A questão das diferenças na sala de aula em matemática

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Iris Marques
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11102
Resumo: The purpose of this essay was to evaluate differences between the students according to the competence related to the solving of Mathematics tasks. The subjects investigated were students from the 5th grade. The research had a diagnosis basis and was based on the Differentiated Pedagogy theory from Philippe Perrenoud. According to this theory, in order to the student live the learning situations in a fecund way it is necessary to develop a differentiated teaching. The development of the research was performed by means of a bibliographic study of dissertations and thesis from two universities in the city of São Paulo, elaboration and application of an inquiry and of three investigative activities, one of them being the solving of a problem. The study showed differences between the competences of the students and enabled concept changes from the researcher related to the task evaluation of the students
id PUC_SP-1_abd9f6ecb9bd33b5be7b62a62810ec4e
oai_identifier_str oai:repositorio.pucsp.br:handle/11102
network_acronym_str PUC_SP-1
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
repository_id_str
spelling Igliori, Sonia Barbosa CamargoPinto, Iris Marques2016-04-27T16:57:49Z2007-05-312006-11-08Pinto, Iris Marques. A questão das diferenças na sala de aula em matemática. 2006. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11102The purpose of this essay was to evaluate differences between the students according to the competence related to the solving of Mathematics tasks. The subjects investigated were students from the 5th grade. The research had a diagnosis basis and was based on the Differentiated Pedagogy theory from Philippe Perrenoud. According to this theory, in order to the student live the learning situations in a fecund way it is necessary to develop a differentiated teaching. The development of the research was performed by means of a bibliographic study of dissertations and thesis from two universities in the city of São Paulo, elaboration and application of an inquiry and of three investigative activities, one of them being the solving of a problem. The study showed differences between the competences of the students and enabled concept changes from the researcher related to the task evaluation of the studentsO presente trabalho teve como objetivo avaliar diferenças entre os alunos no que tange à competência relativamente à resolução de tarefas de matemática. Os sujeitos investigados foram alunos do primeiro ano do ciclo II do ensino fundamental. A pesquisa tece cunho diagnóstico e referenciou-se na teoria da Pedagogia Diferenciada de Philippe Perrenoud. Nesta teoria, para que o aluno possa vivenciar situações de aprendizagem de modo fecundo é necessário desenvolver um ensino diferenciado. O desenvolvimento da pesquisa deu-se por meio de levantamento bibliográfico de dissertações e teses de duas universidades da cidade de São Paulo, elaboração e aplicação de um questionário e de três atividades investigativas, sendo uma delas resolução de um problema. O estudo revelou diferenças entre as competências dos alunos e possibilitou mudanças de concepções da pesquisadora relativas à avaliação de tarefas dos alunosapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24323/EDM%20-%20Iris%20M%20Pinto.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãodiferençascompetênciasensinoaprendizagemmatemáticaPerrenoud, Philippe -- 1944- -- Teoria da pedagogia diferenciadaEducacao matematicaMatematica -- Estudo e ensinoAprendizagemdifferencescompetencesteachinglearningMathematicsCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAA questão das diferenças na sala de aula em matemáticainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEDM - Iris M Pinto.pdf.txtEDM - Iris M Pinto.pdf.txtExtracted texttext/plain123735https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11102/3/EDM%20-%20Iris%20M%20Pinto.pdf.txtb83e7795b3c416986d8bcfaa5908ff64MD53ORIGINALEDM - Iris M Pinto.pdfapplication/pdf1194096https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11102/1/EDM%20-%20Iris%20M%20Pinto.pdfb4b638e299cacdddac09330c50a381a7MD51THUMBNAILEDM - Iris M Pinto.pdf.jpgEDM - Iris M Pinto.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11102/2/EDM%20-%20Iris%20M%20Pinto.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/111022022-04-28 07:27:55.96oai:repositorio.pucsp.br:handle/11102Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T10:27:55Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
dc.title.por.fl_str_mv A questão das diferenças na sala de aula em matemática
title A questão das diferenças na sala de aula em matemática
spellingShingle A questão das diferenças na sala de aula em matemática
Pinto, Iris Marques
diferenças
competências
ensino
aprendizagem
matemática
Perrenoud, Philippe -- 1944- -- Teoria da pedagogia diferenciada
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Aprendizagem
differences
competences
teaching
learning
Mathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
title_short A questão das diferenças na sala de aula em matemática
title_full A questão das diferenças na sala de aula em matemática
title_fullStr A questão das diferenças na sala de aula em matemática
title_full_unstemmed A questão das diferenças na sala de aula em matemática
title_sort A questão das diferenças na sala de aula em matemática
author Pinto, Iris Marques
author_facet Pinto, Iris Marques
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Igliori, Sonia Barbosa Camargo
dc.contributor.author.fl_str_mv Pinto, Iris Marques
contributor_str_mv Igliori, Sonia Barbosa Camargo
dc.subject.por.fl_str_mv diferenças
competências
ensino
aprendizagem
matemática
Perrenoud, Philippe -- 1944- -- Teoria da pedagogia diferenciada
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Aprendizagem
topic diferenças
competências
ensino
aprendizagem
matemática
Perrenoud, Philippe -- 1944- -- Teoria da pedagogia diferenciada
Educacao matematica
Matematica -- Estudo e ensino
Aprendizagem
differences
competences
teaching
learning
Mathematics
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
dc.subject.eng.fl_str_mv differences
competences
teaching
learning
Mathematics
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA
description The purpose of this essay was to evaluate differences between the students according to the competence related to the solving of Mathematics tasks. The subjects investigated were students from the 5th grade. The research had a diagnosis basis and was based on the Differentiated Pedagogy theory from Philippe Perrenoud. According to this theory, in order to the student live the learning situations in a fecund way it is necessary to develop a differentiated teaching. The development of the research was performed by means of a bibliographic study of dissertations and thesis from two universities in the city of São Paulo, elaboration and application of an inquiry and of three investigative activities, one of them being the solving of a problem. The study showed differences between the competences of the students and enabled concept changes from the researcher related to the task evaluation of the students
publishDate 2006
dc.date.issued.fl_str_mv 2006-11-08
dc.date.available.fl_str_mv 2007-05-31
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-04-27T16:57:49Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv Pinto, Iris Marques. A questão das diferenças na sala de aula em matemática. 2006. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11102
identifier_str_mv Pinto, Iris Marques. A questão das diferenças na sala de aula em matemática. 2006. 87 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.
url https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11102
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática
dc.publisher.initials.fl_str_mv PUC-SP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Pontifícia Universidade Católica de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron:PUC_SP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
instacron_str PUC_SP
institution PUC_SP
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11102/3/EDM%20-%20Iris%20M%20Pinto.pdf.txt
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11102/1/EDM%20-%20Iris%20M%20Pinto.pdf
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11102/2/EDM%20-%20Iris%20M%20Pinto.pdf.jpg
bitstream.checksum.fl_str_mv b83e7795b3c416986d8bcfaa5908ff64
b4b638e299cacdddac09330c50a381a7
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
repository.mail.fl_str_mv bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br
_version_ 1809277801433399296