Expectativas de futuros professores de matemática sobre a prática docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11283 |
Resumo: | This research aims to investigate what the undergraduates from a mathematics teacher education program expect from their future teaching practice, the schools, their future students and their future pairs, besides potential changes in these expectations depending on their stage on the program. Our academic referencing is based on researches by João Pedro da Ponte, Dario Fiorentini, Francisco Imbernón, Maurice Tardif, and Claude Lessard. These authors have written works on initial teacher education and on teaching practices and knowledge. Students in the first, second and third years answered a 27-item questionnaire with three open questions, the results of which were processed by Excel and afterwards by the software CHIC an essential tool to deduce the types of connection between the students answers and their own profile. Our results show that students in their first year have positive expectations towards their future profession and those in the last year or those who had already teached in primary or secondary levels have few positive expectations towards teaching as a career |
id |
PUC_SP-1_abdae59d531bd3553985bc760498ffe5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucsp.br:handle/11283 |
network_acronym_str |
PUC_SP-1 |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
repository_id_str |
|
spelling |
Manrique, Ana Luciahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4130872U4Lasso, Aristeu Alvarenga2016-04-27T16:58:33Z2008-01-112007-12-07Lasso, Aristeu Alvarenga. Expectativas de futuros professores de matemática sobre a prática docente. 2007. 177 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11283This research aims to investigate what the undergraduates from a mathematics teacher education program expect from their future teaching practice, the schools, their future students and their future pairs, besides potential changes in these expectations depending on their stage on the program. Our academic referencing is based on researches by João Pedro da Ponte, Dario Fiorentini, Francisco Imbernón, Maurice Tardif, and Claude Lessard. These authors have written works on initial teacher education and on teaching practices and knowledge. Students in the first, second and third years answered a 27-item questionnaire with three open questions, the results of which were processed by Excel and afterwards by the software CHIC an essential tool to deduce the types of connection between the students answers and their own profile. Our results show that students in their first year have positive expectations towards their future profession and those in the last year or those who had already teached in primary or secondary levels have few positive expectations towards teaching as a careerA presente pesquisa tem como objetivo investigar expectativas de alunos de um curso de Licenciatura em Matemática em relação a suas futuras práticas docentes, à escola, a seus futuros alunos e futuros colegas de profissão, além de possíveis mudanças dessas expectativas em função do ano que cursam. Como referencial teórico, foram abordados alguns estudos de João Pedro da Ponte, Dario Fiorentini, Francisco Imbernón, Maurice Tardif e Claude Lessard. Tais autores possuem estudos sobre formação inicial de professores, práticas, saberes e trabalho docente. Foram aplicados questionários para alunos do 1.°, 2.º e 3.º ano do curso, que responderam a um total de vinte e sete itens, sendo que três consistiam de questões abertas ou semi-abertas cujos dados foram processados pelo Excel e, posteriormente, pelo software CHIC, este último tendo servido como ferramenta fundamental para inferência sobre os tipos de relações existentes entre as respostas dos alunos pesquisados e seus respectivos perfis. Obtivemos resultados que apontam que os alunos do 1.º ano possuem expectativas positivas sobre a futura profissão, e os alunos do último ano, que lecionam ou já lecionaram na Educação Básica, são os que mais apresentam expectativas pouco positivas sobre a profissão docenteapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/23491/Aristeu%20Alvarenga%20Lasso.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoLicenciatura em matemáticaFormação docenteEducacao matematicaMatematica - Estudo e ensinoPratica de ensinoProfessores de matematicaMathematics teacher educationTeacher educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAExpectativas de futuros professores de matemática sobre a prática docenteinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTAristeu Alvarenga Lasso.pdf.txtAristeu Alvarenga Lasso.pdf.txtExtracted texttext/plain255982https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11283/3/Aristeu%20Alvarenga%20Lasso.pdf.txtc9b71288ce8577e01444dc9afeff1616MD53ORIGINALAristeu Alvarenga Lasso.pdfapplication/pdf5925017https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11283/1/Aristeu%20Alvarenga%20Lasso.pdf0cb01a8ff5b9a89db42e5a92c5597134MD51THUMBNAILAristeu Alvarenga Lasso.pdf.jpgAristeu Alvarenga Lasso.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg2104https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11283/2/Aristeu%20Alvarenga%20Lasso.pdf.jpgc4715912a635b5fbde63d2a9b070733fMD52handle/112832022-04-28 06:13:11.073oai:repositorio.pucsp.br:handle/11283Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-28T09:13:11Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Expectativas de futuros professores de matemática sobre a prática docente |
