04-27T16:34:00Z2009-10-232009-08-31Souza, Marcelo Marques de. Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências. 2009. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10764The objective of this study was to identify the conceptions of history textbooks for elementary school II in their differences and similarities. We use the ideas expressed by several subjects related to social institutions involved in the evaluation, selection and choice of material: the MEC, manager of the National Program of Textbooks (PNLD), with its auditors, the Academy, with its theme of researchers and the media and the journalists who asked, often, controversy over the textbooks, the Brazilian Association of Authors of Educational Books (ABRALE), representing the authors of textbooks and, in particular, the institution of school and their teachers History of the public of the State of São Paulo. All these individuals contributed their different experiences to enrich the discussion and explanation of concepts about the textbooks. As theoretical references on the school subjects, based on contributions from Chervel (1990), for a more complex understanding of the textbook references in articles from Chopin (2004), for teaching and history textbooks in Brazil, Bittencourt (1993)O objetivo deste trabalho foi identificar as concepções de livros didáticos de história do ensino fundamental II em suas divergências e convergências. Usa as concepções expressas por vários sujeitos ligados às instâncias sociais envolvidas no processo de avaliação, seleção e escolha do material didático: o MEC, gestor do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD), com seus pareceristas; a Academia, com seus pesquisadores do tema; a Mídia e os jornalistas que opinaram, muitas vezes, polemicamente sobre os livros didático; a Associação Brasileira de Autores de Livros Educacionais (ABRALE), representando os autores de livros didáticos; e, de forma especial, A Escola e seus professores de História da rede pública do Estado de São Paulo. Todos esses sujeitos contribuíram com suas diferentes vivências para o enriquecimento do debate e explicitação das concepções acerca dos livros didáticos. Como referenciais teóricos sobre as disciplinas escolares, pautamos nas contribuições de Chervel (1990); para uma compreensão mais complexa dos livros didáticos nos referenciamos nos artigos de Chopin (2004); para o ensino de História e livros didáticos no Brasil, Bittencourt (1993)Secretaria da Educação do Estado de São Pauloapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23571/Marcelo%20Marques%20de%20Souza.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, SociedadePUC-SPBREducaçãoPNLDGuia de livros didáticosLivro didático de históriaPrograma Nacional do Livro Didatico (Brasil)Historia (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino -- Livros didaticosLivros didaticosGuide to textbooksTextbooks of historyCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOConcepções de livros didáticos: entre convergências e divergênciasinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTMarcelo Marques de Souza.pdf.txtMarcelo Marques de Souza.pdf.txtExtracted texttext/plain245103https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10764/3/Marcelo%20Marques%20de%20Souza.pdf.txt966f44efee49bb6d159810637e0b2183MD53ORIGINALMarcelo Marques de Souza.pdfapplication/pdf1257833https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10764/1/Marcelo%20Marques%20de%20Souza.pdf28c208aeaa0e534b2854225cbcbc64c4MD51THUMBNAILMarcelo Marques de Souza.pdf.jpgMarcelo Marques de Souza.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3028https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10764/2/Marcelo%20Marques%20de%20Souza.pdf.jpg1c810cd5a5610fc9e87a43dbbdce6380MD52handle/107642022-06-20 10:10:11.278oai:repositorio.pucsp.br:handle/10764Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-06-20T13:10:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências |
title |
Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências |
spellingShingle |
Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências Souza, Marcelo Marques de PNLD Guia de livros didáticos Livro didático de história Programa Nacional do Livro Didatico (Brasil) Historia (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino -- Livros didaticos Livros didaticos Guide to textbooks Textbooks of history CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências |
title_full |
Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências |
title_fullStr |
Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências |
title_full_unstemmed |
Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências |
title_sort |
Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências |
author |
Souza, Marcelo Marques de |
author_facet |
Souza, Marcelo Marques de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Bittencourt, Circe Maria Fernandes |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4487391D6 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza, Marcelo Marques de |
contributor_str_mv |
Bittencourt, Circe Maria Fernandes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
PNLD Guia de livros didáticos Livro didático de história Programa Nacional do Livro Didatico (Brasil) Historia (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino -- Livros didaticos Livros didaticos |
topic |
PNLD Guia de livros didáticos Livro didático de história Programa Nacional do Livro Didatico (Brasil) Historia (Ensino fundamental) -- Estudo e ensino -- Livros didaticos Livros didaticos Guide to textbooks Textbooks of history CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Guide to textbooks Textbooks of history |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The objective of this study was to identify the conceptions of history textbooks for elementary school II in their differences and similarities. We use the ideas expressed by several subjects related to social institutions involved in the evaluation, selection and choice of material: the MEC, manager of the National Program of Textbooks (PNLD), with its auditors, the Academy, with its theme of researchers and the media and the journalists who asked, often, controversy over the textbooks, the Brazilian Association of Authors of Educational Books (ABRALE), representing the authors of textbooks and, in particular, the institution of school and their teachers History of the public of the State of São Paulo. All these individuals contributed their different experiences to enrich the discussion and explanation of concepts about the textbooks. As theoretical references on the school subjects, based on contributions from Chervel (1990), for a more complex understanding of the textbook references in articles from Chopin (2004), for teaching and history textbooks in Brazil, Bittencourt (1993) |
publishDate |
2009 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-10-23 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2009-08-31 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:34:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Souza, Marcelo Marques de. Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências. 2009. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10764 |
identifier_str_mv |
Souza, Marcelo Marques de. Concepções de livros didáticos: entre convergências e divergências. 2009. 130 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2009. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10764 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação: História, Política, Sociedade |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10764/3/Marcelo%20Marques%20de%20Souza.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10764/1/Marcelo%20Marques%20de%20Souza.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10764/2/Marcelo%20Marques%20de%20Souza.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
966f44efee49bb6d159810637e0b2183 28c208aeaa0e534b2854225cbcbc64c4 1c810cd5a5610fc9e87a43dbbdce6380 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277932258983936 |