O uso de elementos sensoriais no ponto de venda aumenta os índices de atratividade, lealdade e preferência dos shoppers à loja?: uma reflexão crítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Keyla Priscila dos Reis de
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP
Texto Completo: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/1067
Resumo: This paper analyzes how sensory marketing applied to the point of sales affects store attractiveness and shopper loyalty and preference levels. Experiential marketing has gained importance in a context in which physical shopping channels are not only increasingly competing with each other, but also being challenged by the online channel, which offers more convenience and, in some cases, better prices. One must bear in mind that shoppers are overwhelmed with visual stimuli and tend to respond better to stimuli involving more than one sense. This dissertation is a multiple case study which aims to compare loyalty and preference rates between two Carrefour hypermarkets: one with a traditional concept and another with the Planet concept. In the light of the ever-growing difficulties in differentiating hypermarkets from other channels, Carrefour Planet is an attempt on Carrefour's part to restructure its hypermarkets through purchase solution centers, in which each department conveys a differentiated atmosphere, focused on exploiting its key items and sensory elements. Despite Carrefour's efforts to differentiate its hypermarkets we conclude from this study that the sensory management approach did not promote an increase in shopper loyalty and preference rates when we compare a Carrefour Planet and a traditional Carrefour store, although the Planet store did stand out as the most attractive. We recommend the development of future studies comparing loyalty and preference rates for the same point of sale (before and after the employment of sensory elements)
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One must bear in mind that shoppers are overwhelmed with visual stimuli and tend to respond better to stimuli involving more than one sense. This dissertation is a multiple case study which aims to compare loyalty and preference rates between two Carrefour hypermarkets: one with a traditional concept and another with the Planet concept. In the light of the ever-growing difficulties in differentiating hypermarkets from other channels, Carrefour Planet is an attempt on Carrefour's part to restructure its hypermarkets through purchase solution centers, in which each department conveys a differentiated atmosphere, focused on exploiting its key items and sensory elements. Despite Carrefour's efforts to differentiate its hypermarkets we conclude from this study that the sensory management approach did not promote an increase in shopper loyalty and preference rates when we compare a Carrefour Planet and a traditional Carrefour store, although the Planet store did stand out as the most attractive. We recommend the development of future studies comparing loyalty and preference rates for the same point of sale (before and after the employment of sensory elements)O presente trabalho analisa a influência do marketing sensorial aplicado ao ponto de venda na melhoria dos índices de atratividade, lealdade e preferência dos shoppers à loja. O marketing experimental tem ganhado relevância em função da maior concorrência entre os canais de compra físicos e da disputa destes com o canal virtual, que oferece maior conveniência e, em alguns casos, melhores preços. Há que se levar em consideração que os shoppers estão sobrecarregados de estímulos visuais e que tendem a responder melhor a estímulos que envolvam mais de um sentido. Esta dissertação é um estudo de caso múltiplo que visa comparar os índices de lealdade e preferência de dois hipermercados da rede Carrefour, um com conceito tradicional e outro com conceito Planet. O Carrefour Planet é uma tentativa do Grupo Carrefour de reestruturar o hipermercado, através de centros de soluções de compra, no qual cada departamento transmite uma atmosfera diferenciada e centrada na exploração de seus principais itens e elementos sensitivos, pois os hipermercados têm encontrado dificuldades de se diferenciar ante os demais canais. Apesar dos esforços do Carrefour em diferenciar o hipermercado, é possível concluir do presente trabalho que a gestão sensorial do ponto de venda não trouxe aumento nos índices de lealdade e preferência dos shoppers quando comparadas a loja Planet e a loja Carrefour tradicional, embora a loja Planet tenha sobressaído como a mais atrativa. Recomenda-se o desenvolvimento de estudos futuros que comparem os índices de lealdade e preferência de um mesmo ponto de venda (antes e após o uso de elementos sensitivos)application/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/2330/Keyla%20Priscila%20dos%20Reis%20de%20Almeida.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em AdministraçãoPUC-SPBRFaculdade de Economia, Administração, Contábeis e AtuariaisMarketing sensorialPonto de vendaExperiênciaShopperSensory marketingPoint of saleExperienceCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOO uso de elementos sensoriais no ponto de venda aumenta os índices de atratividade, lealdade e preferência dos shoppers à loja?: uma reflexão críticaDissertaçãoinfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTKeyla Priscila dos Reis de Almeida.pdf.txtKeyla Priscila dos Reis de Almeida.pdf.txtExtracted texttext/plain122775https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1067/3/Keyla%20Priscila%20dos%20Reis%20de%20Almeida.pdf.txt5074ff21a794f71f9872748b196c6561MD53ORIGINALKeyla Priscila dos Reis de Almeida.pdfapplication/pdf2338860https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1067/1/Keyla%20Priscila%20dos%20Reis%20de%20Almeida.pdfd2a882d9e338893c786b64e6cc0017e7MD51THUMBNAILKeyla Priscila dos Reis de Almeida.pdf.jpgKeyla Priscila dos Reis de Almeida.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg1943https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/1067/2/Keyla%20Priscila%20dos%20Reis%20de%20Almeida.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52handle/10672022-08-22 19:29:47.828oai:repositorio.pucsp.br:handle/1067Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-08-22T22:29:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false
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