title |
Expectativas de futuros professores de matemática sobre a prática docente |
spellingShingle |
Expectativas de futuros professores de matemática sobre a prática docente Lasso, Aristeu Alvarenga Licenciatura em matemática Formação docente Educacao matematica Matematica - Estudo e ensino Pratica de ensino Professores de matematica Mathematics teacher education Teacher education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
Expectativas de futuros professores de matemática sobre a prática docente |
title_full |
Expectativas de futuros professores de matemática sobre a prática docente |
title_fullStr |
Expectativas de futuros professores de matemática sobre a prática docente |
title_full_unstemmed |
Expectativas de futuros professores de matemática sobre a prática docente |
title_sort |
Expectativas de futuros professores de matemática sobre a prática docente |
author |
Lasso, Aristeu Alvarenga |
author_facet |
Lasso, Aristeu Alvarenga |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Manrique, Ana Lucia |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4130872U4 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lasso, Aristeu Alvarenga |
contributor_str_mv |
Manrique, Ana Lucia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Licenciatura em matemática Formação docente Educacao matematica Matematica - Estudo e ensino Pratica de ensino Professores de matematica |
topic |
Licenciatura em matemática Formação docente Educacao matematica Matematica - Estudo e ensino Pratica de ensino Professores de matematica Mathematics teacher education Teacher education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Mathematics teacher education Teacher education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This research aims to investigate what the undergraduates from a mathematics teacher education program expect from their future teaching practice, the schools, their future students and their future pairs, besides potential changes in these expectations depending on their stage on the program. Our academic referencing is based on researches by João Pedro da Ponte, Dario Fiorentini, Francisco Imbernón, Maurice Tardif, and Claude Lessard. These authors have written works on initial teacher education and on teaching practices and knowledge. Students in the first, second and third years answered a 27-item questionnaire with three open questions, the results of which were processed by Excel and afterwards by the software CHIC an essential tool to deduce the types of connection between the students answers and their own profile. Our results show that students in their first year have positive expectations towards their future profession and those in the last year or those who had already teached in primary or secondary levels have few positive expectations towards teaching as a career |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007-12-07 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-01-11 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-04-27T16:58:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Lasso, Aristeu Alvarenga. Expectativas de futuros professores de matemática sobre a prática docente. 2007. 177 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11283 |
identifier_str_mv |
Lasso, Aristeu Alvarenga. Expectativas de futuros professores de matemática sobre a prática docente. 2007. 177 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007. |
url |
https://tede2.pucsp.br/handle/handle/11283 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
PUC-SP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP instname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) instacron:PUC_SP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
instacron_str |
PUC_SP |
institution |
PUC_SP |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11283/3/Aristeu%20Alvarenga%20Lasso.pdf.txt https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11283/1/Aristeu%20Alvarenga%20Lasso.pdf https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/11283/2/Aristeu%20Alvarenga%20Lasso.pdf.jpg |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c9b71288ce8577e01444dc9afeff1616 0cb01a8ff5b9a89db42e5a92c5597134 c4715912a635b5fbde63d2a9b070733f |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) |
repository.mail.fl_str_mv |
bngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.br |
_version_ |
1809277829632753664 |