Uma proposta para o ensino da noção de taxa de variação instantânea no ensino médio
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP |
Texto Completo: | https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10934 |
Resumo: | This work aims to lead students in the 3rd year of high school to construct meaning to the idea of instantaneous rate of change. With this intention, and based on the premises of Didactic Engineering, we elaborated, applied and analyzed a didactic sequence for eight students of a public school in the state of São Paulo. As theoric support, we used the Theory of Didactical Situation (TDS) and the Representation Theory of Semiotics Register. The TDS assisted us in development, tests and analysis of results of didactic sequence, while the Representation Theory of Semiotics Registers emphasized the diversity and articulation of different registers of representation in mathematical activities. The analysis of didactic sequence indicated that teaching students in the 3rd year of high school, through the simultaneous mobilization of records graphing, algebraic and tabular can construct meaning to the idea of rate of change |
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Silva, Maria José Ferreira daSilva, Edson Rodrigues da2016-04-27T16:57:20Z2012-11-222012-10-09Silva, Edson Rodrigues da. Uma proposta para o ensino da noção de taxa de variação instantânea no ensino médio. 2012. 170 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.https://tede2.pucsp.br/handle/handle/10934This work aims to lead students in the 3rd year of high school to construct meaning to the idea of instantaneous rate of change. With this intention, and based on the premises of Didactic Engineering, we elaborated, applied and analyzed a didactic sequence for eight students of a public school in the state of São Paulo. As theoric support, we used the Theory of Didactical Situation (TDS) and the Representation Theory of Semiotics Register. The TDS assisted us in development, tests and analysis of results of didactic sequence, while the Representation Theory of Semiotics Registers emphasized the diversity and articulation of different registers of representation in mathematical activities. The analysis of didactic sequence indicated that teaching students in the 3rd year of high school, through the simultaneous mobilization of records graphing, algebraic and tabular can construct meaning to the idea of rate of changeO presente trabalho tem por objetivo conduzir estudantes do 3º ano do Ensino Médio a construir significado para a ideia de taxa de variação instantânea. Com esse intuito, e fundamentados nos pressupostos da Engenharia Didática, elaboramos, aplicamos e analisamos uma sequência didática para oito alunos de uma escola pública do Estado de São Paulo. Como aporte teórico utilizamos a Teoria das Situações Didáticas (TSD) e a Teoria de Registros de Representação Semiótica. A TSD nos auxiliou na elaboração, experimentação e análise dos resultados da sequência didática, enquanto a Teoria de Registros de Representação Semiótica, enfatizou a diversidade e a articulação de diferentes registros de representação nas atividades matemáticas. A análise da sequência didática apontou que estudantes do 3º ano do Ensino Médio, por meio da mobilização simultânea dos registros de representação gráfica, algébrica e tabular, podem construir significado para a ideia de taxa de variaçãoCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede2.pucsp.br/tede/retrieve/24123/Edson%20Rodrigues%20da%20Silva.pdf.jpgporPontifícia Universidade Católica de São PauloPrograma de Estudos Pós-Graduados em Educação MatemáticaPUC-SPBREducaçãoTaxa de variação instantâneaTaxa de varição médiaRegistros de representaçãoInstantaneous rate of changeAverage rate of changeRepresentation registersCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAUma proposta para o ensino da noção de taxa de variação instantânea no ensino médioinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SPinstname:Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)instacron:PUC_SPTEXTEdson Rodrigues da Silva.pdf.txtEdson Rodrigues da Silva.pdf.txtExtracted texttext/plain261407https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10934/3/Edson%20Rodrigues%20da%20Silva.pdf.txtb695242004ba7cab1d89037e629f18daMD53ORIGINALEdson Rodrigues da Silva.pdfapplication/pdf2574600https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10934/1/Edson%20Rodrigues%20da%20Silva.pdffe11256e07c5f09808b243d5f8f0ce49MD51THUMBNAILEdson Rodrigues da Silva.pdf.jpgEdson Rodrigues da Silva.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4275https://repositorio.pucsp.br/xmlui/bitstream/handle/10934/2/Edson%20Rodrigues%20da%20Silva.pdf.jpg08d7a453a3c2673fda694cc2ad6efb61MD52handle/109342022-04-27 12:58:21.522oai:repositorio.pucsp.br:handle/10934Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://sapientia.pucsp.br/https://sapientia.pucsp.br/oai/requestbngkatende@pucsp.br||rapassi@pucsp.bropendoar:2022-04-27T15:58:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da PUC_SP - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)false |
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